Cântărețul casei regale
– „Invitatul” tău pentru evocarea de astăzi este mai puțin cunoscut decât celelalte glorii ale muzicii interbelice românești. Ce te-a îndemnat să îi spui povestea?

– Gheorghe Ionescu Gion a fost, de departe, cântărețul preferat al Casei Regale, fapt ce i-a conferit o aură aparte în epocă. Artist extrem de îndrăzneț și inovator, a reprezentat noul val al muzicii românești, fiind adorat de tineretul din Capitală. Nu în ultimul rând, Gheorghe Ionescu Gion a fost bucureștean get-beget, născut și crescut în Micul Paris, ceea ce face din el un personaj emblematic al epocii pe care o evocăm.
– Gheorghe Ionescu Gion… distincția începe chiar de la cele trei nume. S-a născut într-o familie de oameni avuți?
– Nici vorbă! Cele trei nume ascund o poveste tipic bourjois, din Micul Paris! O familie bucureşteană get-beget, orăşeni de condiţie medie. Locuiau pe Dealul Spirii, str. Sirenelor nr.7, într-o casă pe care Ioan, tatăl, o construise cu mâinile lui, înainte de Primul Război Mondial. În 1909 s-a născut Gheorghe Ionescu, Gion fiind un pseudonim primit mai târziu, pentru că numele său era prea comun pentru scenă, „prea românesc”. A copilărit acolo, în Dealul Spirii, în condiţii mai bune decât vecinii săi veniţi de la ţară, dar nu era vreun bogătaş. Făcea parte dintr-o familie cu aspiraţii înalte, cu părinţi care-şi doreau ca fiul să-i depăşească în condiţie, câştiguri și faimă. A absolvit renumitul liceu „Gheorghe Lazăr”, apoi a fost ghidat către Facultatea de Medicină, iar el s-a supus. După primele trei luni de studii medicale, a avut prima lui autopsie. Studentul a leşinat pe loc şi niciodată piciorul lui nu a mai călcat în acea şcoală. Cam asta a fost cariera de medic pe care părinţii o proiectaseră cu atâtea speranţe şi cheltuieli pentru băiatul lor. Manualele de medicină era foarte scumpe în acea epocă, cele mai bune erau scrise în franceză şi costau o mică avere. Părinţii studenţilor de la medicină fie erau avuţi, fie erau de clasă mijlocie şi făceau un efort considerabil să şi le poată permite. Ce importanță are în contextul biografiei artistului un astfel de amănunt? Una semnificativă, pentru că tânărul Gion şi-a vândut manualele procurate atât de greu de părinţi, iar în schimbul lor şi-a cumpărat un superb set de tobe nemţeşti „Ludwig”, cu o pictură pe toba mare reprezentând un peisaj montan. Kitsch, astăzi, dar absolut ultima modă în acea vreme! Tot din banii de pe manuale şi-a cumpărat şi un frac de la celebra casă de modă franţuzească a lui Jean Patou, din Normandia. Aşadar, pe când părinţii visau ca singurul lor fiu să devină medic, adică un om cu statut social sigur, apreciat, tânărul Gheorghe visa la succes muzical. Voia să fie cântăreţ, un star pe Calea Victoriei. În 1928, în secret faţă de familie, a reuşit să obţină un contract la „Răcaru”. După câteva săptămâni, s-a răspândit în oraş vestea că un puşti de nouăsprezece ani cânta la barul de noapte din Calea Griviţei. Cam tot atunci ajunge vestea şi la urechile Mariei, mama lui Gheorghe. Biata femeie s-a dus la local, l-a văzut sus, pe scenă, s-a umplut de ruşine şi a strigat la el să coboare, până n-o crede lumea că-i vreun pui de ţigănaş. Am mai vorbit despre cât de josnic li se părea părinţilor de condiţie bună ca odraslele lor să cânte în cârciumi. Ne putem imagina cearta din culise, dintre tânărul Gheorghe şi mama sa, una care foarte posibil a culminat cu ameninţări legate de dezmoştenire. Aceasta era frica supremă a tinerilor mai răsăriţi din acea perioadă. Dar băiatul a rezistat. Probabil i-a explicat mamei că muzica era pasiunea vieţii sale şi că va ajunge un mult mai bun muzicant decât ar fi fost doctor. Patima din cuvinte a învins. Mama acceptă. Gheorghe Ionescu rămâne la „Răcaru”, iar patronul localului este cel care-i dă numele de scenă „Gion”. Cam trei ani a cântat acolo, timp în care chiar a devenit o adevărată celebritate a Bucureştiului.
– Glorie la nouăsprezece ani! Cum şi-a făcut loc printre marile nume ale vremii?
– A prins un culoar bun, la începutul anilor ’30. Zavaidoc era deja în retragere, Cristian Vasile abia se apucase de cântat, singurul care făcea carieră puternică fix în aceeaşi perioadă era Jean Moscopol. Acesta chiar trimite săgeți spre Gion, într-un interviu realizat de Brunea-Fox în „Adevărul”, spunând că în muzică „au apărut în ultima vreme, o grămadă de imitatori”. Mie mi se pare evident că se referea la Gion, tânărul care căpăta o notorietate ameninţătoare pe scena Micului Paris şi pe care-l acuza indirect că-i copia stilul. Invidia se justifica într-un fel. La numai douăzeci şi trei de ani, Gion pleacă la Berlin şi semnează cu casa de discuri germană Odeon. Primul disc cuprinde melodiile „Inima-i un telefon”, pe o parte, iar pe cealaltă, cântecul ce i-a adus consacrarea, „Vecina mea de vis-a-vis”. Cu acesta din urmă făcea furori pe scenă, pentru că era un marş militar ritmat, iar melodia era însoţită de un show cu fete îmbrăcate în haine ostăşeşti, a căror coregrafie făcea deliciul publicului. Cântecul este exact „Trecea fanfara militară”, cântată de Dan Spătaru în anii ’60, evident, cu alte versuri. De ce altele? Pentru că varianta originală are anumite implicaţii „delicate”: vecina mea de vis-a-vis nu era una, ci mai multe, lucru promiscuu pentru comunişti, dar atât de gustat de publicul interbelic.
La pas, pe Victoriei
– Bogdan, de când tot spunem povești despre Micul Paris a venit primăvara. Cum crezi că arăta în Bucureștiul de acum aproape o sută de ani? Îți propun să-l urmărești pe Gheorghe Ionescu Gion, plimbându-se pe Calea Victoriei, într-o zi de aprilie…

– Un moment bun pentru un astfel de „reportaj” ar fi anul 1932. Ni-l putem imagina pe Gion trecând pe Calea Victoriei, pe lângă afişul cu el însuşi, poster în care era numit „cel mai mare diseur al casei Odeon”. Că era marketing sau nu, nici nu mai contează, cert este că băiatul din Dealul Spirii reuşise. Când îi spusese mamei, în culisele de la „Răcaru”, că bulevardul Calea Victoriei îi va sta la picioare, nu exagerase. Îl vedem păşind elegant, fără palton, doar cu pălăria pe cap, cu câteva discuri de-ale sale la subraţ. Poate chiar le vindea cu autograf, în capătul Căii Victoriei, se proceda astfel în epocă. Iar el era „cineva”. Când cântai tangou, melodii precum „Iartă-mi” sau „Mai dă-mi ce altui n-ai dat”, când Calea Victoriei era ornată cu afişe cu chipul tău, când înregistrai la Odeon, vindeai bine, iar tu aveai abia douăzeci şi trei de ani, cred că e greu să nu te umfli puţin în pene. Aşadar, eu mi-l închipui călcând destul de dârz, prin lumina proaspătă a primăverii, zâmbind, mândru de sine. Cu această atitudine, de tânăr cuceritor, cred că un cameraman cu ochi bun l-ar fi remarcat imediat în mulţimea de pe Victoriei.
– Zâmbitor şi sigur pe sine, cu părul lins, dat cu briantină strălucitoare, apare şi în singura fotografie pe care o avem cu el. Îţi propun un stop cadru în relatarea ta, şi să vorbim puţin pe marginea acestei imagini….
