– Evocare de BOGDAN MIHAI SIMION –
„La ieftenirea traiului”
– Dialogul nostru se poartă în prima lună de primăvară. Mi se pare obligatoriu ca, înainte să-ți spui povestea, să fixezi peisajul. Cum arăta Bucureștiul interbelic în luna Martie?

– În primul rând îți mărturisesc că mă bucur să celebrăm o femeie în luna Martie: Mia Braia, mai ales că a fost o emblemă a Micului Paris. În ce privește decorul, pe vremea aceea, dincolo de bucuriile inerente ale anotimpului, dincolo de forfota şi florile lui, unul dintre cele mai plăcute moduri prin care se sărbătorea venirea primăverii, a căldurii, și a zilelor mai lungi era ieşirea la terase. Amatorii de ieșiri în oraș scăpau, în sfârşit, de fumul acela gros ca smântâna din cârciumi şi mergeau la şosea, la terasă. Schimbai uşor, uşor, ţinuta de iarnă, într-alta mai lejeră, pălăria de lână se înlocuia cu cea de fetru, haina de blană, cu cea de stofă, zăpada lăsa locul pietrei cubice, apăreau peste tot florăresele cu tarabele pline de ghiocei, lăcrămioare, lalele… Plăcerea de a ieşi în lume, de a bea o cafea sau o bere la o terasă, bârfind puţin sau făcând politică, era amplificată de primele raze mai calde de soare și de aburul verde al grădinilor. Acelaşi lucru se întâmpla şi în alte oraşe ale României, în Iaşi, Cluj, Constanţa, dar şi în târgul Craiovei, unde începe povestea noastră de azi. Acolo, la periferia orașului oltean, era o cârciumă cu denumire interesantă: „La ieftenirea traiului”, deţinută de un negustor cu inspirație de poet: Constantin Braia. Numele localului voia, probabil, să atragă atenția că acolo marfa era mai ieftină. Atracţia principală a cârciumii erau Nea Limbă, vioristul, şi Ion a lui Ţache, cobzarul – muzicanţi sărmani, ce trăiau din bacşişul subţire al muşteriilor. Dar chiar și așa, ei înveseleau uliţa cu cântece bătrâneşti, îndemnau la băutură şi contribuiau la câştigurile lui Constantin Braia, care avea nevoie urgentă de bani, pentru că visa la gloria fiicelor sale, amândouă cu talent muzical. Așa că omul trăgea din greu, noapte de noapte, servindu-și chiar el muşteriii, ca să poată investi în educaţia fetelor.
– Peisajul fixat, poate să înceapă povestea…

– Cu siguranţă că acolo, în cârciuma tatălui lor, și cu cei doi pricepuți muzicanţi, au fost primele contacte cu muzica ale surorilor Braia: cea mică, Jana (azi, arhicunoscuta Ioana Radu), şi cea mai mare, Maria (celebra Mia Braia), născută în 1911. Constantin Braia a văzut în fiica lui cea mare un talent de excepție care, cumulat cu ambiţia lui personală de a o face neapărat artistă, a dus la investiţii masive în educaţia muzicală a Miei. Aşa se face că o înscrie la o şcoală privată de arte, din Craiova, „Cornetti”, ţinută de un cuplu de boieri cu origini greceşti. Foarte importante sunt întâlnirile pe care Mia le are cu profesorii de acolo, unii deosebiţi: Ion Vasilescu, la teorie şi solfegiu, un compozitor uriaş, principalul responsabil pentru epoca nebună a tangoului românesc. Jeny Ciolac, la canto clasic, și Dan Demetrescu, cu care a studiat bazele actoriei. Ţelul era limpede: tânăra Mia Braia era pregătită pentru o carieră în… tragedie. Aşa era moda, acesta era visul epocii, tragedia era ceva tipic aristocratic, tipic Belle Époque, dar devenise destul de greu să mai ai carieră în tragedie, în anii ’20. Aşa se face că Mia debutează într-o… comedie, în 1924, la Restaurantul „Minerva” din Craiova – un local mult mai răsărit, aproape de nivelul celor de lux din Bucureşti. Aşadar, la nici paisprezece ani, câştiga deja ceva bani din spectacole. Ne putem imagina, fără riscul de a greşi, că proprietarul de la „Minerva” se cunoştea cu patronul cârciumii „La ieftenirea traiului”: „Hai, dom’le, că am şi eu o fată talentată, elevă la «Cornetti», dă-i şi ei un rol”. „Bine, nu pot să o pun într-o tragedie, însă o comedioară s-o găsi pentru ea”. O tumbă, un personaj cu o umbrelă, un hopa-mitică, mai mult circ decât teatru, dar oferit unui public ceva mai rafinat şi într-un local foarte bun pentru debut. Lucru dovedit, pentru că la scurtă vreme, o găsim pe Mia angajată, ca prim-solistă, la Corul „Armonia” din Craiova, acolo unde cântă neîntrerupt, între 1925 şi 1929.
Viață cu aromă de lux
– Când a făcut Mia Braia pasul spre Capitală?

– La vârsta majoratului, când o frică teribilă de plafonare şi o ambiţie nebună de a-şi continua studiile muzicale o împing la o discuţie serioasă cu tatăl ei: voia la Bucureşti, voia la Conservator! Ce eforturi gigantice trebuie să fi făcut bietul Constantin Braia, micul antreprenor craiovean, ca să-și trimită fata la Bucureşti, să-i ofere ore particulare, să-i plătească chirie în Capitală! De aici încolo, fata va înţelege perfect cât a tras familia ei să o ajute, dar şi câte oportunităţi de succes îi oferea societatea capitalistă! De altfel, așa se explică și ura acerbă pe care Mia Braia, fată de provincie devenită mare artistă, a simţit-o mai târziu împotriva comuniştilor.
– Cum i s-o fi părut craiovencei Micul Paris? Nu era Bucureștiul o scenă prea mare pentru puterile ei?

– Trebuie să fi fost copleşitor. De fapt, cred că în faţa ochilor ei își deschidea portița însuși marele Paris. Și nu era vorba doar de orașul strălucitor al anilor interbelici, să nu uităm că Mia venise să studieze la București. Nu doar măreţia oraşului, nu doar clădirile, bulevardele, doamnele şi domnii eleganți au fascinat-o, ci mai ales profesorii ei de la Conservator, atmosfera academică au transportat-o pe Mia într-o autentică atmosferă europeană. Profesorii erau nume enorme, şcolite chiar la Paris. La armonie, l-a avut pe marele dirijor Ion Nonna Otescu, care fusese elevul direct al lui Charles-Marie Widor, unul dintre cei mai mari compozitori şi organişti ai lumii. Lecţiile particulare de canto Mia le lua de la celebra Elena Drăgulinescu, cea mai vestită soprană din Bucureşti, școlită și ea la Paris. O divă adevărată, cu casa plină de amintiri și scrisori, primite de la admiratorii milionari din capitala Franţei, o doamnă uşor trecută, dar care mustea de poveşti dintre cele mai fascinante. De la Limbă şi Ion a lu’ Cobzaru, la Otescu şi Drăgulinescu, saltul este aproape de neimaginat. Cu aceşti profesori, cu poveştile şi experienţele lor franţuzeşti, Mia Braia se simțea de-a dreptul în Paris. Aura aceasta şi-a păstrat-o toată viaţa. Nu a încetat nicio clipă să aprecieze stilul de viaţă aristocratic, occidental: salonul, eleganţa, aroma de cafea şi coniac fin, poezia, haina de cea mai bună calitate, pasul frumos aşezat pe caldarâm, unul în fața celuilalt, aşa cum probabil văzuse doamnele păşind pe Calea Victoriei încă din prima zi în Bucureşti. La fel cum nu a abandonat nicio clipă muzica bună, pe care mai apoi a compus-o chiar ea, scriindu-i versurile și orchestrând-o singură și la fel cum nu a încetat niciodată să aprecieze eforturile făcute de tatăl ei, pentru a o educa în această lume exclusivistă. La nici o lună de la sosirea în Bucureşti, Mia Braia era deja angajată ca prim-solistă la „Societatea corală «Carmen»”, contribuind ea însăşi financiar, prin câștigurile obținute, la propria educaţie, şi astfel mai ridicând povara de pe umerii tatălui ei. Era extrem de ambiţioasă. În 1936, debutează la Radio, deja se contura ca un mare nume al muzicii. Apar primele înregistrări la Electrecord (la vremea aceea, un simplu studio, parte a casei germane de discuri „Kristal”). „Banule, bănuţule” şi „Stau la poartă şi aştept poştaşul”, ambele compuse de profesorul ei de la Craiova, Ion Vasilescu, constituie primul disc. Ei bine, acest disc s-a vândut în cinci mii de unităţi, record absolut între solistele interbelice. Nici Maria Tănase, nici Maria Lătăreţu, nici Ioana Radu nu s-au apropiat de aceste cifre. Există şi o explicaţie: publicul Miei Braia era format exact din deţinătorii de gramofoane, oameni cu bani, oameni care-şi permiteau să cumpere muzică. Micul Paris o luase pe Mia în braţe, dar nişte braţe elegante, elitiste. A început să cânte în cele mai sofisticate case, și succesul i s-a potrivit mănuşă în acest mediu aristocratic. Acestea fiind spuse, după părerea mea, Mia Braia este imaginea însăşi a Micului Paris şi a eleganţei acestuia. Nu-ţi mai dădeai seama că venea dintr-o familie modestă din Oltenia, totul avea aromă de lux în ceea ce o privea.
Portret de epocă
– Cum arăta olteanca asta ambiţioasă, ce fel de apariţie era?

– Era superbă! Deși există o singură fotografie interbelică, rămasă de pe la 1940, bunul gust se observă limpede în ea: o pălărie de fetru albă, cu boruri largi, o bluză cu mâneci scurte, bufante, cu foarte subtile influenţe ţărăneşti, un ilic de culoare neagră, o geantă albă, perfect asortată, la ultimă modă. Era cochetă, ce mai… De te întâlneai cu ea pe bulevard, nu ziceai că e cântăreaţă de local, pentru că a păstrat mereu un aer de soprană de operă. E drept că şi restaurantele care se băteau pentru ea erau numai unul şi unul: „Coşna-Cireşoaia”, „Luther”, „Balotha”. În plus, înregistra melodii cu orchestra de la Teatrul „Alhambra”. Cât despre Mia Braia, femeia (nu artista!), eu sunt sigur că era… imposibilă. Era o femeie care vorbea franceza, terminase o şcoală privată de muzică, absolvise Conservatorul, fusese educată pentru a fi tragediană, dar muzical promova fox-trotul, jazz-ul și swing-ul. Era foarte sus. Mai educată şi, în acelaşi timp, mai modernă de atât, nu se putea. De aceea, aş putea jura că orice ai fi încercat să vorbeşti cu ea, îşi dădea ochii peste cap şi te judeca cu superioritate. Concerte în case celebre, în saloane de aristocraţi, cu ea la pian, romanţe, tango, fox-trot, slow-fox, poate şi puţin Liszt sau Brahms. Vă daţi seama că interpretările erau deosebite, sigur se uita urât la tine dacă nu vărsai o lacrimă la momentul oportun. Glumesc şi eu, dar gluma nu cred că e prea departe de realitate. Nu avea cântece vesele, toate erau despre contopirea iubirii, o barcă, un clar de lună. Tipic boieresc. Tipic Duiliu Zamfirescu, dacă vreţi.
„La fereastra unde doarme o pisică”
– Dar cineva a iubit-o pe această femeie prețioasă și dificilă…

