– Mutată în miezul verii, din motive de pandemie, cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania își așteaptă cinefilii la Cluj, între 23 iulie și 1 august. L-am rugat pe Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului, să ne ajute să ne orientăm, trecând în revistă câteva dintre cele mai populare tendințe, dintr-un program de aproximativ 200 de proiecții și evenimente aniversare –
#pandemie

Că tot am amintit de pandemie (și cum oare am putea uita de ea?), există în programul TIFF-ului trei filme de ficțiune premonitorii, care au fost scrise și finalizate înainte de declanșarea crizei sanitare. În brazilianul „Norul roz”, apariția din titlu arată ca o apetisantă vată de zahăr, dar e mai afurisită decât Corona, blocându-i pe oameni în casă, cu geamurile închise, pentru că virusul ucide în zece secunde de la expunerea la aer. În argentinianul „Câinele care nu mai tace”, virusul ucide tot pe calea aerului, dar doar de la 1 metru în sus, forțându-i pe oameni să meargă pe vine sau târâș-grăpiș. În fine, virusul grecesc din „Mere” atacă memoria, făcându-i pe oameni amnezici și victime ale unui program de reconstrucție a unei noi identități – însă, prin comparație cu anterioarele, o asemenea pandemie are avantajele ei, cel puțin pentru eroul din film.
#dans
Starul incontestabil al acestei ediții aniversare este rebelul dansului mondial, rusul Serghei Polunin, care va fi prezent la Cluj (și în România) pentru prima oară, atât cu un show fabulos, în decorul Castelului Banffy de la Bonțida, cât și în calitate de protagonist al documentarului „Dancer”, dedicat biografiei și carierei acestui artist fascinant și nonconformist. Tot pentru amatorii de dans este și filmul „Indiile galante”, care reimaginează acest hibrid de balet și operă clasică în cheie modernă, cu o distribuție magnetică de hip-hopperi francezi. Și ar mai fi cel puțin o scenă de dans antologică, în filmul spaniol „Asta-i viața”, care-l are ca protagonist pe Florin Piersic jr.
#Cannes
Filmele care reprezintă România la Cannes se văd la ele acasă, pentru prima oară la TIFF, imediat după premiera de pe Croazetă: „Întregalde” de Radu Muntean, o fabulă acidă, despre facerea de bine și capcanele generozității, cu mult umor, ritm de thriller, trei actori beton (Maria Popistașu, Alex Bogdan și Ilona Brezoianu) și un neprofesionist-surpriză (Luca Sabin) care fură scena cu fiecare nouă apariție; și două scurtmetraje stranii, „When Night Meets Dawn” și „Interfon 15”, semn că viitorul sună bine pentru autorii lui: Andreea Borțun și Andrei Epure.
#vedete

Nume mari de artiști pe genericele filmelor din acest an de la TIFF: regizorii François Ozon (cu idila libertină din „Vara lui ’85”), Andrei Koncealovski (cu povestea grevei sângeroase din „Dragi tovarăși”), Pedro Almodovar (cu un strălucit one-woman-show, în „Vocea umană”, interpretat de Tilda Swinton) și veteranul maghiar Istvan Szabo (cu un emoționant film despre bătrânețe, „Raport final”), dar și actorii: Jodie Foster, în drama „Mauritanul”, despre ororile închisorii din Guantanamo; Colin Firth și John Turturro, în pielea unui cuplu gay, în „Supernova”; Vanessa Kirby, într-o poveste de amor interzis, în decor de secol XIX, „O nouă lume”; Nicolas Cage într-un action extravagant regizat de japonezul Sion Sono, „Prizonieri pe tărâmul spiritelor”; și Viggo Mortensen în dubla calitate de actor și regizor cu Ali(e)nare.
#seriale
Cum excesul de seriale a luat amploare în pandemie, a venit vremea unei secțiuni noi la TIFF: „Va urma”, dedicată celor dependenți de ce se întâmplă în episodul următor. HBO lansează în avanpremieră la TIFF pilotul serialului RUXX, cu Raluca Aprodu în rolul principal, dar din program nu lipsesc titluri proaspete din Scandinavia („Investigația”), America de Sud („Binecuvântarea”), Rusia („Șase locuri goale”), Serbia („Familia”) și Franța („OZN-uri”). Amatorii de maratoane pot savura în integralitate miniseria web cehească #martyisdead, premiată cu un Emmy, și toate cele șase episoade din „cel mai bun serial spaniol al anului” (în opinia cotidianului El Mundo), „Trupa de intervenție”, regizat de Rodrigo Sorogoyen („Stockholm, Madre”).
Unde vedem?

Spre deosebire de 2019, când TIFF-ul a avut loc exclusiv în aer liber, pentru a corespunde normelor în vigoare, devenind singurul festival internațional major al verii, care s-a putut lăuda cu o desfășurare fizică, aniversarea celei de-a 20-a ediții este un mix de proiecții în interior și afară, exact ca-n vremurile bune. Sălile centrale cu tradiție din Cluj vor reintra în circuitul festivalier, alături de spațiile de proiecție consacrate în aer liber: Piața Unirii unde se dă startul, curtea umbroasă a Muzeului Național de Artă, parcarea de la Iulius Mall, dar și gazonul generos de la USAMV, locul predilect al proiecțiilor cu filme românești în premieră națională, sau curtea cochetă a Universității Babeș Bolyai, rezervată noilor documentare.
Dar TIFF-ul are și noutăți pe harta lui din acest an: pitorescul tăpșan de pe deal, de la Cetățuie, în vecinătatea noului spațiu Electric Castle (Secret Garden), și, pentru prima oară în istoria festivalului, o locație în aer liber, din comuna învecinată Florești, care va prelua în mare parte filmele de mare public din Piața Unirii.
Nu vor lipsi, ca-n fiecare an, evenimentele speciale din locații neconvenționale: Castelul Banffy de la Bonțida, unde va evolua, cu un show unic, dansatorul Serghei Polunin, aflat pentru prima oară în România, și unde se vor vedea, în premieră, noile filme semnate de Pedro Almodovar („Vocea umană”) și Gaspar Noe („Lux Aeterna”); Biserica Piaristă, cu un show hibrid de film mut („Studentul din Praga”) cu acompaniament asigurat de tandemul consacrat, dintre Irina Margareta Nistor și trupa CelloFan; și spectaculosul Arkhai Sculpture Park de la Vlaha, rezervat unei proiecții speciale, cu documentarul „Holy Father”, al lui Andrei Dăscălescu.