
Moartea e mai prezentă în viețile noastre ca niciodată. Ne râde în față din ecranele televizoarelor, computerelor, telefoanelor inteligente, ne asaltează în bulele noastre virtuale. Am crezut, multă vreme, că e un eveniment atât de îndepărtat, încât nici nu merită să îi dai atenție. Ne-am înșelat, iar acum ne este frică. E firesc, suntem oameni, ne temem de necunoscut. Este însă nefiresc să rămânem înfricoșați, mai ales că suntem creștini și ne închinăm Celui care a biruit moartea. Mesajul creștinismului este un mesaj plin de bucurie, iar PS Macarie Drăgoi, un episcop tânăr și inimos, îl vestește în ținuturile nordului, care nu au fost nici ele cruțate de boală, dar o înfruntă cu calm. Interviul de mai jos s-a născut din incandescența sufletului părintelui episcop, în stare să topească ghețurile nordului, și din neliniștile mele. Veți afla în răspunsurile dânsului leacuri pentru epidemia care ne bântuie inimile. Leacuri de viață veșnică în stare să alunge o moarte vremelnică.
„Întoarceți-vă la Dumnezeu!”

– Preasfinția Voastră, trăim vremuri grele, parcă mai grele ca niciodată pentru generația noastră, vremuri despre care povesteau doar străbunii noștri, cei tare încercați. La fel ca odinioară și astăzi reazemul de căpătâi al neamului nostru românesc este credința. Credeți că rugăciunea ne-ar putea izbăvi de această molimă?
– Doar rugăciunea, pocăința și apropierea de Dumnezeu prin Sfintele Taine ne pot izbăvi de orice fel de molimă, inclusiv de una mai periculoasă și mai dură decât cea a acestui virus gripal. Firește că sunt de folos toate acele măsuri igienice care limitează acțiunea bolii. Dar să nu ne lăsăm amăgiți – puterea omului e limitată față de boală. Chiar și duritatea măsurilor luate la nivel planetar o demonstrează, în mod paradoxal. Atâtea țări sunt acum în stare de urgență, multe din ele foarte dezvoltate, cu sisteme sanitare la care românii pot doar visa, e folosită toată această nouă tehnologie, tot progresul științei, într-o sforțare titanică pentru a combate… o gripă care nu e la fel de agresivă ca cea spaniolă… Rata mortalității e mai mare, cel puțin pe datele provizorii din prezent, decât cele de la răceala obișnuită, dar nu este dramatică, așa cum a fost în alte epidemii. Așa că mă gândesc – oare cum ar face față actualele state, actualele sisteme, tot acest progres și toată această știință și tehnologie, unei epidemii precum celei de ciumă din trecut? Dacă ele par a nu face față decât prin măsuri extreme actualei epidemii, oare pe timp de ciumă ce ar fi? Astfel re-încadrată chestiunea, va fi mult mai clară limita eforturilor omenești în combaterea unei boli. Da, răspunsul la molimă, precum și la orice altă plagă îngăduită de Dumnezeu asupra noastră a fost, este și va rămâne același: pocăința, întoarcerea la Dumnezeu, îndreptarea vieții și ascultarea de poruncile evanghelice. Să nu uităm că pentru creștinii din vechime, molima era văzută ca prilej de martiriu. Au existat câteva epidemii foarte devastatoare în primele secole ale creștinismului. Autoritățile imperiale și cele religioase păgâne erau total neputincioase în a combate flagelul, precum și în a consola oamenii. Singurul răspuns în fața epidemiei era fuga în zone retrase, pentru cine avea unde fugi, precum și… izolarea față de cei bolnavi. Aceștia erau părăsiți de cei dragi, iar cei morți erau lăsați de izbeliște. Creștinii au avut o reacție cu totul opusă, revoluționară pentru acele timpuri. Au aplicat „metoda” evanghelică de combatere a molimei: au cercetat pe cei bolnavi, au hrănit pe cei părăsiți, au înmormântat pe cei morți. Atât pe ai lor, cât și pe ai păgânilor. Și a dat roade: mortalitatea a fost mai mică acolo unde erau creștini. Izolarea și separarea nu funcționa, pentru că cei bolnavi erau lipsiți de îngrijirea elementară (hrană, apă), cât și de cea afectivă. Și nu toți din cei contaminați mureau efectiv de boală, ci din cauza abandonării lor. Firește că era riscant. Creștinii se puteau contamina ușor, dat fiind că nu ezitau să intre în casele celor infectați, și unii dintre ei nu supraviețuiau. Dar pentru ei o astfel de moarte era echivalată cu martiriul, așa cum o arată omiliile păstorilor duhovnicești din acea vreme. Mă întreb, însă, revenind la prezent, dacă ar bântui ciuma acum, oare nu cumva tot această „metodă” evanghelică ar fi mai rodnică? Sau am reveni la aceeași reacție ca pe vremea păgânilor, cu bolnavii abandonați, cu morții lăsați pe străzi să putrezească… pentru că sistemele ar fi total depășite și pentru că „distanța socială” și paza de cel contaminat ar fi singurele răspunsuri de care e în stare toată știința și medicina noastră?
„Frica adâncește depresia”

– Autoritățile statului ne cer să nu ieșim din casă, carantina fiind, cel puțin deocamdată, cea mai bună soluție de prevenire a infecției. Pentru cei activi, patru pereți seamănă teribil cu o celulă. Cum am putea să stăm acasă cu Dumnezeu fără să intrăm în depresie?
– Dacă stăm acasă cu Dumnezeu, atunci nu am fi în depresie, deci răspunsul se află în întrebare. Carantina este răspunsul actual aflat la dispoziția autorităților și celor pe care-i considerăm experți în medicină și epidemiologie. Ea nu ar trebui însă absolutizată, fetișizată, transformată în panaceu, să nu ne punem nădejdea exclusiv în aceste mijloace precare de prevenție. În loc să descoperim cât de slabi suntem, ne lăsăm cumva amăgiți de acest dramatism al măsurilor extraordinare și al „infodemiei”, și de aici și anxietatea care ne bântuie și care adâncește sau provoacă depresie. Dar mai este un motiv de deprimare, iar aici vreau să îmbrățișez în gând, din toată inima, pe toți creștinii care suferă pentru că nu mai au voie să participe la Dumnezeiasca Liturghie, fie pentru că aceasta s-a oprit de tot, cum e în Grecia, fie pentru că li s-au închis ușile bisericilor, ca în România. Compătimesc și sufăr și eu împreună cu ei și gândul meu este că am primit un canon greu de la Dumnezeu, spre trezire și pocăință. Poate nu am fost întru totul conștienți de marele dar al libertății de credință. Poate am luat ca fiind de la sine înțeleasă participarea la liturghie, la slujbele Bisericii. Iată că nu e așa! Iată că trăim acest moment, fără precedent prin amploarea sa, în care în atâtea părți ale lumii creștinești, oamenii nu mai au acces direct la Liturghie… Așadar, e de înțeles frământarea, e de înțeles neliniștea. Ce trebuie să facem este să îngenunchem alături de acești frați mai mici ai lui Hristos și să ne rugăm împreună Preamilostivului Dumnezeu, pentru a ne dărui iertare și pentru a putea face din acest canon prilej de tămăduire sufletească și de trezire duhovnicească.
„Cea mai mare nenorocire este să rămânem fără Hristos”

– Ați vorbit despre panica pe care o instalează acest nou virus. Ce leac are Biserica pentru ea? Cum să ne izbăvim de marea frică a morții, care pe mulți îi face să își piardă cumpătul?
– Oare nu suntem cu toții datori cu o moarte? De când este supraviețuirea cu orice preț un scop demn de ființa umană? Mai rea decât epidemia în sine mi se pare a fi această epidemie a panicii, care ne comprimă, ne reduce existența la o condiție strict biologică. Viața devine o chestiune de supraviețuire minimală, biologică. Dar NU aceasta e viața cea adevărată, viața cea vie, cum spunem în unele cântări bisericești. Viața care merită trăită este cea plină de sens, este viața comunională, este viața dăruirii de sine, viața în Hristos. Viața lipsită de acest orizont al demnității umane, dacă vorbim despre necreștini, și viața lipsită de Hristos, dacă vorbim de noi, cei din Biserică, este mai rea decât moartea. Mila Ta e mai bună decât viața, spune și psalmistul, insuflat de Dumnezeu. Biserica are, așadar, acest rol profetic de a aduce aminte oamenilor despre sensul vieții, despre lucrurile fundamentale, despre demnitatea existenței umane. Moartea nu este cea mai mare nenorocire. Cea mai mare nenorocire, pentru noi, este să rămânem fără Hristos. Afară din Împărăția cerurilor. Nu ne spune oare Însuși Mântuitorul: Cine își iubește viața și-o va pierde? Cuvântul acesta surprinde taina vieții umane: atunci când transformăm supraviețuirea biologică în scop în sine, iar nu în mijloc de accedere la o viață cu sens, la o viață înzestrată, demnă, tocmai atunci ne-o pierdem, rămânem fără dimensiunea ei umană, sau, în cazul nostru, al creștinilor, fără dimensiunea ei divino-umană, hristică. Rămâne o viață animalică, instinctuală, dominată de frici, senzații, impulsuri, ușor de controlat. O viață de sclavie spirituală, dar deseori și fizică, socială. De aceea frica de moarte, panica, sunt de la diavol, pentru că ne deposedează de discernământ, de demnitate, de libertate. Să nu vă fie frică de cei care vă pot ucide trupul, dar care nu vă pot ucide sufletele, spune tot Mântuitorul. Singura frică lucrătoare pentru noi este frica de Dumnezeu, amintirea Judecății de obște prin care toți vom trece, unde toți vom da seama. Acolo dacă avem îndreptat gândul nostru, atunci frica de moartea biologică nu ne va mai domina. Dar noi mai avem încă un motiv pentru care frica de moarte ar trebui să fie depășită: Învierea. Învierea pentru care ne pregătim în acest Post Mare, în care pătimim de pe urma măsurilor de urgență impuse în viața Bisericii.
– Părinte episcop, îi păstoriți pe românii ortodocși din Europa de Nord și aș vrea să vă întreb cum trec frații noștri, care vă sunt fii duhovnicești, prin această încercare?
– Căutăm să trecem prin această încercare încredințându-ne proniei lui Dumnezeu. Am avut și avem câteva cazuri de români afectați de această molimă. Căutăm să le asigurăm asistență religioasă și socială. Am avut inclusiv un caz de român care a murit fiind infectat de coronavirus. Fratele Ioan era înaintat în vârstă, avea 87 de ani, însă până în ultima clipă, în pofida multor boli de care suferea, era foarte activ în comunitatea noastră euharistică din Stockholm. A fost un om de mare ispravă și am dat slavă lui Dumnezeu că a primit, la spital, înainte de a pleca la Domnul, Sfintele Taine. A murit împăcat cu Dumnezeu, ceea ce este esențial. Și mă gândesc cu mare durere la toți cei care mor în izolare, departe de cei iubiți ai lor, din cauza acestei epidemii. Să-i mângâie Domnul pe toți! De asemenea, căutăm să ținem vie viața liturgică în aceste condiții de limitare, diferite de la țară la țară. „Profit” de fiecare slujire pe care o pot aduce cu credincioșii noștri, pentru a-i conștientiza cu privire la marele dar pe care-l avem de a putea fi împreună, slăvindu-L pe Dumnezeu și împărtășindu-ne de El. În timp ce frații noștri din România nu mai au, pentru moment, acest dar ceresc…
„În Norvegia, numărul celor infectați și al victimelor este mult peste ce este în România”

– Pentru că am vorbit de români, nu aș putea să îi trec cu vederea pe scandinavii în mijlocul cărora trăiți. Dacă în sudul continentului pare că s-a dezlănțuit iadul, în nordul său domnește pacea. Care credeți că e secretul nordicilor? De ce sunt ei mai puțini afectați decât restul?
