
• „Rugul Aprins” a fost o mișcare spirituală a elitelor ortodoxe din România, de o intensitate și o cuprindere de excepție. Printre personalitățile care au însuflețit-o și i-au dat strălucire s-a numărat și părintele Benedict Ghiuș, un om modest și discret, care s-a stins într-o chilie a Mânăstirii Cernica. Toţi cei care l-au întâlnit vorbesc despre el ca despre un sfânt •
„Părinte, nu-i așa că mata nu mai ești om?”
Chipul părintelui Benedict era cu desăvârşire alb. Doar o boare trandafirie îi apărea uneori în obrajii aproape transparenţi. Dinlăuntrul făpturii lui iradia continuu o lumină pe care cei din preajmă au văzut-o, uneori, înconjurându-i creștetul ca o aureolă, asemenea sfinţilor din icoane. Şi mai era ceva, pe lângă lumină: un fir de zâmbet care nu-i dispărea de pe chip. Subţire, ca şi întreaga lui făptură, răsărit de undeva din adânc, părea o emblemă a bucuriei sale lăuntrice, de care nu s-a despărţit niciodată, nici măcar în închisoare. Nu zâmbea el, ci Hristos cel ascuns în inima sa, un zâmbet ce se revărsa într-o dragoste învăluitoare, în stare să-i ridice pe cei care îl căutau din cea mai neagră deznădejde. Cum să descrii lumina? „Părinte, nu-i aşa că mata nu mai eşti om?”, i-a spus un copilandru la Mânăstirea Neamţ. Duhul îi covârşise trupul, preschimbându-l într-o făptură nepământeană, jumătate înger, jumătate om.
Un tânăr subțirel și sfânt

Nu ştim multe despre copilăria părintelui Ghiuș. Doar că s-a născut pe 21 octombrie 1904, în satul Domneşti din Vrancea, într-o familie de ţărani credincioşi, primind la botez numele de Vasile. Școala primară a făcut-o în sat, două clase de liceu la Bârlad, iar seminarul teologic la Galați. A fost un elev strălucit, șef de promoție al seminarului și apoi bursier în Franța, la Strasbourg, încă din al doilea an al facultății. În străinătate își va lua licența în teologie și tot acolo își va începe şi studiile doctorale, la „Academia Monahală a abației Maria Laach”, din Germania. La mai bine de patru decenii de la trecerea lui prin mânăstirea teutonă, teologul catolic Wilhelm Nyssen spunea că monahii abației încă își amintesc de tânărul subțirel venit din România la studii și vorbesc despre el ca despre un sfânt… Dar focul inimii părintelui Ghiuș nu putea să ardă departe de țară. Cu două luni înainte să împlinească 30 de ani, pe 26 august 1934, Vasile Ghiuș depunea voturile călugărești în Mânăstirea Noul Neamț din Basarabia. Se năștea călugărul Benedict, care își așeza cultura pe care o strânsese în lungii ani de studiu occidental, la picioarele Crucii. Nu a căutat niciodată funcții sau recunoaștere, dar le-a avut. A predat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București, un strălucit curs de Ascetică și Mistică, a ajuns una dintre figurile de seamă ale Rugului Aprins și a fost ales de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe în treapta de episcop al Hotinului, însă Mihai Antonescu, aflat pe atunci în funcția de vice-președinte al Consiliului de Miniștri, s-a opus, așa că nu a mai fost hirotonit. Cu toate acestea părintele a rămas egal cu sine, revărsând în jur mereu numai smerenie și iubire, două virtuți cu care se va identifica până la sfințenie.
Rugul Aprins

E seară la mânăstirea Antim din București. În întunericul bisericii licăresc doar luminile plăpânde ale câtorva lumânări și candele. La strană, un bărbat cu chip delicat, cu fața luminată dinlăuntru, citește psalmii Utreniei. Așează cu grijă fiecare cuvânt, lăsând clipe mari, neobișnuite, de tăcere, pentru ca înțelesurile rugăciunii să se înfiripe în inimă: „Omul… ca iarba. Zilele lui… ca floarea câmpului.” Glasul subţire, limpede şi clar, pare că nu vine din strană, ci de altundeva, de sus, de unde se strecoară în suflete. Părintele Vasile Răducă povestește că pe când era student, a fost fermecat de acest glas, „era un balsam pentru inimile celor care îl auzeau. Erau în acea voce suferinţă şi, totodată, bucurie”. Toate mărturiile vremii ni-l înfăţişează aşa. Când preda, la facultatea de teologie sau la seminarul de la Neamţ, studenţii îl ascultau înlemniți. Nu puteai nici să murmuri în faţa părintelui Ghiuș, de teamă că s-ar fi risipit ca o boare. „Avea o fragilitate până la imaterial. Lăsa impresia că-şi controlează, într-un fel oarecare, tainic, până şi respiraţia, pentru a nu te răni cumva”, spunea Ioan Gându, un ucenic apropiat. La întrunirile Rugului Aprins părintele Benedict era firul de lumină şi smerenie care lega sufletele intelectualilor şi ale monahilor. Avea o cultură profundă, pe care o împărtășea fără răceala academică atât de caracteristică profesorilor. La el, cunoașterea venea în urma evlaviei, slujindu-l pe Iisus, singurul reazem, model și țel, spre care părintele a căutat întreaga viață. Poate că fără dânsul Rugul Aprins nu ar fi atins harul în care s-au topit, laolaltă, atâtea personalități de mari intelectuali. Și tot fără părintele Ghiuș, temnițele comuniste ar fi fost mai reci. Când a fost aruncat în închisoare, împreună cu tot lotul Rugului Aprins, avea 54 de ani. Cultura sa vastă şi rugăciunea sa fierbinte vor reuşi să topească pereţii închisorilor, făcând din cei închişi, oameni cu adevărat liberi în duh.
În temniță cu Iisus

Rămânea, întotdeauna, ultimul. Se aşeza, cuminte, la rând, cu gamela în mână, lăsându-i pe toţi să îi treacă în faţă, ca să ia el cea din urmă şi cea mai mică porţie din zeama străvezie turnată în gamelă. În temnițele comuniste bântuiau, nestingherite, două fantome: frigul și foamea. Când venea ora mesei, mulți își pierdeau cumpătul, ajungând să îşi vândă sufletul pentru o bucată de pâine mai mare. Doar că părintele Benedict nu mai avea de mult viață în sine. Viața lui era Hristos, iar moartea, pentru el, cum spune sfântul apostol Pavel, „un câştig”. De lepădarea aceasta desăvârşită s-au folosit mulţi. Când părinţii din Rugul Aprins au intrat în puşcăriile comuniste, au găsit acolo condamnaţi închişi de mai bine de zece ani. Aceşti sărmani i-au primit ca pe nişte apostoli. „Ei au adus în temniţe”, avea să îşi amintească părintele Nicolae Bordaşiu, „elixirul vindecător al rugăciunii neîncetate, al rugăciunii lui Iisus. Şi până la venirea grupului de la Antim se practica rugăciunea în celule, dar venirea lor a fost ca un suflu de vânt puternic. S-a ajuns, de la o vreme, ca toată închisoarea să se roage împreună în acelaşi timp, atunci când ţevile din pereți dădeau semnalul. Şi turnătorii se rugau!”.
Într-o zi, părintele Benedict a fost scos afară, în curtea închisorii, și s-a întâlnit cu Richard Wurmbrand, căruia i-a părut mâhnit: „Sunteţi trist, părinte Benedict?”, l-a întrebat pastorul protestant. „Nu cunosc altă tristeţe decât aceea de a nu fi sfânt!”, i-a răspuns părintele, cu surâsul său subţire. Avea să poarte această întristare bucuroasă întreaga viaţă. A ieşit din temniţă la 60 de ani, cu un suflet alb, oţelit în focul durerii şi cu un trup ros de boli. Se întâmpla în anul 1964. A ajuns noaptea la căminul preoţesc al Patriarhiei. A intrat, a dat bineţe şi a spus simplu şi smerit: „Sunt preot, am ieşit din puşcărie şi nu am unde să mă duc. Pot să rămân aici peste noapte?” „Intraţi părinte, aici e casa dumneavoastră!”, i-a răspuns femeia care avea în grijă totul.
Energia lui Dumnezeu

Părintele Benedict era altfel decât ceilalţi părinţi care slujeau la Catedrala Patriarhală din Bucureşti. Poate că şi mersul şi făptura lui atât de subţire și de distinsă, atât de smerită, precum şi chipul, cu zâmbetul neșters de pe el şi glasul aparte şi mintea pătrunzătoare, cultivată şi totuşi plecată în faţa tainei, toate îl despărţeau de ceilalţi preoţi monahi. Părintele Vasile Răducă, pe atunci student la teologie, l-a întâlnit într-o zi în faţa bisericii Sfânta Ecaterina. Părintele Benedict privea spre crucea de pe turla bisericii. „I-am văzut atunci faţa scăldată în lumină. Am văzut cu ochii mei aura de lumină din jurul capului său. Cred că în acel moment, părintele se găsea în extaz. Atunci, Dumnezeu mi-a dat şansa să văd faţa unui om sfânt! N-am uitat şi nu voi putea uita acel moment şi acea faţă”. Şi nu e unica mărturie. Toţi cei care l-au cunoscut în ultima perioadă a vieţii vorbesc despre puterea harului care iradia din el, o ivire diafană, fragilă, de parcă părintele nu trăia, ci plutea pe pământ, așteptând înălțarea spre cer. Şi, în acelaşi timp, această fragilitate prilejuia o trăire intensă a prezenţei lui Dumnezeu. Lângă părintele Benedict, Hristos era un foc viu, care te mistuia. Părintele Marc Antoaine Costa de Beauregard l-a întâlnit la chilia sa din Cernica, unde s-a retras în ultimii ani de viaţă, şi a fost zguduit de această întrevedere. „Când îl întrebam despre rugăciune, despre biserică, despre viaţă, nu răspundea, dar, în liniştea ce urma, venea răspunsul. Părintele Benedict emana pace, blândeţe, căldură, aproape imaterial, ca un curent, ca un fluid dinspre mine spre el. A fost o experienţă care nu se poate exprima în cuvinte. Era ca şi cum în jurul lui ar fi fost un câmp de energie. Era ca şi cum energia lui Dumnezeu iradia din el, curgea din el în timp ce se ruga sau în tăcerile despre care vorbeam. Eram cu el într-o totală comuniune, nu datorită personalităţii sale, ci datorită sfinţeniei sale. Aşa era mereu în cămăruţa lui”.
Tăcerea grăitoare

Maica Maria Bălan, pe atunci încă în viață, îl cerceta adesea la Mânăstirea Cernica, pentru a-l ajuta la diortosirea Proloagelor. Părintele Benedict a muncit ca un Sisif, ani de zile, pentru a le pregăti pentru tipar, dar patriarhul Iustin nu a vrut să publice această operă monumentală a asceticii şi misticii ortodoxe, iar părintele a acceptat acest fapt cu seninătate. Nu muncea pentru faimă, ci pentru Dumnezeu. „Știți cum era? Un sfânt! Așa l-am simțit tot timpul. Îmi e greu să vă explic de ce, pentru că lucrurile astea se trăiesc, nu se explică. Era un om foarte cult, a avut multe daruri de la Dumnezeu: cânta foarte frumos, era un scriitor talentat și un predicator excepțional. Îl iubea pe Francisc de Assisi și-mi recita poezii de el în traducerea lui Ion Marin Sadoveanu. Un călugăr foarte interiorizat, dar, în acelaşi timp, foarte prietenos, o fire delicată. Era foarte tăcut – se întâmpla ca atunci când eram doar noi doi, după ce terminam ce aveam de lucru la Proloage, să tacă, pur și simplu, adâncindu-se în rugăciunea inimii. În mod normal, în astfel de momente, dacă cineva nu îți vorbește, te simți stânjenit, nefiresc, ți se pune un nod în gât. Ei bine, cu părintele puteam să stau un ceas fără să spunem nimic și nu simțeam cum trece timpul, pentru că harul lui se răspândea între noi”.
Mărturiile ucenicilor
Corneliu Bal: „Asculta mult și vorbea puțin”

„Părintele Benedict mi-a rămas în inimă ca un membru foarte apropiat al familiei mele. Şi, dacă nu mi-ar fi ruşine de îndrăzneala mea, chiar aşa l-aş socoti. Am avut norocul acesta minunat de a-l cunoaşte la începutul tinereţii mele. E mult de atunci, l-am întâlnit pentru prima oară în vara anului 1978. Am mers la Cernica, să îi duc o scrisoare din partea unui alt monah, Simion Ovezea, cu care făcuse închisoare. Era deja cărunt, extrem de slab, îmbrăcat în rasa obişnuită, călugărească, cu un chip foarte alb, cu o barbă rară, tunsă scurt, cu doi ochi albaştri, pe care nu îi voi uita. Mi s-a părut un om blând, grav, extrem de serios şi foarte atent la persoana celuilalt. Avea un zâmbet reţinut. La plecare mi-a spus doar atât: «Dacă vă pot fi de folos cu ceva, vă stau la dispoziţie». La scurt timp după aceea, mi-am făcut stagiul militar şi, în timpul lui, m-am gândit că trebuie să îl rog pe părintele Benedict să îmi fie duhovnic. Când m-am întors, în primăvara lui ‘79, unul dintre primele drumuri pe care le-am făcut a fost la Cernica, la părintele. A fost foarte binevoitor, m-a primit cu braţele deschise şi de atunci am rămas la dânsul în duhovnicie”.
Domnul Corneliu Bal i-a fost ucenic părintelui Benedict în ultimii douăzeci de ani de viaţă. Şi el, şi soţia dânsului, Ana, sunt oameni blânzi, calzi, deschişi, dar în acelaşi timp interiorizaţi şi, aş îndrăzni să spun, rugători. Am simţit asta de cum am păşit în locuinţa lor din Bucureşti, într-o seară de vară. Soarele, care se strecura prin ferestre dezvelind cu clarobscururi icoanele vechi, ne purta înapoi, în timp, pe malul lacului Cernica, acolo unde părintele Benedict şi-a avut chilia în ultimii ani şi unde domnul Corneliu Bal mergea regulat la spovedanie. „Îmi amintesc şi acum primele spovedanii. Dânsul era extrem, extrem de smerit. Stătea în picioare şi-mi amintesc că primele mele spovedanii au fost foarte lungi, o încâlceală de vorbe, pe care el, cu toată fragilitatea lui, le-a răbdat fără să se aşeze. Avea multă răbdare, nu te descosea, nu căuta amănunte, ci chestiuni mari şi atitudini. Te asculta mult şi vorbea foarte puţin la spovedanie. Tăcea îndelung, chiar şi atunci când discutam, ritmul răspunsurilor sale era foarte lent. Prin rugăciunea lui puternică, avea capacitatea de a-ţi orienta traseul vieţii într-un mod extraordinar. Eu cred că dânsul avea rugăciunea neîncetată a inimii. Am auzit asta de la mai mulţi ucenici, în special monahi, care îl cunoşteau bine şi cu care vorbeam în antecamera chiliei sale, acolo unde aşteptam pentru spovedanie. Din pricina rugăciunii neîncetate, tăcea atât de mult şi răspundea atât de lent. Pentru că avea nevoie de răgaz. De aceea a şi fost un duhovnic atât de mare, pentru că îţi dădea răspunsurile primite de la Dumnezeu, nu din mintea lui”.
Ana Bal: „Nu era de pe această lume”

