– Turiștii au ajuns și în această vară pe litoralul românesc, în ciuda războiului și a tentațiilor exercitate de alte destinații exotice. Constanța este un oraș frumos, dar mai are nevoie de multe intervenții pentru a arăta ca o urbe europeană. Între timp, tineri din îndepărtate țări asiatice vin să lucreze în hoteluri și restaurante –
O călătorie în zori

De trei ani nu am mai călcat pe plaja unei mări. Acum, spre final de August, m-am hotărât să dau o fugă până la Constanța. Cu trenul, numai pentru două zile. Mi-am luat bilet pentru primul Rapid care pleacă spre mare. La trei dimineața, Gara de Nord deja s-a însuflețit. Mulți tineri cu rucsacul în spinare. Aud și cuvinte englezești. În sfârșit, trenul se pune în mișcare, pe la patru fără ceva. Taie noaptea orașului, apoi a câmpiei. Mi-aș fi luat mașina, dar știrile despre ambuteiaje m-au descurajat. Mă și vedeam stând într-o coloană auto încremenită cu orele. Pe de altă parte, nu au lipsit în vara asta nici știrile despre trenuri defectate în plin câmp. Totuși, am chibzuit și am decis că o să fie mai confortabil cu trenul. Măcar pot să ațipesc, ceea ce am și făcut, întocmai ca mai toți călătorii. Să mai stea Opelina mea și pe acasă. Ecologiștii m-ar putea felicita: am scutit atmosfera de o porție de gaze de eșapament. Înainte să intre în gara din Constanța, trenul face, cu viteză redusă, o buclă largă, pe la periferia sudică. Marginile marilor orașe sunt lumi în sine, diferite de orașul ca atare: construcții mici printre furnale imense, hale industriale, vile noi răsărind din neorânduiala zonei. Pe o stradă îngustă cât o potecă, un dulău înaintează sigur pe sine, ca un paznic care își face rondul de noapte, sub privirile câtorva mâțe cocoțate pe vârful gardurilor și al acoperișurilor. Și iar construcții industriale, moloz, conducte, curți pline cu fierotenii și bălării. Apoi, o vale care se cască brusc, inexplicabil, în câmpul plat. O despicătură lungă, copleșită de mărăcini și sălcii, atât de nelalocul ei, încât parcă privesc spre o altă lume, ca într-un film SF. Îmi închipui că dintre tufe și ierburi se ridică gâtul lung al unor dinozauri vegetarieni și se profilează pe imaginea furnalelor care domină orizontul dincolo de buza marelui șanț, despre care nu știu dacă a fost săpat de mâna omului sau e o fisură a scoarței pământului.
La capătul bulevardului

Pun piciorul pe peronul gării din Constanța, ajung în spatele clădirii și intru pe Bulevardul Ferdinand, care duce spre faleză. E șase dimineața. Aerul e plăcut, un pic răcoros, primenit de briza mării, în dimineața de August pe sfârșite. Străzile sunt încă pustii. Autobuzele circulă mai mult goale. Prefer însă să parcurg pe jos, cu rucsacul în spinare, cei câțiva kilometri până la faleză. Orașul e încă adâncit în somn, cu atât mai mult cu cât e o zi de sâmbătă. Din bulevard, se deschid, ca într-un labirint, străzile laterale și niciuna nu seamănă cu alta. Casele sunt din epoci diferite, se rânduiesc fiecare cu altă înfățișare. Aici, o vilă în stil Art Deco, cu balcoane rotunde pe colț, evocând prora unui vapor. Acolo, una în stil neoclasic, alta în stil neoromânesc. Din loc în loc, se ițește câte un bloc utilitarist, fără ornamente, ridicat în comunism. Trotuarele pavate acum câțiva ani s-au vălurit, ca marea. Poate nu pavele ar trebui folosite pentru a acoperi trotuarele, ci covoare din cauciuc, care să se plieze după mișcările pământului. Înaintez și parcă simt mirosul mării. Nu o văd încă, dar o bănuiesc, dincolo de capătul bulevardului, întrezărit pe sub bolta pe care o țese deasupra asfaltului frunzișul arborilor. Acolo e lumina care prevestește iminența răsăritului. Grăbesc pasul. În mod obișnuit, acum aș alerga mai degrabă după o cafea, dar acum nu e un timp chiar „obișnuit”. Am venit să revăd marea și, mai întâi, trebuie să mă țin de cuvânt. În sfârșit, ajung pe marginea betonată a falezei înalte și o descopăr jos, sub malul povârnit: întindere albastră, calmă, deasupra căreia lumina dimineții risipește pânza de umbre. Soarele e deja de o palmă deasupra câmpiei de ape. Lumina portocalie urcă și dă sclipiri jucăușe geamurilor blocurilor înșirate pe linia falezei. Deodată, țipătul unui pescăruș detonează în liniștea matinală și îmi plesnește auzul cu atâta putere, încât sunt gata să jur că soarele însuși, abia răsărit, a țipat ca un pescăruș, ca să marcheze sonor începutul zilei, ieșirea din adormire a orașului. Abia acum e timpul să caut o cafea.
Marea eroilor
Mai târziu, după bălăceala cuvenită, mă întind sub umbrelă pe șezlong și, ascultând murmurul turiștilor și, de mai departe, vuietul estompat al mării, cad într-un soi de reverie istorică. Țărmul dobrogean abia acum 150 de ani a devenit teritoriu românesc. A fost nevoie de sacrificiul unor opincari, adunați la oaste de prin satele Moldovei, Munteniei și Olteniei și trimiși să lupte cu turcii, pentru ca România să aibă drum deschis spre mare. Sigur, în Antichitate, au fost stăpâni pe aici strămoșii noștri, daci și romani. În Evul Mediu, viteazul voievod Mircea cel Bătrân a reușit să aducă provincia asta de la răsărit sub sceptrul său, dar sute de ani după aceea, aici a fost teritoriu turcesc, numit sangeac. Românii ajungeau aici ca oieri și lucrători agricoli, întemeind sate sub jurisdicția autorităților otomane. După Războiul de Independență din 1877, câștigat în defavoarea turcilor, România a obținut stăpânirea asupra Dobrogei, pierzând însă, în favoarea rușilor, la masa tratativelor, cele trei județe din sudul Basarabiei: Ismail, Cahul și Bolgrad. Regele Carol I a acționat imediat pentru a integra în ritmul vieții naționale românești provincia dintre Dunăre și mare. Inginerul Anghel Saligny a construit faimosul pod feroviar de la Cernavodă. Grânele Bărăganului au început să fie transportate, mult mai rapid, cu trenul. Orașul Constanța a fost primenit arhitectural și portul a fost extins. Prin acest port maritim, România și-a câștigat legăturile cu lumea întreagă. Dintr-o țară fluvială, a devenit o țară maritimă. Diferența între noi și alte popoare cu ieșire la mare este însă că popoarele respective au fost, în mod natural, vecine cu marea. Grecii, italienii, francezii și spaniolii așa s-au pomenit, cu țărmurile mării în ograda lor. Noi, ca națiune, ca să avem litoralul ăsta dobrogean, să putem dezvolta aici un mare port și chiar să putem veni acum să facem baie și să ne lungim pe șezloguri, pentru un ceas de tihnă, a trebuit să luptăm cu arma în mână. La baza acestei proprietăți naționale se află sacrificiul de sânge al soldaților români. Altfel, la Cernavodă am fi arătat pașaportul.
Un oraș în șantier

Centrul istoric al Constanței este, ca refacere, undeva, la jumătatea drumului. Sunt multe clădiri renovate, dar multe altele necesită intervenția restauratorilor. Altele stau camuflate în plasa verde, cu schele pe pereți. Unde mai pui că, din loc în loc, au apărut blocuri noi, cu etaje multe, nici măcar terminate. Nu au nicio legătură de stil cu restul clădirilor, prezența lor este stridentă vizual, în timp ce faimosul Hotel Palace, unul dintre simbolurile orașului vechi, zace pustiu și neîngrijit. În trecut, o administrație lacomă, pusă pe căpătuire, nu a găsit drumul cel bun, competent, pentru a pune în orânduială cel mai mare oraș de pe litoralul românesc. Intervențiile sunt pe bucăți, întregul încă suferă. Plaja de sub faleza Constanței a fost însă bine amenajată, portul Tomis este plin cu ambarcațiuni private, al căror alb strălucește în soare, ca într-un port de la Mediterana. Am pus ochii pe o terasă cu specific grecesc și, cum altfel, am cerut o porție de midii în sos de vin și una de hamsii prăjite, aduse la masă de un tânăr din Sri Lanka. La hotelul unde m-am cazat erau doi tineri din această țară. Mai sunt și nepalezi, pakistanezi, indieni. Tineri sosiți aici pentru lefurile mai mari. Duminică seara, iată-mă din nou în tren, în drum spre casă. Mi-am luat porția de mare, fără să stau în ambuteiaje și nici trenul nu s-a defectat în câmp!