Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Avertismentul „Mamaia”

„Anul acesta este cel mai slab sezon în Ma­maia, din ultimii 30 de ani”. Informația, verifi­cabilă cu ochiul liber, de către cei care au trecut prin stațiune, și comentată deja și în presă, a fost confirmată și de reprezentații industriei HoReCa. De fapt, adevărata știre nu e că plajele, terasele și hotelurile din Ma­maia sunt goale, ci că pedeap­sa vine după 30 de ani de bătaie de joc la adresa turiștilor. Din păcate, sunt des­tule exemple prin țară de lucruri făcute de mân­tuială. Dar, parcă, de la Revoluție încoace (de când și turismul a fost pus intenționat pe butuci), principiul – „Las’ că merge și așa!” – a fost cel mai bine ilustrat de Mamaia.

Veritabil muzeu în aer liber, la Mamaia gă­sești „în mic”, mostrele cele mai spectaculoase ale „statului eșuat”. Vrei să găsești un exemplu de devalizare a avutului public? Cel mai la îndemână sunt hotelurile trecute pe linie moartă, ca să poată fi vândute, pe sub mână, noilor „an­treprenori”. Vrei să găsești un exemplu de pri­vatizare oneroasă, să vezi rezultatul șpăgilor grase din domeniul imobiliar? Mamaia îți stă la dispoziție, trebuie să dai doar o tură, ca să vezi cum o stațiune cu mare potențial a fost trans­formată în cartier-dormitor, de interesele unor cons­tructori protejați de autorități. Vrei să gă­sești cazări mizere la preț de Ibiza sau de Insu­lele Canare? Fă-ți o rezervare la Mamaia!    Vrei ca în loc să te relaxezi în vacanță, să-ți urle mu­zicile proaste în cap? Plimbă-te seara în Ma­ma­ia. Vrei să plătești pe-un cearceaf de plajă două sute de lei? Tot Mamaia e răspunsul…

Exemplele sunt nenumărate, iar pomelnicul e îmbogățit, an după an, de experiențele nefaste ale mușteriilor care s-au încăpățânat, nejustificat de mult timp, să înfrunte evidența: oriunde cauți un termen de comparație, în Grecia, în Italia, în Spania, chiar și în Bulgaria, care ne-a luat-o cu mult înainte la capitolul turism civilizat, nu ai cum să nu găsești un exemplu mai bun decât la Mamaia. Semnele declinului sunt vechi, dar câtă vreme s-au găsit oameni care să plătească pentru bătaia de joc oferită, totul a fost în regulă pentru reprezentanții HoReCa, unii dintre marii bene­ficiari ai stării de fapt de pe Litoral. Nu i-ai auzit    protestând pentru că se contruiește haotic la Mamaia; nu i-ai auzit să spună că Primăria n-are habar cum să gestioneze relația cu turiștii; nu i-ai auzit încercând să justifice prețurile aberante pe care le practicau. Acum, când plajele sunt goa­le, prind glas. Posibil să fie prea târziu! Pen­tru Mamaia, s-ar putea să fie mai ieftin să razi totul, cu buldozerul, decât să mai cosmetizezi hidoșeniile din stațiune. Să sperăm, totuși, că semnalul tras anul acesta prin absența turiștilor a fost înțeles de cine trebuie. Un semnal care nu vizează doar Mamaia. Dacă nu vor să-și plângă de milă în orizontul apropiat, destui primari și agenți de turism din țară ar trebui să se gân­deas­că la cum mai pot îndrepta lucrurile…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian