Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Războiul psihologic

Prima oară a fost panica legată de car­buranți. Totul a pornit de la o ben­zi­nărie de la granița cu Ungaria, care a afișat un preț aberant față de realitatea pieței. Spai­ma că a doua zi benzina și motorina ar putea atinge cote istorice (11 lei/litrul) a întors România, în numai câ­teva ore, în vremea regimului comunist. Tocmai când prețul internațional al ba­rilului de petrol era în scă­dere, la noi se isca o isterie care a blocat orașe în­tregi, prin cozile kilo­me­trice la sta­țiile de pom­pare. Încer­cările de a calma situația au fost zadarnice. Explicațiile oficiale au fost pentru surzi. Adevărul s-a văzut a doua zi, când prețurile la carbu­ranți nu săriseră, așa cum se zvonise, la 11 lei.

A fost un exemplu de manipulare „de manual”, care a testat reacția la criză a românilor. Să stai în frig, ore în șir, la benzinărie, pentru un iluzoriu avantaj față de ziua de mâine, s-a dovedit un    reflex rămas din vremuri de tristă amintire. Nici măcar lecția isteriei de la începutul pan­demiei, când unii își zidiseră cămările cu pungi de zahăr și de făină, nu a ajutat. Lu­mea a reacționat la prima intoxicare ros­togolită pe rețelele sociale, care au de­venit, în zilele acestea, zonă de război dezin­formațional, pe care forțe obscure își tes­tează arsenalul toxic. Iar dovada că asis­tăm la ceva „orchestrat” se repetă: n-au trecut decât câteva zile după povestea cu benzinăriile, și românul a fost împins, tot prin manipulări tipice de Internet, la cozi uriașe la ulei de floarea soarelui. Bineîn­țeles că a doua zi rafturile maga­zinelor erau din nou pline de „batalioane de sticle” (ca să folosim o imagine ac­tuală).

Sunt doar două situații care ne arată că războiului cu bombe i se adaugă războiul psihologic, un scenariu horror montat cu bună știință (toate indiciile duc spre Ru­sia) care vrea să ne strice și puțina liniște care ne-a mai rămas de când rușii au ata­cat Ucraina. Iar manipulări legate de creș­teri abrupte de prețuri sau de penurie de produse au fost testate și în alte țări din Europa, Bulgaria și Polonia, de exem­plu. Suntem ținte ale unui război psiho­logic, și e momentul să înțelegem scena­riul, să nu mai răspundem emoțional la orice zvon difuzat pe o rețea socială și su­per-exagerat de presa avidă după rating.

După doi ani de pandemie, în care relația cu cetățeanul nu a fost deloc ușoa­ră, primele care trebuie să reacțio­neze sunt instituțiile statului, ele trebuie să facă un pas în față și să dea un semnal de forță și în fața speculatorilor (tot mai încurajați de evenimentele din ultima vreme), și în fața celor care doresc să țină România într-o stare de asediu nemotivată. Mai marii țării trebuie să iasă deciși la bătaie, să comunice mai bine, să scoată în față specialiști credibili, să învețe să comunice simplu, eficient și empatic, să se facă mai bine înțeleși de omul de rând, care e, ori­cum, speriat de inflația tot mai mare și de facturile uriașe la utilități.

Cu toate crizele suprapuse pe care le avem de înfruntat, numai o panică gene­rală ne mai lipsește! După carburanți și alimente, ținta viitoare poate fi sistemul financiar, iar când cozile de la benzinării și supermarket-uri se mută la bancomate, nici nu mai trebuie să cadă bombe ca să distrugi o țară!

România nu duce lipsă de nimic! Pus pe lista de urgență a guvernului, adevărul acesta trebuie comunicat, pe un ton adec­vat, zi de zi. Dar chiar și în lipsa inter­ven­ției statului, noi, cetățenii de rând ai aces­tei țări, trebuie să ne antrenăm în aceste momente încrederea și răbdarea: fie zvo­nurile oricât de alarmante, nu pier­dem nimic dacă așteptăm măcar 24 de ore, cât să vedem dacă avem sau nu de-a face cu încă un episod de isterie iscată de ma­eștrii diabolici ai războiului psiho­logic.

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian