A dat viață Rodicăi, în „Charleston”-ul semnat de regizorul Andrei Crețulescu, a jucat-o pe Dora, în drama „De ce eu?”, și a strălucit în „Umbre”, comedia neagră a lui Bogdan Mirică. În viața de zi cu zi, e însă cât se poate de… normală. Râde cu poftă, citește pe rupte și spune lucrurilor pe nume. Luna aceasta, actrița Andreea Vasile revine pe micile ecrane, într-o producție străină. „Spy/Master”, o poveste inspirată de destinul generalului Pacepa intră pe HBO Max din 19 mai.
„Mă sufoca gândul că o să fac toată viața ceva ce nu-mi place cu adevărat”
– Cine a fost Andreea Vasile, înainte să fie actrița Andreea Vasile?

– Cred că am fost un om foarte hăituit. Toată viața m-am căutat pe mine, am căutat un drum pe care să-l aleg eu, să nu-l aleagă alții pentru mine. Un drum care să mi se potrivească, chiar dacă nu e cel mai lin. În copilărie, am făcut handbal de performanță câțiva ani. Dar posibilitatea de a face o carieră sportivă a ieșit de la sine din ecuație, la o vârstă la care, oricum, nu prea știam ce vreau. La un moment dat, am făcut o ruptură de menisc și a trebuit să renunț. Am rămas din anii ăia cu rigoarea și cu disciplina. Nu e puțin lucru să ai la 13 ani două antrenamente pe zi, unul între 7 și 8 dimineața, apoi altul, mai tehnic, între 16 și 17, după școală. Și apoi, să mai trebuiască să faci și teme pentru a doua zi. Pe de altă parte, am urmat un liceu de limbi străine, îmi plăcea să citesc, lucrurile astea mă duceau de la sine către o facultate umanistă. Ce puteam să fac? Mama mea e educatoare. Lumea din jur mă împingea de la spate: „Păi, te faci profesoară, nu? Trebuie să faci și tu puțin mai mult ca mama ta”. Și așa am ajuns studentă la Litere, la București. Dar am continuat să mă caut.
– De ce? Nu-ți găseai locul?
– Mi-era foarte greu, nu simțeam că mă regăsesc în lumea catedrei. Cred că mă simțeam într-un fel îngrădită, mă sufoca gândul că e sfârșitul, că lucrurile nu vor sta niciodată altfel, că o să ajung să fac toată viața ceva ce nu-mi place cu adevărat. Îmi amintesc că aveam cursuri de dimineață, de la 8 și de la 10, dar niciodată nu reușeam să mă trezesc să ajung la ele. Eu fiind, culmea, o persoană foarte matinală. Când vine mașina să mă ia la filmări, la 5 dimineață, sunt deja trează de o oră. Ba chiar mă trezesc cu 5 minute înainte să sune ceasul. Cred că atunci, în facultate, mă autosabotam, pentru că nu-mi doream, de fapt, să fiu la acele cursuri. Chiar și amintirile mele din perioada Literelor sunt cumva în ceață, ușor blurate. Nici nu-mi aduc aminte mare lucru. Parcă mă uit la un film straniu din viața altcuiva.
– Mai citești azi, te mai simți legată de literatură?
– Sigur, mi-a rămas pasiunea asta pentru citit. O aveam de dinainte, dar le-o datorez și unora dintre profesorii mei. Lui Mircea Cărtărescu, pe care mi-ar fi plăcut să-l prind la mai multe cursuri. Și lui Eugen Negrici, un om cu o proprietate a cuvintelor, cu un umor și o eleganță pe care puțini profesori le aveau.
„Cred că e mult histrionism în mine”
– Și drumul spre teatru cum s-a deschis?

– Eu nu mi-am dorit să fiu actriță de mică. Multă vreme, mi-a fost rușine să recunosc asta. O simțeam aproape ca pe-un handicap, dar ăsta e adevărul: chiar nu mi-am dorit să fac asta în copilărie. Nici n-aveam cum să-mi doresc, fiindcă nu aveam o educație în direcția asta. Când mai văd prin unele interviuri actori care spun că ei știau de mici ce vor să facă, aproape că-mi vine să-i întreb: „Băi, nene, dar voi cum știați în vremurile alea triste că vreți să fiți actori? Că eu am vrut să mă fac și avocat, și stewardesă, și doctor pediatru, și jurnalist de investigație. Am trecut prin zeci de opțiuni până să mă găsesc. (râde) Cert e că, odată ajunsă la București, la facultate, am început să merg la teatru. A început să mi se stârnească atenția și curiozitatea. Și apoi, prin 2003 sau 2004, cineva m-a luat de mână și m-a dus la Podul, trupa de teatru studențesc a lui Cătălin Naum. Întâlnirea cu el mi-a schimbat traiectoria. După ce am absolvit Literele, am dat imediat examen la Teatru. Am simțit din prima că-mi place ce fac, că e un spațiu sigur pentru mine. Stăteam până târziu la repetiții. Era pentru prima dată când simțeam că nu mai trebuie să mă chinuiesc să demonstrez ceva, trebuie doar să fac.
– Din ce s-a hrănit actoria în cazul tău? Aveai de mică ușurința de a te pune în pielea altor personaje?
– Cred că e mult histrionism în mine, și actoria mi-a dat șansa să mă joc cu părți din mine de care habar n-aveam. Pe scenă sau pe platoul de filmare ajungi să faci și să trăiești tot felul de lucruri, pe care în viața de zi cu zi n-o să le trăiești poate niciodată, sunt situații limită, extrem de intense emoțional, unele de-a dreptul tragice. Dar ai mereu o plasă de siguranță. Joci o scenă de viol, dai acolo tot ce ai mai bun, ca să iasă autentic. Dar seara ajungi acasă, faci un duș, bei un gin și lumea e alta.
– Vorbești de histrionism, dar cei care vă cunosc, pe tine și pe Tudor Giurgiu, partenerul tău de viață, pot spune cu mâna pe inimă că sunteți printre cei mai normali și mai lipsiți de fasoane oameni din lumea asta a cinemaului.
– Am fost odată la o nuntă și un invitat m-a întrebat ce meserie am. Când i-am spus că sunt actriță, replica a fost: „Păi, hai, zi-mi un banc, fă-mă și pe mine să râd”. (râde) Mie îmi place să fiu actriță pe set sau pe scenă, nu în afara incintei. Nu sunt actriță la mine în baie sau în sufragerie. Și nici când sunt cu familia sau cu prietenii mei. Cât despre toate celelalte lucruri care vin la pachet cu vizibilitatea publică, n-aș vrea să judec, dar cred, totuși, că un actor n-ar trebui să fie excesiv de vizibil pe rețelele de socializare. Sigur că sunt foarte importante în ziua de azi, eu însămi am cont de facebook și de instagram, dar mi-e și puțin frică de ele, am grijă să nu fiu mai prezentă acolo decât în meseria mea. Pe de altă parte, pot să-i înțeleg și pe alții. Dacă la 20 de ani aș fi avut rețele de socializare, aș fi fost și mai histrionică, m-aș fi expus mai mult. Când te apropii de 40, nu mai ești omul impulsurilor, nu te mai arunci, nu mai ai nevoia de validare din tinerețe, nu mai simți să te dai în stambă. Lași meseria să te ducă singură mai departe. Dacă îți faci treaba cât poți de bine, nu e nevoie să te arăți singur cu degetul.
„Nu există actori frumoși sau urâți. Există doar ochi”
– Schimbă vârsta felul în care te raportezi la meserie, Andreea?

– Schimbă, da. Mă simt mult mai bântuită de meseria asta decât acum un deceniu. Mult mai responsabilă. Mult mai conștientă că un film rămâne și, peste ani, cineva se va uita la el. E o poveste care are putere, nu știi ce poate declanșa în privitor, ce schimbări de conștiință sau ce răspunsuri îi poate aduce. Tocmai de aia contează ca partea mea, bucățica pentru care sunt eu responsabilă în poveste, să fie făcută cât mai bine. Țin minte că acum zece ani făceam yoga și instructoarea îmi tot spunea: „Fii prezentă! Încearcă să fii prezentă!”. Mă înnebunea, îmi venea să-i zic: „Măi, femeie, nu mă vezi că-s aici, unde mama naibii să fiu prezentă?”. Nu înțelegeam ce vrea de la mine. Ei bine, actoria m-a învățat să fiu prezentă nu doar pe set, ci și în viața de zi cu zi. Am învățat această disciplină a prezenței. Am avut de jucat o scenă cu Laurențiu Bănescu, eram pe platou, s-a întors brusc spre mine și a zis „Tu vii cu mine acum!”. A zis-o cu o așa încărcătură, cu o asemenea voce, încât mi-au dat lacrimile instantaneu. M-am tot întrebat după: „Ce s-ar fi întâmplat dacă n-aș fi fost 100% atentă la el, dacă aș fi ratat acea lucire din ochi, din momentul în care s-a întors spre mine? Aș mai fi putut, la rândul meu, să fiu autentică? Aș mai fi izbucnit în plâns?”. Mă fascinează felul în care rămânând 100% atent și prezent la ce se întâmplă în tine și în ceilalți, reușești să scoți din tine sentimente și reacții de care n-aveai habar.
– De asta faci film?
– La 20 de ani, toți visăm că luăm Oscarul. Dar actoria nu e despre premii sau rochii frumoase. Când filmezi zece ore pe zi la -20 de grade, nu e nimic glam. Pe mine nu mă interesează să fiu în lumina reflectoarelor. Răspunsul cinstit e că îmi place actoria pentru aceste intensități pe care viața de zi cu zi nu ți le poate oferi. Realitatea de zi cu zi ne tocește simțurile. Și, Doamne ferește, nimeni nu vrea să trăiască în viața lui doar tragedii și drame. Pentru mine, e ca la box. Un soi de antrenament continuu. Filmul mă ține în priză, prezentă, în contact cu mine însămi.
„Ai grijă să nu-ți pierzi lumina!”
– Arăți bine, Andreea! Ai mereu o aură luminoasă în jurul tău. Cum faci?

– În 2011, am participat la Berlinale Talents, un laborator artistic pentru actori și regizori de peste tot din lume. La un moment dat, un producător portughez mi-a zis: „Ai grijă să nu-ți pierzi lumina din ochi!”. Părea un fel de metaforă, așa. Dar, de fapt, fiecare zi care trece ne ia lumina din ochi, pentru că viața ne confruntă cu tot felul de întâmplări care ne macină sufletul. De aia ajung oamenii morți înainte să moară. Mai ales în breasla asta, în care te izbești de atâta strălucire și aparențe, de corpuri perfecte, de succes și bani, ajungi uneori să te uiți în ochiul omului și să nu mai vezi acolo nimic. Vivi Drăgan, celebrul operator de film, are o vorbă: „Nu există actori frumoși sau urâți. Există doar ochi.” În ochi se văd sau nu se văd sensibilitatea, inteligența, minciuna, bucuria etc. Eu cred că, dacă până la 30-35 de ani te țin frumusețea, tinerețea, șarmul personal, după vârsta asta, se vede tot ce ai citit, toată muzica pe care ai ascultat-o, cât ai călătorit, ce ai mâncat, cum ai avut grijă de tine, cât de empatic sau atent ești, câte frustrări ai, cu ce oameni te-ai înconjurat, ce sistem de valori ai, cât iubești și ai fost iubit. Se vede și pe ce-ți cad ochii, atunci când deschizi prima oară fereastra de dimineață.
– Tu cu ce hrănești interiorul ăsta, în viața de zi cu zi?
– Pun în el din toate, din tot ce văd și aud. Ascult muzică, Kate Bush, Nick Cave, Patti Smith, Arcade Fire, Perfume Genius. Citesc. Am devorat cărțile Guzelei Iahina, ale lui Kalman Stefansson. „O viață măruntă”, a Hanyei Yanagihara am citit-o ca în transă. Acum citesc biografia lui Agassi, scrisă de J.R. Moehringer. Mă uit la filme. Cum prind seara un pic de timp, mă uit cu Tudor la „The Succession”, serialul care a făcut furori cu cele patru sezoane ale lui. Sunt incredibil de buni actorii, și Brian Cox, și Jeremy Strong, și Kieran Culkin (fratele mai mic al lui Macaulay Culkin, din „Singur acasă”). Așa că citesc ca o obsedată tot felul de interviuri cu ei. Ies în parc cu fiul meu, avem Cișmigiul aproape, ne jucăm împreună, îi spun povești, merg mult pe jos. Nu fac sport, dar sunt mereu în mișcare. Uneori, iau metroul și mă uit mult la oameni, sunt atentă la ei. Știi că poziția corpului s-a modificat? Stau toți aplecați, deasupra telefoanelor. În rest, trăim cât se poate de normal. Din când în când, de două ori pe an, mai mergem în câte-o vacanță. Visez ca la bătrânețe să avem o curte foarte mică, o grădină cu un lămâi și-o magnolie, unde să pot citi liniștită.
Pe urmele generalului Pacepa

– Nu te-am mai văzut pe scenă de câțiva ani. Ai renunțat cu totul la teatru pentru film?
– Nu am ales eu, pur și simplu s-a întâmplat. Colaborările mele cu teatrele de stat din Brăila, București, Constanța s-au terminat în pandemie, fiindcă o vreme nu s-a jucat, iar apoi n-au mai fost bani de colaboratori, rolurile au fost preluate de cei care erau deja angajați. Dar nu vreau să mă plâng, fiindcă am muncit mult în film. Anul trecut, am avut norocul să se lege proiectele, din februarie până-n decembrie am tot fost dintr-o filmare în alta.
– Anul trecut s-a filmat și „Spy/Master”, un serial produs de HBO Max, care va avea premiera în România pe 19 Mai. E un serial în șase episoade, regizat de Christopher Smith, care are în distribuție foarte mulți actori români. Cum se explică?
– „Spy/Master” e un film cu spioni, cu legături diplomatice americano-ruso-române, în care protagonist e omul cel mai apropiat de Ceaușescu, și care, la un moment dat, a trecut ca agent de partea americanilor. Se presupune că filmul e inspirat de povestea reală a unui general de Securitate și de decizia extrem de grea pe care a trebuit să o ia în 1978. E, deci, un serial profund ancorat în realitățile românești de atunci, în care apar și soții Ceaușescu, jucați de doi actori români, pe care nu-i voi dezvălui. E deci explicabil că regizorul a preferat actori de la noi. Eu o joc pe soția acestui general, rămasă singură și abandonată la mila autorităților comuniste, într-o casă superbă. Un caz clasic de femeie bogată, care cade pradă depresiei și alcoolului. A fost un rol provocator, dar și amuzant. Am avut de departe cele mai frumoase costume pe care le-am îmbrăcat vreodată, rochii superbe și pantofi cu toc pătrat, din anii ‘70. Și am avut un partener de joc minunat. Generalul Godeanu e jucat de Alec Secăreanu, pe care îl ador. Am un mare respect pentru parcursul lui extraordinar și pentru cât de generos și de riguros e pe platou. Nu pot să zic decât că merită să vedeți serialul, pentru că aduce împreună actori români unul și unul: pe Ana Ularu, pe Claudiu Bleonț, pe Laurențiu Bănescu, pe Elvira Deatcu, pe Iulian Postelnicu și pe foarte tânăra Alexandra Bob, o actriță super talentată de doar 23 de ani.
„E greu să stai pe tușă în meseria asta”

– Ce faci când ai de filmat luni în șir? Băiețelul vostru e încă mic.
– Am noroc că nu am stat niciodată mai mult de cinci zile plecată. De obicei, filmez, mă întorc pentru câteva zile în țară, apoi plec iar. Și tot așa. „Spy/Master” s-a filmat la Budapesta,în cea mai mare parte, cred că am avut vreo șapte plecări în total. Pe Alex l-am lăsat cu mama mea, care mă ajută de foarte multe ori. Nu am simțit niciodată faptul de a avea un copil ca pe-un obstacol. Eu cred că, dacă trebuie musai să faci ceva, cu disciplină se găsesc mereu soluții. Tot sezonul 3 al serialului Umbre l-am filmat însărcinată. Am început în luna a patra și am terminat în luna a șaptea. Nu mă întreba cum a fost. Nu știu. Am acceptat, pentru că am simțit că o să pot, știam cum sunt, știam că nu mă voi îngrășa. Pe final, când sarcina începuse să se vadă, m-au ajutat oamenii de la costume și Andrei Butică, directorul de imagine, care a avut grijă să filmeze din anumite unghiuri.
– Ai zice că nu prea-ți place să stai pe tușă…
– E greu să stai pe tușă în meseria asta. Aș putea să-ți dau răspunsul ăla frumos, cum că, atunci când nu joc, mă bucur de timp liber pentru alte lucruri. Dar adevărul e că, pentru un actor, să fie mult timp departe de platou e o mare uzură, pe care nu i-o repară nimeni. Multă vreme am ținut cursuri de actorie la Sala Dalles. Mă ajutau mult în perioadele în care nu filmam, pentru că mă țineau aproape de zona care mă interesa, unde puteam să experimentez. Acum am renunțat la ele. Am avut noroc că pauzele de lucru n-au fost mari. Altfel, nu prea ai ce face. Te uiți la oameni, le urmărești gesturile, încerci să-i înțelegi cât mai bine, să le prinzi resorturile. Îți vezi de viață, de familie. Grădinărești. Citești. Te vezi cu prieteni. Toate astea sunt importante.
– În Râmnicu-Vâlcea, orașul în care te-ai născut, te mai întorci vreodată?
– La 18 ani, când am plecat din Vâlcea, am plecat pentru că luasem deja tot ce îmi putea oferi un oraș de provincie. Simțeam că trebuie să descopăr alte locuri și alte drumuri, să trăiesc și în altă paradigmă. Dar am rămas foarte legată de orașul ăla. Mă întorc la el constant, nu doar pentru că e foarte frumos, foarte liniștit și foarte verde, ci și pentru că acolo trăiesc în continuare părinții și bunicul meu. Pentru că acolo a trăit bunica mea, care m-a și crescut, iar amintirile cu ea sunt încă foarte vii și prezente. Practic, tot ce am însemnat eu, toate bucuriile și toate deziluziile copilăriei mele, sunt închise acolo, în orașul ăla, ca-ntr-un glob.
Fotografii: ALEX GÂLMEANU, ADI MARINECI, SPYMASTER