Un mesaj de la Papa Francisc
– Ultima dvs. carte, „Provocarea Ierusalimului”, a fost tradusă și în limba română și se bucură de un mare succes. Din păcate, Orașul Sfânt e implicat, alături de întreg Israelul, în conflictul cu islamiștii Hamas. Cum îi vedeți destinul?

– Cred că paginile pe care le-am scris sunt acum și mai de actualitate. Ierusalimul e acel loc paradoxal în care Dumnezeu și istoria ne spun să fim frați, iar în realitate suntem fratricizi. Ierusalimul este locul care ne inspiră, dar și locul eșecului nostru. Și când spun „eșecul nostru”, mă refer la întreaga umanitate. Problema Ierusalimului nu e doar problema evreilor contra palestinienilor. Cele două tabere care se înfruntă sunt de fapt cele care doresc pacea și cele care doresc războiul.
– Și în aceste momente, în care vorbesc armele, ce poate face literatura?
– Mult și multe. Pentru că arta este un spațiu de împărtășire a ceea ce eu numesc omenie. Când citesc un roman chinezesc, devin chinez. Când citesc un roman rusesc, devin rus. Puterea literaturii este tocmai aceea de a aboli distanțele dintre oameni. Literatura distruge ziduri pentru a construi poduri.
– Postfața cărții dumneavoastră e scrisă de Papa Francisc. Cum s-a întâmplat?
– Era în luna Februarie a anului trecut. Fusesem la Ierusalim, fusesem la Școala Franceză de Studii de Arheologie Biblică de la Ierusalim, mă pregăteam să merg a doua zi acasă, când m-a sunat Lorenzo Fazzini de la Vatican, cel care fusese la originea călătoriei mele la Ierusalim, și care mi-a spus: „El vă așteaptă mâine”. „El, cine?”, am întrebat. „El, Papa Francisc. Vrea să știe ce impresie v-a făcut Ierusalimul”. Și așa am avut bucuria de a merge la Roma și de a îl vedea pe Papă. Și am fost foarte impresionat. Eu, grație vieții mele de scriitor tradus peste tot în lume, am cunoscut regi, regine, prim-miniștri, dictatori, președinți de țară și nu am fost niciodată impresionat. Pentru că puterea nu mă impresionează absolut deloc. Ceea ce mă impresionează este împlinirea spirituală. Pot fi impresionat de o ființă anonimă care într-o asociație sau un ONG se dedică celorlalți. Dar altfel, puterea politică chiar mă lasă rece. Dar de Papa Francisc am fost sincer impresionat. Eu sunt un om plin de imperfecțiuni și un creștin încă și mai plin de imperfecțiuni, și nu înțelegeam interesul lui pentru mine. Am discutat mult cu el și pot spune că are o capacitate de ascultare la fel de mare cu aceea de a vorbi. Și apoi, câteva luni mai târziu, când am terminat de scris cartea, m-a sunat Lorenzo Fazzini, m-a întrebat dacă pot să i-o trimit, am spus „da”, i-am trimis manuscrisul și el m-a întrebat dacă i-l poate da la citit Papei. Era o întrebare care nu mi se mai pusese nicioadată în viață. Evident, am spus „da”. Dar m-am gândit că nu-mi va citi, totuși, cartea pentru că tocmai se întorsese din Africa, dintr-o călătorie pe care o amânase de mai multe ori, din cauza unor probleme de sănătate. Era obosit, bolnav, și eram convins că nu are timp să citească tocmai cartea mea. Avea, cu siguranță, probleme mai importante. Dar patru zile mai târziu, Lorenzo Fazzini m-a sunat din nou și mi-a spus: „Papei i-a plăcut foarte mult cartea ta și e pe cale să îți scrie o scrisoare”. A doua seară, pe când eram în cabina mea de teatru și mă machiam, pentru că urma să am un spectacol, am primit un mesaj pe whatsapp de la Papă. Așa că, în familia mea, îi spunem acum „whatspup”. Iar acele cuvinte minunate pe care Papa mi le-a trimis atunci le-am pus în postfața cărții.
„«Tu cine ești?». «Sunt creștin»”
– Cum se explică seducția dvs. pentru Ierusalim?
– Pentru mine, Ierusalimul este ca o ființă complexă, care îmi stârnește toate sentimentele, inclusiv pe cele contradictorii. Ierusalimul mă seduce, Ierusalimul mă enervează, Ierusalimul mă agasează, Ierusalimul mă calmează. E un oraș care mă inspiră enorm. Când mergeam pe străzile lui, Ierusalimul mă întreba din fiecare zid, din fiecare piatră, din fiecare copac, din fiecare fir de iarbă: „Tu cine ești?”. Și după o lună de împrietenire cu el, am putut să îi răspund: „Sunt creștin”. Îmi aprofundasem identitatea. Și asta, datorită Ierusalimului. Dar în același timp, tot datorită Ierusalimului, am învățat că trebuie să respect și celelalte identități. Pentru că Ierusalimul le aparține tuturor. Este un loc legitim de pelerinaj, pentru cele trei religii monoteiste din lume. Dacă te duci le Mecca, ești musulman, dacă te duci la Lourdes, ești catolic, dar la Ierusalim, se preumblă de secole, și pelerini evrei, și musulmani, și creștini. Ierusalimul m-a obligat la o aprofundare a propriei identități și la o acceptare a identității celorlalți.
