„Demența a început în 2008”
– Costi sau Giani? Cred că pentru mulţi dintre fanii serialului „Las Fierbinţi”, separarea aceasta de nume a ajuns să fie greu de făcut. În urmă cu nouă ani, când a început aventura, ai bănuit că serialul şi Giani aveau să dobândească un succe sașa de năucitor?

– Sigur că de fiecare dată când încep un proiect îmi doresc ca el să aibă succes, să le placă oamenilor, şi aşa a fost şi cu „Las Fierbinţi”, deși nu am bănuit nicio secundă la ce cote avea să urce serialul ăsta. „Demenţa”, în sensul frumos al cuvântului, a debutat, de fapt, în 2008: atunci a fost primul moment când s-a vorbit despre „Las Fierbinţi”. Eram într-un birou cu Dragoş Buliga (unul dintre regizorii serialului), Bobo (actorul Mihai Bobonete, interpretul personajului Bobiţă) şi Mişu (actorul Mihai Rait Dragomir, interpretul personajului Dorel) şi a venit şi Leonid (actorul Leonid Doni, interpretul personajului Robi), care ne-a zis că „Băi, am văzut un serial din Moldova, cu viaţa la ţară”. Ne-a povestit, ne-a plăcut și ne-am spus să facem și noi ceva… în direcţia asta. Iniţial, feedback-ul n-a prea fost pozitiv. Chiar dimpotrivă! Replicile erau cel mai adesea din categoria „Pe cine-o să intereseze asta?”. Şi nici eu nu eram foarte sigur c-avea să ţină „mişcarea”. Prima dată când ne-am dat seama că, de fapt, ideea noastră e bună, a fost într-o după-amiază, când a venit Bobo şi mi-a zis: „CD-ul ăla al nostru, de-a ajuns la Pro TV, îl plimbă oamenii de la un birou la altul!” Că ştii cum e: se face o probă, o mostră, şi CD-ul ajunge la producători, care-l vizionează şi sunt de acord sau nu cu proiectul. Dar ca un CD să ajungă să treacă pe la atât de mulţi oameni e o chestie ieşită din comun. Dar confirmarea adevărată am avut-o când, după lansarea serialului, am primit cifrele de audienţă, care ne-au liniştit pe toţi. Ceea ce fusese difuzat plăcuse. Oamenii ne urmăreau cu interes. Am zis „Doamne ajută!” și-am continuat. Iar oamenii au continuat și ei să se uite la serial. Sunt 9 ani de atunci! De-asta eu le spun tuturor, cu sinceritate: „Vă mulţumim că ne urmăriţi!”
„Cu Giani am plecat din Pantelimon”
– Personajul Giani e „acasă” în serial! E colorat, flamboaiant, are un „je ne sais quoi” doar al lui, absolut recognoscibil. A fost greu de migăluit, astfel încât să capete această amprentă inconfundabilă?

– Da, chiar a fost greu să-l „adun” pe Giani. Începutul a fost timid. Giani (ca şi restul personajelor serialului) a evoluat pe parcurs. Eu mi l-am ales pe Giani fiindcă tipologia lui mi s-a părut ofertantă: un băiat care pleacă din Pantelimon sau din orice localitate din România, ajunge „la” Germania, apoi, după doi ani, se întoarce în ţară, la prietenii şi la cunoscuţii lui, care se uită la el ca la un dumnezeu, ca la „ăla care-a ieşit afară” şi s-a întors îmbrăcat cu un trening cumpărat de la Dragonul Roşu, cu nişte bijuterii ieftine, dar ostentative, atârnate pe el, şi cu o maşină prăpădită, în care bagă benzină de 5 lei, ca să se plimbe pe străduţele din cartier, iar fetele să-l roage cu „celebra” formulă „Mă duci şi pe mine până la colţ?”. Giani e „băieţaşul” care îşi epatează anturajul cu atitudinea asta de șmecher care le știe pe toate. Eu, în schimb, nu eram aproape de zona asta de „băieţaş”, dar avusesem exemple de genul ăsta în Pantelimonul unde am crescut. De fapt, pe Giani, ca tipologie de „băieţaş”, poţi să-l întâlneşti peste tot în societatea de azi. Aşa că şi eu am căutat peste tot surse de inspiraţie, ca să-l dezvolt. Pe unde merg, pe unde mă duc, sunt atent la ce se întâmplă în jurul meu şi preiau. După care vin acasă şi mă gândesc cum să introduc „noutăţile” în personaj. Uneori stau şi cu Raluca, soţia mea (Raluca Rusu-Diţă), care e tot actriţă şi profesoară de actorie, şi analizăm: „Aici e oare prea mult?”, „Asta are legătură cu…?” etc. Inclusiv din punctul de vedere al limbajului, Giani e o oglindă a unei părţi din societate. Tiparele de limbaj pe care i le imprim le păstrez preţ de un sezon sau două, atât timp cât ţine „moda”, după care le abandonez, aşa cum se întâmplă şi în societate, şi le înlocuiesc cu ce-a apărut de ultimă oră.
„Și eu am fost cândva un băiat-fluturaș”
– Portretul lui Giani ţi-a reuşit de minune, dar dacă te rog să-i faci portretul şi lui Costi Diţă, te descurci?

– Cu întrebarea asta m-ai încuiat, nu pentru că n-aş şti ce să spun – cred că mă cunosc destul de bine –, ci pentru că mi s-ar părea că, măcar pe alocuri, prezentarea pe care mi-aş face-o ar suna ca şi cum aş încerca să mă pun eu pe mine într-o lumină favorabilă. Pur şi simplu, mi-ar fi jenă să-mi fac eu însumi portretul.
– Dar e corect să spunem că te afli la antipod faţă de Giani?
– Da, e corect. Deşi trebuie să recunosc că am avut şi unele puncte comune cu Giani. Adică, Giani e genul de băiat-fluturaş, care nu pune prea mare preţ pe relaţiile cu ceilalţi oameni şi, în special, cu femeile, şi nu se întristează când vine seara acasă, iar casa e goală… Or, într-o anume măsură, şi eu am fost cândva un fluturaş, am trecut şi eu printr-o perioadă din asta. Sau, când lui Giani cineva îi reproşează că nu face nimic, el nu vede care e problema. Din contră, că nu face nimic e chiar marea şmecherie pentru el. Or, şi eu am trecut printr-o perioadă în care am căutat să mă descurc făcând tot felul de „combinaţii”. Noroc că nu mă pricepeam la treburi din astea şi m-am deşteptat. (râde) În plus, în cazul meu, situaţia asta a fost motivată de sărăcie. Imediat după Revoluţie, când România s-a pulverizat prin aşa-zisa privatizare, cu toţii am fost afectaţi, inclusiv familia mea. Pe fondul ăsta de sărăcie şi de lipsă de perspectivă, din dorinţa de a mă ajuta pe mine şi de a-mi ajuta și familia, mi-au înflorit şi mie ideile astea, de a mă descurca prin „combinaţii”, dar, cum spuneam, mi-a venit mintea la cap repede şi m-am apucat să muncesc la modul „tradiţional”. Şi au mai fost şi alte similitudini, dar, per total, într-adevăr, eu mă poziţionez la antipod faţă de Giani, pur şi simplu pentru că pe el nu-l interesează orice depăşeşte suprafaţa. Giani doar trece prin viață. Ratează glorios tot ce e semnificativ, profund şi esenţial. Iar eu nu vreau doar să trec prin viaţă. Şi nu mă interesează doar persoana mea. În orice context aş fi, sunt atent la oamenii din jur şi fac tot ce pot ca lor să le fie bine, ca ei să se simtă bine.
„Sentimentul că «ești de-al nostru» e extrem de preţios pentru mine”
– Măsura e foarte importantă pentru un actor care dobândeşte o asemenea notorietate ca a ta. Ţi-e greu sau ușor să-ți duci pe umeri celebritatea?

– Uneori, notorietatea vine cu multă bucurie: eu, şi dacă mă sui pe cel mai înalt vârf de munte din România, unde nu e decât o stână cu câţiva ciobani, şi acolo sunt întâmpinat cu un „Gianiiiii!”, exclamat cu veselie şi cu o atitudine de frăţietate, din categoria „eşti de-al nostru”. Acest sentiment care s-a creat, că sunt de-al oamenilor, e ceva extrem de preţios pentru mine. Fiindcă, în fond, eu m-am făcut actor pentru că-mi place la nebunie actoria şi ca să le dau bucurie oamenilor. Dar nu ca să ajung cunoscut, să devin „vedetă”. De altfel, detest categorisirile de genul ăsta, fiindcă, pe de o parte, simt că ele te îndepărtează de oameni şi, pe de altă parte, fiindcă la câte vedete de carton există… Aşa că, în niciun caz, n-am avut aşteptări în sensul ăsta. Ba chiar din contră! Am făcut facultatea, am făcut masteratul, am jucat în teatre de stat, am jucat în underground, am făcut filme, am intrat în povestea asta cu „Las Fierbinţi”, dar pe tot parcursul ăsta n-am căutat notorietatea. Am căutat doar să-mi fac treaba cât mai bine şi să mi-o fac raportându-mă mereu la amintirea stării de bine pe care o aveam în adolescenţă (şi pe care, de fapt, o am şi acum) când mă uitam la actori ca Amza Pellea, Toma Caragiu sau George Constantin. Şi eu, şi toată lumea, îi percepeam pe aceşti oameni ca pe nişte prieteni. Şi azi se vorbeşte despre „nea Tomiţă”, despre „Amza”… Apoi, când mi-am dat seama c-am devenit destul de cunoscut, nici n-am ştiut cum să iau treaba asta. Am fost cam năucit de situaţie. Abia în timp am descoperit bucuria pe care ţi-o aduce notorietatea, dar şi părţile mai puţin plăcute. De exemplu, faptul că-ţi este afectată intimitatea vieţii personale, că, odată ce ieşi într-un spaţiu public, inclusiv cu familia, de fapt nu mai eşti doar tu cu familia ta. Cu toţii, inclusiv copiii, am avut nevoie de o perioadă de adaptare, în care să acceptăm că recunoaşterea mea publică vine la pachet şi cu acest efect secundar. Sau o altă parte mai puţin plăcută e faptul că ţi se pune în cârcă „responsabilitatea imaginii de persoană publică”. Ţi se impun nişte restricţii, ţi se atrage atenţia că nu poţi să spui asta sau să faci aia „pentru că nu dă bine, eşti persoană publică”. Ceea ce mi se pare şi injust, şi incorect. Chiar am zis: „Mai lăsaţi-mă şi pe mine să fiu prost. Nu-mi puneţi în cârcă statuia modelului. Pentru că nu sunt un model. Dacă o persoană spune că a plecat cu ceva bun din ceea ce i-am oferit eu, ca actor, atunci e bine. Dar atât!” Pentru că eu chiar cred că toţi suntem proşti la un moment dat: azi sunt eu prost, mâine eşti tu prost… Important e să încercăm să nu fim proşti prea des, dar e sigur că, uneori, chiar suntem. Or, dacă toţi suntem proşti din când în când, înseamnă că suntem imperfecţi, deci ce mai facem cu „imaginea” aceea care se vrea perfectă, ce mai facem cu ideea de model, care se vrea perfect? În orice caz, trăgând linie, mie îmi dă cu plus, datorită acelei frăţietăţi pe care o regăsesc, şi dacă merg la stâna din vârful muntelui. Sentimentul ăsta de apropiere, de parc-am fi rude, e atât de frumos!
„Costi, te duci și dai admitere la Actorie!”
– De fapt, cum ai ajuns actor, Costi?

– Am apucat-o pe drumul ăsta datorită mamei. E o poveste lungă! (râde) După primii doi ani de liceu, în care am fost un copil extrem de timid, care învăţa bine şi-şi vedea de şcoală, m-a apucat rebeliunea, perioada aia în care, făcând tranziţia către tânărul adult, cu toţi dăm aşa, într-o stare de răzvrătire degeaba: te lupţi cu părinţii, cu profesorii, cu oricine şi din orice motiv. Deci, într-a XI-a şi a XII-a am trăit într-un haos total, în care eu nu aveam niciun „vreau”. Că, ştii, copiii şi adolescenţii spun „Vreau să devin doctor/ cântăreţ/vedetă etc.” Ei, eu nu voiam nimic şi nu aveam nicio direcţie. Aşa am terminat liceul: într-un total nimic. Îţi dai seama cât de îngrijoraţi erau bieţii mei părinţi, al căror unic copil sunt. În plus, tot atunci m-am şi îndrăgostit pentru prima oară, îndrăgostit de-adevăratelea, şi, brusc, am decis că viaţa mea, aşa cum arăta atunci, era tot ce îmi doream: munceam (am lucrat pe la supermarket-uri şi pe la alte magazine, pe la o pizzerie…) şi iubeam. Şi gata: acolo voiam să mă opresc! Dar mama n-a renunţat la copilul ei şi, din senin, după ce-am absolvit liceul, a venit la mine şi mi-a zis: „Costi, te duci şi dai admitere la Actorie!” E adevărat c-o aveam pe-asta cu povestitul, treaba asta îmi ieşea foarte bine, în sensul că eram credibil şi captam atenţia, inclusiv dacă povesteam un film pe care nu-l văzusem, ci doar îl auzisem, tot povestit. Dar nu mă gândisem niciodată la posibilitatea de a mă face actor. Credeam că actoria e aşa, pentru elite şi pentru oameni cu posibilităţi, nu pentru un puşti ca mine, sărac şi din Pantelimon, de „după blocuri”. În orice caz, când mama a sărit cu ideea asta, mie nu mi-a convenit: de ce să-mi complic viaţa? Aşa că am contracarat cu o idee de-a mea, à la Giani: i-am zis mamei că m-am dus la şcoală, dar că perioada înscrierilor se încheiase deja. Dar după un an, mama, o femeie extrem de ageră şi care se prinde imediat la „manevrele” mele, a revenit, de data asta înarmată cu o broşură, în care erau înşirate toate facultăţile, cu toate perioadele de înscriere. (râde) În plus, mi-a zis să mă duc mai întâi la o facultate particulară, fiindcă examenul se dădea înainte de cel de la UNATC, astfel încât să mi se dubleze şansele. N-am mai avut ce să fac! M-am înscris la particulară şi m-am dus la examen. Atunci s-a produs declicul! Ţin minte scena, de parc-ar fi un cadru de film: am intrat pe un hol şi, undeva, în dreapta, cineva vorbea despre Cehov, despre munca actorului cu sine însuşi şi cum se traduce asta în viaţa de zi cu zi, iar altcineva cânta, într-o altă parte, la chitară. Ei, vorbele alea atât de interesante, împletite cu acordurile alea dulci, de chitară, au creat în mine ceva… o stare, un interes… pur şi simplu, n-a mai fost cale de întoarcere!
– A urmat un drum lin?
– Da’ de unde! Problema a fost că m-am dus la admitere pe principiul că mergeam acolo, la şcoala aia, tocmai ca şcoala să mă înveţe să fiu actor. Nici nu mi-a trecut prin minte că ar fi trebuit să am nişte cunoştinţe în domeniu, că ar fi trebuit să mă pregătesc într-un fel. Pe scurt, am ajuns în faţa comisiei, am mitraliat o poezie aşa, pe nerăsuflate, fără intonaţie, fără nimic, am luat nota 1 şi-am picat. Însă, după ce-am ieşit din sală, a venit după mine doamna Bianca Zurovski, căreia îi sunt recunoscător, şi mi-a zis: „Pregăteşte-te pentru la anu’, că e ceva acolo. E clar că poţi, e clar că eşti talentat, dar pregăteşte-te şi mai încearcă o dată”. Cuvintele astea mi-au dat un curaj uriaş! Când am ajuns acasă şi tata m-a întrebat ce-am făcut, i-am spus „N-am luat, dar o să dau până iau!” şi am avut aşa, o hotărâre, şi aşa, o lumină în privire, că, în clipa aia, ai mei s-au liniştit: şi-au dat seama că, în sfârşit, îmi găsisem drumul. În anul următor, m-am dus din nou la examen şi iar am făcut-o lată. (râde) Mă pregătisem cu poezii, dar uitasem completamente că trebuia să prezint şi un monolog. Domnul Constantin Codrescu a crezut că-mi bat joc de comisie şi… era clar că iar n-aveam să intru. Dar a intervenit doamna Micheta Juvara, care-a zis: „Daţi-i notă de trecere, că-l iau la mine-n clasă!” Fără dânsa, cine ştie dacă se mai alegea ceva de Costi! Frumos e că – apropo de calitatea umană autentică! –, după un an, domnul Codrescu a venit la mine şi mi-a spus: „Te-am văzut la examen şi n-am avut deloc încredere în tine. Bine că a crezut Micheta. Pentru că te-ai schimbat la 180 de grade. Aşa ceva n-am mai văzut în viaţa mea! Bravo!” Nişte cuvinte care m-au îmbărbătat şi mi-au crescut aripile!
„Ai mei s-au gândit să vândă casa, ca să mă țină în continuare la școală”
– Ai mai avut parte de astfel de întâlniri providenţiale?
– Da, sunt un norocos! După o vreme, l-am întâlnit pe Cătălin Naum, un om şi un profesor extraordinar pentru mine, şi am început să lucrez cu el. În perioada aceea, familia mea o ducea foarte greu din punct de vedere financiar. Tata era electrician la uzina Republica şi, după privatizare, situaţia la el la serviciu a mers din rău în mai rău – din 10.000 de angajaţi mai rămăseseră doar 1.000 şi nici ăia nu-şi mai primeau salariile –, aşa că trăiam cu toţii doar din salariul mamei şi, pur şi simplu, nu mai aveam din ce să-mi plătesc facultatea la particular. Ai mei, săracii, s-au gândit să vândă casa – micul nostru apartament de două camere, din Pantelimon –, ca să mă ţină în continuare în şcoală. Atunci, Naum a găsit soluţia salvatoare: m-a sfătuit să dau admitere la UNATC, ca să scap de povara taxelor. Ceea ce am şi făcut. Și totul a fost bine: am intrat la clasa lui Gelu Colceag, o altă persoană foarte importantă în viaţa mea, de la care, în primul rând, am învăţat precizia, cristalizarea perfectă, am învăţat să mă concentrez pe calitate, la nivel de milimetru. În plus, tot la UNATC am cunoscut-o şi pe Raluca, soţia mea. Uite, se fac aproape 20 de ani de când suntem împreună!
„Raluca și cei doi băieți sunt micul meu colț de rai”
– Cupluri de actori care să se formeze atât de devreme şi să reziste în timp sunt foarte rare. Înseamnă că relaţia ta cu Raluca are un condiment special…

– Chiar are! Dincolo de iubire, avem şi o comunicare reală, ceea ce ne face şi cei mai buni prieteni. Din păcate, există foarte multe relaţii în care oamenii se iubesc, dar comunicarea e deficitară. Ei, Raluca şi cu mine chiar vorbim unul cu celălalt despre orice. Iar faptul că amândoi suntem actori ne face să fim încă şi mai aproape, pentru că şi din punctul ăsta de vedere, al profesiei, ne înţelegem şi ne sprijinim unul pe celălalt, inclusiv când avem opinii divergente. Uneori se întâmplă şi asta. Dar întotdeauna eu o ascult şi ţin cont de sugestiile Ralucăi: soţia mea are o capacitate fantastică de a observa diverse detalii, mult mai bine şi mai precis decât mine. Din împletirea asta de iubire, de interese comune, de bună înţelegere şi de bună cunoaştere reciprocă, s-a născut familia noastră, în care, pe parcurs, au apărut şi băieţii: Vladimir, care are deja 11 ani, şi Anghel, mezinul nostru de 5 anişori. Ei trei, Raluca, Vladimir şi Anghel, sunt adăpostul suprem, sunt micul meu colţ de rai, unde ştiu că pot să mă întorc, oricât de greu mi-ar fi în lumea cea mare, unde ştiu că pot să fiu eu, unde îmi permit să fiu vulnerabil, să dau jos toate armurile şi toate măştile de care, ca noi toţi, am nevoie ca să funcţionez şi unde sunt liber să fiu şi prost – apropo de ce-ţi spuneam mai devreme –, şi deştept, şi slab, şi puternic, şi în orice alt fel.
– Închei punându-ţi o întrebare inevitabilă: cum faci faţă acestui prezent atât de tulburător şi de debusolant, creat de pandemie?
– Nu mi-e deloc uşor: am trecut deja de punctul de lehamite, nici nu ştiu cum să-mi mai descriu starea de acum. Iar întrebarea cea mai prezentă din mintea mea este de ce a trebuit să trecem prin experienţa asta, cu toții? Şi de ce acum? Ceea ce mă susţine e gândul că sistemul nostru imunitar comun, al celei mai mari părţi din societate, o să se obişnuiască până la urmă cu acest virus şi-atunci el n-o să mai fie atât de periculos. În plus, sper că se vor face progrese şi cu vaccinurile, şi că vor apărea tratamente. Între timp, repet o mantră, un principiu al meu de viaţă, pe care vreau să li-l întipăresc în minte şi băieţilor mei: „Nu te speria şi mergi înainte. Şi dacă se întâmplă să cazi, ridică-te, scutură-te şi mergi înainte”.
Foto: PRO TV (3), arhiva personală (3)