Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Speculanții crizei

„Orice criză e o oportunitate”. Asta ne învață, sfătoși, toți marii „speakeri” (cum li se zice în engleză) care vin pe bani buni, de niște ani de zile, să le vorbească tinerilor de prin corporațiile noastre multinaționale. Într-un fel au, desigur, dreptate, capacitatea de speculă din momentele de criză fiind (istoria a verificat deja asta!) mai gravă decât criza în sine. Și putem verifica asta și noi, acum, cu doar un dram de luciditate, în contextul extinderii în lume (și, deja, și la noi, în România) a noului coronavirus. E suficient să ne uităm la prețul banalelor măști chirurgicale, care au ajuns să depășească 10 lei bucata, la noi, și 100 de euro bucata, într-o Italie cuprinsă de isterie. S-a ajuns până într-acolo încât Franța a dispus blocarea prin lege a prețului anumitor produse, pentru ca ele să nu mai poată fi crescute artificial!

Dar zona aceasta de speculă tipică comerciantului mărunt e doar vârful vizibil al aisbergului. Căci criza e cel mai potrivit pretext pentru răfuieli de tot felul. Pentru ateii convinși, e un extraordinar prilej să-i ia în derâdere pe cei care se roagă împotriva molimelor și a bolilor, pe cei care sărută icoane și, în final, biserica încăpățânată să țină slujbe cu sute de oameni, fără teama că se vor contamina. Și ca orice criză, și coronavirus e un prilej numai bun pentru speculă politică. Victor Ponta, grijuliu cum îl știm, cere votarea de urgență a Cabinetului Câțu, cu un mandat clar, de limitare a efectelor crizei coronavirusului. Sunt neclare în acest moment calculele pe care președintele Iohannis și PNL-ul și le-au făcut cu nominalizarea acestui executiv (jocul acesta cu trântitul guvernelor proprii, când coronavirusul prinde a se instala în țară, începe să nu dea prea bine), în schimb, interesul lui Victor Ponta e cât se poate de transparent: să găsească un țap ispășitor, într-o situație de criză excepțională, pentru a avea muniție în viitoarea campanie electorală. Evident, nici presa de proastă factură nu poate lăsa să-i scape o șansă atât de mare de a face trafic pe seama spaimelor cititorilor și o ține dintr-o exagerare în alta. Iar presa ca presa, că o mai poți selecta, cumperi sau consumi, la o adică, doar ce vrei tu, dar marele dezmăț e pe rețelele sociale, acolo unde, după ce toți au fost experți criminaliști în cazul sinistru de la Caracal, după ce toți s-au dovedit experți în climatologie, în lungile controverse din ultima vreme legate de încălzirea globală, acum, toată lumea se pricepe la coronaviruși.

În tot acest cor de voci – una mai interesată decât alta să speculeze momentul – pare tot mai greu să-ți păstrezi mintea limpede și să găsești justa direcție de acțiune, să nu cazi nici în panică, să nu cazi nici în extrema cealaltă, a inconștienței. Iar limpezimea minții, în momente de criză, poate fi la fel de salvatoare ca spălatul mâinilor și al feței de 20 de ori pe zi…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian