Ciorapi fabricați de roboți
Ilie Pană s-a născut în Craiova și crede că tocmai „spiritul” oltenesc l-a ispitit mereu să facă ceva important în viață. Să viseze de zor! Avea doar 14 ani când a rămas orfan de tată, acesta lăsându-i drept moștenire „rețeta” succesului: „Dacă vrei să reușești, muncește neîncetat și crede fără limite în visul tău și în puterile tale”. A studiat marketing la Academia de Științe Economice din București, dar e ferm convins că nimeni nu trebuie să se bazeze doar pe o diplomă cu antet. Pentru a izbândi în viață, este nevoie să „furi” meserie, să te inspiri din biruințele altora, să rămâi curios și competitiv.
La 19 ani și-a făcut prima firmă, ocupându-se cu căutarea de locuri de muncă pentru tineri studenți, la târguri și evenimente expoziționale din țară, de organizarea cărora a ajuns să se ocupe el însuși, doi ani mai târziu. „PetExpo România”, cel mai mare eveniment din țară dedicat sectorului animalelor de companie, este doar una dintre manifestările de amploare organizate de Ilie Pană. După o vreme, și-a dorit o fabrică, doar că nu știa exact ce anume ar putea produce. „Am vrut să creez, dintr-o materie primă ieftină dar rezistentă, un produs util pentru oameni, pe care ei să îl aprecieze și să și-l dorească. Îmi spuneam că dacă reușesc să fac asta, bucuria lor se va întoarce și va deveni și bucuria mea”, spune Ilie Pană.
Și visul lui s-a realizat. Un… „Laborator de șosete”! Întreprinderea nu are angajați, pentru că toți cei care lucrează acolo, inițial – patru, acum – 14, sunt o echipă fără ierarhizare în șefi și subalterni, ci doar tineri cu drag de muncă și entuziasm, care-și doresc ca din mâinile lor să iasă lucruri de calitate. „Toți tragem tare, pentru a reuși să producem șosetele perfecte, pe care să le putem vinde la prețuri corecte”.
Secretul succesului: bumbacul virgin
– Cum adică „șosete perfecte”? Magazinele sunt inundate de ciorapi de import, de calitate improbabilă…
– Șosete perfecte, pentru că nu au cusătură la vârf. În fabrica noastră, lucrătura o realizează roboții, care încheie vârfurile fără cusături. În al doilea rând, pentru că, testând luni de zile tot felul de combinații de fire, am înțeles că o șosetă din bumbac sută la sută nu este șoseta perfectă pe care noi o căutăm. Oricât de pieptănat ar fi și oricât de lungi sunt fibrele sale, bumbacul este un fir foarte fragil, care se degradează repede, iar șosetele se scămoșează și devin lălâi. De aceea, noi folosim și elastan, pentru ca șosetele să-și păstreze structura, chiar și după zeci sau chiar sute de spălări. Ar mai fi fost o soluție, să folosim bumbac mercerizat, dar am renunțat rapid la idee, după ce am aflat că în prelucrarea lui, se folosește soda caustică. Bumbacul virgin, pieptănat, pe care-l folosim, ne costă triplu față de bumbacurile ieftine, care se folosesc atât la șosetele cu prețuri mici, cât și la cele cu prețuri normale.
– Dacă șosetele voastre sunt lucrate de roboți, care mai e rolul oamenilor în procesul de producție?
– Chiar dacă pare un paradox, noi, cu ajutorul roboților, am creat locuri de muncă: modelele sunt create de oameni, roboții sunt reglați de oameni și tot oamenii sunt cei care ambalează șosetele, după ce verifică atent calitatea fiecăreia în parte. Roboții de tricotat șosete nu funcționează fără intervenție umană. Sunt sute de configurații și calibrări care trebuie să fie exacte și în sincron, pentru ca robotul să funcționeze fluent. Oricum, mereu apar erori și sunt necesare intervenții pentru o funcționare optimă.
Cutiuța cu răvașe
Produsele create în „Laboratorul de șosete” nu se găsesc de vânzare nici în hypermarketuri, nici în alt gen de magazine din țară. „Cutiuța cu șosete esențiale”, care conține câte o duzină de șosete, de diferite modele și culori, într-o singură mărime, se vinde doar online. Pare neobișnuit un astfel de mod de comercializare, dar a avut succes. „Cutiuța conține toate șosetele de care un om are nevoie timp de un an, la un preț foarte bun, raportat la calitatea oferită. La un hypermarket, mi s-au cerut 10.000 de euro taxă de listare și mi s-a spus că am să-mi primesc banii pe marfa vândută abia după 90 de zile. Șosetele fiind un produs mult prea ieftin pentru a-mi fi putut permite să plătesc asemenea taxă, am decis să găsim alte soluții de vânzare. Așa am ajuns la acest sistem – de la fabrică, direct la consumator. Nici nu vă pot spune cât de mare este satisfacția noastră, când orice părere din partea clienților, fie ea bună sau rea, ne parvine direct”.
Dar mai există o surpriză, în pachetele cu ciorapi, un mesaj sufletesc, prin care Ilie Pană speră să influențeze în bine mentalitățile clienților lui: „Iubesc, iubiții mei, România!”. Patru cuvinte transmise sub formă de stickere, puse în fiecare cutiuță cu șosete, ce pleacă din fabrică, spre clienții din întreaga țară. Cuvintele unui om, bucuros că a izbutit să-și împlinească un vis. „Am învățat să ne plângem și nu e drept. Se întâmplă o mulțime de lucruri bune în jurul nostru. Eu chiar am și o mare tristețe: aceea că nu mă pot bucura atât cât ar trebui de binecuvântarea de mă fi născut și a trăi aceste timpuri, într-o țară ca România! Niciunul dintre înaintașii mei nu a avut șansa pe care o am eu acum, ca tânăr român. Pentru că, pe lângă toate minunățiile cu care a fost dăruită România, noi dispunem de o explozie de libertate și de oportunități la care înaintașii noștri nici nu visau”.
Nu pot decât să-i dau dreptate tânărului antreprenor craiovean! Purtând șosetele lui „perfecte”, drumurile care duc către vise sunt, cu siguranță, mai ușor de parcurs.