„Am intrat în deșertul Saharei ateu și am ieșit credincios”
– Vorbiți mult în cărțile dumneavoastră despre miracol. E o simplă metaforă sau are corespondent și în realitate?
– Nu l-aș numi miracol, ci experiență mistică. Fiecare astfel de experiență a fost pentru mine fundamentul unei metamorfoze. Am intrat la propriu în deșertul Saharei ateu și am ieșit credincios. Despre asta povestesc în cartea mea, „Noaptea de foc”. Iar în Ierusalim, am intrat cu un creștinism intelectual și am plecat de acolo cu un creștinism aproape carnal. De fiecare dată există o schimbare spirituală și o alchimie interioară. De aceea, eu, care am imaginație și nu scriu autobiografii, am scris, totuși, aceste două cărți, „Noaptea de foc” și „Provocarea Ierusalimului”, pentru a trasa calea mea spirituală. Și nu ca să vorbesc despre mine. Ci ca să vorbesc despre noi. Pentru că noi toți avem de parcurs un drum spiritual, o cale.
– Ce anume v-a pus pe calea de a dori să scrieți opt volume despre istoria și devenirea omenirii? Din cele opt volume ale romanului fluviu „Străbătând secolele”, au apărut trei în lume și două în România, la Editura „Humanitas Fiction” în traducerea lui Doru Mareș.
– E o idee care mi-a venit în minte la 25 de ani, dar eram incapabil să o duc la capăt la acea vârstă. Este o modalitate de a arăta că romanul poate aduce ceva unic în relația noastră cu istoria. Romanul ne permite să trăim într-o lume care a dispărut. Cu simțurile, cu mintea, cu erotismul nostru, cu tot. Prin roman, poți povesti ce înseamnă fericirea de a trăi în fiecare epocă a istoriei. În vreme ce istoricul face lista nefericirilor, un scriitor poate face lista fericirilor din fiecare epocă. Romanul meu este unul umanist, un roman al omenirii. Iar eu sunt foarte fericit să pot povesti despre strămoșii mei sumerieni, despre strămoșii mei egipteni, despre strămoșii mei greci și tot așa. Am vrut să nu reduc „noi” la o comunitate, ci să lărgesc sensul lui la întreaga omenire.
– Referitor la istorie, de ce credeți că omenirii i se întâmplă ceea ce i se întâmplă astăzi? Conflicte, războaie, catastrofe climatice provocate de om. Pentru că nu am înțeles istoria? Pentru că nu ne-am asumat-o?
– Din păcate, știința și tehnologia progresează, dar nu și omenirea. Oamenii sunt în continuare orbiți de aceleași lucruri: puterea și banii… Oamenii de astăzi nu sunt mai lucizi ca cei de ieri. Pentru mine, istoria e o continuare în greșeală, nu e istoria unui progres. În Europa am trăit până de curând iluzia că istoria s-a oprit vreme de 30 de ani, câți au trecut de la căderea comunismului. Dar era o iluzie…
„Muzica mă atinge direct în adâncul ființei”
– Trecând la lucruri mai plăcute, ce mai face actorul, regizorul, dramaturgul Eric-Emmanuel Schmitt?
– Actor sunt doar de 10 ani. De fapt, sunt un actor înlocuitor. Pentru că într-o seară, un actor care juca într-unul dintre spectacolele mele nu a putut fi prezent, i-am luat locul. Era un monolog de o oră și jumătate: „Domnul Ibrahim și florile Coranului”. Iar reacția publicului a fost atât de caldă, încât de atunci încolo am început să lucrez amarnic ca să merit acest lucru. Ca să merit acea căldură extraordinară a publicului din prima mea seară de actor. Am cam 50 de spectacole pe an, mai mult nu pot, pentru că nu aș mai avea timp să scriu.
– Și actorul pe care l-ați înlocuit a mai fost primit în spectacol?
– Nu. I-am furat rolul. Era un actor foarte bun, dar teatrele din Franța și din Belgia, dacă au văzut că se poate, au început să pretindă ca în spectacolul lui Schmitt să joace Schmitt.
– Știu că aveți o relație minunată și cu muzica.
– Muzica e foarte importantă pentru mine. Pot fi zile în care nu citesc, pot fi zile în care nu scriu, dar niciuna în care să nu ascult muzică. Muzica face parte din viața mea spirituală. Muzica mă consolează, muzica îmi dă forță, muzica mă înseninează. Muzica mă atinge direct în adâncurile ființei mele. Și încerc în textele mele să împărtășesc cititorilor mei dragostea pentru muzică.
– Și pentru că vă declarați atât de hotărât ca fiind creștin, îndrăznesc să vă întreb cum arată Hristosul lui Eric-Emmanuel Schmitt?
– Cum mă gândesc, cum mă ia cu amețeală. Atâta dragoste! Atâta bunătate! Pe de o parte mă înalță, pe de alta mă face să mă simt foarte mic și meschin. Gândul la El mă pălmuiește, dar mă și regenerează. E o dinamică acolo. Cred că Iisus este dinamismul sufletului meu.