Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Cu lupa pe harta lumii

FRANȚA

Secretul succesului: turismul intern

Colmar, Franța, iulie 2020. Câțiva turiști, mai mult francezi (Foto: Shutterstock)

În 2019, Franța ajunsese să atragă un număr-record de 90 de milioane de turiști, această industrie reprezentând cam 8,5% din economia țării. Scă­derea cheltuielilor în scopuri turistice este acum estimată undeva între 30 și 35 la sută. Dar chiar și așa, Franța a rezistat până acum mult mai bine, comparativ cu mulți dintre vecinii ei. După sezonul turistic din primăvară, descris de oficialii francezi drept „catastrofal”, din cauza carantinei impuse atunci, turismul a întrecut în vară așteptările, deși pandemia era în toi. Cauza? 94% dintre cei care au plecat în vacanță au ales să și-o petreacă acasă, în Franța, ceea ce a dat un puternic impuls industriei turistice autohtone. Drept rezultat, unele regiuni ale țării au raportat un număr al vizitatorilor mai mare decât în 2019, cu 10% sau chiar peste.

În urma studiului s-a mai putut constata că ma­joritatea turiștilor francezi au optat pentru închirie­rea unor case de vacanță, ceea ce le-a oferit o mai mare intimitate, dar și o mai mare siguranță sanitară în fața amenințării Covid-19. După cum era de aș­teptat, activitățile în aer li­ber, precum ciclismul și drumețiile, au fost mai căutate ca niciodată. Nu e deci de mirare că unele zone ale Normandiei și Alpilor de Sud au raportat, pentru această vară, unul dintre cele mai bune se­zoane din istorie!

O altă tendință obser­vată în Franța – dar care s-a regăsit mai peste tot în Europa și în lume – a fost preferința turiștilor pentru zonele rurale, în defavoarea orașelor. De asemenea, oamenii și-au făcut concedii mai scurte decât în alți ani. În plus, nu doar că mult mai mulți francezi au preferat să-și petreacă concediile în propria țară, dar au optat pentru destinații mai apropiate de propriul domiciliu.

Dar toamna a venit cu vești rele, Franța a fost pu­ternic lovită de al doilea val al pandemiei, auto­ritățile fiind silite să înăsprească din nou restricțiile, ceea ce se va oglindi în mod negativ asupra indus­tiei turismului din ultima parte a acestui an.

Și mai există vești rele! Conform unui raport publicat de WTTC (World Travel & Tourism Coun­cil – Consiliul Mondial al Turismului și Călăto­riilor), numărul redus al turiștilor străini care au venit în Franța în 2020 înseamnă pierderi de 131 de milioane de euro pe zi sau 918 milioane de euro pe săptămână, pierderi în urma cărora specialiștii cred că este posibil ca Franța să aibă nevoie de ani întregi pentru a-și reveni. „În circumstanțe normale, turismul generează 180 de miliarde de euro, dintre care 60 de milioane de euro vin din turismul inter­național. Impactul imediat al pierderilor generate de pandemie este de cel puțin 30-40 de miliarde de euro”, a precizat secretarul de stat Jean-Baptiste Lemoyne, într-un interviu acordat publicației „Le journal du dimanche”.

GERMANIA

Pierderi de 38 de miliarde de euro

Izbucnirea pandemiei de Covid-19 a afectat pu­ternic și turismul din Germania. Potrivit estimă­rilor, e de așteptat ca Germania să piardă anul acesta, din cauza scăderii numărului tu­riștilor străini, circa 38 de miliarde de euro. Adică 104 milioane de euro pe zi și 729 de mi­lioane de euro pe săptămână. Iar prognoza a fost făcută înainte ca Germania să insti­tuie măsurile severe de caranti­nare pentru turiștii care vin din țări cu un număr crescut al cazu­rilor Covid-19. Cifrele sunt cu atât mai dezas­truoase, cu cât turismul reprezintă una dintre cele mai impor­tante industrii ale economiei germane. Anul trecut, de exemplu, industria turis­tică a generat 9% din totalul economiei ger­mane, aducând peste 310 mi­liar­de Produsu­lui Intern Brut și a asigurat 5,7 milioane de locuri de muncă (12,5% din totalul forței de muncă a țării). Acum, din cauza pandemiei, WTTC estimează că Germa­nia ar putea pierde aproape 4,6 milioane de locuri de muncă din acest sector. La fel ca Franței, Ger­maniei îi vor trebui ani de zile pentru a-și reveni după acest șoc.

MAREA BRITANIE

Pierderi de 22 de miliarde de lire sterline

În 2019, turismul a generat în Marea Britanie aproximativ patru milioane de locuri de muncă (11% din total), iar acest sector a contribuit la Pro­dusul Intern Brut cu aproape 200 de miliarde de lire sterline, aducându-i economiei cam 540 de milioane de lire sterline pe săptămână. În intervalul 2016-2018, cei mai mulți turiști străini au sosit din Statele Unite și Franța, fiind urmați de cei din Germania, Irlanda și Spania. Ca și în alte țări ale Europei, numărul lor a scăzut însă drastic în 2020. Potrivit estimărilor WTTC, cheltuielile turiștilor străini în Marea Britanie se vor reduce, din cauza pandemiei, cu 78%, ceea ce echivalează cu pierderi de 60 de milioane de lire sterline pe zi și de 420 de milioane de lire sterline pe săptămână. Până la sfârșitul anului, Marea Britanie riscă în total pierderi de 22 de miliarde de lire sterline în sectorul turistic. De asemenea, se estimează că vor fi periclitate în total aproape trei milioane de locuri de muncă din industria turistică.

Care e situația în România?

După cum o arată statisticile oficiale, țara noas­tră, în care turismul contribuie cu doar circa 5% la PIB, a urmat și ea tendințele generale observate în celelalte state europene. De pildă, potrivit Institutu­lui Național de Statistică, în primele şapte luni ale anului, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au scăzut cu 57,8% faţă de perioada simila­ră a anului trecut. Din numărul total de sosiri, cele ale turiştilor români au reprezentat 89,3%, iar cei străini, veniți, ca de obicei, mai ales din țările U­niu­nii Europene, doar 10,7%. Sosirile vizitatorilor străini în România au fost în peri­oada 1 ianuarie – 31 iulie 2020 în scădere cu 54,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, trebuie spus că și plecările vizitatorilor români în străinătate s-au redus cu nu mai puțin de 52,3%.

Ce se va întâmpla în perioada sărbătorilor de iarnă cu turismul românesc rămâne o necu­noscută. Ofertele curg, dar mulți oameni sunt reticenți în a-și face deocamdată rezervări. În ceea ce privește autoritățile, în frunte cu șeful DSU, Raed Arafat, ele par să încurajeze româ­nii să-și petreacă Crăciunul și Revelionul mai degrabă acasă, în familie.

Vești bune există în schimb pentru 2021, când Transilvania este inclusă de „National Geographic” în topul destinaţiilor de vacanţă, grație seducătoarei sale atmosfere pastorale: „Pentru familiile din ce în ce mai legate de tehnologie, un sejur într-o gospo­dă­rie țărănească ar fi o șansă de deconectare, de a pe­trece timp făcând plimbări cu căruța trasă de cai, drumeții în împăduriții Munți Carpați și ajutând la tre­buri precum mulsul oilor, adunatul ouălor și ri­dicarea căpițelor de fân”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian