– Matei Chioariu, actor la Teatrul Național din Timișoara, este un artist total: joacă impecabil, cântă, dansează, toate dublate de o profunzime spirituală greu de egalat. Cu gândul că „rețeta” lui le-ar putea fi și altora de folos, l-am poftit la un interviu –
La teatru, din întâmplare
– Matei, cum te-ai îndrăgostit de teatru?

– Eu m-am născut în Onești. Sunt moldovean. Mama și tatăl meu sunt moldoveni, dar din partea unei bunici sunt ungur, mai exact – ceangău. Și cu toate astea, pe când aveam eu un an, ne-am mutat cu toată familia la București, unde tata, care era inginer constructor, putea să-și facă meseria mai bine. Până la 18 ani, când am dat examen la Facultatea de Teatru, interacțiunile mele cu această artă au fost aproape zero. Cred că am mers de două ori la Teatrul de Copii „Ion Creangă”, cu clasa, așa cum se obișnuia. Dar asta a fost cam tot. Nu fusesem interesat, nici măcar curios, despre ce se întâmplă în lumea teatrului. Ba, dimpotrivă, mi se părea o lume tristă, unde niște oameni vin pe scenă și își etalează supărările, frustrările și, la sfârșit, par mai bucuroși. Dar nu mi se părea nimic adevărat. Absolut nimic. Până într-o zi. Dar până să îți povestesc când m-am îndrăgostit de teatru, trebuie să îți spun ce m-a făcut să dau la teatru. Eram imediat după terminarea clasei a XII-a și intrasem la Facultatea de Construcții. Cântam într-o orchestră, la flaut, dar aveam și o trupă în care, pe lângă flaut, cântam și cu vocea. Cu trupa asta de băieți aveam concerte, am fost și la Festivalul Mamaia, prin 2005. Repetam într-o sală de balet de la Palatul Copiilor. În trupă aveam un coleg cu 10 ani mai mare. Era la a treia facultate. Terminase ASE, Conservator și era în primul an la Teatru. Atât de mult s-a ținut de capul meu să dau și eu la Teatru, încât peste vară, am învățat cinci poezii și două monologuri și m-am prezentat la examen. Surpriza a fost că am și intrat. Le-am avut profesoare pe doamna Sanda Manu și pe doamna Dana Voicu. Chiar de la început, le-am spus: „Vă mulțumesc pentru tot, dar eu plec. Nu înțeleg nimic din ce se întâmplă aici. Îmi spuneți să ies în fața clasei, să șterg o masă și apoi mă întrebați de ce am șters-o. Eu vă răspund: «Pentru că așa mi-ați zis dumneavoastră». Iar dumneavoastră vă supărați pe mine și îmi spuneți: «Ieși afară, Chioariule! Nu îți mai bate joc de noi!». Așa că eu plec.” Doamna Sanda Manu mi-a spus: „Ești abia la început. Mai ai puțină răbdare”. Cred că declicul a fost când ni s-a dat să facem un exercițiu: să analizăm oamenii de pe stradă și să le dăm viață, să îi transformăm în personaje. Niciodată până atunci nu mă gândisem la ce se află în spatele gesturilor mărunte. Vedem pe stradă preț de câteva clipe un om care se scarpină în cap, dar nu știm de ce a făcut-o. Avea mâncărimi sau se gândea intens la ceva? Noi trebuia să descoperim interiorul acelui om, povestea din spatele gestului. Și așa se nășteau zeci de povești. Când am realizat câte lucruri se pot ascunde în spatele unui simplu scărpinat în cap, am rămas siderat: „Băi, asta este ceva foarte fain!” Și atunci m-am îndrăgostit de munca actorului. Pentru că ea presupune aplecarea asupra omului și analiza atentă a resorturilor lui interioare.
Flautul fermecat
– Unde ți-ai petrecut copilăria în București? Ce amintiri mai ai de atunci?

– Am copilărit în cartierul Berceni. Am avut o copilărie frumoasă, bogată în întâmplări interesante și complet lipsită de griji. Îmi amintesc verile interminabile, caietele cu foi rupte din care făceam cornete, îmi amintesc de jocul „Portofelul”, care era desenat cu creta pe asfalt, îmi amintesc de sărbătorile de iarnă și cum mergeam la colindat cu prietenii. După 5 minute în care ni se închideau ușile în nas, ne îmbărbătam că a doua zi vom avea mai mult succes. Eram flituiți și a doua zi, dar noi nu ne lăsam. Mergeam și a treia zi. Așa că până la urmă, cred că mai mult ca să scape de noi, cei care ne alungaseră ne primeau cu colindul și ne dădeau mere, nuci, covrigi, eugenii și, uneori, chiar bani. Îmi amintesc și că verile nu mâncam niciodată acasă. Eram ori în cireși, ori în duzi, ori în corcoduși, ori în nuci. Ne bucuram de darurile verii. Dar de pe la 11 ani, toate aceste jocuri s-au mai rărit, pentru că am început să studiez flaut și pian, la Școala de Muzică numărul 5. Acolo s-a deschis pentru mine un cu totul alt univers, o altă lume.
Viața, după program
– Dacă ar fi să te caracterizezi în câteva fraze, ce ai spune despre tine, cu bune și cu rele?

– Aș spune că sunt un om ca oricare altul. Aș spune că nu este zi în care să nu exersez, în care să nu îmi adun toate forțele și în care să nu cer tot ce se poate lua de la acea zi. Vreau să cred că am rămas un profesionist. De fapt, chiar cred că sunt un profesionist, gândindu-mă că mi-am respectat mereu programul. În liceu aveam agende cu programul fiecărei zile. Era împărțit pe zeci de minute. Ziua mea începea pe la 6, cu exerciții fizice: abdomene, flotări… Mergeam cu autobuzul o oră până la liceu, timp în care citeam 100 de pagini dintr-o carte. Reușeam să fac asta într-o oră. Urmau orele de școală. Apoi, de cele mai multe ori, aveam repetiții cu trupa și cu orchestra. Drumul spre repetiții și apoi cel spre casă trebuia și el fructificat, așa că citeam. Ajungeam acasă pe la 6-7 seara, ieșeam puțin cu prietenii, apoi mă întorceam să fac lecții. Temele le făceam până pe la 1 noaptea, ca apoi să mai citesc o tură și să mă culc. Genul ăsta de program m-a disciplinat foarte mult și m-a ajutat în profesia pentru care cred că sunt făcut. Sunt un om cu bune și cu rele. Dar încerc în continuare să îmi gestionez timpul cât mai bine. Am doi copii, doi băieți, unul de 5 ani și celălalt de 9 ani, care îmi rod urechile. Și bine fac! Am o soție, studentă la Facultatea de Teatru din Timișoara, anul II, am o mamă minunată, care ne ajută enorm. Tatăl meu, din păcate, nu mai este, Dumnezeu să îl ierte, dar în sufletele noastre nu a încetat să fie prezent. Încerc să îmi fructific timpul cât mai bine și să rămân la fel de pasionat de meseria mea ca la începuturi, dar, în același timp, să fiu cât se poate de atent și de dedicat familiei. Astea îmi sunt prioritățile.
– Ești un showman autentic: cânți sublim (ai colaborat ani mulți cu Teatrul Național de Operetă), dansezi, arăți ca un prinț (nu degeaba l-ai jucat pe prințul Vronski, în „Anna Karenina”). Ce se ascunde, de fapt, în spatele unui actor care pare perfect?
– Se ascunde o disciplină de fier și zeci de mii de ore de muncă. Se ascunde, de fapt, pasiunea. Da, am colaborat cu Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”, am luat lecții de canto, am studiat cu maestrul Corneliu Fânățeanu, fie iertat, am făcut un workshop de aproape un an cu Tonkins Anderson, coregraful lui Janet Jackson, lucru care m-a ordonat, m-a disciplinat foarte mult pe zona de dans și a curățeniei prin mișcare. Da, nu degeaba îl joc pe prințul Vronski și îi mulțumesc din suflet regizoarei Ada Lupu pentru această oportunitate, a fost și este un proiect minunat, și de-abia aștept să îl joc mereu. Disciplina este factorul cheie. Cam asta se ascunde în spatele unui actor care doar pare perfect.
– Ai dat Bucureștiul pe Timișoara. Cum s-a întâmplat acest lucru? Ce bucurii și ce regrete ai în urma acestei decizii?
– Fiind angajat la Teatrul Național din Timișoara, petreceam foarte mult timp acolo, departe de soția mea și de băiatul cel mare care erau la București, iar asta presupunea ca noi să fim foarte mult timp despărțiți. Ne era foarte greu amândurora. Așa că am hotărât să ne mutăm cu toții la Timișoara, care este un oraș minunat, de care sunt în mod real îndrăgostit. Nu am niciun regret că ne-am mutat. Din când în când mi se mai face dor de locurile copilăriei, de prietenii din București, dar faptul că sunt angajat la Teatrul Național din Timișoara este o realizare și o bucurie reală, lucrul cu această echipă e o sursă extraordinară de inspirație și de energie. De asemenea, oamenii din Timișoara au o altă structură, mai calmă și așezată, mă simt minunat printre ei, și orașul e ceva mai liniștit decât Bucureștiul, traficul nu e așa de turbat. Luând fiecare detaliu în parte, este orașul ideal. Sunt nespus de fericit, mândru și recunoscător Adei Lupu că m-a dorit în echipa ei.
„Credința se trăiește, nu se vorbește”
– Ne-am întâlnit, la un moment dat, pe treptele catedralei din Timișoara. Nu era sărbătoare, ci o după amiază obișnuită. Ești credincios?