– Nordicii sunt mai reținuți, după cum se știe. Însă și aici am observat aceeași panică, la un moment dat, cu aceleași manifestări ca peste tot: supermarketuri golite, lume alergând după provizii etc. Dar nu a durat prea mult și lucrurile au intrat oarecum într-un ritm mai obișnuit. E adevărat că nu e la fel peste tot în Scandinavia. În Suedia, abordarea este, încă, mai cumpănită, mai reținută. Nu s-au interzis adunările publice, ci s-au pus limite, însă în alte țări, ca Danemarca, limita este mai severă și este mai dificil pentru credincioșii noștri. În Norvegia au optat pentru a introduce în carantină pe oricine venea din afară, trecând granița. Numărul celor infectați și a victimelor este mult peste ce este în România, și, din acest punct de vedere, aș remarca odată în plus atmosfera mai reținută de aici. Acestea sunt însă amănunte provizorii, căci situația este destul de schimbătoare.
„Trăim vremuri grele, în care credința ne este pusă la încercare”

– La final aș vrea să vă rog să adresați un cuvânt cititorilor noștri și să le propuneți o rugăciune pe care să o poată spune în aceste ceasuri grele, pentru a fi ocrotiți de Mântuitorul împreună cu familiile lor și cu tot neamul nostru românesc.
– Iubiții mei, Hristos a înviat! A înviat biruind moartea și iadul! A înviat vindecând firea omenească de căderea lui Adam și deschizând porțile Raiului! A înviat ca să ne elibereze pe noi de frică, de moarte, de stricăciunea firii și de atașamentele noastre bolnăvicioase! A înviat ca să ne lumineze și să ne sfințească! Să ne facă împreună-părtași firii Sale! A înviat ca să ne dăruiască veșnicia și comuniunea cu sfinții, cu îngerii și cu Maica Sa Preasfântă! A înviat ca El să fie împreună cu noi, iar noi împreună cu El, la Cina Sa cea de Taină! Aceasta este singura realitate care contează, singura veste adevărată, singurul scop demn de a fi urmărit, singura parte bună pe care ne-o putem alege pentru a ne mântui și a ne bucura cu o bucurie desăvârșită ce nimic nu o poate strica. Trăim vremuri grele, în care bisericile sunt închise, în care credința ne este pusă la încercare. Să nu capitulăm! Să nu abandonăm lupta, căci Hristos are ultimul cuvânt! Nu uitați: vai de cei prin care vine ispita! Vai de cei fricoși, cum spune Sfântul Ioan Evanghelistul în Apocalipsă. Vai de cei care nu iau aminte la cuvintele și avertismentele Mântuitorului! Dar ferice de cei care-și păstrează credința până la sfârșit! Va trece și această epidemie, va trece și această încercare. Contează cum o traversăm și cum vom fi noi după ce va trece încercarea. Să căutăm să fim mai deșteptați, mai conștienți de condiția noastră de creștini ai acestor timpuri, mai conștienți de importanța Liturghiei și a celorlalte Sfinte Taine ale Bisericii. Iar acum să ne rugăm cu umilință, zicând: Doamne, nedumeriți și fără de glas ne aflăm în fața acestei încercări abătute asupra noastră. Luminează întunericul nostru, depărtează gândurile cele de îndoială și de frică, întărește-ne pentru a ne putea duce crucea și arată-ne nouă izbăvirea din primejdie. Primește-ne înapoi la Sfântul Tău Jertfelnic, ca să ne putem hrăni cu Sfântul Tău Trup și Scumpul Tău Sânge, pentru adăugirea harului și a vieții. Primește-ne pe noi întru pocăință, primind mărturisirea noastră și dându-ne iertare de păcate și greșeli. Nu ne părăsi, Tu, Cel Care nu ai părăsit pe Adam în iad. Nu ne întoarce fața, Tu, Cel Care fața Ți-ai dăruit-o prigonitorilor Tăi care Ți-au acoperit-o cu scuipări și palme. Nu ne lipsi de Tine, Tu, Cel Care în mijlocul ucenicilor Tăi înfricoșați Te-ai arătat după Înviere, pentru a adeveri credința și dragostea lor în Tine. Așa, Doamne, primește această smerită cerere și ne izbăvește de ispite și ne scoate din necazuri și strâmtorări, pentru rugăciunile Preasfintei Maicii Tale, ale Înaintemergătorului și Botezătorului Tău Ioan, Dascălul pocăinței, și ale tuturor sfinților Tăi. Amin.