– Un răspuns nu prea vesel, dat de psihologi, sexologi și sociologi –
Iubirea și plăcerea – frați vitregi

Visul de iubire curată și pură al omenirii s-a terminat. Romeo și Julieta, jurându-și credință veșnică, reprezintă un model depășit de realitate. Cel puțin așa susțin cercetătorii germani și americani, care și-au propus să studieze pe mii de cazuri modelul de relații sentimentale și sexuale al viitorului. Oare idealul romantic al unui EL îndrăgostit de EA și invers, doi oameni care visează să-și fie credincioși o viață întreagă și să rămână alături, învăluiți într-o iubire și pasiune fizică fără sfârșit, se potrivește cu vremurile în care trăim? Ei bine, răspunsul e: NU! La capătul unor investigații extinse, savanții au ajuns la concluzia că „unitatea dintre plăcere și iubire, prescrisă secole în șir de Biserică și de morala creștină, s-a destrămat. Cuplul viitorului, mult mai independent și mai liber, își va putea împlini dorințele sexuale și în afară, fără probleme de conștiință, în mod natural și firesc. Trupul nostru poate avea parteneri mai mulți, doar sufletul are nevoie de unul singur”.În felul acesta, spun psihologii, iubirea atinge o nouă calitate: e mai profundă, mai spirituală, are mai mult farmec.
Autorul acestui model de iubire a viitorului este psihologul american Robert Sternberg, profesor la Universitatea Yale. Pentru el, era „iubirii evoluționiste” a și început.
Hormonii hotărăsc

Sternberg și colegii săi arată (probează) de ce unitatea dintre dragoste și plăcere nu mai are nici o șansă de supraviețuire. În orice cuplu, atracția fizică dispare după patru ani. „Un proces natural, cu rădăcini biologice”, susține antropoloaga americană Helen Fisher, „dar acest lucru nu-l realizează, evident, nimeni. Majoritatea cuplurilor se destramă în acest moment. Marea concluzie falsă: dacă nu ne mai culcăm așa de des, iubirea noastră e moartă”.
Și, de fapt, trupurile omenești reacționează absolut normal. După o anumită perioadă de intimitate, ele nu mai produc hormoni excitanți, ci mai degrabă hormoni care calmează (liniștesc).
Dar până acum, morala publică și imaginea romantică despre dragoste nu te lăsa să recunoști că apetitul sexual (pofta) a scăzut.
Iată ce declară sociologul german H. H. Bierhoff: „Unele cupluri vor să-și modeleze fericirea după modelele romantice ale filmelor de la Hollywood. Când, în fond, noi ar trebui să știm că pasiunea arzătoare se transformă foarte rar într-o armonie conjugală durabilă”.
Un alt psiholog, dr. Stephan Lermer din München, afirmă că din două căsnicii, una suferă de lipsă de plăcere (dorință, apetit sexual).
O fantomă bântuie lumea – asexualitatea

Doctor Ellen Frank, de la Universitatea Pittsburg, a constatat că 3% dintre soții și 16% din soți nu mai simt dorință sexuală pentru partenerul (partenera) lor.
Industria sexy și porno umple golul. Prin relații sexuale în grup sau filme porno, cuplurile încearcă să-și învioreze (stimuleze) relația. Ultima ieșire din impas: escapadele. Urmarea: fiecare a treia căsnicie sfârșește prin divorț.
„Este absurd să continuăm să apreciem sexualitatea drept o normă pentru calitatea unei relații”, spune Sternberg.
„În aproape toate epocile culturii noastre occidentale, dragostea a fost așezată pe aceeași treaptă cu pretenția exclusivă de sexualitate”, explică M. Bergmann, psiholog la Universitatea New York.
„Iar astăzi dragostea, sau, mă rog, ce considerăm a fi dragoste, s-a degradat, devenind în mare parte consum sexual. Această evoluție a început prin anii ‘60, odată cu revoluția sexuală. Atunci se credea că doar cei care-și consumă excesiv sexualitatea găsesc împlinirea în dragoste.”
Cele 4 modele de dragoste

Întrebările puse unor studenți de la Universitatea Washington au dus la concluzia că noua generație gândește deja altfel. Respectul, aprecierea valorii și certitudinea că te poți bizui pe cineva sunt decisive pentru un sentiment adânc de dragoste, dar nu și fidelitatea – au fost estimările studenților.
Sexologul G. Schmidt din Hamburg a întreprins în anul 2000 un studiu cu 700 de tineri, constatând că aceștia nu mai găseau sexualitatea atât de excitantă (senzațională) ca cei de-o seamă cu ei din anii ‘70.
H.H. Bierhoff susține că există 4 modele de dragoste evolutive.
– Modelul amical – în care relația se bazează pe o veche amiciție. Atracția sexuală apare relativ târziu, după ce s-a produs deja o legătură strânsă. Dragostea trăiește în primul rând din interesele comune și activitățile comune (vacanțe, hobby-uri, creșterea copiilor).
– Varianta jucăușă – se bazează pe seducție, pe libertate sexuală și aventuri, fără să fie gândită ca o relație de durată. Promisiunile de fidelitate sunt adevărate pe moment, dar fără perspectiva unei durate mai lungi.
– Dragostea altruistă – așează plăcerea (binele) partenerului deasupra propriilor interese. Această variantă este marcată de dorința de a ajuta, de a se sacrifica.
– Dragostea pragmatică – se caracterizează prin dorința de a crea o relație stabilă pe baze solide. Mai ales din motive practice (posibilitatea unei locuințe mai mari sau economie la impozite).
Iată ce spune Bierhoff: „Satisfăcut pe deplin este doar cel care și-a găsit propria sa formă de iubire. Trăim în perioada postmodernă și aceasta înseamnă că societatea îngăduie o multitudine de experimente în materie de dragoste”.
Spațiul cel mai mare pentru experimente îl au celibatarii (cei care trăiesc singuri). În marile orașe, aproape fiecare al doilea menaj este unul de o persoană. Dar după o durată de timp mai lungă, celibatarii simt singurătatea – cu toată libertatea – ca o constrângere nesatisfăcătoare.
„Legătura în doi este o trăsătură distinctivă a ființei «om»”, spune Helen Fisher, care studiază comportamentul uman. „În pofida noilor tipuri de jocuri de dragoste, omul nu devine mai sărac în sentimente.”
Bierhoff: „Dragostea nu poate fi eliminată. Dar ea nu este o noțiune statică, ci trebuie să se schimbe odată cu situația socială. Sentimentele noastre nu mai depind așa de mult de sex ca înainte. Bărbatul și femeia încep să semene din ce în ce mai mult în sentimentele lor, datorită unei educații mai liberale”.
Cuplul viitorului va face inutilă căsnicia? Nu, dar ea va arăta altfel. Socioloaga americană Margaret Mead propunea încă de prin anii ‘60 un model neconvențional: căsnicia în două etape. Ea le propunea perechilor tinere, care nu-și doreau încă copii, mai întâi o „căsnicie individuală”, care să nu însemne o obligație pe viață și care să nu aibă urmări materiale în cazul unei despărțiri.
Această propunere considerată de avangardă a fost – după părerea lui Helen Fisher – fundamentul căsniciei fără certificat de căsătorie.