– Cum Evanghelia nu dă detalii privind data exactă a nașterii lui Iisus, primii creștini au întâmpinat ceva probleme când au trebuit să decidă când anume să sărbătorească venirea Sa pe lume. Inițial, ei au celebrat Crăciunul în 6 ianuarie însă, din secolul al IV-lea, au optat definitiv pentru 25 decembrie. Motivele pentru care a fost aleasă tocmai această dată sunt fascinante. Ele ne dezvăluie multe despre textura profundă a creștinismului, dar și despre evoluția religioasă a omului, în genere –
Sărbători noi peste sărbători vechi
Una dintre intrepretări pune decizia privind alegerea datelor de 6 ianuarie și, apoi, 25 decembrie, pe seama unor factori pur pragmatici. În primele secole ale creștinismului, cei mai mulți oameni erau încă puternic atașați vechilor sărbători. Ei se născuseră și crescuseră cu ele. Aveau tradiții transmise din moși strămoși, pe care le respectau și le iubeau de mici și de care nu erau gata să se desprindă cu una, cu două. La fel cum noi, românii, nu am fi nici astăzi dispuși să renunțăm la obiceiurile noastre înrădăcinate din negura timpului. Acest lucru a fost bine înțeles de mințile luminate care i-au călăuzit pe primii creștini și care își propuseseră să răspândească într-o cât mai mare măsură religia care tocmai se născuse. În aceste condiții, ei au luat decizia de a suprapune sărbătorile noii religii peste cele vechi, la fel cum, de altfel, și multe biserici s-au înălțat acolo unde odinioară se ridicau celebre temple precreștine. Prin simpla suprapunere a unei sărbători creștine peste una păgână, trecerea la noua religie avea să decurgă mai lin și masele aveau să fie convinse mai lesne să se convertească.
Nu este exclus să fi fost așa. Și ca mai-marii bisericii creștine incipiente să fi ales, din motive pur pragmatice, data de 25 decembrie pentru sărbătorirea Nașterii Domnului. Este însă la fel de posibil ca data de 25 decembrie să fi fost, să spunem, predestinată să joace acest frumos rol. Dar ce este atât de special la ea?
În primul rând, un aspect de natură astronomică: solstițiul de iarnă. La data solstițiului de iarnă, 21 sau 22 decembrie, Soarele își oprește coborârea pe cer și intervalul zilnic în care ne bucurăm de lumina sa se află, timp de trei zile, în faza sa minimă. Mai mult, în tot acest timp, soarele nu își modifică poziția pe orizont. După trecerea acestui interval, soarele își reia ascensiunea pe cer, și durata zilelor începe din nou să crească.
Spre deosebire de epoca noastră, în care abia dacă mai ridicăm ochii spre bolta cerească, evenimentele de natură astronomică erau odinioară de maximă importanță. În funcție de ele se luau decizii-cheie, precum stabilirea zilelor dedicate semănăturilor sau montei. Din această perspectivă, se poate spune că de conștientizarea evenimentelor astrologice depindea însăși supraviețuirea oamenilor. În aceste condiții, nu este de mirare că ele au fost marcate prin numeroase obiceiuri. Că, în cadrul unor epoci și culturi complet diferite, au fost alese exact aceleași date pentru sărbători de o natură sau alta.
Întorcându-ne la data care ne interesează pe noi, cea de 25 decembrie, și mergând pe același fir al gândirii, motivul pentru care multe dintre sărbătorile celebrate în această zi erau dedicate nașterii unui zeu devine limpede. Pentru că și „renașterea” Soarelui însuși se produce, după cum s-a văzut, chiar în aceste zile ale mijlocului de iarnă. Pentru că abia la sfârșitul lui decembrie, lumina începe în sfârșit să capete mai mult teren, în detrimentul întunericului, după o bătălie lungă, agonizantă și, să recunoaștem, destul de neplăcută omului.
Iată de ce data de 25 decembrie a fost relevantă pentru noi, încă de la începuturile omenirii. Iată de ce, în decursul mileniilor, am simțit nevoia să țesem în jurul ei zeci, dacă nu sute ori mii de povești minunate. Și iată de ce multe dintre acestea sunt frapant de asemănătoare, vorbind, iar și iar, despre nașterea unui zeu al luminii. Era, așadar, cât se poate de firesc ca înțelepții creștini care au pus bazele religiei noastre să aleagă data de 25 decembrie pentru a celebra Nașterea lui Hristos. Pentru că era vorba de venirea pe lume a însuși Fiului lui Dumnezeu, a „Luminii lumii”.
Sărbătorile precreștine din preajma lui 25 decembrie
Cele mai multe dintre sărbătorile precreștine din jurul datei de 25 decembrie îi erau închinate, după cum spuneam, nașterii sau renașterii unui zeu ori a Soarelui însuși. Pe 25 decembrie se sărbătorea, de pildă, nașterea zeului solar frigian Attis, care, potrivit unora dintre legende, a murit pentru ca, apoi, să reînvie. La rândul lor, triburile germanice din nordul Europei sărbătoreau „Yule”, cinstind renașterea Soarelui. Zeul persan Mithra avea și el ziua de naștere serbată pe 25 decembrie. Mai mult, acest zeu al luminii, al cărui nume înseamnă „Soarele nebiruit”, a sosit pe lume, după unele mituri, dintr-o fecioară și, imediat după aceea, păstorii din ținut au venit să i se închine. Asemănările dintre povestea nașterii lui Mithra și cea a lui Iisus au fost remarcate de altfel și de scriitori creștini timpurii, precum Iustin Martirul (secolul al II-lea) și Tertulian (secolului al III-lea). „Soarele nebiruit” era celebrat la 25 decembrie și la Roma, sub numele de Dies Solis Invicti Nati ori Deus Sol Invictus. De altfel, una dintre teoriile extrem de populare prin care se încearcă explicarea alegerii datei de 25 decembrie pentru celebrarea nașterii lui Iisus este chiar creștinizarea acestui festivalul păgân.
Povestea noastră, de dinainte de Crăciun
Ce se întâmpla la noi în preajma datei de 25 decembrie, înainte de apariția creștinismului, este greu de reconstituit cu ajutorul surselor arheologice, acestea fiind insuficiente. Nici mărturii scrise nu avem. În aceste condiții, cea mai mare bază ne-o punem în lingvistică și etnologie, aceasta din urmă fiind știința care studiază liniile directoare ale structurii și evoluției popoarelor. În acest scop, ea se slujește într-o mare măsură de studiul folclorului, al obiceiurilor și tradițiilor străvechi. Pornind de aici, etnologii au putut deduce, măcar în mare, cam ce se întâmpla în spațiul carpato-danubiano-pontic, în preajma lui 25 decembrie.
În primul rând, trebuie spus că da, solstițiul era și la noi marcat printr-o mare sărbătoare. O sărbătoare a morții și a renașterii. Un zeu bătrân murea, pentru a renaște din nou tânăr. Iar acest zeu se numea… Crăciun. După cum explica etnologul Ion Ghinoiu, în cadrul unei emisiuni din seria „Adevărul despre daci”, Crăciunul este un zeu autentic, carpato-dunărean. El era celebrat în jurui datei de 25 decembrie, la vârsta senectuții, în ipostaza de „Moș Crăciun”.
Crăciunul, un termen de origine daco-tracă?
Cei mai mulți cercetători conferă etimologia cuvântului „Crăciun”, latinescului „creatio” (creație) sau „calatio” (cu referire la convocarea poporului de către preoții păgâni în fiecare zi de întâi a lunii, pentru anunțarea sărbătorilor din intervalul respectiv). Dicționarul Academiei afirmă însă că „dintre toate etimologiile propuse, niciuna nu este sigură”. Și, într-adevăr, mai nou, par să câștige teren interpretări complet diferite de cele de mai sus. Potrivit lingvistului Sorin Paliga, bunăoară, „Crăciun” este un cuvânt de origine daco-tracă, legat de sărbătorile focului, cu ocazia solstițiului de iarnă. În această interpretare, în română, „Crăciun” ar însemna „crenguță”/”crăcuță”. Paralele există și în albaneză („kercu”, adică „bucată de lemn”) sau în italiană („Ceppo”, cu sensul de „Crăciun”, dar și de „creangă”/ „cracă”).
O interpretare diferită vine din partea lingvistului Mihai Vinereanu. El este de acord că termenul de „Crăciun” este de origine traco-dacă, cu rădăcini în proto-indo-europeană, însă afirmă că noțiunea este legată de cea de cerc. „(…) Sărbătoarea Crăciunului are rădăcini vechi, indo-europene, având un caracter agrar neolitic, fiind întâlnită sub o formă sau alta la mai multe popoare indo-europene. În esenţă, este o celebrare a solstiţiului de iarnă, a Soarelui, a ciclurilor anuale, iar denumirea însăşi a Crăciunului este de origine traco-dacă, preluată mai târziu de celelalte popoare din Europa Centrală şi de Răsărit. În română, însăși forma Crăciun are o serie de sensuri și derivați, încât exclude posibilitatea de a fi un împrumut dintr-o altă limbă (…)”, a afirmat Vinereanu într-un articol publicat în „Revista de Lingvistică și Cultură Românească”.
De ce era Crăciunul „moș”?
Cuvântul „moși” este legat de cuvântul „strămoși”. Semnificația „moșilor” este atât de puternică, încât în spațiul românesc, acestora li s-au dedicat nu mai puțin de 20 de zile. Străvechea tradiție, provenită din cultul arhaic, este sărbătorită în fiecare anotimp: „moşii de primăvară” (mucenici), „moşii de vară” (sâmbăta ce precede Rusaliile), „moşii de toamnă” (celebraţi la Ziua Crucii, la Sfânta Maria Mică) şi „moşii de iarnă”. Dar de ce sunt „moșii” importanți? Pentru străbunii noștri, ei reprezentau legătura dintre lumea noastră și cea de dincolo. Ei erau singurii care puteau păși în ambele planuri, aducându-le oamenilor înțelepciunea și învățămintele tainice ale unei dimensiuni diferite.
Într-o societate agrară, cum era cea de pe meleagurile noastre, era firesc ca rolul central în credințele oamenilor să-l ocupe cultul solar, pentru că de Soare depindeau recoltele și bunăstarea lor. La fel cum Soarele are un parcurs ciclic, la fel și Moșii noștri făceau, ca să spunem așa, înconjurul anului, îmbrăcându-l metodic într-o pleiadă de semnificații adânci.
Timpul trebuie să moară și să renască
În preajma solstițiului de iarnă, această cicilitate devenea mai evidentă ca oricând, Crăciunul cel „moș” trebuind să moară, pentru a-i face loc noului Crăciun, la fel cum întunericul este silit să se retragă smerit în fața Soarelui, aflat în ascensiune. Acest scenariu al nașterii și al morții zeului Crăciun, la solstițiul de iarnă, începe, potrivit etnologului Ion Ghinoiu, de pe 20 decembrie, când se sacrifică porcii, la Ignat, iar „timpul se degradează, se deschid mormintele și vin spiritele morților în mijlocul nostru”. Mulți nici nu sesizează prezența acestor aspecte legate de moarte și renaștere atunci când asistă la câte un colind din timpuri străvechi. De pildă, atunci când vin colindători cu turca sau cu cerbul, și colindătorul mascat joacă până se prăbușește, momentul respectiv nu reprezintă altceva decât moartea simbolică a zeului.
După moartea lui Moș Crăciun, apare Crăciunul nou. „De aici, în interpretări apar tinerii, Dragobetele, Sfântul Gheorghe, (…) Cavalerul Trac, toate astea sunt în prima parte a anului. Mergând în timp, încet-încet, ajungem la Sfântul Ilie, zeul Focului, care apare în car, și mergem mai departe și ajungem la generația sfinților moși: Moș Andrei, Moș Nicolae, pe urmă Moș Ajun – moș-fratele mai mic al lui Moș Crăciun. Timpul trebuie să moară și să renască”, a conchis Ion Ghinoiu.
Crăciunul și focul
În zona noastră – dar nu numai – în preajma datei de 25 decembrie, se obișnuia arderea în vatră a unui butuc de stejar. Din câte se pare, stejarul era asociat Crăciunului, iar tăierea sa reprezenta, simbolic, jertfa și moartea zeului care, apoi, ardea toată noaptea, revărsând lumină. Focurile aprinse în aer liber sau în vatră au reprezentat, de altfel, un decor obișnuit încă din negura timpului, în preajma solstițiului, oamenii crezând că, aprinzându-le, îi dau Soarelui un imbold să se înalțe din nou pe bolta cerească. Un alt obicei străvechi de Crăciun, de asemenea legat de cultul Soarelui și practicat pe meleagurile noastre, era acela de a aprinde roți de car și a le da drumul să se rostogolească, în flăcări.
Cum s-a „îmbunat” Crăciunul
Sărbătorile păgâne din preajma datei de 25 decembrie aveau, adesea, și o față întunecată. În unele locuri erau făcute sacrificii rituale sau săvârșite alte fapte de cruzime, iar oamenii se dezbărau de obișnuitele inhibiții, nemaiținând cont de normele morale. Crăciunul creștin, care s-a suprapus acestor străvechi celebrări, a îmblânzit și înnobilat sărbătorile dedicate solstițiului. Mai mult, le-a dat un sens mai înalt. Nu mai era vorba doar de renașterea astronomică a Soarelui, de natura ciclică a universului și de legăturile dintre lumea noastră și cea de dincolo, ci de apariția pe această lume a însuși Fiului lui Dumnezeu, „Lumina lumii”. Care avea să înlocuiască vechii zei, adeseori severi, brutali și capricioși, aducând cu sine o religie nouă, a iubirii, iertării și blândeții, în care cruzimea și întunericul nu-și mai aveau locul.