ROMÂNI CARE AU REUȘIT

Un tânăr pedalează vesel pe-o bicicletă ce are atașată în partea din spate o cutie metalică, și ea pe roți. Se oprește la marginea unui parc sau într-o piațetă pietonală, din centrul unui oraș, și, cât ai clipi, toneta se transformă în ceva neașteptat, o bucătărie în toată regula: mașină de făcut cafea, o plită uriașă, bună de copt clătite, un congelator încăpător, din care e scoasă, cupă cu cupă, înghețată într-o multitudine de arome sau cine știe ce alte delicii, pe care te aștepți să le găsești într-un bar, într-o cofetărie sau într-un restaurant fast-food, nicidecum la colț de stradă sau pe aleile unui parc. Astfel de imagini ne sunt familiare mai cu seamă din filme occidentale, în România, ele fiind ca și inexistente, dar iată că un tânăr din Roman, județul Neamț, produce de câțiva ani astfel de biciclete, precum și alte „ciudățenii” pe roți, numai bune pentru afaceri profitabile, pornite cu o investiție minimă și mult entuziasm. Îl cheamă Ovidiu Teofănescu, are 37 de ani și e cel care, în urmă cu 11 ani, a pus bazele afacerii „BizzOnWheels”.
Medalia de aur la Geneva

Activitatea profesională a lui Ovidiu a început pe la 19 ani, când, student fiind, și-a deschis prima afacere. E licențiat în Economia turismului, dar ceea ce a făcut a avut prea puțin tangență cu acest domeniu. În 2011, a pus bazele BizzOnWheels, totul plecând de la o fotografie văzută pe internet. „Eu cred că orice idee are la bază cel puțin o altă idee inspirativă; a mea a fost o fotografie văzută pe internet: o bicicletă publicitară, cu patru roți. Asta mi-a generat ideea că bicicleta poate fi utilizată în multiple activități comerciale, putând fi adaptată pe nevoile oricărei companii, indiferent de domeniul în care activează”, spune Ovidiu.
– Cum a fost începutul? Au fost și alții care ți s-au alăturat, care au crezut în ideea ta?
– Începutul a fost plin de încredere și entuziasm, am fost un „one man orchestra”. Am urmărit câteva sute de filmulețe pe youtube despre prelucrarea metalelor, am aflat cum se sudează, cum se îndoaie sau cum se vopsește o piesă din metal, pentru că nu aveam nici cea mai mică idee, nu știam absolut nimic despre acest domeniu. Cu timpul, mi s-au alăturat oameni foarte competenți, astfel încât acum am ajuns la o echipă funcțională și eficientă, pe aproape toate palierele business-ului. BizzOnWheels este rezultatul ideilor și energiei unei întregi echipe, nu doar a fondatorului, care a pornit, de unul singur, pe un drum necunoscut. În privința produselor, după multe prototipuri, concepte, teste, colaborări, multe idei și soluții tehnice, am realizat AdBicy, un panou publicitar mobil, modular, ce se poate tracta cu bicicleta sau de cineva pe role, este demontabil, poate fi ansamblat în cinci forme diferite şi poate fi transportat într-o geantă special concepută, de mici dimensiuni. În 2014, AdBicy a fost premiată cu medalia de aur la Salonul de Invenţii de la Geneva. Cam așa a început totul. Acum, afacerea noastră cuprinde 45 de produse.
– Ai început cu „AdBicy” și ai ajuns la „BizzOnWheels”. Ce înseamnă asta, mai exact?
– BizzOnWheels e o platformă unde poți găsi multiple unelte de business sau biciclete utilitare, ce se pot adapta pe nevoile oricărei companii, de orice dimensiune. Câteva exemple, ce m-au luat prin surprindere chiar și pe mine, sunt companiile mari, precum British Petroleum, care au ales să își facă reclamă pe panourile noastre mobile, în Marea Britanie, sau Hewlett Packard, care au dorit ca mijloc de promovare unul din cart-urile noastre mobile, pentru a-și prezenta produsele în locații multiple.
– Ce-a fost mai greu, să găsești angajați buni sau resurse financiare pentru susținerea afacerii?
– Echipa este mult mai importantă decât banii, în orice afacere, cu excepția cazurilor în care nu poți achita cheltuielile lunare și atunci raportul se inversează. Am învățat destul de târziu să evaluez competențele, abilitățile, motivația oamenilor, în raport cu activitățile pe care ar trebui să le presteze, dar am progresat mult, cu siguranță. În antreprenoriatul mic, fără investiții inițiale de milioane de euro, cel mai greu este să fii bun la toate: management, marketing, producție, vânzări, resurse umane, contabilitate, finanțe, achiziții, dezvoltare produse noi, organizare etc.
Cu toneta, în peste 80 de țări

Ovidiu Teofănescu a pornit afacerea cu o investiție inițială de 100.000 euro, din fonduri proprii și împrumuturi, bani cu care a cumpărat un aparat de sudură și alte câteva utilaje, i-a investit în stocuri și reclamă online. Ulterior, în fiecare an, profitul a fost reinvestit în utilaje performante, în promovare, în participarea la târguri internaționale. „Așa am ajuns, în 2021, la o cifră de afaceri de 500.000 euro, undeva la 5-10 la sută din potențialul business-ului, raportat la cifrele de afaceri ale competitorilor din Europa și SUA”, afirmă Ovidiu Teofănescu.
Pe categorii de produse, clienții BizzOnWheels sunt agenții publicitare outdoor din toată lumea – pentru panouri publicitare; companii din industria Horeca, fast-food, restaurante, gelaterii, cafenele, agenții publicitare mobile – pentru cart-uri de street food; firme de curierat – pentru biciclete Cargo. Toate aceste vehicule sunt produse la Trifești și la Piatra Neamț, din materiale și componente exclusiv din România, și au ajuns în peste 80 de țări, la clienți din SUA, Canada, Emiratele Arabe Unite, Australia, Germania, Franţa, Belgia, Marea Britanie. Este vorba, concret, de peste 3.000 de panouri publicitare și aproximativ 200 de carturi.
– Ce înseamnă carturi, Ovidiu?
– Cartul este un magazin mobil, pe roți, ce poate fi deplasat prin împingere sau poate fi tractat de o bicicletă electrică. Poate lua multiple forme: cart pentru înghețată, cart pentru clătite, cart pentru hotdog, cart pentru burgeri, cart pentru popcorn, cart pentru mostre diverse sau carturi adaptate pentru orice alte nevoi comerciale. Este o „unealtă” de vânzare stradală, care îți poate aduce venituri suplimentare, dar îți face și brandul vizibil, în același timp. Carturile sunt gândite să fie independente energetic, pentru că au panouri solare montate, cu ajutorul cărora își produc singure energia, ceea ce le oferă beneficiarilor libertatea de a se deplasa cu ele oriunde.
Pentru că produsele BizzOn Wheels sunt extrem de mult solicitate în Statele Unite ale Americii, Ovidiu Teofănescu se gândeşte să deschidă acolo un depozit sau o făbricuță mai mică, deoarece, deocamdată, transportul produselor din România spre SUA e dificil şi costisitor. Tot la nivel de proiect imediat se află și dezvoltarea rețelei de distribuție în Europa.
Doar 5% în România
– Pare o afacere mai puțin obișnuită pentru România. Ai și clienți din țară?

– Doar vreo cinci la sută din vânzări sunt în România. La noi, ca să obții autorizație de funcționare pentru o tonetă ambulantă, ai nevoie de aceleași conexiuni la primărie ca în cazul în care vrei să construiești un hotel în parcul orașului. În plus, comerțul ambulant este aproape interzis, fiind perceput ca o formă primitivă de comerț, deși aceasta a funcționat cu succes în târguri și piețe, mult înainte să apară primul magazin construit din cărămidă și mortar. E nemulțumitor ce se întâmplă, dar avem noroc că suntem în Uniunea Europeană, internetul funcționează, și astfel, produsele noastre pot ajunge oriunde, fără să fim afectați de politicile locale.
– Cei doi ani de pandemie v-au afectat afacerea?
– Da, în special în lunile de lockdown, dar apoi ne-am revenit destul de bine. A fost un duș rece binevenit, un răgaz în care am putut să analizez lucrurile, să reformez echipa, sistemul de producție, de vânzare, dar și strategia pentru următorii ani.