Povești din Micul Paris (Evocare de Mihai Bogdan Simion)
Cu motocicleta, pe Calea Victoriei
– Bogdan, te pregătești să ne spui o poveste care se petrece într-o vară la fel de fierbinte ca verile de acum. Și în Micul Paris, soarele torid topea asfaltul. La vremea aceea, Ioana Radu, eroina despre care te pregătești să vorbești, era încă adolescentă. Cum ți-o imaginezi, în decorul acela incendiar?

– Ei bine, mi-o imaginez mergând pe motocicletă. Greu de crezut, dar adevărat. Puținii trecători de pe Calea Victoriei vedeau, uluiți, țâșnind pe asfaltul fierbinte, o femeie la ghidonul unei motociclete. „Cine e asta, mon cher, Doamne păzeşte?”. „E Ioana Radu, fata aia din Craiova, de cântă sârbe la radio”. Fascinantă personalitate! A fost a doua femeie motociclist din România. A avut zece maşini, între care patru înainte de 1947. Băieţoasă, era pasionată de fotbal, fiind rapidistă fanatică. Nebună după box, mergea la toate galele, în anii ’30-’40. Cred că dacă te întâlneai cu ea pe vremea aceea, aveai parte de o experienţă pe care n-o uitai toată viaţa. Vie, isteaţă, plină de haz. Era enciclopedie de bancuri şi vorbea colorat rău de tot. Iar toate acestea vin să completeze cea mai importantă calitate a Ioanei Radu: o voce excepţională!
„Croșeta și cânta”
– De unde știi amănuntele astea? Când am apucat-o noi pe Ioana Radu, părea o femeie așezată, la locul ei…

– Îţi propun să o lăsăm pe sora ei mai mare, Mia Braia, să-ţi răspundă în locul meu la această întrebare. „Ioana a fost mereu copilul teribil al familiei. Făcea pozne acasă, făcea pozne la şcoală, a făcut pozne în adolescenţă, în tinereţe şi apoi, din poznă în poznă, a ajuns o interpretă a cântecului românesc de nu-i afli pereche. Cine a cu noscut-o de mică şi mai ales cei de-ai casei erau convinşi că Ioana va face o carieră de precizie, de riglă şi de calcul. Lângă uşurinţa cu care socotea cifre astronomice, avea şi un talent de ştrengar urcat în pom, după caise: fluiera. Fluiera cu un farmec de mic golan, şi dacă, pe-nnoptat, eram strânşi în curte, aşteptând-o pe Ioana, uşor o ghiceam de la colţul străzii, după fluieratul ei de băieţandru, cu aer independent (…). Mai întâi, Ioana s-a ocupat de în văţătură, apoi de croşetat, cu care a demonstrat calm şi total dezin te res. A făcut lucruri de artă fără să le bage-n seamă, după cum a cântat cu simplitate, fără conştiinţa măreţiei. Croşeta şi cânta, şi nu ştiai la care să te opreşti mai întâi. Cu mâinile împletea flori, de parcă le culegea, în ge mă nând linii şi romburi, iar violoncelul tim bru lui ei deosebit alerga generos prin toate inimile…” („Amintiri”, Editura „Lumea liberă”, New York, 1989)”.
Prima din opt sute
– Surorile Braia, Mia și Ioana, s-au născut la Craiova. Cum a ajuns mezina familiei să meargă pe motocicletă prin București?

– Ioana Radu s-a născut în 1917. Numele ei adevărat este Eugenia Braia, alintată Jana. Era sora mai mică a celebrei cântăreţe de romanţe Mia Braia. Despre familia lor, despre cârciuma „La ieftinirea traiului”, deţinută de tatăl fetelor la marginea Craiovei, am vorbit pe larg în materialul dedicat Miei Braia (F. AS nr. 1508). Tot lângă lăutarii din cârciuma tatălui a luat şi Ioana contact cu muzica, dar abia când a ajuns elevă la Liceul „Elena Cuza” din Craiova a fost încurajată să cânte şi o făcea minunat la serbări şcolare. Profesoarei Elena Simionescu îi datorează multe, căci ea a citit în Ioana o viitoare cântăreaţă. Asta se întâmpla în 1934, timp în care sora ei mai mare era deja o cunoscută cântăreaţă în Bucureşti. Eu cred că graba Ioanei de a ajunge şi ea pe scenă a făcut-o să se căsătorească, la numai nouăsprezece ani, cu profesorul de muzică Romeo Rădescu, împreună cu care se mută imediat la Calafat. Căsnicia lor a durat numai şase luni, Ioana abia avea bani de azi pe mâine, aşa că în primăvara lui 1936, ia direct drumul Micului Paris. A locuit o perioadă la sora ei, care debutase deja la Radio, avea discuri scoase, iar ca soţ, pe îndrăgitul tenor Petre Alexandru. El a fost primul nume mare care a ajutat-o pe Ioana în carieră. Trebuie să spunem că între cei trei, care împărţeau aceeaşi casă în Bucureşti în acest moment al poveştii noastre, Petre Alexandru era de departe cel mai cunoscut, el era un adevărat star în Micul Paris. A înscris-o pe Ioana la un concurs muzical organizat de Radiodifuziune, unul extrem de dificil, care a durat trei luni şi care a avut nu mai puţin de opt sute de candidaţi! O selecţie extrem de serioasă, pornită tocmai din dorința specialiştilor din perioada interbelică de a găsi voci româneşti foarte bune. Cu delicateţe spunem că exista o oarecare frustrare, deoarece melodiile naţionale erau făcute celebre mai degrabă de Zavaidoc sau Fănică Luca, decât de interpreţi români-sadea. Juriul concursului era de înaltă clasă, aproape toţi din zona muzicii culte. La final, singurele două cântăreţe admise au fost Ioana Radu şi Rodica Bujor. Tot Petre Alexandru a insistat ca Ioana Radu să cânte la radio, aşa că pe 30 aprilie 1939, în cadrul unui concert de o oră al cuplului Mia Braia – Petre Alexandru, tânăra Ioana Radu îşi face debutul. Dacă cei doi soţi deja celebri au cântat numai tangouri şi romanţe, sora mai mică a interpretat trei cântece ţărăneşti. Impactul? În octombrie 1939, Ioana Radu a fost invitată separat la radio. După acest succes, a semnat primul contract cu un local, restaurantul de lux „Azuga” din Ploieşti, dar la fiecare trei săptămâni se întorcea în Capitală pentru concertele de la radio. Suntem în 1940, deja presiunea războiului plutea apăsător în aerul Capitalei, când Ioana Radu semnează la Casa germană Odeon pentru primul disc. Discul are două melodii grozave: „Dorul şi-o boală grea” (cântec lăutăresc, care abia se mai cântă în zilele noastre) şi celebra „La puţul cu cinci izvoare”, şi azi în programul nunţilor: „Foaie verde trei migdale, la Bolintinul din Vale, draga mea, este-un puţ cu cinci izvoare…”. Acest disc a adus numele Ioanei Radu pe buzele tuturor, iar în aprilie 1940, după ce îi expiră contractul de la Azuga, se stabileşte definitiv în Capitală. Trei restaurante din Micul Paris adunau puhoi de lume la mesele lor să o asculte pe Ioana Radu: Potcoava, Princiar şi, mai apoi, La Motanul Negru.
Muzică pentru popor
– Ce fel de restaurante erau acestea? De centru sau de mahala?

