Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

12 secrete ale unei vieți îndelungate

– Cine se îngrijește așa cum se cuvine face mai mult decât să-și păstreze vitalitatea până la o vârstă înaintată. Un studiu recent arată că obiceiurile bune ne pot dărui ani în plus. Cea mai bună dintre vești este însă că putem include cu ușurință aceste obiceiuri în stilul nostru de viață –

Zece ani de viață în plus

Foto: Shutterstock – 4

La drept vorbind, știm în mare ce este bine pentru noi: mișcarea făcută cu regularitate, ali­mentația echilibrată și evitarea stresului de durată. Dar în viața de zi cu zi, uităm cu ușurință să aplicăm aceste principii. O nouă motivație ne-o oferă un studiu pe termen lung realizat de renumita „Universitate Harvard” și care a fost dat publici­tății recent. Rezultatele sale arată că cei care reu­șesc să includă constant schimbări în rutina zilnică își pot prelungi viața, în medie, cu peste un dece­niu. Cercetătorii au aflat totodată că, pe cât au inclus participanții la studiu mai multe obiceiuri sănătoase în rutina lor zilnică, pe atât mai favorabil s-a răsfrânt efectul asupra speranței lor de viață.

Dar ce factori contribuie la o viață lungă și sănătoasă? Am compilat pentru dvs. cele mai im­portante douăsprezece descoperiri științifice ac­tuale. Citiți în cele ce urmează ce vă menține în formă și notați-vă și recomandările noastre pe o foaie de hârtie pe care să o țineți la îndemână. Astfel vă veți aminti mai ușor de ele.

1. Mâncați zilnic două mere

Mai multe studii recente au arătat că, pentru a preveni depunerile pe pereții vase­lor de sânge (ateroscle­roza), precum și bolile cardio-vasculare, ar trebui să mân­căm zilnic două mere. Nivelurile ridicate de colesterol pot fi astfel reduse în mod eficient. Și un sfat suplimentar: pentru a beneficia de o cantitate cât mai mare de pro­ciani­dină, acest „detergent al vaselor de sân­ge” care este conținut în mere, ar trebui să optăm pentru fructele roșii. Cu cât sunt merele mai roșii, cu atât sunt mai bogate în procianidină.

2. Cultivați-vă prieteniile

Oriunde în lume au fost observați oa­meni cu vârste foarte înaintate, vitalitatea lor se datora mai me­reu relațiilor bune pe care le aveau cu fa­milia și mediul so­cial. Acesta este un secret valoros pentru a duce o viață îndelungată. Sugestie: dați-vă chiar azi întâlnire cu un om pe care-l îndrăgiți, pentru a bea o bere rece la umbră sau pentru a face o plimbare pe înserat.

3. Mestecați ulei

Pentru ca celulele noastre să se poată în­noi și să rămână funcționale până la o vâr­stă înaintată, ar trebui să susținem pro­cesul lor de detoxifiere. În acest scop, au­torii unui nou studiu american recomandă așa-numita „su­gere a uleiului”, prin care multe dintre toxi­nele de pe mucoasa bucală sunt eliminate. Se procedează astfel: clă­tiți-vă dimineața gura cu o lingură de ulei ve­getal, vreme de 1-2 mi­nu­te, „mestecând” uleiul și tră­gându-l încet prin­tre dinți. Se for­mează o emul­sie albi­cioa­să, care se scuipă, după care se clă­tește cu apă.

4. Descoperiți-vă noi pasiuni

Cine este deschis la nou nu poate fi cate­gorisit nici la 100 de ani ca bătrân. Curiozitate care se poate manifesta printr-un nou hobby – poate fi vorba de un curs de gătit online, de jo­cul de șah sau de colecționatul de timbre – sti­mulează activitatea cerebrală. Sugestie: gândi­ți-vă la un traseu pe care-l puteți parcurge cu bicicleta sau chiar pe jos, și care să vă ajute să aflați mai multe despre îm­prejurimile locului sau despre cartie­rul în care trăiți. Și acesta e un mod de a crea noi co­nexiuni în creier, care să ne țină în formă din punct de vedere mental.

5. Respirații abdominale

Un studiu recent, realizat de pneumologii italieni, a demonstrat că cine își „aerisește” de câteva ori pe zi plămânii este mult mai bine protejat de afecțiunile respiratorii. Experții re­comandă un exercițiu de respirație care să dure­ze două minute. Astfel, puneți o mână pe partea de jos a abdomenului și exersați două minute respirația profundă, abdominală. Aveți grijă ca abdomenul să se dilate când inspirați și să se retragă când expirați. În felul acesta vă asigurați că procedați corect.

6. Un antrenament mic pe zi

Cercetătorii norvegieni au descoperit că cei care fac de trei ori pe săptămână un antre­nament de forță își păstrează pentru mai multă vreme mobilitatea. Dar fiți fără grijă, nu e nevoie să tragem de fiare! Un mic antre­nament de zi cu zi, repetat regulat, este suficient. Simplu fapt că ne întin­dem corpul în toate păr­țile, de câteva ori pe zi, ne crește mobilitatea. Fo­losiți-vă de orice prilej pentru a vă ridica și a merge. Încercați, de pildă, să vă ri­dicați de pe canapea fără a vă folosi de mâini, de trei ori pe zi.

7. Mențineți-vă metabolismul alert

Cu cât ne funcționează mai bine metabo­lis­mul, cu atât suntem mai sănătoși, mai în formă și mai slabi. Un nou studiu arată că îl putem susține fă­când trei pași simpli: 1. Expunerea la stimuli alter­nativi de tempera­tură, cald și rece (de ex. plimbări pe timp de vânt și intemperii, dușuri scoțiene). 2. Mâncat în con­cordanță cu bioritmul: adică, mâncați de trei ori pe zi o masă mai consistentă (la sfârșitul căreia să vă simțiți sătui) și nu mai mâncați nimic după ora 18.00. 3. Aveți grijă să vă hi­dratați sufi­cient. În acest scop, beți în tim­pul zilei câte un pa­har de apă pe oră. Metabolismul nos­tru va rămâne astfel în mod constant la un nivel ridicat.

8. Atenție la sănătatea dentară

Dinții noștri preferă pasta de dinți care conține fluor. Ea împiedică dezvoltarea bacteriilor, prote­jează dinții și îi remineralizează, refăcând smal­țul deteriorat, prevenind inflama­țiile, care se pot răs­frânge negativ și asupra inimii. În plus, mestecatul de mor­covi cruzi contribuie la igiena bucală, ceea ce constituie un factor în plus de protecție.

9. Brânză bogată în spermidină

Un studiu efectuat în Germania arată că anumite sortimente de brânză, pre­cum brân­za cheddar, brie sau parmezan, ne pot proteja de cancer, previn demența și ne prelungesc viața. Motivul are de-a face cu spermidina, o sub­stanță care are, potrivit cercetătorilor, un efect asemănător unei „fântâni a tinereții”.

10. Cu ochii în șaișpe la boli

Cu cât sunt identificate mai devreme bolile, cu atât este mai mare șansa ca ele să fie vin­decate. Apelați la medicul de familie și faceți-vă toate analizele recomandate de acesta, astfel încât să puteți descoperi din timp dacă suferiți de afecțiuni cardio-vasculare, cancer sau diabet, și să începeți cât mai rapid tratamentul.

11. Bucurați-vă de soare

Un studiu suedez arată că statul la plajă ne poate prelungi viața. Asta, fiindcă organismul sinte­tizează vitamina D, care ne prote­jează oasele și inima. Potrivit cer­cetătorilor, ideal este ca, de trei ori pe săptămână, să stăm cu brațele, mâinile și picioarele la soare, timp de 10 minute, fără a aplica o cremă de protecție solară. După aceea, ungeți-vă însă temeinic, aplicând câte 30 de ml de cremă de protecție solară (SPF 30), adi­că patru linguri, pe întregul corp.

12. Echilibru sufletesc

Un studiu efectuat în Germania arată că mișcarea în natură – fie că e vorba de grădinărit sau de o plimbare – îi deschide or­ganismului nostru accesul la propria farmacie. El produce o cantitate mai mare de serotonină, supranumită hormonul feri­cirii, ceea ce ne stimulează echilibrul sufletesc și ne asigură un somn adânc, care ne dă forțe proaspete.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian