– De la rubrica meteo prezentată la Pro TV, în anii ’90, și până la îndelungata colaborare cu TVR, imaginea Gianinei Corondan este sinonimă cu televiziunea. A condus mereu emisiuni de calitate, molipsind ecranul cu veselia ei. La fel de energică era şi pe scenă, ca actriţă sau ca solistă, alături de rockerii de la trupa Quartz. De ceva vreme, Gianina a pus televiziunea şi scena în cui, dedicându-se exclusiv unor proiecte de suflet, care au toate un numitor comun: știința românilor de a avea meserii de succes în propria lor ţară. Reportaje pline de conținut și speranță –
Familia, baza afacerilor din România
– De când te știu, ești întruchiparea perfectă a optimismului. Nu cred să existe un vestitor de speranță mai convingător decât tine. Ce vești bune ne aduci pentru anul care a început? Proiectul tău, „Vizita de lucru”, mai dă roade?

– Ohohoooo, vorba lui Moş Crăciun, e plină desaga de bogăţii! Bogăţia României e mare şi în continuă creştere. Oricum, tolba e plină de surprize plăcute. Poate cea mai mare revelaţie avută în ultimii ani este că afacerile cele mai de succes din România sunt cele create în familie. Aceasta pare a fi soluţia găsită de antreprenorii români pentru a prinde curaj. De aici trag concluzia că lipsa de încredere a ţinut ani de zile ţara noastră pe loc. Românii, mai ales cei care au trecut prin comunism, nu mai aveau încredere unii într-alţii, darămite în sistem sau politică. Familia, în schimb, ea a rămas mereu oaza de sprijin, şi pe ea se bazează afacerile de elită din România. Soţ, soţie, copii, veri, unchi şi nepoţi – toţi uniți pentru a face să funcționeze o fabrică de mezeluri, una de confecţii sau un restaurant. Faptul că patronii sunt din aceeaşi familie face ca şi personalul să se simtă parte din ea, iar atmosfera devine minunată. Am întâlnit angajaţi care ştiu că în altă ţară ar fi mai bine plătiţi, dar nu pleacă de la un astfel de loc de muncă, pentru că apreciază felul în care sunt trataţi. Se simt bine, iubiţi, apreciaţi, leagă prietenii trainice la locul de muncă. Liniştea şi încrederea fac mintea să fie creativă, curajoasă, iar asta duce afacerea la o dezvoltare extraordinară. Dacă ne-am recăpăta la nivel naţional sentimentul acesta de încredere în marea familie a românilor, cu ideile şi priceperea cu care suntem înzestraţi, am fi nişte răsfăţaţi ai zeilor. Eu cred că neîncrederea este ca o boală, iar tratarea ei cere răbdare. Se face la fel cum vindeci o rană deschisă: întâi o speli, apoi o dai cu pomadă, o pansezi, laşi coajă să o protejeze, nu o rupi, că deschizi rana la loc. Noi, românii, încă ne vindecăm greu, încă sărim etape, dar suntem pe drumul cel bun, în opinia mea.
„Bio”, un veritabil război
– Care ar fi tipul de afacere cel mai la modă în ultimii ani?

– Cred că în ultimul timp, mai ales în pandemie, cele mai multe invitaţii le-am primit de la antreprenori care au afaceri alimentare, un procent covârşitor fiind cel al alimentaţiei sănătoase, chiar bio. Deşi, să ai o fermă sau o făbricuţă de produse vizate bio este enorm de greu. Legislaţia, controalele, sunt unele atroce, de-a dreptul. Cel mai bine mi-a explicat asta Ovidiu Bologa, patronul Păstrăvăriei „Bolloga” din Poieni, la şaptezeci de km de Cluj. Habar nu aveam că o bună parte din peştele proaspăt pe care-l cumpărăm e de fapt plin de antibiotice, formol!, nitriţi. Când am fost la păstrăvăria lui, nu înţelegeam de ce are atât de puţini peşti, ca să-mi explice apoi că numai aşa îi fereşti de boli, aşa sunt liberi, aşa-i poţi creşte ecologic. Şi ce gust! Eu nu sunt mare amatoare de peşte, dar pe acela îl pot mânca de trei ori pe zi. Ei bine, Ovidiu mi-a povestit despre controalele pe care le au ca să-şi poată păstra eticheta „bio”. Când, pe nepusă masă, total neanunţată, vine o echipă de austrieci, care caută peştii şi în urechi, ca să vadă dacă nu au nitriţi, devine doar o ambiţie personală, să ai o afacere prosperă, de produse biologic avizate. Dar oamenii aceştia reuşesc, şi îmi pare rău că România află prea greu de ei. Noroc cu cele două băcănii pe care Ovidiu Bologa le are în Cluj. De acolo poţi procura cel mai delicios păstrăv din lume, însă efortul lui de a menţine asemenea standarde este foarte mare, fiind mereu la limita de a renunţa. Ceea ce încerc să subliniez este că, dincolo de superficialitatea relatărilor din mass media, dincolo de ştirile negative, dincolo de lamentările nesfârşite că nu avem, nu putem, nu ni se dă, există o viaţă efervescentă în afacerile din România. Există idei, voinţă, dedicaţie, muncă şi, în final, succes! Dacă legile ar fi altele, birocraţia mai mică, sprijinul statului mai mare, atunci am fi în topul Europei, la cât de inventivi suntem. Dar dacă nişte fabricanţi de îngheţată, cum sunt cei de la „Cremola” (de lângă Alexandria) nu prea găsesc loc în supermarket, pentru că marii producători sunt privilegiaţi, atunci e foarte greu. Am cunoscut-o pe Irina Filip, cea care fabrică această nebunie de îngheţată, făcută doar din vanilie sau cacao, nu are altă aromă în sortimente, ca să nu fie nevoită să adauge coloranţi. Laptele folosit e proaspăt, aşadar îngheţata nu rezistă ani la rând în congelatoare. „Cremola” a luat locul întâi, într-un studiu de calitate foarte aspru, dar, uite, nu o găseşti în marile magazine.
România miilor de povești
– Ia-ne la drum cu tine, ca să parcurgem la pas câteva dintre succesele despre care vorbeşti…

– Cu mare plăcere. Bine, în paşi de uriaş, pentru că la pas mărunt, ne-ar lua zile întregi. Noi chiar asta facem: călătorim în „calupuri”, pe zone geografice, şi încercăm să găsim cât mai multe afaceri locale. Periplul este unul asemănător cu cel al reportajelor revistei voastre: o zonă a României, o mie de poveşti. De curând am tăiat Banatul în lung şi-n lat. La Arad, l-am găsit pe Paul Micşa, iar în Timişoara, pe Roxana Puriş, doi designeri vestimentari minunaţi. Tot în Timişoara e librăria „La două bufniţe”, condusă de două fete, care au tot felul de activităţi literare în acest loc ce a devenit un adevărat punct de întâlnire în oraş: „Ne vedem la bufniţe”, asta e vorba între tinerii cultivaţi ai urbei. La Arad, am descoperit o fermă enormă de zmeură ecologică („Very Berry”), doi soţi atât de frumoşi şi de buni, să-i pui la rană. Locuiesc acolo, şi-au construit casă între tufele de zmeură, iar de curând prepară tot felul de gemuri şi dulceţuri delicioase. Tot la Timişoara am cunoscut nişte tineri care conduc o firmă de IT, o companie de mentenanţă pentru firmele din România. Aproape întreaga lor activitate este dedicată îngrijirii datelor firmelor de la noi. Mi-au spus că le este foarte greu să-şi păstreze personalul, pentru că specialiştii în calculatoare sunt căutaţi peste tot în lume, românii fiind printre cei mai apreciaţi şi, implicit, plătiţi foarte bine. În România nu-i pot remunera la fel, aşa că îi motivează să nu plece printr-o atmosferă extraordinară la serviciu şi în afara lui. Organizează turnee de baschet între angajaţi, concursuri de gătit, piese de teatru, tot felul de activităţi care să-i ţină împreună, să-i facă să se simtă parte dintr-o familie. Dacă o luăm uşor spre nord, ajungem la Zalău. Acolo e marele „Uniconf”, vechea şi cunoscuta fabrică de confecţii, astăzi, tot o afacere de familie (cu Andrei Pădurean manager). Credeţi sau nu, principala piaţă de desfacere a lor este azi Rusia, o ţară cu clienţi extrem de pretenţioşi. Fiul patronului, un tânăr de cam treizeci de ani, a învăţat ruseşte, ca să-şi poată păstra impecabil relaţia cu clienţii. Românii care reuşesc au ridicat ştacheta, au învăţat tainele unei afaceri prospere şi nu se lenevesc când le merge bine, ci, dimpotrivă, caută mereu să se dezvolte.

Să trecem munţii la Piatra Neamţ, căci acolo găsim „Confort Merino”, o fabrică de pilote, perne și cuverturi din lână românească. O minune de afacere de familie, produse de un mare rafinament. Mi se pare foarte important acest rafinament nu numai prin faptul că produsele în sine sunt fine, ci pentru că afacerea este rafinată cap-coadă: lână luată de la stâne din munţi, prelucrare ecologică, adaosuri de lux în procesare, precum levănţica, ceea ce dă produselor un parfum extraordinar. Pilota nu se spală, ci se sterilizează prin expunere la soare… Ca multe alte afaceri din România, debutul pe piaţă a fost în export. Habar nu aveaţi, probabil, că aşternuturile din cabinele iahturilor de lux vin de la Piatra-Neamţ, din această fabrică a familiei Oana şi Cătălin Tatu. Plăteşti o căruţă de bani să stai într-un iaht de lux pe Mediterană şi, când ţi-e frig, te vâri sub o plapumă fină şi călduroasă „Made in Romania”. Coborâm spre sud: „Artesana”, fabrica de lapte la sticlă din sticlă, din Tecuci. Am rămas paf când am văzut cum poate arăta o fabrică. Ţiplă! Primul lucru pe care-l fac este să analizeze laptele colectat din fermele româneşti, ca nu cumva să aibă antibiotice. „Dacă găsim cea mai mică urmă, dăm laptele înapoi”, mi-au spus din start patronii Alina şi Daniel Donici. (Tot afacere de familie, creată iniţial din dorinţa de a le oferi ceva bun copiilor lor.) Puţin mai la est, Flori Vioreanu are o afacere cu produse din lavandă pe care tot ea o creşte la Brăila. Tânără, plină de studii, a renunţat la tot pentru pasiunea aceasta. Mai mult, organizează un târg anual, în care adună toţi întreprinzătorii români din domeniu. „Păi, aşa nu-ţi dăunezi ţie, că, practic, faci reclamă concurenţei?”, am întrebat-o. „Nu contează, dacă unul dintre noi este foarte bine văzut, cu toţii câştigăm”, mi-a răspuns. Iată ce mentalitate bună! Ce să mai zic, am cunoscut oameni fără pereche, și mă aleg și cu o mare bucurie la urmă: rămân prietenă cu toţi cei pe care-i vizitez.
– Nu ai întâlnit şi afaceri… îndoielnice?

– Foarte rar, spre deloc. Nu afirm că ele nu ar exista, dar pasul nostru nu a ajuns la ele. Asta poate pentru că „nasul” meu nu prea mă înşală. Mă ghidez după „mustăţile” mele, consider că am un simţ bun în a găsi oameni de calitate. Poate şi pentru că-mi doresc mult ca ei să existe. Oameni care lasă urme, care au ambiţia şi priceperea de a face lucrurile etic. Mă amuz şi îmi place în acelaşi timp că a început lumea să mă întrebe de unde să-şi procure legume bune sau lapte sau dulciuri, mobilă sau saci de dormit. Mă bucur ca un copil când le pot răspunde: de aici, din România, de la fabrica aceea sau ferma ailaltă. Eu cred sincer că „uscăturile” sunt în minoritate în România, doar că, din motive care mă depăşesc, ele sunt mai vizibile decât restul românilor modeşti, cuminţi, cinstiţi. De aceea încerc să-i aduc în lumină pe aceştia din urmă, cu tot efortul de care sunt capabilă. Mă crezi că m-am întors la cărţile de limba rusă după ce l-am cunoscut pe tânărul de la „Uniconf”? Păi, ce, m-am ambiţionat să văd câte mai ştiu din liceu. Oameni ca ei trebuie să fie adevăratele exemple!
