
Cu toții am crescut cu basme în care personajele principale erau zâne, spiriduși și pitici, ființe magice cu puteri supranaturale, care trăiau într-o dimensiune paralelă ascunsă, ori pe un tărâm fermecat de sub pământ, interacționând cu oamenii în situații speciale, ajutându-i, dându-le învățătură sau chiar salvându-i de la moarte. Apoi, crescând, cu toții am crezut că aceste ființe sunt doar rodul imaginației autorilor respectivelor povești. În realitate, însă, zânele, spiridușii și elfii apar (uneori cu variațiuni, în privința denumirilor) în legendele folclorice ale tuturor culturilor străvechi de pe pământ: despre ei vorbește tradiția șamanică darkhadă din Mongolia, tradiția irlandeză, scoțiană, franceză, germană, română, japoneză, chineză, africană, dar și aceea a aborigenilor australieni. Iar în anii din urmă, datorită trudei asidue de sute de ani a folcloriștilor, care au strâns un corp uriaș de informații, istoricii, arheologii, antropologii, dar și alți oameni de știință care își asumă ieșirea din „pătrățelul” perspectivei tradiționale au început să ia în serios „basmele” care se referă la aceste ființe, au început să creadă că e posibil ca, de fapt, ele să aibă în spate o realitate autentică! Iată în continuare o selecție de diferite argumente, care fundamentează cercetările științifice demarate în ultimii ani în Europa și în Australia.
Jurnalul reverendului Robert Kirk
Robert Kirk s-a născut în Aberfoyle, Scoția, în 1644, fiind al șaptelea fiu (o poziție importantă în folclorul magic al multor popoare!) al preotului James Kirk și al soției acestuia, Mary. Întrucât părinții săi dispuneau de venituri suficiente, băiatul, care s-a arătat foarte inteligent și curios, a fost dat la învățătură, ajungând să obțină o „diplomă de înalte studii” de la Universitatea St. Andrews, și apoi o diplomă de masterat de la Universitatea din Edinburgh. Ulterior a ales, însă, să-i calce pe urme tatălui, devenind preot episcopal în Scoția natală.
Biblia Zânelor
În lumea creștină, Robert Kirk e cunoscut și azi ca primul cărturar care a tradus și a publicat Biblia în limba gaelică a scoțienilor. El este însă și mai renumit ca autor al așa-numitei „Biblii a Zânelor”, un volum amplu de povestiri culese din spațiul scoțian: „Comunitatea secretă a elfilor, faunilor și zânelor”. Sau, cel puțin, așa s-a crezut până foarte recent: că e vorba doar de niște povestiri culese. Realitatea s-a dovedit a fi cu totul alta: cercetând mai multe arhive scoțiene în scopul unui studiu având ca temă literatura veche, profesorul John Matthews a făcut o descoperire extraordinară. Într-o cutie necatalogată, uitată într-un depozit de cine știe când, a găsit „Jurnalul personal al reverendului Robert Kirk”, al cărui supratitlu este „Viețile secrete ale elfilor și zânelor”! Mai mult, începând să citească jurnalul, Matthews și-a dat seama că el relatează toate poveștile ca întâmplări trăite de autor! Intrigat, profesorul a trimis manuscrisul la un laborator, pentru autentificare, iar în paralel, a continuat să caute prin arhive, încercând să rezolve această enigmă. Analizele au confirmat vechimea și autorul jurnalului, iar o serie de alte documente i-au relevat cercetătorului cheia misterului: reverendul Kirk a ținut, într-adevăr, un jurnal personal, pe care însă nu l-a publicat. Acest document privat a ajuns, prin intermediul descendenților lui Kirk, în mâinile celebrului scriitor scoțian Walter Scott, care, fascinat de lectură și în același timp dorind să păstreze discreția, a rescris conținutul jurnalului, astfel încât materialul (pe care l-a publicat în 1815) să pară o culegere de povestiri folclorice, adunate de reverendul Kirk în decursul călătoriilor sale prin zonele rurale ale Scoției!
Dar ce informații conține manuscrisul original, adică jurnalul personal al lui Robert Kirk? Pe scurt, e vorba de relatarea călătoriilor pe care preotul le-a făcut în „Ținutul de Dedesubt”, adică pe tărâmul de sub pământ, unde trăiau niște ființe denumite elfi, fauni și zâne. Prelatul era un mare amator de plimbări prin natură, astfel că, în preajma apusului, pleca adesea de la casa lui din Aberfoyle, și pornea să rătăcească prin pădurile și pe dealurile din regiune, ținându-se mereu cât mai departe de zarva satelor. La distanță de câteva mile de Aberfoyle existau și niște movile de pământ înverzite, care, încă din negura timpului, erau cunoscute ca „Movilele Zânelor”. Într-o seară, Kirk s-a decis să exploreze și acea zonă, dar, ajuns în proximitatea delușoarelor, a văzut cu uimire că „aerul vibra cumva straniu, ca și cum ar fi fost alcătuit din milioane de strune invizibile, fine, ce cântau o melodie pe care urechile mele n-o percepeau, doar ochii reușind să sesizeze o ușoară tremurare a atmosferei”. Apropiindu-se și începând să urce pe una dintre movile, Kirk s-a simțit brusc invadat de o căldură plăcută și, în vârful colinei, a văzut „un fel de poartă de lumină gălbuie ca mierea, care, de asemenea, vibra, ca luciul unei ape mângâiate de un vânticel de vară”. Cu curiozitatea astfel ațâțată, reverendul s-a apropiat de „poartă” și, dintr-odată, s-a simțit atras în ea. Cât a clipit, s-a trezit într-o altă lume, într-o poiană scăldată întru totul în aceeași lumină gălbuie ca mierea, cu iarbă verde și cu flori în toate culorile curcubeului care, „cu toatele și-au întors corolele înspre mine, ca niște gazde surprinse de un musafir neașteptat”. Apoi, din capătul celălalt al poienii, a văzut apărând două tinere subțirele, potrivit de înalte, a căror piele strălucea străveziu, de parcă ar fi fost acoperită cu praf de diamant, și care erau cu totul înconjurate de o aură asemenea celei a sfinților, doar că a lor avea o lucire albăstruie. Reverendul a continuat să explice în jurnalul său că tinerele l-au întâmpinat cu bunăvoință și l-au invitat la palatul Zânei Zânelor, conducătoarea regatului lor. Aceasta l-a primit „cu o atitudine prietenoasă”. Apoi, călăuzit de tinerele pe care le văzuse întâia dată, Kirk a prins să descopere „Ținutul de Dedesubt” și pe locuitorii săi, zânele, elfii și faunii. Tot atunci a aflat că există și „zâne rele, dar pe ele nu e bine să le întâlnești, căci viața ți-ar fi în primejdie. Noi avem grijă să nu pătrundem în ținutul lor, iar ele nu vin în ținutul nostru și nici unui viețuitor de Sus nu-i este îngăduit să meargă acolo”. Când vizitatorul a obosit, călăuzele sale l-au întrebat dacă ar dori să se odihnească ori să se întoarcă în lumea lui, aceea de la suprafața pământului, explicându-i că, „un viețuitor de Sus” nu putea să stea în lumea lor mai mult decât „soarele înconjoară o dată pământul”, altfel nu mai are voie să părăsească „Ținutul de Dedesubt”. Kirk a spus că voia să se întoarcă în lumea lui, dar a întrebat dacă i se permitea să mai vină pe tărâmul zânelor. I s-a răspuns că era oricând binevenit, căci oricum „numai aceia a căror lumină interioară e asemenea celei a noastre pot vedea poarta și să pătrundă prin ea”!
Reverendul Robert Kirk a profitat de bunăvoința zânelor și le-a mai vizitat în numeroase rânduri, înscriind în jurnalul său o bogăție de detalii, cu privire la aspectul fizic și vestimentar al locuitorilor din „Ținutul de Dedesubt”, la organizarea lor socială, la obiceiurile și la alimentația lor și, în mod deosebit, în ceea ce privește „vasta lor bibliotecă, alcătuită din cărți de lumină, care cuprind atât de multă învățătură, încât mintea mea s-a poticnit din cauza șocului”. A mai notat și faptul că zânele, elfii și faunii erau nemuritori, ei fiind spirite înalte, a căror misiune era aceea „de a păstra cunoașterea universului” și de a acționa astfel încât „lumea de Sus” să rămână în echilibru, deși, după cum îi explicaseră gazdele sale, asta era din ce în ce mai greu, fiindcă oamenii nesocoteau din ce în ce mai mult legile naturii. (Să ne amintim, de exemplu, de defrișările masive practicate de-a lungul secolelor în Scoția, care au făcut ca, la un moment dat, pădurile să dispară cu totul, iar în epoca modernă, să se apeleze la împăduriri artificiale!)
