
• Oricare dintre reportajele lui BOGDAN LUPESCU sunt edificatoare pentru marele lui talent. Am ales textul despre Eminescu, pentru a marca aniversarea zilei de naștere a poetului. Nu există un omagiu mai potrivit! •
Drumul spre fericire
Dimineață de septembrie, 1869. O trăsură încovoiată de bagaje părăsește Ipoteștiul, pornind legănat, pe drumuri de țară, spre satul Dornești și de aici mai departe, spre zările Cernăuțiului. În trăsură sunt cinci oameni, doi părinți și trei frați. De-o parte tatăl, înconjurându-și cu brațele soția, pe micuțul Matei și pe Aglae, „de acum duducă domnească”. În față, pe cealaltă banchetă, șade singur un tânăr de 19 ani, privind gânditor pe fereastră. Mihai, frățânele cel mare, e însoțit de părinți, „pentru siguranță”, la înscrierea în Universitatea din Viena. Un june palid, cu ochii negri, ce strălucesc sălbatic sub fruntea înaltă, cu părul coborând în plete rebele peste umerii zdraveni. Pare că zâmbește mereu – un zâmbet abia schițat și puțin batjocoritor – pe seama a tot ceea ce întâlnește în cale. Zâmbește câmpurilor pârjolite, zâmbește cerului pustiu cu luciri de andezit, își privește Moldova ca pe o iubită blândă pe care-o lași să te aștepte acasă. Niciodată nu s-a simțit mai bine. Nicicând n-a simțit mai vie demonica jinduire de-a pleca, de a-și măsura puterile cu lumea largă… Îl cheamă Eminovici. Mihai Eminovici.
Vuietul unei mândre capitale

De la Cernăuți, Eminovicii au luat trenul până la Viena. Cu siguranță, prima clădire pe care a văzut-o Eminescu la coborârea în gară, a fost hotelul în care… stau eu, reporter pornit pe urma poetului la Viena: Hotel „Belvue”, pe atunci proaspăt zidit, o clădire impunătoare, cu ferestre lungi cât o casă, cu odăi în care te sperii noaptea prin somn fiindcă nu poți ghici înălțimea tavanurilor. E dimineață, devreme. Privesc pe fereastră strada abia ieșită din amorțire, metropola cenușie, cețoasă, peste care țâșnesc răzleț turle de catedrale, și mă întreb, mereu mă întreb, aproape cu panică, cu ce-ar trebui să înceapă reportajul meu despre anii studenției lui Eminescu în capitala Austriei? Unde să mă duc?… Cât de mult trebuie să se fi schimbat orașul față de atunci? Iată-mă cu întrebările în stradă, mergând printre oameni eleganți care plimbă câini, aceeași stradă din „bețircul nouă” (sector – n.n.), pe care vor fi purces la drum cei cinci Eminescu, în căutare de gazdă, printre tramvaie trase de cai, domni eleganți salutându-se ceremonios din cupeurile cu ferestruici de cristal, alături de dudui fără griji, învăluite în dantele și blăneturi scumpe. Un vuiet mândru, al unui oraș mândru, mai plin de sine și înfloritor cum n-a fost niciodată. Cine să se uite, altcum decât zeflemitor, la un june ca vai de el, pripășit din ținuturile „siberiene” ale Botșănilor? Poetul va fi pășit puțin înaintea părinților și fraților săi, minunându-se de toate cele văzute, călcând sprinten, parcă purtat de aripi, cercetând cu încordare fiecare trecător, fiecare clădire, fiecare conversație. Larma orașului îi făcea bine. Limba acestor oameni o cunoștea încă de la școala nemțească din Cernăuți, trufia și bunăstarea lor nu-l frustrau. De altfel, nici nu voise neapărat Viena, venise aici după lungi insistențe, mai mult ca să-i facă pe plac tătânelui său. Nu-i plăceau academiile, nu-i plăceau programele școlare. Dar experiențele noi, asta da, îl incitau nespus! Voia să studieze; nu doar filosofia, pe filosofi îi parcursese deja (mai mult „în mare”), însă acum n-avea prea multă trebuință de sistemele lor abstracte și rigide. Voia medicina, voia – surprinzător – dreptul, chimia și astronomia. Voia totul. Voia să colinde străzile unei mari capitale, parcurile, muzeele, galeriile de artă, dar mai ales teatrele, patimă veche, moștenită încă din vremea peregrinărilor cu trupa Pascaly, pe drumurile Ardealului. Și, peste toate, avea enorm de multă dragoste de dăruit…
S-au oprit aproape de gară, pe Porzellangasse numărul 9, acolo unde auziseră încă din țară c-ar fi locuințe la prețuri rezonabile, pentru studenți. Au urcat cu toții în odăița de la ultimul etaj, tatăl a achitat în palma unui neamț, galben după galben, toată chiria pe cinci luni, până la primăvară. Au mai stat câteva ceasuri împreună, vorbind nimicuri, apoi s-a îmbrățișat cu părinții și cei doi frați, care s-au întors la gară, de unde au luat următorul tren înapoi, spre Moldova. Poetul a rămas singur. S-a așezat la fereastră, a pus o palmă pe soare și a zâmbit: pentru el, începea o nouă viață.
Un însingurat? Oh, nicidecum…

Nu e ușor să găsești – uneori fie și să-ți imaginezi – locurile pe unde a trăit Eminescu, într-o capitală imperială. Unele străzi au fost renumerotate, multe clădiri au fost dărâmate, înlocuite cu altele. Da, nu-i ușor, mai ales că în cei aproape trei ani cât a stat în Viena, poetul a fost mai degrabă un hoinar și-un nestatornic, schimbând nu mai puțin de șapte adrese, negăsindu-și astâmpărul și rostul nici în băncile amfiteatrelor, nici în tavernele mohorâte, la un pahar cu amicii studenți, nici în singurătatea bibliotecilor. Pleca, dispărea mereu, chiar amicii foarte apropiați nu-l vedeau decât așa, în trecere, cel mult două zile într-o lună, la adunările asociațiilor studențești, la „Casa cu trei fete” dindărătul Universității, în colțul cel mai întunecos al cafenelei Troidl sau privind ore în șir câte un tablou, cu mâinile încrucișate pe piept, în sublima galerie de artă „Belvedere”… Misiune grea, așadar, pentru un reporter, să-i dea de urmă lui Eminescu, după aproape un veac jumătate. Am însă șansa să cunosc, cu totul întâmplător, un om, chiar la întoarcerea mea în hotel, la sfârșitul unei zile întregi de căutări deșarte. Românul Dorel Ușvad e recepționer pe timp de noapte la hotelul „Belvue”. În timpul zilelor, se retrage în locuința sa – preschimbată într-o adevărată arhivă – și nu face decât să cerceteze și să se întrebe despre răstimpul vienez al lui Mihai Eminescu. De 20 de ani, de când a venit aici, a cutreierat toate marile biblioteci ale orașului, și-a scos mii de fișe cu însemnări, a găsit matricolele universitare ale poetului, ba a intrat chiar și în arhivele poliției vieneze, punând mâna pe acele „meldeschein”, documente amănunțite, cu fiecare adresă unde a locuit poetul. Împreună cu el aveam să colind străzile Vienei, să mă contaminez de vraja clădirilor vechi, a bulevardelor cu halucinante palate, a grădinilor publice cu murmur de vals, stârnindu-mă a-ncerca să „văd” și eu ce a văzut altădată neasemuitul romantic. Așadar, în Porzellangasse 9 – clădire astăzi înlocuită cu alta „nouă”, de vreo sută de ani –, Eminescu a rămas numai acele cinci luni plătite de tatăl său. Pe 2 octombrie s-a înscris ca student „ausserordentlich” – auditor, fără drept de examene și diplomă – la Facultatea de Filosofie, dar n-a avut răbdare – și mai ales bani – decât pentru puținele cursuri care-i erau pe plac. Mereu în ultimele bănci, cu tâmpla rezemată în palmă, un tânăr în haine negre și nițel cam roase, de șiac, zâmbind melancolic spre catedra profesorilor, fără să-și însemneze nimic… „Was für eine Denkerstirne!”, exclamau colegii germani. Ce frunte de gânditor! Știa aproape tot, mulți dintre cei care l-au ascultat atunci aveau impresia că, de fapt, el audia acele prelegeri mai mult ca să se convingă de ceea ce știa dinainte. Nici între oameni nu se simțea străin. O mulțime de „domni ștudenți” valahi, care mai de care mai zurbagii, înțesau aulele universității vieneze. Numele său, chiar dacă schimbat din Eminovici în Eminescu, era deja cunoscut, căci apăruse în cele mai prestigioase gazete ale vremii: „Familia” și „Convorbiri literare”. Deși cel mai tânăr, vorbea cu toți, intra dezinvolt în șuvoiul celor mai înfierbântate perorațiuni și conflicte de păreri strigate „pașoptist”, în gura mare, era văzut adesea râzând c-o poftă molipsitoare în mijlocul lor, părea s-aibă timp și dispoziție pentru toate fleacurile lumii. Nu, nicidecum imaginea aceea a „visătorului pierdut în lumea închipuirilor”, cu care ne-au obișnuit cronicarii. Totul în el era forță, dorință nebună de făptuire imediată, fără zăbavă.

La 1 ianuarie 1870, entuziasmul său reușește să adune toată studențimea românească de la Viena, pentru a-i face o urare de plugușor lui Alexandru Ioan Cuza, pe Bilrothstrasse nr. 26, acolo unde fostul domnitor locuia singur, bolnav de cancer… Și dacă același moldovean cu hainele lui roase și ciubotele scâlciate, bocănind jenat pe dalele de marmură ale palatelor, era poftit săptămânal la fastuoasele reuniuni ale teatrelor vieneze – spre invidia tuturor colegilor –, înveselind și sucind mințile celor mai vestite și albastre-n priviri actrițe de la Burgtheater – Frederica Bognar și Augusta Bandius-Wildbrandt –, asta înseamnă că Eminescu n-a fost chiar atât de contemplativ și însingurat pe cât s-a crezut. Era tânăr, fieștecare poftă lumească mistuia într-însa un sâmbure de poezie. Iată cum îl vedea Ștefanelli, bunul său coleg de la Drept: „Eminescu, cât timp a petrecut în Viena, arăta de regulă foarte bine și era deplin sănătos. Prin pielița curată a feții sale străbătea o rumeneală sănătoasă, iar ochii săi negri, nu mari, dar pururea vii, te priveau dulce în față și se închideau pe jumătate atunci când Eminescu râdea. Și râdea adesea, cu o naivitate de copil, de făcea să râză și pe ceilalți din societatea lui, iar când vorbea prin râs, glasul său avea un ton deosebit, un ton dulce, molatic, ce ți se lipea de inimă…”. Distracțiile, viața de noapte nu-i erau străine. Râdea cu lacrimi de comicul Meixner la Teatrul Curții Imperiale – atât de zgomotos, că deranja spectatorii –, chefuia cu prietenii până la ziuă prin cârciumi, la Troidl, Moretti, „La Tata Wihl” ori prin altele, mai de mahala, se încingea în interminabile jocuri de noroc – vechi și de puțini știut nărav de-al său, tabinetul și „Staier”-ul vienez, alături de bucălatele cuconițe la a căror companie ceilalți studenți valahi nici măcar nu visau. Apoi, deodată, dispărea multă vreme, nu mai știa nimeni de el. Și le era dor românilor să-l mai vadă apărând, cu paltonul cel lung și negru, cu clăbățul bănățean lăsat peste pletele învolburate, clăbăț și palton de care nu se despărțea niciodată, din toamnă până-n primăvară. Căuta mereu gazdele cele mai ieftine, voind mai degrabă să cumpere cărți cu puținii bani pentru chirie, pe care-i primea. Îl găseai prin odăițe strâmte și neîncălzite, la etajele de sus ale clădirilor, pe care le părăsea repede, dormind pe la prieteni, până ce primea iarăși pachetul de pânză sigilat, cu florinii de la Ipotești. „N-am respuns, căci așteptam la zi întâi scrisoare. Când trimiteți lunarii? (Am trebuință.) Respundeți telegrafic. Mihai.” Așa arătau mai toate telegramele lui disperate. Scria: „Vă spun drept că trăiesc cu mare greutate. În momentul în care vă scriu aceste șiruri, mă aflu în lipsă deplină de bani, așa încât voiu trebui ca mâni să împrumut de la cineva, deși și împrumutarea e grea, căci cunoscuții mei, studenți ca și mine, n-au nici ei de unde. Mi-ar trebui și un pardessus, pentru că pe o vremea așa caldă nu pot umbla cu paltonul, apoi nu e nici așa cald ca să pot umbla numai în jachetă…”. Banii, lipsa nenorocită a banilor, doar asta îi putea șterge „vecinicul zâmbet de pe buze”. Nu înjura. O singură vorbă mai grea avea el, dar și aceea zisă rar, oftat, după multă strângere de suferință, zisă direct din adâncul inimii: „‘Tu-i neamu’ nevoii!”.
Odaia unui geniu

O emoție ciudată mă cuprinde stând pe trotuar, în fața imensei clădiri de pe Dianagasse numărul 3. O clădire cazonă, tipic imperială, aflată la tăierea a două străzi perfect drepte, în fapt două șiruri nesfârșite de clădiri cenușii, albe, cafenii, de aceeași înălțime, între care nu se cască nici măcar un gang, printre care nu pătrunde nicio rază de soare. Dar casa de pe colț e totuși scăldată în lumină. Acolo, la ultimul cat, în mansarda cu ferestruici cât o palmă, a trăit poetul în ploioasa toamnă a anului 1870. Și tot acolo, în acea chilioară mizeră, de deasupra unei capitale trufașe și opulente, s-a pus la cale marea serbare a prăznuirii de la Putna. O reunire istorică a întregii studențimi românești de pretutindeni, în jurul mormântului lui Ștefan cel Mare…
Intru în clădire cu inima strânsă. Mă pomenesc într-un hol ciudat și rece, în care ecoul pașilor răsună până la ultimele etaje. Pereți scorojiți. Penumbre unsuroase, măslinii, prelingându-se parcă din tavanuri. O umezeală bătrână îți intră în oase. Aici – îmi spun –, puține se vor fi schimbat față de vremurile de atunci… Urcăm spirala scărilor, ținându-ne de balustrada înghețată și privind doar în sus, ca și cum nevăzute primejdii ar putea să se prăvale spre noi de acolo. Care o fi fost odăița lui? Asta? Sau cealaltă?… Cine știe… Domnul Ușvad se oferă să bată, să-mi traducă, dar îl opresc. Ce rost ar mai avea? Probabil niște bătrâni care n-au auzit nici în vise de Mihai Eminescu. Vraja s-ar rupe. Parcă mai frumoasă e închipuirea. Privim în jos, prin rotocolul amenințător de scări, gândind că pe aceleași trepte bătrâne va fi urcat altădată și Slavici, cu aceeași inimă strânsă, ca să-i aducă bietului poet un pachețel de mâncare. În unele dimineți friguroase îl găsea pe amărâtul stihar cu patul nedesfăcut, chircit într-un colț de odaie înecată în fum de tutun, cu spatele lipit de pereții roșii, mustind de igrasie, și genunchii la gură, citind. Iar când îl vedea intrând, Eminescu se ridica voios, lăsând cartea pe podeaua nemăturată cu săptămânile, lângă ibricul de cafea plin de zaț, și-l poftea galant înăuntru, ca și cum l-ar fi invitat în cine știe ce salon domnesc…
Niciodată n-a putut prietenul său ardelean să priceapă cum poate trăi așa Eminescu. Aproape îl invidia pentru puterea-i de a face haz pe seama tuturor lipsurilor și amărăciunilor. „Nu avea cuvenita purtare de grijă pentru sine însuși”, își amintește Slavici. „Când se punea pe cetite, nu suferea să i se dereticească prin casă, să i se măture și să i se aștearnă patul. Alt păcat al lui era că nu făcea deosebire între ziuă și noapte: stătea toată noaptea treaz cetind, scriind ori discutând, și apoi dormea toată ziua. Mânca puțin și pe apucate, își omora deci foamea bând mereu cafele gătite de el însuși la mașina care-i stătea întotdeauna pe masă.” În săptămânile acelea, când scria ori „cetea”, Eminescu nu exista pentru nimeni. Apoi, deodată, apărea iarăși la cafeneaua „Troidl”, la fel de exuberant ca înainte, râzând și cântând în gura mare pe străzi, dispus la toate petrecerile și drăcoveniile pământului.
Întâlnirea cu îngerul

Unde să fi fost, totuși, acea pensiune Löwenbach, în care a stat doamna Veronica Micle în timpul vizitei la Viena? Nici prietenii cei mai intimi ai poetului n-au știut. Iarna lui ‘71 a fost cea mai cumplită din viața sa. Cei de la Ipotești parcă-l uitaseră. De luni de zile nu mai primise tainul de optsprezece florini, trăia în post negru, iar fără tutun și cafea nu mai avea poftă nici să scrie. Se mutase departe de centru, pe Schaumburgergasse 15, o casă gălbejită, cu un singur cat (se păstrează și astăzi), într-o odaie largă, unde abia putea chivernisi lemnele de foc pentru câteva ore calde pe noapte. Stătea în pat, învelit în palton, cu privirea ațintită în tavanul crăpat de udeală, așteptând un semn. Și iată că, într-o dimineață rece și senină, semnul s-a ivit! O doamnă la fel de tânără ca și el, nimeni alta decât soția profesorului Micle, rectorul universității ieșene, îi trimitea răvaș că l-ar vrea tălmaci în scurtul ei voiaj prin Viena. Venea aici „ca să se tămăduiască de-o eczemă supărătoare”, dar, poate mai mult, ca să mai dea o raită prin fața uluitoarelor vitrine cu blănuri și bijuterii din fascinanta capitală a Imperiului. O Veronică subțirică și elegantă, cu ochi mari și albaștri, cu o coafură bogată, din care i se revarsă pe umeri șuvițe răzlețe, ispititoare, cu degete subțiri, înmănușate, ce ating parcă întâmplător, nevinovat, ca din greșeală… Un singur lucru e cert, mărturisit de toți: aici, în această fatală pensiune a doamnei Löwenbach, cei doi tineri au făcut cunoștință. Și încă ceva: după o singură întâlnire, după un singur schimb de priviri, viața lui Mihai Eminescu s-a schimbat pe de-a-ntregul. Nebuniile cu prietenii s-au isprăvit chiar de a doua zi, cărțile din odăița înecată în praf au rămas vreme îndelungată întoarse la aceeași filă. Ceaiurile dansante de la „madam Maier” și „mamzell’ Rezi” – nemțoaicele cu rochii decoltate și chicot de râs cristalin –, acolo unde junele moldav era mereu sufletul petrecerii, s-au risipit ca un abur. Ce s-o fi întâmplat în dimineața aceea de iarnă, acolo, între pereții pensiunii austriece, în clipa când ochii pătimași ai poetului au descoperit „minunea cea dulce”, îngerul învelit în cascadele părului auriu, zâmbetul acela șăgalnic și alintat, pe care avea apoi să-l viseze și să-l cânte în poezii, talia subțire ca lujerul unei flori, rotunjimile ascunse sub mângâierea mătăsii, mâinile albe și delicate și, mai presus de toate, șirul vorbelor măiestrite, picurându-i în suflet mărgăritare. Veronica era, și ea, poetă, știa pe de rost versurile celui pe care îl rugase să-i fie însoțitor. Vrajă? Alchimie? Boală de esență divină? Cum să-i spui clipei miraculoase în care inima începe nebunește să-ți bată și simțurile să ți se aprindă, în care dorul înăbușit pe care îl porți după tine ca o umbră de suferință își găsește împlinire, fără puterea de a mai fi stăpânit? Sigur este că acolo, în pensiunea Löwenbach din Viena, viața lui Mihai Eminescu a intrat într-o altă dimensiune, pe o altă durată de timp, pe un drum de neîntors: drumul marii iubiri. A însoțit-o pe Veronica Micle pas de pas, peste tot. Departe de cafenelele dospite de alcool, pe marile bulevarde ale Ringului, prin parcuri cu fanfare valsânde, prin expozițiile de artă, privind-o ca un hipnotizat, neîndrăznind s-o atingă, mângâind-o cu ochii săi negri, strălucitori. Iarna aceea cumplită a devenit cea mai fericită și tragică din viața sa. Doar fulgerarea de gând a despărțirii făcea să i se frângă respirația, să i se rupă carnea de pe oase. Și totuși, până la urmă, ea a plecat. Nu a avut puterea nici să îi zică „pe curând”.
Înger și demon

Un cărucior paradit, plin de cărți și acoperit de-un palton negru, zornăind sacadat pe pavajul mărunt al străzilor imperiale. Îl împinge un tânăr absent, cu pletele negre căzute peste ochii aproape închiși, îl împinge tot mai departe, nepăsător, fără țintă… Mihai Eminescu își cară averea, își cară crucea prin mohorâta Vienă. Una dintre ultimele sale adrese – Kollergasse 3, tot în „bețircul trei”, o casă cu adevărat impunătoare, bogat sculptată pe brâul dintre etaje, foarte aproape de apa cenușie a Dunării. Și dacă-mi va dăinui în amintire vreo imagine a caselor în care a trăit Eminescu la Viena, atunci cu siguranță aceasta este: absolut toate sunt însorite! După lungi călătorii pe jos, prin umbra rece a zidurilor, fiecare ajungere e însoțită de o apariție a soarelui. Parcă o bizară fatalitate le-a ales numai la colțuri sau răscruci de străzi. Parcă Dumnezeu le-a ales să fie toate luminate…
Kollergasse 3 e o clădire celebră, rămasă absolut neschimbată din vremea poetului, dar pe care abia acum vreo treizeci de ani, românii s-au gândit să atârne o tablă memorială. Se știe precis chiar și etajul – întâi – și numărul apartamentului – nouăsprezece. De la fereastra aceea, de la etajul întâi a apartamentului nouăsprezece, imediat în partea dreaptă, Mihai Eminescu a urmărit, zi de zi, zidirea unei catedrale. Poetul a coborât adesea sprea ea, pășind sfios printre schelele murdare, prin var și moloz, privindu-i uneori zile întregi pe pictorii vienezi, urmărindu-i cum pictează un brâu de icoane, la înălțimea privirii omenești. Atunci se picta Golgota; se poate vedea și acum. O succesiune halucinantă de imagini, înfățișând ultimul drum al lui Iisus Hristos, ultimul drum al Fiului care-și poartă crucea spre moarte și mântuire…
Viena, decembrie 2003