– „Capitala” Uniunii Europene, Bruxelles, a găzduit zilele trecute un important summit al Alianței Nord-Atlantice (NATO). Care ar fi principalele concluzii ale întâlnirii? Ce garanții propune NATO pentru regiunea noastră? Se simte vreo schimbare de abordare, odată cu întrarea în rol a lui Joe Biden, noul președinte al Statelor Unite (cel mai puternic stat din NATO)?
– Potrivit majorității analiștilor, noul președinte al SUA, Joe Biden, a schimbat fundamental abordarea și atmosfera din cadrul NATO, prin reafirmarea angajamentului de a apăra oricare dintre statele membre, în cazul unui atac extern (celebrul articol 5), pe care predecesorul său, Donald Trump, îl bagatelizase ca nerealist, determinând-o pe cancelara Germaniei, Angela Merkel, să afirme la momentul respectiv că „Europa este pe cont propriu”. Acum, însă, Joe Biden dă asigurări că America le stă alături europenilor, „ca în timpul celui de-al doilea Război Mondial”. Este o precizare importantă, mai ales pentru est-europeni, printre care ne numărăm și noi, aflați la frontiera cu spațiul sovietic și ex-sovietic și expuși, astfel, unei eventuale agresiuni rusești (care nu mai este exclusă, nici de analiștii strategici, nici de generalii americani). Întâlnirea președintelui american cu președintele României și cu cel al Poloniei a dat, la rândul său, un semnal pozitiv în privința seriozității cu care SUA privesc necesitatea contracarării Rusiei. Decizii practice, însă, de ordin militar și logistic, nu s-au luat de data aceasta, poate pentru că NATO este în curs de finalizare a unui nou concept strategic, menit să adapteze Alianța la provocările generate de terorism, securitatea cibernetică și agresivitatea autocrațiilor de tipul Chinei și Rusiei. Interesant este că președintele Biden a reușit să-i determine pe aliații europeni să se alinieze atât la poziția sa dură față de China (deși unii dintre ei, din motive economice, nu o agreează), cât și față de Rusia (pe care UE o consideră o amenințare imediată la adresa sa). De altfel, în ciuda atmosferei mult îmbunătățite, NATO a scos, totuși, în evidență, și persistența unor probleme perene, legate de inadecvarea forțelor militare europene în cazul unui atac rusesc, și diferențele de opinii dintre liderii europeni cu privire la politica externă. Deocamdată, însă, putem privi viitorul cu un optimism prudent, motivat de prezența unui lider responsabil la Casa Albă.
– Comisia Europeană a adoptat recent un nou raport privind situația României, în materie de reformă a sistemului judiciar și luptă împotriva corupției. Cum vede Comisia evoluția României, după plecarea PSD de la guvernare? Ce s-a făcut bine, ce mai e de făcut din punctul de vedere al întăririi statului de drept în România?
– Tot ce trebuie să facă România este să-și respecte angajamentele asumate față de UE și față de propriul electorat. Guvernul, însă, a îndeplinit un singur angajament din cele asumate în programul de guvernare în privința justiției. În schimb, modificarea legilor justiției, masacrate de regimul Dragnea – desființarea Secției Speciale (SIIJ) și întărirea DNA, prin transferul poliției judiciare în subordinea sa – promise cu mare pompă, au fost blocate de UDMR și PNL. În plus, ministrul de finanțe și premierul au tăiat drastic fondurile DNA, împiedicând instituția să rezolve deficitul de procurori și să achiziționeze echipamente de supraveghere performante. În concluzie, constatând că, deși nu s-a mai făcut nici un rău, nici nu s-a reparat răul făcut anterior de PSD, ALDE și UDMR, Comisia Europeană a decis continuarea monitorizării României prin MCV (mecanismul de cooperare și control). Deși la începutul anului, liderul PNL, Ludovic Orban, promitea că până în iunie, problemele legate de justiție vor fi rezolvate și vom ieși de sub monitorizare, parlamentarii s-au preocupat mai mult de legi irelevante, ca de pildă legea colindului. Ministrul justiției, lipsit de experiență, dar reformist convins, a fost lăsat singur, inclusiv de președintele Iohannis, preocupat mai degrabă de copaci și gunoaie. Se vede tot mai clar că reformiștii sunt de fapt în minoritate, atât în rândul politicienilor, cât și al magistraților. Blocată de lupta pentru putere din PNL, coaliția continuă să tergiverseze reformele și relansarea anticorupției, chiar dacă prețul este menținerea României la periferia Europei, unde ne-a lăsat Dragnea. Să fie oare acesta destinul nostru?