
La Oradea, pictura și arta sunt de multă vreme la ele acasă. Cu aerul ei de noblețe imperială, fastuoasa cetate habsburgică de pe Crișul Repede și-a îndemnat mereu artiștii la creație și visare. O stare de grație care s-a accentuat, începând cu anii ‘80. De atunci și până azi, risipiți prin bătrânele palate aristocratice orădene, pictorii orașului nu obosesc să-și dovedească talentul și forța imaginației artistice, dobândind renume național și european. Printre ei se numără și pictorul Ovidiu Corneliu Sălăgean, ale cărui opere au cucerit Occidentul, până în America. Artist important al țării, am vrut să-i aflu biografia și secretul celebrității. Am cunoscut un domn cultivat și distins, profesor la Liceul de Artă și la Facultatea de Artă din Oradea.
Lanțul întâmplărilor
– Domnule Ovidiu Corneliu Sălăgean, nu am ajuns la dvs. întâmplător. Sunteți unul dintre cei mai bun pictori ai Oradiei și tablourile dvs. se vând bine în străinătate. Cum ați ajuns să aveți publicul acesta european?

– Să știți că în cazul meu a contat și întâmplarea. În 1992, am fost într-un schimb mai îndelungat de experiență în Franța, și am ajuns să iau legătura cu membri ai diasporei românești de acolo. Între ei mi-am aflat și amatori pentru picturile mele, făcându-mă cunoscut. Am participat, de asemenea, la tabere de pictură, organizate prin Serbia, Ungaria și Germania. Ieșirea aceasta în lume a fost de bun augur. Mi-am făcut un prieten american, de pildă, care venise în țară și, după ce ne-am cunoscut, l-am poftit să stea la mine un an de zile. Era arhitect, pasionat și de desen și de grafică. El m-a promovat mult după aceea, în America. Eu nu folosesc calea clasică de promovare a artistului. Cu galeriile importante din țară și Europa nu am prea multe relații. Am, în schimb, mulți elevi care au plecat și și-au făcut doctorate la Paris sau stau în New York, în Olanda sau în Belgia. Ei îmi găsesc locuri, expoziții, în care să mă pot exprima prin arta mea.
Băiețelul cu biberonul gol
– Care sunt începuturile școlii de pictură de la Oradea?

– Filiala noastră orădeană a Uniunii Artiștilor Plastici, există din anii ‘50. Era în plin comunism, și lozinca „să nu protestezi și să nu fii subversiv!” – era cuvântul de ordine pentru politruci. Mi s-a întâmplat, nu o dată, ca tovarășii să dea cu mine de pământ și să joace fotbal cu câteva picturi ale mele! Făcusem, îmi amintesc, un portret al băiatului meu, de pe când era mititel. Și el ținea în mânuțe un biberon de lapte care era gol. Au început să urle: că așa ceva nu se poate expune, că în Oradea este lapte destul! Într-o altă lucrare, care acum e în Franța, pictasem un vapor, o epavă de la Sulina. Am făcut un tablou frumos, zic eu, dar vaporul meu era tot o rugină. L-am dus să-l expun, dar am fost refuzat categoric: fă repede altceva, că navele românești nu sunt niște ruine.
– Așadar, până în ‘90, Uniunea Artiștilor Plastici tăia și spânzura.
– Erau și comisii mai puțin drastice, ne lăsau în pace. În schimb, în străinătate nu ne trimiteau. Puteți să vă dați cu fundul de pământ cât vreți aici, ne ziceau, că nimeni nu se uită la ce faceți. Așa am ajuns să expunem peste tot, în București și în toate orașele mari din țară, în cele mai importante galerii de atunci. Puteai să faci expoziții, problema era doar când cineva găsea ceva „neortodox” într-o pictură.
Trista poveste a unui palat
– Lucrurile par să se fi schimbat mult în bine. Atelierul în care ați lucrat s-a aflat multă vreme într-un palat care are, probabil, și o istorie încărcată, așa ca multe alte edificii din Oradea.

– E adevărat, palatul în care am pictat a fost 25 de ani în proces de retrocedare, dar nu a putut fi câștigat de urmașii proprietarilor săi, din motive extraordinar de triste. A fost vorba de o familie evreiască, Ullman, a cărei spiță fusese distrusă complet de unguri, în timpul celui de-al doilea război mondial. Pe atunci, Oradea căzuse, împreună cu nordul Ardealului, sub unguri, iar granița cu România era la Băile Felix. Dincolo, peste numai un deal, erau libertatea și România. Dar familia Ullman nu nimerise acolo. În Oradea, ei au stat chiar în zona Ghetoului, unde erau strânși evreii ca să fie trimiși la moarte. Multe s-au întâmplat în curtea acelui palat imens. Mult timp după război, pe acolo treceau liniile de tren ce duceau direct la Gara de Est a Oradiei și de acolo, la Auschwitz. Și la fel ca în Oradea s-a întâmplat și în Dej și în alte orașe din Ardealul ocupat. Ca să nu mai vorbim de Ip și Trăznea, unde românii au fost executați cu mitralierele. Ungurii au făcut ce au vrut în Ardealul ocupat, cu o sălbăticie nemărginită. După care au fost urmăriți, iar cei care au comis crime în masă au fost executați. Asta, dacă n-au picat prizonieri la americani. Unde tot n-au scăpat. Sunt lucruri ce nu trebuie uitate. Fără istorie, bâjbâim în viitor.
Cei 7 magnifici
– Aveți o școală puternică de pictură în Oradea. Cum și de unde ați apărut?

– După ce am terminat facultățile, prin anii ’70-’80, ne-am așezat la Oradea vreo șapte tineri. Toți deodată, în același an. Îmi amintesc cum atunci ne-am adunat și ne-am zis: „Haideți să facem ceva!”. Începuseră să apară alți și alți artiști de valoare, veniți din alte părți, eram deja vreo 15-20. Ne întâlneam săptămânal la sediul Uniunii și puneam la cale să mai facem o expoziție de grup, să le mai dăm la cap cu ceva comuniștilor. Pe atunci gândeam și simțeam cu toții altfel, eram mult mai febrili și mai entuziaști. Nu aveam la ce să ne uităm la televizor, nu aveam ce să facem, mai citeam câte o carte și ne adunam și făceam expoziții. De multe ori am călătorit la București cu vagonul de coletărie, fiindcă aveam coletele cu lucrări puse la tren. Vremuri de pionierat și de entuziasm! Trebuia să îți dovedești ție însuți că poți.
– Ce a rămas azi din acea frumoasă ofensivă artistică din anii ’80?
– Încă se vede azi, în Oradea, un efort de a ne uni și apropia prin expoziții. Acum lucrează și expun absolvenții noștri de la Liceul de artă sau de la Facultatea de artă de aici. Unii au realizări prestigioase – au fost prezenți la bienalele de la Veneția sau São Paulo. Pictorul nostru orădean, Ioan Aurel Mureșan, de pildă, a fost la São Paulo. Iar alt coleg, Miklós Onucsán, a expus la bienala de la Veneția, acum doi ani.
– Dar dvs. ce faceți, domnule Sălăgean? Mai aveți acel elan artistic de dinainte de 1990? Parcă vă văd mai domolit.
– După revoluție, eu am făcut vreo 14-15 expoziții personale, și sunt chemat mai mereu în Vest. Îmi limitează elanul ceva mult mai prozaic: costurile mari pentru transportul lucrărilor. Pentru ele îmi trebuie un sponsor, și ia-l de unde nu-i!
Artistul din cartier
– E momentul să vă întreb cum ați ajuns la pictură…

– De mic copil mi-a plăcut să desenez cu culori. Era un mod de a te exprima singur. Desenam de când aveam câțiva anișori. Era și un mod de a mă regăsi în lume. O bucurie să descopăr un nou univers care se naște sub ochii mei, din pânzele și culorile mele. Am înțeles că tot ceea ce-i pe lumea asta poate fi desenat. Fie că este o existență reală sau doar închipuire. Cine știe, poate că la început nu a fost cuvântul, ci imaginea. Și imaginea era de la Dumnezeu. Sunt lucruri care ne depășesc înțelegerea. Revenind la anii copilăriei, am devenit foarte repede artistul din cartier. Dar tata voia să fac arhitectură, și a insistat mult pe treaba asta, numai că eu m-am încăpățânat. Nu știam destulă matematică și-mi era frică de examen. Pe mine mă pasionau pictura, artele și înotul. Așa că l-am convins pe tata să mă duc la Arte. I-am spus că acolo e mai liber și să mă lase. Așa am ajuns la Liceul de artă. După asta, drumul spre facultatea de Belle Arte mi-a fost deschis. După absolvire, în 1990, s-a reînființat în Oradea, Liceul de Artă. Atunci am pornit cu elan și forțe proaspete ca profesor. Am avut și câțiva elevi și studenți foarte buni: Mircea Cantor și Ciprian Mureșan, colegi cu Adrian Ghenie în faimoasa Galerie „Plan B”. Toți trei sunt astăzi pictori europeni.
„Voi picta cât o să-mi cadă bine”
– Vă simțiți mulțumit, împlinit, în peninsula dvs. culturală, d-le Sălăgean?

– Niciodată nu te simți împlinit. Când te simți împlinit, înseamnă că ai pus armele jos și te duci la pescuit.
– Pandemia aceasta teribilă a trecut și peste dumneavoastră. Cum ați reacționat?
– Am stat într-un loc și nu m-am mișcat defel. N-am pictat mult, dar am meditat. Eu sunt un spirit care circulă mult, plec, vin. De aceea, perioada de claustrare obligatorie din timpul pandemiei m-a afectat.
– La sfârșit, vă întreb cum vă vedeți viitorul artistic în orașul acesta cu aerul său imperial…
– Voi picta cât o să-mi cadă bine. Și o să mai călătoresc prin lume. Mă pasionează să văd arta lumii prin muzee, mă fascinează. Eu din Muzeul Luvru am învățat foarte mult. Am stat în Luvru două-trei săptămâni. Și când m-am întors, am fost așa de bine încărcat, încât m-am așezat în fața pânzelor, la mine acasă, pe malul Crișului Repede, și nu m-am mai oprit din pictat.