– Erau restaurante de centru, bine văzute, dar nu cele mai de lux. Localurile erau ca şi muşteriii din popor. Românii de mijloc – ei au fost mereu cei care au iubit-o cel mai mult pe Ioana Radu. Muzica era exact pentru ei, le mergea direct la inimă, pentru că erau oameni veniţi de puţin timp în Capitală, reuşiseră la oraş, dar încă îi măcina dorul de casă. Păi când le cântai „Foaie verde foi şi-o fragă, de cine dorul se leagă, nu lasă cu mintea-ntreagă…” sau „Pădure şi iar pădure, ce ferice de tine, că nu-mbătrâneşti ca mine…” era delir. Se plângea, se râdea, se juca, iar cei de pe scenă deveneau zei. Ioana Radu ştia asta. Mai mult decât atât, fata asta cultivată şi cu fler a avut inteligenţa să plece urechea şi la ce cântau lăutarii. Se vorbeşte puţin despre cum a adaptat această cântăreaţă muzica lăutărească, dar eu consider că este foarte important pentru repertoriul ei şi pentru afecţiunea pe care i-o purtăm şi azi. În anii ’40, Ioana Radu a adus lăutăria în prim-plan şi a făcut-o „pe înţelesul la lume” – o expresie pe care eu o ador, pur şi simplu. Îmi place, pentru că arată limpede cât de inteligenţi erau lăutarii, cum înţelegeau că muzica trebuie să aibă şi iz comercial ca să fie de succes, trebuie să fie pe gustul tuturor. În cazul muzicii lăutăreşti, asta însemna să fie mai blândă, şlefuită de acel abraziv al muzicii ţigăneşti autentice, cântate de lăutari între ei. Iar Ioana Radu asta a făcut: i-a adăugat dulceaţă.
Nopți de dragoste și război
– Suntem într-o perioadă în care, la fel ca și azi, pacea lumii a fost amenințată de război: cel de-al doilea război mondial. Care să fi fost atmosfera în Micul Paris?

– Suntem la început de război, aşa e. Era destul de multă panică în Bucureşti. Calea Victoriei pierdea din strălucire cu fiecare zi. Toţi artiştii de care am vorbit până acum, care umpluseră cerul Capitalei interbelice de stele, atingând apogeul carierei lor, trebuiau acum să fugă din calea războiului. Doar Ioana Radu mai era acolo, pe metereze, înregistra şi le cânta soldaţilor. În timpul războiului, a înregistrat melodii celebre, precum „Dă, Doamne, şi omului” sau „Aş muri, moartea nu vine”. Abia începuse să prindă aripi Ioana noastră, iar dacă şi-ar fi oprit cariera pe timpul războiului, azi nu mai era scrisă în istoria muzicii româneşti. Da, ar fi meritat din plin să se fi născut puţin mai devreme, ca să aibă timp să strălucească și ea înainte de dezlănțuirea bombardamentelor. Ioana Radu nu s-a lăsat, a mers înainte pe calea sa, în plin război, şi bine a făcut. Ba mai mult, tot în 1940, în iunie, se căsătoreşte cu violonistul Dumitru Spirescu Olteniţa, alături de care cântă la restaurantul Princiar. Nici căsnicia aceasta nu durează. După nouă luni divorţează şi se recăsătoreşte, dar de data aceasta soţul numărul trei nu mai era muzician. De cinci ori a fost măritată Ioana Radu, dar niciuna din primele patru căsnicii nu a durat mai mult de un an şi jumătate. De ce? Cred că era o fire pasională, căsnicia dura cât iubirea, iar fără dragoste, nu-i mai vedea rostul. Dar familie își dorea, pentru că mereu a fost căsătorită cu acte în regulă şi mereu a vrut copii. Din păcate, nu a avut parte nici de una, nici de alta, iar eu cred că singurătatea a fost povara şi blestemul vieţii ei.
Suntem încă în 1940, an care îi prilejuieşte Ioanei Radu o întâlnire ce-i va marca restul vieţii: se cunoaşte şi se împrieteneşte cu Maria Tănase. Mai mult, Maria Tănase i-l dă „cu împrumut” pe Gaby Michăilescu, impresarul ei de o viaţă. „Neapărat trebuie să cânţi şi romanţe, e păcat de vocea ta să ai în repertoriu numai muzică din popor!”, i-a spus marele impresar. Ioana Radu a înţeles, doar că în acea perioadă, sora ei, Mia Braia, avea publicul de romanţe la picioare, pur şi simplu nu te puteai lua la trântă cu ea în această zonă muzicală. Aşadar, cântecul românesc rămâne punctul forte al repertoriului Ioanei Radu, este foarte important de spus acest lucru. Va ţine minte, însă, sfatul primit în legătură cu abordarea romanţei şi-l va urma mai târziu, după război.
– Cu toate astea, în zilele noastre, Ioana Radu e considerată „regina romanţelor”, şi nu sora ei, Mia Braia…