– Da, şi nu oricine. Petre Alexandru, tenor, solist de romanţe, un artist iubit, care avea deja un mare succes, el i-a fost soţ şi marea dragoste. Au trăit doi ani împreună până să se căsătorească, ceea ce era de neconceput la vremea aceea pentru o femeie. Dar Mia Braia nu a fost vreo supusă a normelor sociale, dimpotrivă, nu a făcut nimic ce nu i-a convenit. S-au căsătorit legal în 1938, iar de atunci înainte, cei doi au reprezentat cel mai important cuplu de cântăreţi ai României interbelice, un fel de Ginger Rogers şi Fred Astaire: frumoşi, talentaţi, îndrăgostiţi. De fapt, ei au lansat moda cuplului artistic, bărbat şi femeie, spectacole cu enorm succes. O reprezentaţie la Cazino, în care la sfârşit îşi dădeau şi un pupic, era, pur şi simplu, delir. Timp de vreo şapte ani, inclusiv pe parcursul celui de-al Doilea Război Mondial, acest cuplu a avut un succes grozav şi a și înregistrat mult. Mare păcat, că niciunul dintre discurile lor dinainte de 1947 nu a supravieţuit, cel mai probabil fiindcă au fost distruse deliberat. Totuşi, în 1950, sub privirea aprigă a Securităţii, cei doi reînregistează discul cu melodiile „Să nu ne pierdem vremea supăraţi” şi „La fereastra unde doarme o pisică”. E important să spunem asta, pentru că aceste două melodii se găsesc şi azi, le putem asculta pe YouTube, fiind singurele înregistrări rămase cu cei doi.
– Duceau cei doi o viață mondenă? Îi vedeai la braţ, pe străzile Bucureştiului, prin restaurantele de lux ale vremii, îi oprea lumea să le ceară un autograf?
– Cu siguranţă. Lumea îi cunoştea, îi vedea pe afişe. Frumoşi, eleganţi, ni-i putem lesne imagina, bând o cafea la o masă pe o terasă a unui restaurant luxos, plănuind următorul spectacol. Ea, inabordabilă aparent, „superioară”, cu aer sofisticat, el, mai blând, zâmbitor, gata să răspundă oricui.
La o bere regală
– Să păşim pragul unui astfel de restaurant… Zi de primăvară. Anul 1940. Terasa de la „Luther”, deja acoperită de glicină. Spectacol Mia Braia şi Petre Alexandru. Să cânte muzica!

– La „Luther Park”, orchestra era excepţional condusă de Costică Tandin. Se bea bere cu specific german, direct de la fabrica Luther, din cartierul Griviţa, nici mai mult, nici mai puţin decât furnizorii Casei Regale. Mese ocupate de lume bună, îmbrăcată după ultima modă, tineri cu alură relaxată, pe model parizian. Aşteptau cu nerăbdare să înceapă spectacolul. Prima intra Mia, cu un scurt program de cântece româneşti, acele melodii de inspiraţie ţărănească, dar acompaniate de orchestre mari, de jazz, trompetă cu surdină, tobă, pianină, dar şi un ţambal sau o cobză. Pe aceste ritmuri „jazzificate”, se cântau celebrele cântece româneşti scrise toate în perioada interbelică, de compozitori adesea cu origini evreieşti: „Ionel, Ionelule”, „Dar-ar naiba-n tine, dragoste”, „Crâşmăriţă din Buzău”, „Ţărăncuţă, ţărăncuţă”, „Morăriţa / Ţac, ţac, ţac”, „Sanie cu zurgălăi”, „Căsuţa noastră” şi câte şi mai câte. O auzeai pe Mia Braia începând spectacolul: „Banule, bănuţule, ferice de cin’ te are, căci când suni în buzunare, orişicâte inimioare vine după tine, banule”. Încă unul-două cântece de felul acesta, şi publicul era înmuiat. Apoi cânta o rumbă: „Ne-am întâlnit odată întâmplător, habar n-ai tu cum te ador, în vis uşor”. Poate şi un foxtrot… Iar după aceea, urca alături de Mia pe scenă și Petre Alexandru, un sărut, şi vocile li se armonizau minunat. Petre mai încet, Mia mai tare: „Să nu ne pierdem vremea supăraţi, că e păcat, de ce să ne certăm, când ne iubim cât ne iubim…”. Succesul era asigurat.

Din păcate, tot ceea ce a ţinut de această perioadă încântătoare a Bucureştiului şi a României interbelice a murit odată cu venirea comuniştilor. Dar Mia Braia a rezistat. Cu nasul pe sus, vorbind franceză cu profesorii săi şcoliţi la Paris, cu stilul ei sclipitor și dramatic, atât pe scenă, cât şi în viaţă, fata cârciumarului din Craiova a cântat romanţe până la nouăzeci de ani. Olteancă puternică şi încăpăţânată! Dar pentru viața ei în epoca comunistă avem nevoie de un alt interviu. Ce mai trebuie spus este că finalul vieții a găsit-o în America. În 1979 regimul i-a dat liber să plece. Dar era prea târziu pentru ea. A murit la sfârşitul anilor ’90, la New York. Poate că fusese uitată, dar ea nu şi-a uitat niciodată demnitatea.
– Bogdan, cum îţi este scrisă ţie, în inimă, artista Mia Braia?
– Cu siguranță era foarte dificilă, dar o ador ca artistă, o ador pentru talentul ei, o ador pentru încăpăţânarea ei oltenească, aşa vreau să-mi rămână în inimă.