„Toate hainele mele sunt românești”
– Ai loc şi pentru planuri de viitor în goana aceasta a ta?

– Multe. Unul dintre ele este că vom încerca să asociem „Vizitele de lucru” cu vizitele turistice. Deja am făcut asta în Cluj, Arad şi Timişoara. M-am hotărât după ce am fost la Brăila şi ni s-a oferit un ghidaj profesionist prin oraş. Când am văzut câte lucruri ascunse sunt, câte clădiri istorice cu poveşti, cu personalităţi de tot felul care au locuit în ele, mi-am zis că peste tot în ţară trebuie să fie astfel de secrete uitate de vremuri. Noi, în goana noastră de a vedea lumea largă, nu ne mai vizităm propriile oraşe. Un alt proiect le este dedicat artiştilor plastici pentru care organizăm expoziţii, majoritatea la Operă. Artiştii pe care-i propunem noi sunt, dincolo de talentul lor incontestabil, oameni aleşi, prietenoşi, sufletele calde şi pline de generozitate, precum Ion Nedelcu, pictor și scenarist, un om de o candoare şi un spirit incomensurabile, sau Mariana Gordan, un plastician recunoscut mai degrabă pe plan internaţional. Ea a creat mozaicurile din staţiile de metrou din Londra. Normal că mă dau peste cap să fie cunoscută mai mult şi aici, în ţara ei. Între proiectele în care mai sunt implicată, cel dedicat designerilor români este foarte aproape inimii mele. Din 2020, aşezăm creaţiile româneşti în vitrinele magazinelor, încerc să determin românii să-şi cumpere haine de la români. Să ştiţi că în toate fotografiile în care mă vedeţi, vestimentaţia este exclusiv creaţia designerilor români. Motivele sunt simple: creaţiile autohtone sunt frumoase, de mare calitate, şi în momentul în care le porţi, sentimentul este unul aparte. Ia românească dă un exemplu fantastic în acest sens. Dacă, acum ceva timp, a te îmbrăca în ie însemna, în percepţia multora, că eşti „de la ţară”, acum există „Ziua Iei”. Cămaşa aceasta brodată, lejeră şi frumoasă a devenit universală, toţi o vrem, şi marile case de modă din lume se inspiră după ea. Urmăresc unele site-uri care organizează licitaţii pentru obiecte vechi, unele tradiţionale. Ei bine, când apare o ie, e bătălie! Tare îmi place treaba asta, pentru că eu de foarte mult timp îmi doream ca ia să ajungă ca blugii, să o aibă toată lumea! Dar, a te îmbrăca „româneşte” înseamnă mai mult decât această bluză minunată, de aceea lucrăm la o platformă în care să fie expuşi toţi designerii români, să se audă de ei, să iasă în evidenţă. Aşadar, în limbaj actual, facem un fel de PR pentru ei, dar în limbajul meu sună cam aşa: „Ce ţie-ţi place altuia face!”. Am o obsesie şi încerc să molipsesc cu ea lumea: cumpăraţi de la români! Producem lucruri care concurează orice produs de calitate din lume. Le consider comori naţionale, ar trebui să ne aducă faimă precum peisajele ţării sau sportivii… Ar trebui să le vedem noi primii, pentru că sunt aici, lângă noi. Nu trebuie să vină englezul şi să se mire ce paltoane incredibile creează Florentina Giol, de la Brăila, de exemplu. Vă mai aduceţi aminte, cu ce mândrie purtam pe vremuri paltoanele „Haţegana”? Cusute de mâinile doamnelor de la fabrica din Haţeg, cu romburile acelea frumoase. Acum, nici fotografii cu ele nu mai găsesc. Mai există fabrica, dar se descurcă mai bine azi din cusutul iilor. Au o cameră făcută expoziţie, însă nici acolo nu am găsit nici măcar o poză cu acele paltoane atât de căutate odinioară. Hainele, mai ales cele de calitate, care fac istorie, nu sunt numai nişte veşminte, ci au o poveste de zis. Ba, mai mult, spun multe despre tine, despre felul tău de a fi, despre dispoziţie, despre gândurile tale.
„Cu capul în nori, dar cu picioarele pe pământ”
– Foloseşti des pluralul în răspunsurile tale, ai o echipă care te ajută?

– Daaa, am o echipă, nu se poate altfel, „Vizita de lucru” a devenit meseria mea. Din atâtea drumuri, echipa se tot măreşte, fiindcă mereu întâlnim oameni entuziaşti care ni se alătură. Ei devin „iscoadele” noastre în ţară, „curatori de frumuseţe” (cum îmi place mie să-i numesc), care ne furnizează informaţii despre afaceri româneşti de calitate, iar noi mergem să-i întâlnim, să-i promovăm. Da, am şi un manager pe partea financiară, pentru că, dacă ar fi după inima mea, totul s-ar face numai pe zâmbete, îmbrăţişări şi prietenii. Eu aş presta numai muncă patriotică, ca pe vremuri. Ha! Ha! Este limpede că, dacă vreau să supravieţuiesc şi să-mi duc proiectele mai departe, am nevoie de cineva care să mă aducă din timp în timp cu picioarele pe pământ. Acest om priceput vine cu noi şi cântăreşte valoarea muncii noastre: fotografii, scenarii, filme, social media, conţinut, activitate de PR, pentru că pe mulţi dintre aceşti români întreprinzători îi ducem la radio, televiziune, presă. Sufletele de artişti, cum sunt eu, întotdeauna s-au întovărăşit cu oameni pragmatici. De fapt, eu cred că populaţia planetei se împarte doar în aceste două categorii: unii cu capul în nori, alţii cu picioarele înfipte în pământ. Ca să fie echilibru, cel de pe pământ îl ţine uşor de picioare pe cel din nori, ca să nu zboare prea departe, iar astfel, cel de sus îl ridică şi pe pragmatic puţin de pe sol, într-o plutire lină, împreună. Zborul acesta creează balans şi armonie.
– Gianina, vorbeşti cu atâta avânt şi patos despre muncă. Există o viaţă a ta şi dincolo de ea?
– Există viaţă dincolo de orice. Am fost mult timp om de televiziune, dar există cu certitudine viaţă dincolo de TV, sunt motivaţii şi scopuri frumoase către care să-ţi canalizezi atenţia, pasiunea şi talentul. Mai ales când crezurile tale nu mai coincid cu cele ale instituţiilor de media. Tehnologia ne permite azi să ne facem bine auziţi, dacă suntem perseverenţi şi inventivi. La fel, există viaţă şi în pandemie, chiar dacă una trăită cu atenţie sporită. La fel, există și viaţă de femeie necăsătorită şi fără copii, pentru că ea are nepoţi pe care-i adoră, cu care merge în excursii, cu care face lecţii şi le citeşte seara. Există o viaţă bazată pe prietenii de o valoare monumentală. Există iubire. Eu am felul acesta de a nu fi niciodată singură. Îmi plac enorm oamenii, vorbesc cu ei pe stradă, leg prietenii. Caut minuni peste tot, pur şi simplu vreau să văd partea frumoasă din tot: românul frumos, obiectul frumos făcut de el, serviciul frumos oferit, artistul frumos tratat, oraşele şi farmecul lor. Este opţiunea mea de viaţă, muncesc pentru ea şi am bucuria să primesc înapoi destul de multe. Deci: ce ţie-ţi place altuia face!
„Vizitele de lucru” şi proiectele Gianinei se găsesc pe www.vizitadelucru.ro, www.gianinacorondan.ro, dar şi pe Facebook şi Instagram.