– E o problemă legată de generaţii. Dacă am putea trage cu urechea la ce vorbea lumea în perioada Micului Paris, sunt convins că am fi auzit cum Mia era numită „regina romanţei” şi Ioana, „regina cântecului românesc”. Noi vorbim de Ioana Radu ca marea voce a romanţei în 1975, când puştii care-i admirau cântecele de la radio ascultau deja trupe ca Phoenix şi Sincron. Suntem în altă lume. Ioana Radu a cântat din 1938 până în 1947 muzică românească, cât se putea de îngrijit. A cântat încontinuu la radio, la Teatrul „Constantin Tănase”, unde chiar devine colegă cu Maria Tănase. În 1948, e angajată la Circul de Stat şi la Ansamblul „Barbu Lăutaru”. „Barbu Lăutaru” era o orchestră-mamut, creată pe model rusesc: zeci de oameni îmbrăcaţi la fel, toate viorile cu sunet tipic rusist, cu accente puternice, la început şi sfârşit. Niciun instrumentist nu cântă singur, nimeni nu avea voie să se remarce. Toată sonoritatea muzicii era schimbată prin această abordare. Când vorbesc despre asta, mi se răspunde că sunt detalii. Or fi, dar aceste detalii însumate au distorsionat până la nerecunoaştere muzica ţărănească. Dacă nu reuşesc să vă conving prin cuvinte, atunci ascultaţi o piesă de-ale Ioanei Radu din 1939 şi una din 1949. Nici nu zici că e ea. Însă, Ioana Radu tocmai în anii ‘50 devine acel mare nume al muzicii româneşti. Mai spun doar că vocea ei absolut minunată a fost folosită în fel şi chip ca imagine de regimul comunist, iar cântăreaţa, deşi nu a avut ce face decât să accepte, a rămas până la moarte o nefericită şi din această cauză. O personalitate expansivă, plină de farmec, dar cred că jovialitatea ei ascundea o tristeţe incomensurabilă. S-a stins în mare singurătate, la un an după revoluţie.
Fărâma de speranță a românilor
– Bogdan, unde o aşezăm în istoria muzicii pe această mare cântăreaţă așa de iubită de români?

– Vocea încântătoare a Ioanei Radu a topit sufletele a milioane de români în cea mai complicată perioadă din istoria modernă a României. Obsedantul deceniu, întunecoşii ani ’50 au fost străpunşi de o mică pâlpâire de speranţă prin „Tudoriţo, nene” şi „Am o mândră mititică”. Exact în perioada aceea de care nici nu ne place să vorbim (cu Canalul, cu Piteştiul…) la şapte dimineaţa, înainte să pleci la uzină, auzeai la radio „Ridică, mândro, perdeaua, să intru să-mi iau mantaua, mantaua şi cu tunica, că m-apucă ziulica”. Acolo, în aceste cântece şi în vocea Ioanei Radu era fărâma de speranţă care mai rămăsese în români. Şi nu doar în Oltenia sau Bucureşti, ci din Maramureş până în Bucovina, din Banat până-n Dobrogea. Vocea ei, într-un anumit sens, ne leagă pe noi ca popor. Glasul Ioanei Radu ne-a adus alinare într-o perioadă extrem de grea. Chiar dacă după 1948 nu şi-a mai putut cânta acel minunat repertoriu de dinainte de război, nimeni nu poate contesta că vocea ei ne-a ţinut mai sănătoşi la cap, într-o perioadă în care era foarte simplu să-ţi pierzi minţile. Aş zice că Ioana Radu a contribuit la sănătatea mintală a acestui popor, care s-a alienat îngrozitor în anii ’50. Încă puţin, şi ne omoram pe stradă, în disputa cine era boier sau proletar, cine era de origine sănătoasă, cine era ţăran şi cine ciocoi. Lumea înnebunise. Se dărâmau din ciocan ornamentele clădirilor care făcuseră farmecul Micului Paris. Chiar surorile Braia s-au îndepărtat enorm una de cealaltă, din cauza acestui delir politic. Ce aducea mângâiere în acest film de groază? Vocea Ioanei Radu. Glasul ei a fost leacul românilor în acele teribile vremuri. Aşadar, pentru mine, Ioana Radu e însăşi România veacului trecut.