Mulți români au reușit să transforme izolarea impusă de pandemie într-un prilej de reflecție și regăsire de sine. Timpul liber mereu deficitar înainte a devenit dintr-odată excedentar și, pentru a nu se transforma în plictiseală, oamenii inventivi au decis să și-l facă prieten, schimbându-și adeseori meseria „de bază”. Daniela Tulai Depner și Solomon Brezoi, doi tineri din Mediaș, și-au transformat timpul liber în sacoșe de pânză, pe care au imprimat o ilustrație veche, veche, și așa, ambalat și etichetat, i-au dat drumul în lume. Mica lor afacere, botezată Manufactura de print, se află încă la început, dar are toate șansele să crească frumos.
„Nu ne grăbim să facem bani”
Pe Daniela (Ela) și Solomon (Solo) i-am cunoscut în urmă cu vreo șase ani, urmărindu-le evoluția muzicală pe scenele locale din Mediaș și județul Sibiu. Sub numele „Ela Sol”, cântau ceva între blues și jazz, într-un mod extrem de original și plăcut. Ela era vocea, o apariție captivantă, iar Solo era meșterul din spate, cel care cânta cu aceeași abilitate la cele mai ciudate instrumente, completând în mod fericit fiecare altă inflexiune și tonalitate din vocea Elei. Cântau din plăcere, în timpul liber, deși ocupațiile lor profesionale erau altele. Pandemia le-a limitat, pentru o vreme, evoluțiile pe scenă, iar șomajul tehnic de la locurile de muncă i-a ținut închiși în casă. Așa au ajuns să se gândească la ce anume ar putea să mai facă, în ce direcție ar putea să-și îndrepte creativitatea pentru a lichida timpii morți din viața lor. Ela a absolvit secția de „Actorie în limba germană” a Universității din Timișoara, iar Solomon, Conservatorul, în același oraș. Au căutat pe internet idei, sugestii de ce anume s-ar putea apuca, ceva la care să se și priceapă cât de cât, să nu necesite o investiție inițială prea mare și să aibă o utilitate concretă, profitabilă din punct de vedere financiar. Așa au ales serigrafia. Amândoi mai lucraseră grafică pe calculator la joburile pe care le-au avut, așa că nu le era deloc străină această tehnică.
„Am învățat meșteșugul serigrafiei pe internet”
În spatele casei, aveau o încăpere generoasă, aproape nefolosită, devenită, în timp, magazie. S-au apucat împreună s-o renoveze, pentru a o transforma în atelier. Din resturi de lemn au creat suporturile pentru rame, iar câțiva paleți abandonați au devenit unelte de lucru. „Mi-am cumpărat o bormașină și un flex și am început să tai și să înșurubez bucățile de paleți, până când mi-a ieșit o masă, o presă manuală și un număr mare de site. Acea presă manuală, împreună cu două cleme speciale, cumpărate de pe internet, m-au ajutat să învăț meșteșugul serigrafiei”, povestește Solo.
Inițial, gândul lor a fost să cumpere cât se poate de ieftin și să revândă mai scump, ca să facă bani. Au început cu imagini imprimate pe sacoșe de pânză, alegând doar materiale reciclabile și, pe cât posibil, produse în România, străduindu-se ca lanțul dintre producător și Manufactura de print să fie cât se poate de scurt.
„Au fost câteva luni în care ne-am tot întrebat de unde vine materialul, cum a fost prelucrat și de către cine. Ne-am oprit din a cumpăra orice, la preț mic. Am început să ne documentăm, să aflăm unde crește bumbacul, dar am ajuns să aflăm și despre cânepă. Mi-am amintit că mama îmi povestea cum, în copilărie, mergea la râu și bătea cânepa. Am căutat, dar nu se mai prea cultivă la noi, de când a fost considerată drog”, spune Solo. Până la urmă, au găsit, totuși, un producător român, cu care colaborează și, ca să respecte tendințele actuale de sustenabilitate și dezvoltare a economiei locale, au dus cânepa la Metiș, un sat din județul Sibiu, la o olandeză stabilită acolo, care lucrează cu femeile din sat și fac haine din lână. S-au gândit că, undeva, pe lanțul lor de producție, își pot găsi locul și femei de la țară, care nu au posibilități materiale. Ele croiesc sacoșele care urmează a fi imprimate la Manufactura de print. „Mai mult decât să printăm, ne orientăm să susținem economia locală, să lucrăm cu oameni din împrejurimi, care își doresc să muncească și au nevoie de bani, să creștem împreună în povestea asta. Nu ne grăbim să facem bani, pentru că toate aceste valori trebuie să se așeze, până să vedem exact care e «filmul» în care jucăm”, spune Solo.
