Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

RODICA CULCER despre… Un măr al discordiei – PENSIILE SPECIALE

– Pensiile speciale au devenit tema principală de dezbatere electorală înaintea alegerilor parla­mentare. USR a ținut-o ca arsenal de final de cam­panie, PSD a încercat s-o acapareze, cu o zi înain­tea demisiilor din Parlament ale celor de la USR. PNL a acuzat USR-PLUS de populism. Cine punc­tează mai bine, până la urmă? Sunt pensiile spe­ciale o temă relevantă cu efect electoral?

– Prin cuantumul lor exagerat, pensiile speciale au devenit o sfidare la adresa cetățenilor care înca­sează o mult mai modestă pensie bazată pe contri­butivitate. Ele fac parte din instrumentele politice care au dus la crearea unor inegalități scandaloase, prin constituirea unor categorii privilegiate fără me­rit. Tocmai de aceea, cetățenii sunt foarte sensibili la acest subiect. USR are tot dreptul să revendice aceas­tă temă în campanie, pentru că a fost primul partid care a depus, în 2017, un proiect de lege privind des­ființarea pensiilor speciale, de fapt, indemnizații pentru parlamentari. În plus, demisiile parlamen­tarilor USR (cu efect din 18 decembrie) nu sunt ipo­crite, de vreme ce ei nu vor beneficia de pensiile spe­ciale, aflându-se toți la primul mandat. Doar cei aflați la al doilea mandat, cum este liderul PSD Marcel Ciolacu, vor primi indemnizațiile. Este corect, deci, să vorbim de ipocrizie în cazul PSD, mai ales că dom­nul Ciolacu refuză să convoace plenul Parlamen­tului pentru a parafa prin vot desființarea scanda­loaselor indemnizații. PNL este ultimul partid care a depus, abia în aprilie 2020, un proiect de lege pentru desființarea pensiilor speciale pentru parlamentari. Așadar, dacă am avea televiziuni corecte și im­parțiale, nu cum sunt cele deținute de patroni penali, USR-PLUS ar trebui să puncteze cel mai eficient pe tema pensiilor speciale pentru parlamentari, mai ales că acest partid propune desființarea tuturor pensiilor speciale.

– La peste două săptămâni de la alegerile din SUA, președintele Donald Trump a autorizat înce­perea procesului de tranziție către administrația Biden. Înseamnă oare această concesie că s-a re­semnat și că va accepta înfrângerea? De cealaltă parte, Joe Biden își alcătuiește echipa. În fruntea diplomației a fost numit Anthony Blinken. Ce refe­rințe are și ce putem aștepta de la el, din perspectiva geo-strategică a României?

– Oficial, Donald Trump nu și-a admis înfrân­gerea. Dimpotrivă, anunță că va câștiga alegerile și cere donații pentru a continua procesele menite să schimbe rezultatul votului din 3 noiembrie. Analiștii cred însă că Trump se pregătește de fapt pentru o nouă candidatură, în 2024. Dacă a decis, totuși, că nu mai poate amâna tranziția, aceasta se datorează faptului că a eșuat în toate tentativele sale de a de­monstra că alegerile au fost fraudate, pierzând toate procesele, din lipsă de probe, și nereușind să blo­cheze validarea alegerilor în statele controversate, în care spera să câștige, dar a pierdut. Tot mai mulți Re­pu­blicani au început să-i ceară să renunțe la obstruc­ționarea lui Biden, iar mediul de afaceri a început, și el, să-i devină ostil. În sfârșit, lovitura de grație pare să fi venit de la peste 100 de experți și foști oficiali din domeniul securității, care au avertizat, într-o scri­soare deschisă, că întârzierea tranziției vulne­ra­bi­lizează SUA în cazul unui atac terorist. Între timp, Joe Biden își construiește o echipă alcătuită din foști oficiali și experți ai administrațiilor Clinton și Oba­ma, cum este și viitorul Secretar de stat, Anthony Blin­ken, un diplomat de carieră, educat în Franța, pro­venit dintr-o familie de intelectuali. Este consi­derat un profesionist și un prieten al Europei, dar să nu uităm că, împreună cu restul echipei de politică externă, alcătuită tot din profesioniști, el va promova exclusiv interesul Statelor Unite. Locul României în strategia SUA este dictat de poziția sa de stat membru al NATO, situat la granița cu Rusia și cu Orientul Mijlociu. Cum Administrația Obama, din care au făcut parte Blinken și Biden, este cea care a decis includerea României în scutul strategic al NATO, cum geografia nu se schimbă, pericolul reprezentat de Moscova pentru Europa s-a accentuat și Orientul Mijlociu a rămas o zonă nesigură, nu va scădea probabil nici importanța pe care SUA o acordă, deja, României.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian