– Între județele Hunedoara și Arad, de la Valea Mureșului în sus, către Munții Zarandului, se află cele mai multe biserici de lemn din țară. Și nu doar că-s multe, dar sunt și “vii”. Biserici vechi de sute de ani, pe care oamenii locului și preoții lor nu le lasă să moară, ținându-le în viață prin slujbe și rugăciuni. Și prin convingerea că biserica este sufletul satului, care trebuie ocrotit. Iar ca să vă convingem că este adevărat, vă poftim cu noi într-o călătorie la Bretea Mureșană, una din cele mai vechi și mai frumoase biserici hunedorene, păstorită de un preot fără pereche: părintele Alin Mureșan –
Biserica purtată de vânt

Valea Mureșului strălucește puternic sub soarele rece, de februarie. Dinspre apele lui bate un vânt de gheață, care duce pe aripi o bisericuță de lemn. Pitică la stat și zgribulită de frig, pare o păsăruică amărâtă, care abia așteaptă să fie prinsă în palme și încălzită de îngerii din cimitirul vechi, plin de cruci. O văd cum coboară, încetișor, pe pământul nehotărât între iarnă și primăvară. Biruit de surpriză și încântare, încep să îi dau ocol. Așa măruntă cum e, turla bisericii zvâcnește spre cer, purtându-și crucea cu fală. De fapt, întreaga arhitectură a lăcașului seamănă cu o rugăciune întruchipată în lemn: pereții făcuți din trunchiuri vechi, de stejar, ferestruicile cât să încapă în ele o lumânare, ușa de la intrare, strâmtă și joasă, ca să te apleci cu smerenie când intri în casa lui Dumnezeu. Și, în dreapta ușii, o minune de făptură omenească: părintele Alin Mureșan, călăuza mea prin istoria seculară a bisericii.
Pisania și funia infinitului
– Părinte Mureșan, înainte să intrăm în biserică și să-i spuneți povestea, v-aș ruga să-mi dezlegați pisania scrisă deasupra ușii, ale cărei litere au fost șterse de timp.

– Pisania este la fel de veche precum biserica. Scrisă în urmă cu sute de ani, săpată în lemn, relieful literelor s-a șters. A fost nevoie de un specialist care să-i afle înțelesul, doamna Ioana Panait, un cercetător cu experiență, care a apelat la mai multe tehnici de descifrare a scrisului. Pisania sună așa: “Ctitoria acestei sfinte biserici este milă a Giurgeștenilor (…) Cu toată cheltuiala, acești creștini, ca să fie blagosloviți de Cristos, cu tot neamul star (cel bătrân), la ziua cea de Județ. Amin. 1653, martie 3”. Prin pisania ei, biserica noastră este printre puținele lăcașuri hunedorene din lemn cărora li se știu începuturile.
– În afară de scrisul care o compune, prin pisanie trece o împletitură sculptată, un fel de funie care înconjoară întreaga biserică. Care e înțelesul ei?
– Împletitura aceasta e un simbol străvechi al infinitului. La noi, la creștini, când e împletită în trei, semnifică Sfânta Treime. Când e dublă, așa ca pe biserica noastră, ea exprimă cele două naturi ale lui Hristos: dumnezeiască și omenească.
Altarul roman
Intrăm în biserică, aplecați cătinel, pe sub ușa petrecută cu funia lui Hristos. Pe dinăuntru, cu pereții lui ușor arcuiți, lăcașul seamănă cu pântecul unei corăbii, pregătită oricând să-și înalțe pânzele în vânt. Pictura nu s-a păstrat, încât întreaga frumusețe e a lemnului vechi, lemn de stejar, patinat de vreme în auriu. Dar mai există o “minune”, pe care părintele se grăbește să mi-o arate: altarul! Un altar făcut dintr-o stelă funerară romană, așa cum e “moda” și în vecina Țară a Moților, semn de mândrie că religia lui Cristos a învins păgânismul. Și semn de noblețe, firește, al rădăcinii romane, aflate sub arborele neamului românesc.
“Biserica era inima vie a satului, tot ce aveau oamenii mai de preț”
– Părinte Mureșan, locul pe care-l păstoriți este cel mai bogat în biserici de lemn din toată România. Aveţi vreo explicaţie pentru asta? De ce bisericile de zid au pătruns aici așa greu?

– Nicolae Iorga spunea că bisericile românești de lemn se leagă de începuturile istoriei noastre. Din păcate, multe dintre ele nu au supraviețuit, din cauza perisabilității materialului. Dar în Ardeal și în Lunca Mureșului, a mai fost un motiv pentru care s-au clădit secole la rând doar biserici de lemn. Aici, sub stăpânirea ungurilor și apoi a austriecilor, românii ortodocşi nu aveau voie să ridice biserici de piatră; ci doar de lemn. Exista și un ordin papal, mult mai timpuriu, de pe la 1202, care consfințea faptul că alte confesiuni decât cea catolică nu aveau voie să-şi facă biserici de piatră. Sigur, în Ţara Haţegului sunt și biserici de piatră ale cnejilor locului, capodopere de arhitectură, dar ele au fost ridicate înainte de stăpânirea austro-ungară asupra Transilvaniei.
– Multe dintre bisericile de lemn din zona aceasta, cuprinsă între Mureș și Țara Zarandului, sunt pictate în interior. A existat cândva o școală de zugrăveală bisericească? Multe picturi sunt opere de artă…
– Picturile despre care vorbiți dovedesc evlavia extraordinară a satului faţă de biserică. Biserica era inima vie a satului, tot ce aveau oamenii mai de preț. Toate se întâmplau în jurul ei. Şi era o mândrie pentru sat ca să aibă un pictor sau un sculptor hărăzit. Și Bretea Mureşană a avut doi meșteri, sculptori în lemn și pictori. Erau oameni de-ai locului, autodidacţi. Nu aveau canoane după care să lucreze. Făceau totul după imaginația lor. Icoanele lor sunt opera unor oameni simpli, care l-au pictat pe Dumnezeu aşa cum Îl simţeau în adâncul inimii. Când bucuros, când trist. O pictură naivă, curată, în care credința se citește ușor. Pe Valea Mureșului însă, bisericile de lemn fiind foarte vechi, puține și-au mai păstrat pictura.
– Se mai slujeşte în bisericile acestea de lemn sau ele au fost părăsite în favoarea celor de piatră?

– Bisericile de lemn sunt vii, oamenii ţin la ele. Nici biserica noastră de la Bretea Mureșană nu e abandonată. Oamenii doresc să se facă slujbe în ea. La Paşti, de pildă, aici, la noi, este un eveniment extraordinar. Ai zice că oamenii învie, exact cum zice Scriptura, că s-au deschis mormintele şi mulţi oameni s-au arătat în cetate. Exact acelaşi sentiment îl ai și aici când, în ziua de Paști, cimitirul e plin de oameni și biserica se află în mijlocul lor. Iar mormintele luminate sunt o altă tradiţie extraordinară la noi. După slujba Învierii, fiecare om merge la cimitir şi duce din Lumina Învierii. Asta se întâmplă doar aici, nicăieri nu am mai întâlnit acest obicei, să duci lumina Învierii la morți. Oamenii duc cu lumânările lor lumina lui Hristos și celor din morminte. Să-i vedeți cum stau, liniștiți și cuminți, cu lumânările în mâini, și biserica toată, și cimitirul strălucesc împărătește de atâtea lumini. Şi peste tot, peste dealuri. Parcă vezi pretutindeni chipul Mântuitorului, blând.
“Poate că puterea Sfintei Cruci se odihnește și în bârnele bisericii”
– Părinte, cucernicia voastră simte vreo diferenţă între slujba săvârşită într-o biserică de lemn şi una de piatră? Se schimbă raportul cu Dumnezeu?

– Într-o biserică mică, de lemn, eu mă simt mai aproape de rai și de Dumnezeu. Sunt într-o relaţie mult mai personală cu El. Și chiar dacă în biserica de lemn sunt mai puțini credincioși decât într-o catedrală imensă, eu mă simt mult mai bine, mai liniștit, mai cu lacrimi de bucurie în suflet. Intimitatea bisericii de lemn ți-l aduce aproape pe Dumnezeu. Bătrânii noștri au fost foarte înţelepţi. Or fi fost ei constrânşi să-și facă biserici mici, dar au ştiut că aceasta e semn de smerenie în fața lui Dumnezeu. Relaţia cu Dumnezeu e mult mai directă într-o biserică de lemn. Acolo, eu mă pot gândi tihnit la Rai. Dar poate că toate acestea se întâmplă și pentru că lemnul este materialul sfânt în care Dumnezeu, ca un meșteșugar iscusit, a lucrat mântuirea neamului omenesc. Am să vă istorisesc o legendă străveche. În începuturi, Adam a fost înșelat de diavol prin lemn, adică prin pomul cunoștinței Binelui și a Răului. Apoi Mântuitorul ne-a scos din robia satanei, prin același lemn. Legenda spune că lemnul din care a fost cioplită Adevărata Cruce a fost chiar trunchiul acelui Pom din Grădina Raiului. Și poate că aceeași putere pe care Hristos i-a dat-o odinioară Sfintei Cruci se odihnește azi în miezul bârnelor din care a fost făcută biserica, cu atâta credință și dragoste.
– Credinţa din zona aceasta este pe măsura numărului de biserici şi a frumuseţii lor?
– Oamenii sunt statornici în credinţă. O credință vie și lucrătoare. Din cauza pandemiei a mai scăzut prezenţa lor la biserică, dar oamenii tot vin la slujbe în număr mare. Așa cum se întâmplă în Postul cel mare al Paștelui. Să ai din 400 de oameni ai satului 100 duminica la biserică e un semn bun, în perioada aceasta vitregită.
– Dvs. cum vă simţiţi ca preot aici, părinte? Vă simţiţi împlinit drept Păstor în acest sat?

– Nu aş putea să slujesc în altă parohie! Am fost, pot spune, înfiat de comunitatea din Bretea Mureșană. Aici mă simt împlinit spiritual. De curând, parohia din satul meu natal a fost liberă, și oamenii m-au rugat îndelung să merg să slujesc acasă. Dar n-am voit. Aici mă simt acasă. Mă simt împlinit şi iubit. Sufletul meu este aici şi jurământul hirotoniei mă face să slujesc în această biserică, atâta timp cât îmi va îngădui Dumnezeu. Sunt preot aici de unsprezece ani. Parohia am preluat-o de la părintele Mircea Miclea, care a fost rodul a cinci generaţii de preoţi în familia sa. Era un preot cu o cultură extraordinară. El m-a învăţat cu adevărat ce înseamnă reținerea și smerenia. Cu el am trăit o întâmplare care a ținut de pronia divină. A avut un fiu care a murit pe 14 mai, chiar în ziua în care eu am fost hirotonit. Și mai purtam și același nume. Așa că părintele a văzut în prezenţa mea aici, prezenţa fiului său.
– Părinte Mureșan, ca slujitor al unei biserici de țară, cu credincioși legați prin viața lor de pământ, cum credeți că va fi credinţa în anii care vin?

– Eu cred că oamenii nu vor abandona credinţa și biserica. Aici, pe Valea Mureșului, oamenii se călăuzesc încă după o lege nescrisă a moștenirii de familie. Dacă tata, de pildă, a fost cântăreţ la biserică, atunci şi eu trebuie să fiu. Dacă bunicii mei au răbdat de foame ca să pună temelie bisericii şi eu voi avea grijă de ea. E moștenirea lor creștină. Și puţine sunt satele, așa cum e Bretea Mureșană, în care comunitatea să nu fi rămas integral ortodoxă, sute de ani, în ciuda prigoanei generalului Bukow. Și azi, mulți dintre ei, statornici în credinţă, fac eforturi ca să se cunune și să se boteze în biserica strămoșească. Vin aici tocmai de la Bucureşti sau din Cluj, ca să-şi boteze pruncii în biserica în care au fost botezați şi ei, și părintele lor. Minunat! De aceea cred cu tărie că vom trece toate încercările, iar credinţa va rămâne vie şi lucrătoare, pentru că Hristos este şi azi şi mâine şi în vecii vecilor, adevăratul înțeles al vieților noastre.
Povestea bisericii, spusă de cantorul ION CĂRBUNE
– A venit chemat de părintele Mureșan, ca om “al locului”, care știe istoria străveche a satului –

“Din bătrâni se spune că biserica noastră e mult mai veche decât zice pisania. A fost adusă din Fizeş sau Bărbura, din comuna Băița, cu plutele. Dar satul nostru a mai avut o biserică veche, distrusă în urma prigoanei generalului Bukow, care a dat foc mânăstirilor ortodoxe din Transilvania. Dar cei bătrâni ştiu de locul ei, sub pădure. I s-a zis “La bisericuţă, în ogor”. Aici, la noi, abia pe la 1850, oamenii au simțit că ies un pic la lumină. Când au scăpat de iobăgie. De bucurie, au ridicat o cruce în mijlocul satului. Că până atunci, aveai numai ce-ți dădea groful locului, românii n-au avut nici un drept. Doar să trudească, ca vitele. Încât, între războaie, cei bătrâni, în frunte cu preotul, înconjurau la Paști biserica, și de oful iobăgiei. Biserica era casa lor, și de rău, și de bine. Când a fost adusă pe Mureș, în sat la noi, biserica era mai mare decât e acum. Iar în 1914, i-a mai fost scrisă încă o Pisanie. Și sătenii care au refăcut-o au pus un blestem pe acela care va voi să o vândă vreodată. Mai târziu, blestemul a fost întărit și cioplit pe o piatră de mormânt. Omul îl auzise de la tatăl lui şi tatăl lui de la bunicul lui, încât tot neamul lor s-a împătimit să repare când e nevoie biserica, dar în nici un caz să n-o vândă. Blestemul e scris pe-un mormânt: “Blestemat să fie cel ce va scoate biserica noastră veche din locul ei”. Semnat, Olariu Avisalon. Înțelegeți ce credință în Dumnezeu este în satele noastre, dacă bisericile sunt puse sub jurământ? E bine să-ți meriți raiul cu ce faci pe pământ”.