– Tradiții la români, ucraineni și finlandezi –
ROMÂNIA

România este de două ori unică: o insulă de latinitate, într-o mare slavă, și singura țară latină creștin-ortodoxă. De două ori unici și de două ori minoritari. Poate tocmai acesta este motivul pentru care Crăciunul românilor este așa de „încăpățânat” în tradiție, așa de identitar, cu repertoriul său fix de colinde, cu mese din care nu lipsesc niciodată bucatele strămoșești, cu obiceiuri păgâne, moștenite dinainte de creștinism. Ne identificăm cu tradițiile noastre, pentru că din ele ni se trag rădăcinile și pentru că ele ne fac diferiți de neamurile pe care ni le-a pus Dumnezeu la hotare. Tradiții în care ne recunoaștem și de aceea sunt respectate și de românii plecați cu milioanele în străinătate. Așa cum am spus, există și obiceiuri străvechi, pe care uneori le resimțim drept ciudate, nepotrivite cu ziua de azi, dar care se țin în continuare. Un exemplu este tradiția pițărăilor ținută în Oltenia, Banat și Ardeal. În Gorj, ritualul e următorul: în ajunul Crăciunului se adună în capul satului o ceată de copii, care umblă cu colindul și care sunt considerați purtători de noroc și de fericire. Tradiția continuă și azi, cu diferența că pițărăilor li se alătură mai nou, nu doar copii și tineri, ci chiar și oameni în etate. Pentru ieșitul la colindat nu există o oră universală. În unele sate, pițărăii pleacă de dimineață, în altele, abia seara. Acolo unde tradiția se păstrează încă nealterată, ei sunt întâmpinați de oameni în fața gospodăriei, cu așa-numiții „colindeți”, niște colăcei (simboluri străvechi ale soarelui) care se pregătesc în casă și se dau în dar colindătorilor. Pentru că afară este frig, oamenii întâmpină colindătorii și cu câte un foc aprins în fața gospodăriei. Și, uneori, chiar și cu țuică fiartă. În satul Cloșani, din județul Gorj, pițărăii pleacă la colindat purtând pe față măști de moși sau de babe, confecționate din piele de oaie sau pânză și colorate vesel. Cei cu mască de moș poartă un costum popular bărbătesc și un cojoc din piele de oaie, iar „babele”, care sunt de fapt tot băieți, îmbracă un costum popular de femeie, cu maramă din borangic. Obiceiul este unic în Olteania, aparține exclusiv Gorjului, care l-a moștenit din Ardeal, prin ciobanii veniți, peste munți, din zona Sibiului. Chiar și numele de „pițărăi” pare să vină de la „pită” (pâinuțe mici). În satul Peștenița, din Hunedoara, pițării strigă: „Bună zâua lu’ Ajun/ Că mâine-i a lu’ Crăciun/ Că-i cu miei, cu purcei/ Cure baba după ei/ Dă-mi nuci că-s mai dulci/ Dă-mi un piţărău cât de rău/ Să-l îmbuc, să mă duc/ Dă-mi o lingură de zară/ Să s-ajungă pân’ desară”. Iar după ce sunt dăruiți de gazdele la care colindă, ei le urează acestora „Rod în grâu, rod în secară, rod de primăvară”.
Viflaimul

În Maramureș, o zonă păstrătoare a tradițiilor (în afară de case, pe care le-am vândut la italieni), se obișnuiește și azi ca tinerii aflați la vârsta însurătorii să se pregătească intens, înainte de Crăciun, pentru a pune la cale un fel de spectacol de teatru numit Viflaim, după numele vechi românesc al Betleemului, care are ca temă nașterea lui Hristos. Printre personaje se numără, desigur, Maria, Iosif, Irod și cei trei crai de la răsărit, dar și moartea și dracii, care dănțuiesc cu măștile pe față. Conform tradiției, Viflaimul se joacă din Ajunul Crăciunului până la ziua Sfântului Ioan Botezătorul, dar numai în casele luminate și cu poarta deschisă – semne sigure că proprietarii îi vor primi pe tineri cu dragă inimă în gospodăria lor.
În satele dobrogene, în care încă se mai respectă tradiția, în dimineața Ajunului de Crăciun și până la prânz colindă cetele de copii, ale căror cântece sunt scurte, amuzante și vesele, vestind marea sărbătoare ce urmează să vină și urându-le oamenilor belșug și sănătate.
Moșoaiele
În comuna Luncavița, din Tulcea, Dobrogea, se respectă și azi o altă tradiție străveche, cea a moșoaielor. „Moșoiul” întruchipează „moșul” arhetipal, bătrânul sfătuitor și ocrotitor al gospodăriei, care are rolul de a vesti sărbătorile iernii, dar și pe acela de a îndepărta nenorocirile care ar putea marca sfârșitul anului și anul care urmează. Moșoii alungă și răul – atât din gospodărie, cât și din sufletul omului. Tinerii care joacă rolul moșoilor se îmbracă în blană de vulpe și sunt încinși la brâu cu o centură lată, de care sunt prinse tălăngi mari sau mai mulți clopoței. Pe cap, poartă coarne de cerb sau berbec, iar fața le este acoperită de o mască, confecționată cu mare migală din cătrună, un dovleac fără miez, cules încă din perioada verii. Din cetele de moșoi fac parte și fete, așa-numitele „moșeicuțe”, care au clopote mai ușoare, din alamă, și coarne mai mici, de țap. În Ajunul Crăciunului, cetele de moșoi, formate din zeci de tineri, merg din ușă în ușă, însoțiți de colindători, care cântă: „Bună seara, gazdă mare,/ Ne primiţi cu o urare?/ Un colind vechi, dobrogean/ Din pământ luncăviţean?/ Să vestim în jos şi-n sus/ Că ni s-a născut Iisus?/ Am venit din Luncaviţa/ Unde-i peştele şi viţa/ Să gonim de tot strigoii/ V-am adus aici moşoii!”.
UCRAINA
Pentru că mulți ucraineni își vor petrece anul acesta Crăciunul în România, am fost curioși să aflăm, chiar de la ei, care le sunt tradițiile, punând o întrebare pe un grup de pe Facebook care le este dedicat. Răspunsurile au fost pe cât de numeroase și de variate, pe atât de înduioșătoare. Și, nu în ultimul rând, extrem de interesante.
Crăciunul pe stil vechi
Ca și la noi, și în Ucraina, tradițiile diferă un pic de la o regiune la alta, dar în seara de Ajun, sărbătorită în data de 6 ianuarie, după stil vechi, gospodinele pregătesc, obligatoriu, nu mai puțin de 12 feluri de mâncare, pentru a corespunde numărului de apostoli care l-au urmat pe Hristos. Toate cele 12 mâncăruri servite în seara de Ajun sunt de post. Printre bucatele cele mai îndrăgite se numără tradiționalii colțunași „varenyky” (deveniți deja celebri și în România, unde oamenii le-au prins imediat gustul), găluștele cu cartofi și varză, o supă numită borș, dar care nu are nimic de-a face cu borșul nostru și care nu este acră, ci mai degrabă un pic dulce, având multă sfeclă în compoziție, sarmale de post, făcute cu orez și ciuperci, ca la noi, compot (preparat cu mere uscate, pere și prune), rulouri cu mac și un soi de gogoși (cu mac sau dulceață). De asemeni, de pe masa din Ajunul Crăciunului nu are voie sub nicio formă să lipsească Kutya, care aduce un pic cu coliva românilor, fiind făcută pe bază de grâu, nuci și miere, dar are o altă textură, nu e aromată cu scorțișoară și poate conține alte ingrediente, precum macul ori stafidele. Reunite în jurul mesei din seara de Ajun, familiile ucrainene se gândesc și se roagă pentru cei dragi trecuți la cele veșnice. Iar unii ucraineni obișnuiesc să pună la geam o farfurie cu bucate, tot în amintirea celor plecați în lumea de dincolo.
Pe 7 ianuarie, deci în prima zi de Crăciun după stil vechi, când postul s-a încheiat, ucrainenii se ospătează, în sfârșit, din belșug, și cu mâncăruri pe bază de carne. În prima zi de Crăciun, oamenii obișnuiesc, de asemenea, să meargă în vizită la rude și prieteni și să colinde. Ucrainenii povestesc că, în mod tradițional, colindul este împărțit în etape: pe 6 și 7 ianuarie, merg la „Kolinda” copiii și adulții, pe 13 ianuarie, urmează o altă repriză de colinde, numită „Șchedrivka”, destinată exclusiv fetelor. Pe 14 ianuarie, când se celebrează Sfântul Vasile, merg la colindat doar băieți. Aceștia poartă straițe cu boabe de grâu pe care, atunci când intră într-o locuință, le aruncă pe jos și le fac gazdelor urări de Anul Nou.
Calendarul de ceapă
Un obicei care există atât în unele părți ale României, cât și în unele părți ale Ucrainei, este acela ca, în Ajunul Crăciunului, să fie desfăcută o ceapă în 12 foi, pe care se presară sare. A doua zi dimineață, oamenii află dacă vremea din următorul an va fi secetoasă sau, dimpotrivă, bogată în ploi, în funcție de cantitatea de apă adunată pe ele. Un alt obicei din unele zone ale Ucrainei este acela de a așeza, în Ajunul Crăciunului, un bătrân țesut din paie, în camera principală a casei, pentru ca anul ce vine să fie unul rodnic. Un alt obicei simpatic, creat din dorința să le meargă bine copiilor, este următorul: în Ajunul Crăciunului, se face un cuib de paie, care se pune sub masă, iar copiii sunt invitați să stea pe el și să chicotească.
