– Este câştigătoarea ultimei ediţii a concursului „Vedeta Populară”, de la TVR. O fată de nouăsprezece ani, care a impresionat prin vocea ei puternică, prin repertoriul bine ales și impecabil interpretat. Juriul a ales-o câştigătoare pe Andreea Dinu, iar noi o invităm să-şi spună povestea de dragoste, cu muzică populară din zona ei de baștină, Oltenia –
„Sunt fată de la țară, chiar dacă stau la oraș”
– Prima întrebare este „de ce folclor”? La calităţile tale vocale, puteai alege să cânţi muzică clasică, operă, operetă, orice…

– Nu m-a atras niciodată, dar absolut niciodată, alt stil muzical. Nu ştiu să explic de ce… De fapt, nu cred că există explicaţie. Este ceva din mine, ceva ce nu are un început. A fost mereu acolo, adânc, în inima mea. Poate sună ciudat pentru cineva de douăzeci de ani, dar aşa sunt. Ascult la radio câte o piesă pop, poate îmi place pe moment, dar n-o mai ascult a doua oară. În schimb, dacă îmi cade cu tronc o melodie populară, o ascult non-stop, săptămâni întregi. Eu şi la şcoală, dacă aveam de făcut o compunere, o făceam despre folclor. La engleză, am avut la un moment dat de compus un discurs; al meu a fost despre folclor. Nu mai spun de muzică.
– Ai moștenit patima din familie? Oltenii sunt mari amatori de muzică populară.
– Bunica mea cântă frumos, la fel şi sora ei. Mama are, și ea, o voce extrem de bună, cântă mereu prin casă muzică populară. Dar nu e ceva studiat, ci fredonatul acela de tot felul de melodii auzite pe la radio şi televizor. Nu de la mama am învățat muzică, nu am purtat nicicând discuţii despre folclor şi tradiţii cu ea. Iubirea a fost în mine. De mititică am avut o dragoste pentru tradiţie, pentru vechi. Cred că fiecare dintre noi are un spirit profund românesc în adâncul sufletului, numai că în unii nu răbufneşte. La mine a erupt pe la şaisprezece ani şi simt că îmi dă putere, simt că acele cuvinte pe care le cânt sunt ale mele, legate strâns de ceea ce sunt eu ca om în această ţară. Când am conştientizat asta, am început să studiez, să ascult altfel melodiile. Să le simt, să le înţeleg. Nu ştiu cum să explic, dar nu poţi cânta bine folclor dacă nu-l simţi, dacă povestea acelui cântec nu e înţeleasă de tine până la cel mai mic amănunt.
– Eşti fată de oraş sau de la ţară?
– Până în clasa întâi, am locuit numai la sat, la bunici, în Bobiceşti, judeţul Olt. Apoi am venit lângă părinţii mei, la oraş, în Balş. Dar Balșul este la doar douăzeci de kilometri de Bobiceşti, e ca şi cum nu aş fi plecat niciodată. Dar poate cel mai important pentru mine a fost că suntem foarte aproape de Morunglav, o localitate cu mare tradiţie în folclorul oltenesc. O mulţime de lăutari celebri s-au perindat pe acolo şi, chiar dacă mulţi nu mai sunt printre noi, a rămas un spirit muzical cu totul aparte. Copilărind la bunici, mergând şi azi, săptămânal, la ei, învăţând muzică printre lăutarii satului, mă consider fată de la ţară, indiferent unde locuiesc sau voi locui vreodată.
„Am cântat «Constantine, Constantine» și i-a plăcut”

– Acolo, în sat, a fost și primul tău contact cu folclorul?
– Da, acolo. Dar „limpezirea” mea nu s-a petrecut în copilărie, ci acum vreo cinci, şase ani. Când muşica mea (sora bunicii) m-a dus la Centrul Cultural din Morunglav. Abia acela poate fi considerat momentul-cheie din viaţa mea artistică, pentru că l-am cunoscut pe acordeonistul şi profesorul Dorel Langă. I-am cântat „Constantine, Constantine” şi i-a plăcut. Nu ştiu dacă a apreciat atunci cum am cântat, ci mai degrabă ce am cântat. Apoi, o vară întreagă am lucrat intensiv cu dumnealui şi asta a contat enorm pentru mine. Domnul Langă este un lăutar de acolo, de la ţărână, ştie inima locului, esenţa lui, şi a reuşit foarte subtil să mi-o sădească şi mie în suflet.
– Cum anume?
– A văzut că prefer muzica veche, folclorul autentic, şi m-a încurajat să nu mă abat niciodată de la drumul acesta. M-a sfătuit să merg la concursuri, nu neapărat ca să le câştig, ci ca să-mi înving timiditatea de care sufăr tare mult. Cred că tocmai acest aspect al firii mele m-a oprit să-mi pornesc mai repede cariera. Dincolo de sfaturile muzicale, şi acelea doar sugerate, domnul Langă nu prea spune lucrurile direct, în faţă. Este un… pânditor. Şi pe mine, şi pe ceilalţi solişti sau dansatori din Ansamblul „Olteţul” din Morunglav ne urmărea din penumbră, din culise. Observa el, aşa, de la depărtare, cum ne comportăm, ce fel de oameni suntem. Mergea pe ascuns la şcoală să vadă ce note avem, cum suntem apreciaţi de profesori. Sincer, eu n-am ştiut că acesta-i era obiceiul, abia după „Vedeta Populară” mi-a spus că aşa a procedat. Abia acum am înţeles cum de mă cunoştea dumnealui mai bine decât mă cunoşteam eu însămi. Pentru un om simplu, de la ţară, este un pedagog foarte bun. Lucrul acesta, plus talentul său lăutăresc de excepţie mă fac să-l respect şi să-l îndrăgesc mult.
„Așa a fost copilăria mea, cântam întruna”
– Este atât de important cine îţi formează primii paşi în carieră?

– Eu cred că pentru un interpret de folclor începutul este cel mai important. Câteodată, copii foarte talentaţi sunt preluaţi de profesori care sunt mai degrabă interesaţi de a câştiga concursuri, de a-şi ajuta elevii să ajungă celebri, în detrimentul atenţiei acordate repertoriului. Eu am început cariera muzicală mult mai târziu decât aceşti copii. Unii ar putea spune chiar prea târziu, dar pentru mine este perfect. De ce? Pentru că am preferat să ajung la o oarecare maturitate, să înţeleg folclorul profund, înainte de a urca pe scenă. Cred că am procedat foarte bine să-mi fac debutul mai târziu decât se practică în mod normal. Este foarte greu să repari ceva ce a fost pornit greşit, de aceea mulţi tineri talentaţi nu cântă chiar ce trebuie: au pornit făcând alegerile incorecte. Dar nu e nicidecum vina lor, pentru că, la câţiva anişori, ce ştii tu, dacă o melodie e de valoare? Eu m-am temut de acest lucru mai mult decât orice, de aceea mai întâi am studiat, am simţit, am ales şi apoi am început să cânt în public. În plus, aşa cum spuneam, am fost un copil extrem de timid. Eu şi în casă cântam doar când eram singură. Aşa a fost copilăria mea: cântam într-una, dar nimeni nu ştia asta. Nici prietenii mei cei mai apropiaţi nu aveau habar că eu am voce. Într-o vară, mi-am luat inima-n dinţi şi i-am cântat lui Moşica. Ea, având ureche muzicală bună, repede m-a luat de mână şi m-a dus să mă asculte cineva avizat, aşa cum vă povesteam mai devreme…
– Ţi-ai învins până la urmă timiditatea?
– Hmmm, nu prea, nu de tot. Să vă spun ceva ce nu ştie nimeni: eu port ochelari, iar pe scenă, în concurs, nu i-am avut. Aşa că nu vedeam nimic. Vă spun sincer, nici pe juraţi nu-i vedeam. N-am ştiut cum erau îmbrăcaţi până nu i-am văzut la televizor. Ha! Ha! Aşadar, la „Vedeta Populară”, m-a ajutat miopia să înving timiditatea!
„Azi, în Olt, singurul loc unde mai poți asculta melodii bătrânești sunt nunțile”

– Andreea, te afli în contact permanent cu lumea satului. Oare mai e viu folclorul oltenesc?
– Nu mai e „viu” nimic, de când cu pandemia aceasta. Ansamblurile s-au închis, concerte nu sunt mai deloc. Mă tem şi să mai merg pe la bătrâni să văd ce mai cântă, aşa cum făceam, ca să nu-i expun, Doamne fereşte, la ceva. Dar şi înainte de perioada aceasta grea, mie mi se pare că se cântă autentic din ce în ce mai puţin. Nici la biserică nu mai sunt mulţi copii în cor. Eu am cântat în corul bisericii din Bobiceşti toată copilăria, şi era tare frumos. Mai ales la Paşte şi la Crăciun. Azi, în Olt, singurul loc unde mai poţi asculta melodii bătrâneşti, cântate cu măiestria de altădată, sunt nunţile. Mă rog, acele nunţi care încă păstrează tradiţiile de la noi – împodobirea bradul de nuntă, bărbieritul mirelui. Da, acolo zici că intri printr-o poartă în timp şi te simţi ca acum o sută de ani, încărcat de forţa locului şi a istoriei. Iată un lucru bun, pentru că el dovedeşte că nu e totul pierdut. Comori există, doar că sunt scoase tot mai rar la lumină.
– Atunci, cum se explică tinereţea din rândul interpreţilor de folclor? În ultima vreme e o explozie de soliști foarte tineri.
– Adevărat că sunt mulţi copii şi tineri care cântă folclor. Chiar la mine, în Olt. O fi destinul nostru, poate că Dumnezeu ne îndeamnă, fără să ne dăm seama, să ducem mai departe tot ceea ce este profund românesc. Eu cred că aşa ne este dat de Sus, altfel nu-mi pot explica. Poate contează şi felul în care creşti. După cum vă spuneam, eu, de mică, la ţară, mergeam în fiecare duminică la biserică şi cântam. Acasă, o auzeam pe mama. Nu cânta să mă înveţe, dar mereu fredona ceva în timp ce robotea. Paşii ei prin casă erau însoţiţi de un permanent murmur melodios. La fel cânta şi bunica, şi Moşica. Poate că şi în alte familii e la fel, şi aşa se explică de ce mulţi tineri cu har muzical îndrăgesc folclorul şi îşi aleg să facă o carieră din asta, şi nu din altfel de muzică. E minunat că tinerilor le place folclorul, problema este ca ei să se străduiască să cânte unul de calitate.
„Am speranța că ne apără Dumnezeu să nu irosim ceea ce am moștenit din neam în neam”
– În timpul concursului de la TVR, am remarcat și frumusețea aparte a costumelor pe care le-ai purtat. Se mai țese în Olt port popular?

– Să ştiţi că ia pe care am purtat-o în concurs era de împrumut. Cineva apropiat nouă o are moştenire de familie şi nu mi-o dă de tot nici în ruptul capului. Apreciez asta, nici eu n-aş înstrăina o astfel de avere. Dar am primit o ie şi o maramă chiar de la mine din sat, din Bobiceşti, şi le preţuiesc nespus. Mai sunt în Olt femei care cos ii, chiar ţes şi la război. Da, femeile lucrează ca să vândă, e firesc, dar apreciez enorm la ele grija de a face totul corect. Păstrează cu sfinţenie modelele tradiţionale, culorile, tehnica. Pe mine toate aceste lucruri mă bucură şi îmi dau speranţă că ne apără Dumnezeu să nu irosim ceea ce am moştenit din neam în neam. Să fim români şi de acum înainte. Dacă nu ştii istoria zonei, dacă nu înţelegi elementele costumului, dacă nu treci prin inima ta versurile cântecelor, nu poți fi un bun interpret de folclor. Să nu ştii lucrurile acestea atunci când cânţi ar însemna că duci aşa, o bârfă de la un om la altul, nu o poveste cântată, plină de tâlc şi de istorie…
Dacă tata poate, şi eu pot
– Cu toată dragostea ta pentru muzică, ești studentă la Politehnică. Cum s-a adaptat la Bucureştiul acesta nebun o fată atât de cuminte şi ataşată de sat, ca și tine?
– Greu. În primul an de facultate nu mi-am dat seama cât de dificil este, pentru că nu prea am stat aici, s-a învăţat mult online. Acum sunt în Capitală, dar în continuare nu-mi place aglomeraţia ei, zgomotul. Imediat fug acasă când am ocazia. Sunt destul de maleabilă, mă adaptez diferitelor situaţii; mai greu, mai uşor, până la urmă o fac. Ştiţi ce mă ajută să rezist şi să nu mă plâng? Gândul la tata. El este plecat de multă vreme în Italia, la muncă, iar prima dată când m-am simţit singură în Bucureşti m-am gândit la el. Doamne, ce greu trebuie să-i fie! Tata nu zice niciodată asta, nu se lamentează, dar eu îl simt. Este cumplit sentimentul de singurătate, de înstrăinare…
– Cânţi şi din dor pentru el?
– Da, îmi lipseşte foarte mult. Dar plecarea lui m-a făcut extrem de responsabilă. De exemplu, când m-am apucat serios de muzică, a fost nevoie de pregătire. Una plătită, evident, şi chiar destul de costisitor. Faptul că tata este departe şi munceşte din greu ca să-mi ofere mie această şansă m-a obligat moral, m-a determinat să nu o irosesc. Nu am considerat muzica un moft, când m-am dedicat ei am făcut-o cu toată seriozitatea, pentru că îmi place şi pentru că le datorez asta părinţilor.
„Voi începe pregătirea pentru Conservator”

– A schimbat ceva în viața ta premiul câștigat la „Vedeta Populară”?
– Concursul „Vedeta Populară” a fost greu, dar şi extrem de frumos. Să-l câştig a fost chiar neaşteptat şi, practic, a marcat adevăratul meu debut. Nu eram cunoscută deloc până anul acesta, poate doar în oraşul meu, Balş, să fi avut un oarecare renume. După „Vedeta Populară”, am primit o mulţime de felicitări, lumea a început să mă caute, dar nu a fost chiar aşa un val de solicitări cum mă aşteptam. Îmi imaginam că vor fi mai multe invitaţii la concerte, în emisiuni sau interviuri, precum acesta pentru revista „Formula AS”, dacă nu în toată ţara, măcar în Oltul meu natal. Nu s-a întâmplat, dar cred că o mare parte din „vină” o are pandemia. Însă ceea ce a schimbat cu adevărat acest concurs în mine este percepţia legată de importanța studiului muzical şi a unei cariere în domeniu. Eu cred despre mine că sunt doar un copil, dar acum acest copil se gândeşte foarte serios la un viitor muzical, ba chiar voi începe pregătirea pentru Conservator, deși sunt studentă în anul doi la Politehnică, Inginerie Medicală, îmi place mult ce fac.
– Te-au îndrumat părinţii către o carieră mai degrabă ştiinţifică decât artistică?
– Părinţii nu au fost foarte băgăreţi în alegerile mele. M-au lăsat să văd în ce direcţie merg eu. Este drept că nu au fost chiar bucuroşi când le-am spus că aş vrea să fac Conservatorul. Da, ei au insistat să merg la Politehnică, pentru că ştiau să sunt foarte bună la matematică şi pentru că ingineria pare să fie o meserie mai de viitor. I-am ascultat. Ei bine, după „Vedeta Populară” li s-a schimbat atitudinea, au realizat pentru prima dată cu eu chiar cânt serios, că pot fi apreciată de un juriu de o asemenea valoare. Încurajările părinţilor îmi dau curaj şi mie, de aceea spun că aş urma şi studii academice muzicale, în paralel cu cele inginereşti.
– Ce planuri mai ai într-ale muzicii, Andreea?
– Plănuiesc participarea la mai multe festivaluri, inclusiv celebrul „Maria Tănase”. De asemenea, încep să lucrez la un repertoriu al meu. Nu mă grăbesc, este un proiect care cere tihnă, atenţie. Ţin foarte mult să fie autentic, să nu mă abat de la tipicul zonei mele, să nu compromit în niciun fel tradiţia. Caut muzică tradiţională, care să mă inspire. În rest, plănuiesc să mă bucur de muzică, să reuşesc în continuare să cânt numai cu inima.