Într-o zi însă, reverendul Robert Kirk a făcut o greșeală catastrofală. Deși fusese avertizat cu privire la zânele rele („spirite decăzute, care au apucat-o pe calea răului”), curiozitatea l-a împins să treacă în ținutul lor. Această încălcare deliberată a ordinii din lumea de sub pământ a iscat un mare conflict, care a dus la convocarea „tribunalului zânelor, din care făceau parte atât zâne bune, cât și zâne rele”. S-a hotărât să fie judecat pentru păcatul de neiertat pe care-l comisese cu bună-știință. „În fața juzilor, am declarat că eram gata să-mi dau viața pentru a-mi plăti păcatul și pentru a păstra secretele Ținutului de Dedesubt, pe care nicio clipă nu dorisem să-l pun în primejdie.” Mărturisirea aceasta a domolit mânia celor care îl judecau. „După o îndelungată cântărire, mi s-a dat dreptul de a alege: fie să mor pentru păcatul meu, fie să părăsesc pentru totdeauna lumea muritorilor de Deasupra și să-mi trăiesc, în spirit, tot restul zilelor în Ținutul de Dedesubt.” Reverendul Kirk a ales cea de-a doua variantă, dar a cerut să i se acorde un răgaz de o zi, în care să se întoarcă în lumea lui, „pentru a-mi pune lucrurile în ordine”. Zânele i-au acordat această favoare, astfel că preotul a revenit acasă, a scris mai multe documente prin care își punea familia la adăpost, din punct de vedere legal și financiar, și și-a completat jurnalul cu informațiile legate de proces. Ultima notație a fost adresată direct familiei: „Voi pleca acum către Ținutul de Dedesubt, de unde nu mă voi mai întoarce la voi niciodată. Fac asta cu inima grea, căci familia mi-e averea cea mai de preț, însă această pedeapsă e justă, întrucât eu însumi am comis cu bună-știință gestul care a cauzat-o, iar cuvântul dat în fața tribunalului zânelor nu pot să mi-l încalc, dacă vreau să fiu cu conștiința curată. Nădăjduiesc ca viața să vă fie lină, iar dispariția mea să nu vă împovăreze prea mult. Voi ascunde acest jurnal într-un loc unde să-l găsiți mai târziu, pentru ca nu cumva să mă împiedicați să-mi port povara alegerilor până la capăt. Dumnezeu, creatorul acestei lumi și a celei de dincolo, să vă aibă în paza Lui!” De asemenea, preotul a mai lăsat separat și o scrisoare adresată fiului său cel mare, Colin, în care îl ruga să aibă grijă de familie, să-și vadă în continuare de învățătură și să fie convins că tatăl lui trăiește alături de zâne. Apoi, înainte ca soarele să apună, a pornit-o către „poarta de lumină”. În dimineața următoare din anul 1692, trupul reverendului Robert Kirk a fost găsit de un sătean în vârful uneia dintre „Movilele Zânelor”. Corpul nu prezenta nicio rană și era așezat ca și cum omul ar fi adormit pe iarbă, iar chipul îi era senin și împodobit cu un surâs.
În baza acestor date, teoria pe care se merge în prezent e aceea că reverendul Kirk a intrat în contact, datorită compatibilității vibratorii, cu o civilizație intra-terestră, despre care există numeroase alte mărturii contemporane, începând cu celebra descriere a amiralului Richard Evelyn Byrd, renumitul pilot și explorator arctic american, care a mărturisit că, în timpul Operațiunii Highjump, din 1947, a descoperit în Antarctica „o deschidere” în pământ, care l-a condus la o societate intra-terestră străveche, ce trăia în „cetatea Agartha”. Ulterior întoarcerii sale în America, amiralul Byrd a fost interogat îndelung în legătură cu extraordinara sa descoperire, iar la final i s-a ordonat să nu facă publică nicio informație despre Agartha și civilizația din interiorul Pământului, astfel că povestea s-a aflat mulți ani mai târziu.
Regina-zână Maeve
Irlanda are o tradiție străveche legată de zâne și spiriduși, tradiție care nu a murit, întrucât și azi, mai ales în zonele rurale, există încă foarte mulți localnici care sunt convinși că în păduri și sub pământ trăiesc spirite ori ființe cu puteri supranaturale, unele bune, care apără natura și-i călăuzesc pe oameni, altele poznașe, care le joacă oamenilor tot felul de renghiuri, și altele rele, care încearcă să le facă oamenilor neajunsuri. Însă dintre toate aceste ființe magice, irlandezii o prețuiesc cel mai mult pe Regina-Zână Maeve, despre care spun că-și avea palatul „în lumea dintre lumi” din regiunea Knocknarea și că tot acolo, în apropierea actualului orășel Sligo, s-ar afla și mormântul ei.
Denumirea Knocknarea are două posibile explicații etimologice: Cnoc na Ré, care se traduce prin „Dealul Lunii”, și Cnoc na Riogha, care înseamnă „Dealul Regilor”. Iar în mijlocul ei se găsește, într-adevăr, un deal de mari dimensiuni, din piatră de calcar, pe care localnicii îl numesc, simplu, „Dealul Zânei”, privindu-l cu adâncă reverență, întrucât au credința neclintită că în măruntaiele lui se găsește mormântul Reginei-Zână Maeve, cea mai măreață și mai puternică dintre toate zânele. Maeve e descrisă ca o zeitate feminină iubitoare de libertate, voluntară, cu o personalitate tenace, dar și soție a lui Ailill și mamă a șapte fii. Maeve își proteja poporul, alcătuit din zâne și spiriduși, dar îi apăra și pe oamenii care respectau natura și ființele din „lumea dintre lumi”, de asemenea, dându-le sfaturi potrivite în situații de cumpănă și ajutându-i cu diferite cantități de aur. De altfel, simbolurile ei erau aurul și păsările, prin urmare, în manuscrisele medievale, e reprezentată adesea purtând pe umeri păsăruici aurii, care par să-i șoptească la ureche vorbe înțelepte. Se mai povestește că în vremea domniei lui Maeve, zânele și spiridușii ieșeau în lumea oamenilor în fiecare an, la începutul lunii Mai, lăsându-se să fie văzuți de muritorii care, totuși, trebuiau să fie cu băgare de seamă, ca să nu cadă victime șotiilor acelor ființe din universul paralel: trebuiau să îmbrace o haină pe dos ori să poarte ceva roșu. Iar tradiția mai spunea că era bine ca oamenii să le ofere în dar zânelor și spiridușilor, pâine dulce sau miere. Cadourile acestea aromate erau foarte apreciate de ființele „din lumea dintre lumi”, astfel că, în semn de mulțumire, ele le ofereau muritorilor un cadou în aur ori se învoiau să-i ajute întru rezolvarea unei probleme mai complicate.
Dar cum se poate ca o regină-zână să moară? Cum se poate ca ea să aibă un mormânt în această lume? Denumirea de „mormânt al Reginei-Zână Maeve” e, de fapt, improprie. Legenda irlandeză ne lămurește: la un moment dat, o zână rea a încercat să pună stăpânire pe lumea oamenilor, și atunci Maeve a intervenit, „înlănțuind-o pe vecie pe cea mașteră și luându-i toate puterile”. Ca răzbunare, fiul zânei cea rea, Furbaide, s-a aliat cu „Mai Marele Întunericului” și a pus asupra lui Maeve o vrajă: ea nu mai poate să vină în lumea muritorilor, trupul ei „doarme” și nu mai poate să-i ajute pe oameni, decât în spirit. Așadar, azi, dacă o persoană vrea s-o roage pe Maeve s-o sprijine într-o problemă ori să-i ceară sfatul, trebuie să facă următorul ritual: ia o felie de pâine, o prăjește la foc, până când aceasta capătă o crustă aurie, apoi, cu un ac, trebuie să scrijelească pe crustă cuvintele-cheie, care să-i indice problema. Apoi felia de pâine trebuie fărâmițată în iarba de pe mormântul Reginei-Zână. Păsăruicile care vor mânca firimiturile îi vor duce mesajul lui Maeve, iar ea, fie va interveni întru rezolvarea problemei, fie își va transmite sfatul în vis. Surprinzător sau nu, un număr din ce în ce mai mare de oameni jură că Maeve îi ajută și în prezent. Din acest motiv, faima Reginei-Zână a trecut de mult granițele Irlandei, astfel că mormântul ei este vizitat anual de circa 10.000 de turiști străini! Ceea ce e foarte bine pentru economia irlandeză și, în special, aceea a regiunii Knocknarea, în schimb nu e deloc bine pentru echipele științifice pluridisciplinare, care ar dori să întreprindă săpături în „Dealul Zânei”, ca să vadă dacă acolo există măcar un artefact ce ar putea să fie pus în legătură cu Maeve. Temându-se, probabil, că „mormântul” ar putea să fie gol și turiștii n-ar mai veni, autoritățile nu acordă autorizația necesară. Totuși, câteva explorări neinvazive au relevat deja date extrem de interesante. În primul rând, s-a constatat că „Dealul Zânei” și zona din imediata lui proximitate emite un soi de energie foarte intensă, care, conform primelor evaluări, se pare că are capacitatea să grăbească regenerarea țesuturilor afectate și, în general, să imprime vitalitate celor care petrec peste 30 de minute în acest areal! De asemenea, structura solului care îmbracă roca de calcar prezintă niște „anomalii” nemaiîntâlnite nicăieri pe glob! Mai mult, în urma scanărilor cu laser (cu tehnica LiDar), s-a descoperit că în interiorul dealului există ceea ce pare a fi un tunel, care duce la o cavitate dreptunghiulară, interpretată în randare 3D ca fiind o încăpere. În plus, conform analizelor, se estimează că această structură subterană are o vechime de cel puțin 5.000 de ani! Dar ce ascunde ea? Oare în încăperea de sub pământ „doarme”, într-adevăr, trupul Reginei-Zână Maeve?