„În California am deprins munca grea”
Solomon Brezoi s-a născut în SUA. A crescut, însă, în România, dar s-a întors pentru o vreme în țara tuturor posibilităților, ca să-și trăiască viața. „M-am dus cu gândul să fac muzică la o facultate din Virginia, dar se pare că nu acesta a fost drumul meu”. S-a oprit în California și a muncit, timp de trei ani, câte 20 de ore pe zi, dar și în weekend-uri. „Acolo am învățat munca grea și faptul că, dacă insiști și depui un efort, poți ajunge să fii și răsplătit. Am învățat să am răbdare, să nu renunț. Acum, de când cu serigrafia, nu vrei să știi ce sentiment am avut când am văzut pe sacoșă, după o mulțime de eșecuri, designul la care muncisem. Un astfel de moment merită totul, chiar dacă vine după ani de chin”, afirmă Solo.
În timp ce-mi povestește, mânuiește cu dexteritate o sacoșă cânepie, pe care vrea să-mi arate exact întreg procesul de imprimare. Pe niște rame de lemn sunt întinse site de mătase, extraordinar de fine, pe care se imprimă, la întuneric, imaginea și, abia după vreo 10-12 ore, când se usucă, prin sită trece o vopsea specială, în urma căreia va rezulta desenul dorit. Procesul nu e foarte complicat, doar că necesită răbdare și pasiune. Aleg „Reading in Transilvania” (Lectură în Transilvania), o imagine pe care Ela și Solo au găsit-o într-o carte veche, de pe la 1700, și pe care au actualizat-o, introducând discret câteva elemente contemporane.
Manufactura de print are deja în portofoliu peste 200 de modele de imprimeuri. La o colaborare, clientul poate plăti matrița, care se păstrează, și e folosită ori de câte ori e nevoie. „E un pic mai mult de lucru, munca pentru obiecte puține nu prea rentează financiar, dar noi vrem s-o facem, pentru că e altfel. Doar așa ne putem fideliza clienții”, spune Solo.
Și, ca să fie în ton cu cerințele de protejare a mediului, materialele pe care Manufactura de print le folosește sunt naturale, certificate GOTS (Global Organic Textile Standard – standardul global al textilelor organice – n.red.), iar vopselele sunt chimicale prietenoase cu mediul, de o calitate foarte bună. Asta înseamnă că te poți plictisi de un obiect, după ani de utilizare, fără ca acesta sau imaginea imprimată pe el să se deterioreze. De aceea, nici nu sunt foarte ieftine. „Există o discrepanță între dorința de a fi consumator de produse eco, naturale, și disponibilitatea reală de a plăti prețul corect pentru ele. Întrebarea nu ar trebui să fie de ce e atât de ieftin sau de scump un astfel de produs, ci și cât rezistă în timp. Și-apoi, nu te bucuri să știi că și omul care l-a lucrat e respectat ca și tine, că îi este plătită munca la adevărata ei valoare? Aceste întrebări, însă, nu se pun, nu se știu”.
Ela și Solo se documentează în continuare, testând tot felul de țesături din fibre naturale, intenționând să nu se limiteze doar la imagini grafice imprimate pe sacoșe. Au avut deja o colaborare reușită cu un logo imprimat pe pahare de sticlă, produse tot la Mediaș, și cea mai mare bucurie a fost când comanda inițială, pentru realizarea căreia avuseseră emoții serioase, a fost, ulterior, suplimentată. Acum încearcă să producă sau să găsească producători de tricouri din cânepă, hanorace sau blugi. „Noi doi am trecut, împreună și separat, prin multe experiențe. Fiecare pas ne-a adus unde suntem acum. Am ajuns la un echilibru, și tot ce dorim e că creăm lucruri noi împreună”, conchide Ela.