– Eu vă mai pun la dispoziţie încă două fotografii din colecţia mea personală, ambele primite de la Mike (Mihai) Ionescu, fiul lui Gion, din Statele Unite. Ele reprezintă un afiş în limba germană şi o imagine minunată, cu artistul alături de nepoţica sa, probabil de prin ’44-’45. Mă bucur nespus că le pot arăta prin Formula AS, ele fiind cu totul inedite. Şi fotografia de care mă întrebi este tot a fiului, domnul Mike Ionescu, singura pe care a postat-o pe Google, pentru ca oamenii să ştie cum arăta tatăl său. Este o imagine tot din tinereţea artistului, o reclamă la Odeon, precum cele de care vorbeam mai devreme. O atitudine încrezătoare, de om fericit că semnase cu o casă de discuri atât de prestigioasă. O reclamă, în care zâmbetul este obligatoriu prezent, pentru a vinde marfa. De data aceasta, marfa e discul de gramofon. Ţinuta este tinerească, cămaşă fără sacou, cu gulerul ascuţit, ceea ce reprezenta chiar ultima modă la începutul anilor ’30. Ce mai, imaginea unui tânăr de succes din noul val, asta promova Odeon prin această fotografie. Haideţi să facem o comparaţie. Astăzi, dacă nu ai blugi, nu bei Coca Cola şi nu mergi în club, nu eşti un tânăr „cool”. Atunci, dacă nu aveai gramofon şi nu aveai un disc cu Gion, nu erai din „gaşca” modernă a noului val. Tinerii de pe Calea Victoriei din Micul Paris – în cămaşă cu guler ascuţit şi cravată creponată (băieţii), în fuste cam scurte şi cu dresuri transparente (fetele) întorc capul, hipnotizaţi de privirea lui Gion din afiş. Prima reacţie: „A apărut un disc nou!”. A doua, fuga să-l cumpere.
„Oteteleşanu”– visul american
– Unde cânta Gion, după debutul de la Răcaru? Existau localuri în București pe măsura lui? Și ce cânta?

– Foxtrot american sau, poate, superbul tango „Mala”, înregistrat în Suedia. Până acolo a ajuns la sfârşitul lui ’33, trimis de Odeon pentru a înregistra un disc. Ce impresionat trebuie să fi fost românul Gheorghe Ionescu la vederea oraşelor acelea din sticlă, pe care suedezii deja le construiau! Merita astfel de experienţe, pentru că muncea pe rupte. A fost angajat la Cazinoul din Sinaia. Ziua cânta acolo, la o bombonerie franţuzească, iar seara, la mese, în Cazino. Miercurea performa la Teatrul Regal „Carmen Silva” din Eforie, iar de vineri până duminică, cânta la Terasa „Oteteleşanu”, în Bucureşti. Multă muncă! Să faci asta săptămână de săptămână, la vremea aceea, navetă fără autostrăzi şi maşini rapide, era istovitor.
– Spui „Micul Paris”, spui „Oteteleșeanu”, o locaţie emblematică pentru Bucureştiul interbelic, scena confirmării marilor cântăreți. Există fotografii impresionante cu acest loc plin de istorie, o grădină de vară cu mese multe, verdeață, aglomeraţie, parcă simți și fumul de mititei…

– Locul acesta are, într-adevăr, o istorie fantastică, încă de la 1850. Iniţial, restaurant al boierimii, exclusivist, a devenit apoi locul preferat al scriitorilor (Eminescu, Caragiale, Vlahuţă, Coşbuc, Minulescu…). Trebuie neapărat menţionat că în perioada interbelică, acest restaurant nu mai avea nicio legătură cu clubul elitist creat de Iancu şi Elena Oteteleşanu, pe Calea Victoriei. În 1932, când patronul îl „fură” pe Gion de la „Răcaru”, se încerca o reinventare a acestei terase, cam uitată de timp, o aclimatizare la noul context mondial. Gion este, într-un fel, salvatorul acelui loc, modernizarea lui i se datorează în mare măsură. S-a tras lozul câştigător cu acest tânăr, prin aplecarea lui către muzica americană, prin îndrăzneala versurilor. Valsurile clasice, dansate la 1900 acolo, cu cupluri care se mişcau la distanţă de un metru unul de celălalt, erau înlocuite acum cu tango şi foxtrot în care corpurile erau lipite, ba chiar câte un picior mai îndrăzneţ al unui bărbat se strecura între genunchii doamnei. E important „Oteteleşanu”, pentru că aici a avut loc primul concert de jazz din România, iar după 1930, au început la terasă reprezentaţiile cinematografice cu sonor. Toate cinematografele din România erau mute, doar la „Oteleleşanu” puteai auzi actorii vorbind. Să nu credeţi că erau proiecţii liniştite. Dimpotrivă. Nu existau „shhhhh”– urile fandosite de azi de la cinema, că, vezi Doamne, la film trebuie să fie linişte. Nici vorbă! Erai hai mare, se vorbea, se râdea, se făceau remarci deocheate la adresa actriţelor. Bietul pianist era cu un ochi la claviatură şi unul la ecran, ca să se sincronizeze. Tot la „Oteteleşanu” au adus americanii un kinetoscop, aparatul care completa imaginea cu sunetul original al proiecţiei. Din Statele Unite apar pe terasă şi musicaluri pe fundal de jazz, cu trupe adevărate de afro-americani. Chiar şi cele cu Al Jolson, actor alb, care juca cu faţa pictată în negru. Carevasăzică, acesta era noul context mondial de care vorbeam: America! Restaurantul a fost cumpărat de compania de telefonie americană IT&T, care, după câţiva ani, chiar a dărâmat terasa şi a construit pe locul ei celebrul Palat al Telefoanelor, primul „zgârie-nori” din România. Dar până la acest moment, terasa a fost reînviată de Gion şi probabil că în urma succesului său a mai rezistat şi câţiva ani după aceea. Devenise un loc al tineretului, un centru cultural american în toată regula. Enormă, cu foarte multe mese. Clar, planul tinerilor, sâmbătă seara, era acesta: „Mergem la Oteteleşanu, vedem un film cu sonor, mâncăm o friptură de vită, un nisetru, sau doi, trei, mititei. Bem un vin bun. Apoi ne cântă Gion un tango argentinian şi un cântec american.”. Iar el o făcea exemplar, alături de Lev Levici, violonist evreu, şi contrabasistul Cristea, zis Fotache Prinţu’, care-i ţinea şi vocea a doua. Tot domnul Mike Ionescu mi-a spus că tatăl său era singurul cântăreţ din estul Europei care purta pe scenă cămăşi americane „Manhattan” şi pălării „Dobbs & College”. Un tânăr foarte curajos, care cânta în 1933 melodii precum „O, Mona”: „Azi toate-n lume s-au schimbat, ooo, Mona. Nimic nu e ca altădat’, ooo, Mona”, un country american. Dar nu în originea cântecului stă curajul, ci în faptul că în strofa a doua apare un personaj homosexual: „… dar dânsul pare indispus şi cred că are sex opus…, ooo, Mona, ce glumă, ce haz…”. Un cântec satiric, tipic american, la mare modă peste Ocean. Se râdea pe astfel de subiecte, încă nu se mergea la puşcărie pentru ele, cum se întâmpla după 1947. Aşadar, un tânăr care cânta atât de deschis, cu trupă de jazz de culoare, pe terasă la „Oteteleşanu”, mi se pare o imagine desprinsă din micul New York, nu doar din Micul Paris. Gion reprezenta întocmai atitudinea tineretului vremii, relaxarea, apetenţa pentru modă, pentru călătorii, un căutător autentic al marelui vis american. Povestea vieţii lui până la finalul ei va dovedi acest lucru.
Între Marieta şi Palatul Regal
– Spre deosebire de majoritatea junilor primi cu succes pe scena interbelică, Gion s-a căsătorit, a avut copii. Imaginea de familist este cumva în contradicţie cu cea de dandy…

– Gheorghe Ionescu Gion a fost nevoit să se maturizeze foarte devreme, iar eu cred că intuiţia i-a spus că, dacă nu are o femeie foarte puternică lângă el, care să-l ţină cu picioarele pe pământ, se va pierde. Devenise şi el robul luxului, vedem asta din hainele pe care le purta, dar cred că inteligenţa şi bunul-simţ nu-l lăsau să se piardă, şi de aceea a înţeles imediat că o familie, o responsabilitate îl vor ajuta. Să nu uităm că el câştiga foarte bine, într-o perioadă delicată politic, iar economic, România trăia din plin efectul prăbuşirii Bursei de la finalul anilor ’20. Erau inclusiv proteste de stradă, din cauza celebrelor „curbe de sacrificiu”, care tăiau drastic din salarii. Ţara era pe jar, dar chiar şi în aceste condiţii, Gion i-a cântat, în 1933, de patru ori regelui Carol al II-lea. De altfel, Gion a fost preferatul Casei Regale, cel mai solicitat cântăreţ acolo. Ei bine, luând toate aceste lucruri în considerare, dacă nu ar fi avut-o pe Marieta alături, eu cred că şi-ar fi pierdut minţile. E foarte greu să fii frumos, bogat, de succes, când lumea se prăbuşeşte în jurul tău. Ai nevoie măcar de un punct de sprijin, un stâlp, iar pentru Gion această ancoră era soţia lui. Apoi, cei doi copii, Mihai (Mike) şi Caterina, i-au devenit motiv să supravieţuiască.
– Ce însemna să-i cânţi Regelui?
– Primeai o solicitare să fii furnizor al Casei Regale. Furnizai servicii artistice, iar eu cred că era o minunăţie. Mergeai la Palat cu un Big Band de cincisprezece până la douăzeci şi cinci de oameni. Cântai la baluri de protocol pentru generali, ambasadori, oameni politici, bancheri, industriaşi, negustori… La miezul nopţii, după ce balul formal se încheia, Gion alături de Lev Levici şi Fotache Prinţu’ porneau pe terasa Palatului, printre mese. Sunau fabulos, ca o staţie. Prinţu’ îi ţinea terţele languros, armonios, cântau melodii precum „Beau”: „Beau că viaţa prea scurtă îmi pare…, o lume întreagă mă-ntreabă de ce beau din cupa mea veşnic plină”. Odă băuturii, ca să glumim puţin. Ne putem doar imagina ce de bani câştigau, ce lume cunoşteau, ce deschidere aveau…
La pușcărie, cu Radu Gyr
– Din nefericire, războiul şi schimbările politice au spulberat strălucirea Micului Paris. Mai e loc de zâmbet în ultima parte a vieţii lui Gion?

– Din păcate, fix contractele cu Casa Regală erau cele mai incriminatorii la venirea comuniştilor, în urma lor, te considerau duşman de clasă. Nu vom insista, dar Gheorghe Ionescu Gion a fost torturat unsprezece ani încontinuu. Un timp a împărţit celula cu poetul Radu Gyr. Cu toate astea, puţinele date despre el ne spun că nu a încetat să viseze. An de an, din 1960, de când a fost eliberat, până în 1979, el a solicitat viză să plece din ţară. Nouăsprezece ani, neîncetat! Surprinzător, în ’79 a primit-o pentru o excursie pe Dunăre, la Viena. La aflarea veştii, de emoţii, a făcut comoţie cerebrală, dar i-a supravieţuit, şi-a revenit, şi în şase luni pleca la Viena cu soţia şi copiii. De acolo au fugit cu toţii, unde altundeva, decât la New York?! S-a instalat în Manhattan, chiar lângă Carnegie Hall şi Lincoln Centre. A cântat pe tot parcursul anilor ’80. Iar până a murit, la nouăzeci de ani, a ascultat jazz la cluburile celebre din capitala mondială a muzicii: New York. Băiatul său, Mike Ionescu, devenit un reputat avocat american, mi-a povestit că tatăl său era fericit acolo, că a iubit muzica până în ultima clipă, că a cântat chiar şi la Lincoln Centre. Mi-a spus, de asemenea, că era un tată bun, dar mai ales un bunic extraordinar. Le cânta nepoţilor seara, la culcare, cu mare candoare. Sigur că vorbele fiului nu pot fi decât unele pline de dragoste, dar totuşi imaginea bătrânului Gion, scăpat din ghearele comunismului, cântând tangouri nepoţilor la marginea patului şi apoi mergând să asculte jazz, la un pahar de bourbon, într-un club din Manhattan, este una potrivită pentru a trage cortina. Nu văd altfel cum am putea stinge reflectorul de pe viaţa acestui minunat artist.