Deși, în mod obișnuit, ucrainenii își sărbătoresc Crăciunul pe 7 ianuarie, în același timp cu Patriarhia Moscovei, este posibil ca în curând lucrurile să se schimbe. Procesul a început încă din 2017, când guvernul a decis ca 25 decembrie să fie zi nelucrătoare, iar Biserica Ortodoxă a permis ca la această dată să se țină anumite slujbe. Iar în luna octombrie a acestui an, Mitropolia de la Kiev a anunțat că parohiile pot ține slujbe religioase complete pe 25 decembrie, dacă ele sunt dorite de credincioși. Această decizie, care afectează aproximativ 7.000 de biserici din Ucraina, va sluji și ca un fel de testare a apelor. Purtătorul de cuvânt al bisericii a declarat pentru publicația britanică „The Guardian” că vor fi colectate date pentru a se vedea exact câți credincioși vor participa la slujba de pe 25 decembrie de anul acesta, aliniindu-se astfel, Crăciunului european. „Nu vrem să forțăm pe nimeni. Este mai bine să promovăm acest proces încet și cu succes”.
Subiectul trecerii la Crăciunul pe stil nou a fost atins și de ucrainenii care au răspuns întrebărilor revistei noastre despre Crăciun. Unii au afirmat că, măcar pentru o vreme, vor continua să celebreze sărbătoarea Nașterii Domnului la data cu care au fost obișnuiți până acum, alții s-au arătat dispuși să se alinieze cu restul Europei. Un lucru e cert: ucrainenii care și-au găsit refugiul la noi în țară vor avea prilejul să sărbătorească de două ori Crăciunul și să afle, cu această ocazie, și cum îl prăznuim noi. Mulți dintre ei s-au arătat curioși să afle fel de fel de detalii: care sunt tradițiile românilor, cum ne sunt colindele ori ce bucate punem pe masa de sărbători. Iar unii dintre ei i-au invitat pe români în Ucraina, după ce se va încheia războiul, pentru a le putea întoarce ospitalitatea.
FINLANDA
Un Crăciun al naturii

E un lucru cunoscut că nordicii au un mod mai aparte de a sărbători Crăciunul. Și la ei se practică obiceiurile răspândite mai peste tot în lume, deși cu mici diferențe. De exemplu, pentru finlandezi, cea mai importantă zi a Crăciunului este, de fapt, Ajunul. Darurile sunt puse adesea sub pomul de Crăciun cu câteva zile înainte de sărbătoare, astfel încât copiii să-și pună imaginația la încercare, strofocându-se să ghicească cam ce ar putea ascunde pachetele frumos colorate și să se bucure, anticipând momentul în care vor putea, în sfârșit, să le desfacă. Pe Moș Crăciun îl cheamă Joulupukki. Iar Joulupukki nu prea seamănă cu Moșul nostru. Un fapt care rezultă din însăși semnificația numelui său: „Capră de Crăciun”. De fapt, la fel ca multe elemente ale Crăciunului nordic, Joulupukki are origini păgâne. Părerile legate de rolul acestei capre în tradițiile finlandeze precreștine sunt cât se poate de împărțite. Unii cred, de exemplu, că era o creatură urâtă, care băga copiii în sperieți, în vreme ce alții cred, dimpotrivă, că animalul era o făptură invizibilă, care ajuta la pregătirile pentru Yule. Dar ce legătură ar putea avea caprele cu solstițiul de iarnă? Ei bine, mai multe lucruri decât s-ar putea crede. În primul rând, să nu uităm că soarele intră în semnul zodiacal al Capricornului chiar în preajma solstițiului de iarnă, perioadă în care nordicii îi sacrificau un ied zeului Njord. În al doilea rând, printre zeii la care se închinau popoarele nordice, un loc de cinste îl ocupa Thor, asociat cu fulgerul, tunetul și furtunile, dar și cu fertilitatea, cu copacii și pădurile sacre, adorate ca niște temple în păgânismul practicat în această parte a lumii. Iar Thor avea un car cu care străbătea cerul și care era tras nu de cai, ci de două capre, Tanngrisnir și Tanngnjóstr.

Tot o capră era cea care obișnuia să care în spinare cadouri pentru copiii din Scandinavia. Și uite așa, adâncindu-ne tot mai mult în mitologia nordică, înțelegem de ce Crăciunul popoarelor de aici e un pic mai ciudat. Mai legat de natură și de figuri mitologice, care nu au nimic de-a face cu creștinismul propriu-zis, ci provin dintr-o perioadă mult mai îndepărtată și, cumva, mai sălbatică. Dar încă și mai bizară ni se poate părea credința potrivit căreia nopțile de dinaintea Crăciunului sunt bântuite de tot soiul de demoni și spirite. Drept pentru care, în această perioadă, unele gospodine se feresc să facă unele treburi în casă – de pildă să spele. Perioada de dinaintea Crăciunului este pentru nordici, din toate punctele de vedere, o perioadă a întunericului. Un întuneric și de care se folosesc, uneori, în sens spiritual. Întunecimea care precede Crăciunul slujește drept perioadă de introspecție, de bilanț, dar, în același timp, ca un moment bun de croit planuri pentru anul ce vine. Există locuri în care oamenii aprind în acest interval lumânări în geam și țin stinse luminile, astfel încât orașe întregi par să împrumute atmosfera sumbră a cimitirelor. Însă numai până în noaptea sfântă a Crăciunului, când lumina se revarsă din nou peste creștinii Finlandei și casele lor.