„Pentru mine, la fel ca şi pentru soţul meu, orice vizită la Cernica la părintele era o sărbătoare, pentru că te împărtăşeai de harul care emana din părintele. Plecam de la el cu o mare bucurie în suflet. Acesta era unul dintre darurile pe care ni le făcea. Simţeam că în preajma lui e ceva care nu e din această lume, o prezenţă din care transpărea rugăciunea lui continuă, o rugăciune care ne însoţea şi mai apoi. Dânsul mi-a rămas în inimă ca un om de o delicateţe sufletească cumva de neatins. Îmi aducea aminte de un cuvânt al părintelui Stăniloae, care spunea că delicateţea este apanajul sfinţilor. Unii duhovnici sunt mai aspri, te intimidează chiar, or părintele, fără să invite la familiaritate, te încuraja să fii alături de dânsul şi să te simţi alături de el în toată libertatea de spirit. Eu cred că a fost un om sfânt, pentru că smerenia, delicateţea şi dragostea lui sunt caracteristicile sfinţeniei”.
O ascult pe doamna Ana Bal şi mă gândesc la ultimii ani ai părintelui Benedict. Ani de răstignire continuă, pe care el i-a răbdat aşa cum numai sfinţii pot răbda, fără să se plângă, plutind pe un surâs. Trupul zdrobit de călăi în bătăile din anchete şi îngheţat de gerul anilor de temniţă i-a cedat, în cele din urmă. Cu toate că ajunsese o umbră, s-a încăpăţânat să lucreze la Proloage şi să le termine. În 1987, l-a rugat pe ucenicul său, domnul Corneliu, să îşi găsească un alt duhovnic. Simţea că trupul nu-l mai poate sluji, deşi duhul îi era puternic.
„Am o amintire puternică a trecerii sale la cele veșnice. În ultimii ani, părintele era tot mai puțin, tot mai bolnav. În luna iunie a anului 1990, am fost să îl vizităm. Era cald, dânsul stătea în pat, acoperit doar cu un cearceaf. Nu mai putea vorbi, dar a ridicat mâinile împreunate spre mine şi soţia mea. Ne ruga, în felul lui, să ne rugăm pentru el. A plecat la Domnul câteva zile mai târziu, în dimineața zilei de 12 iunie. Părintele Benedict spunea adesea că în relaţiile cu semenii tăi trebuie să ai aceeaşi sfială şi prospeţime ca în cea din urmă zi. Şi cum a propovăduit, aşa a şi trăit. A trăit toată viaţa ca un om sfânt, dar sfinţenia lui, cu siguranţă, este dincolo de tot ceea ce ştim sau am văzut noi. E o sfinţenie pe care doar Dumnezeu o cunoaşte”.
André Scrima, celebrul teolog și eseist care i-a fost aproape părintelui Benedict în anii Rugului Aprins, când l-a vizitat la mormânt, a spus la sfârşitul rugăciunilor pentru odihna sufletului: „Părinte, părinte, tu eşti mai viu decât noi, cei care ne-am adunat aici la mormântul tău!”.
(Mulţumiri pe această cale PS Timotei Prahoveanul şi Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei pentru volumul „Părintele Benedict Ghiuş, duhovnicul smerit şi mărturisitor al lui Hristos în temniţele comuniste” – Editura Cuvântul Vieţii, 2017)