– Credința joacă un rol foarte important în viața mea. Am fost un curios și un cău-tător încă de mic, am „călătorit” mult, am vizitat frății adventiste, baptiste, penticostale, dar în final, m-am simțit acasă în locul unde de altfel și fusesem botezat, în biserica ortodoxă. Nu obișnuiesc să vorbesc despre asta pentru că eu cred că, mai ales în ortodoxie, credința se trăiește, nu se vorbește, dar o fac cu drag acum. Cum spuneam, am „călătorit” mult, am vrut să cunosc, am vrut să înțeleg. Consider că pentru mine (nu mă simt pregătit să generalizez), e vital să aleg o cale spirituală. În primul rând, din prisma meseriei mele. Sunt actor. Eu operez, în principiu, cu credința, dar plecând de la mine, pot da viață unui personaj, dar ca să izbutesc, am nevoie să cred, să pornesc la drum cu credință. Din punctul meu de vedere, fiecare universitate din lume ar trebui să aibă la examenul de admitere o probă de credință. Fiecare posibil viitor actor să țină un discurs de o oră, în care să le explice profesorilor care îl examinează care îi este credința, cum a întâlnit-o, cum îl ajută și cum îi îmbogățește viața. Actoria nu este o profesie pentru toată lumea. Un viitor actor trebuie să fie pregătit pe absolut toate planurile: emoțional, fizic, spiritual. Altfel nu se poate. Sau se poate, dar o faci cu jumătate de măsură și s-ar putea să îți pierzi timpul sau să ai surprize neplăcute pe viitor. Eu îmi impun să citesc un acatist pe zi, pentru că mă ajută foarte mult. Și când spun „îmi impun”, este pentru că, uneori, sunt luat de alte lucruri, de alte valuri. Despre credință se spune că dacă o ai, o ai, dacă nu, nu. Nu cred că este adevărat. Forțând comparația, credința este un mușchi care se antrenează. Dacă nu o antrenezi, se atrofiază. Nu e ceva cu care te-ai născut sau nu. Credința trebuie susținută prin exercițiu, zi de zi. Îngrijită ca și viața, pentru că, de fapt, credința este viață, ea trebuie vegheată, disciplinată, întreținută, hrănită.
O pisică pe aragaz
– E momentul să ne povestești despre familia ta…

– Da. După cum spuneam, am doi băieți, o soție și o mamă extraordinară. Suntem destul de bine închegați, zic eu. Ne responsabilizăm unii pe alții. Am făcut față unor încercări destul de grele, ceea ce îmi conferă un echilibru și o stare de spirit bună. Băiețelul cel mare are 9 ani. Îl cheamă Luca Ghyorghyos Cuenca Fromesta Nițu. Cred că astea îi sunt toate prenumele. Nici până în ziua de azi nu le-am învățat. Este băiețelul soției mele dintr-o relație anterioară, dar eu consider că este și copilul meu. Este un băiat extraordinar de sensibil, și la asta lucrăm. Ca, în egală măsură, să își păstreze sensibilitatea, dar, pe de altă parte, să fie angrenat în realitate. Orice copil este cu mult mai viu decât un adult, asta e cert. Dar emoțiile trebuie educate și ținute în frâu. Cât despre cel mic, Sava, el e cumva opusul, o ultimă ispravă a lui a fost că a vrut să pună pisica pe aragaz, pe foc, normal că pisica a sărit și l-a zgâriat peste tot. I-am explicat: „Sava, nu punem pe foc pisica pentru că o ardem. Nu facem asta!”. „O ardem?”. „Da”. „Și nu putem să o stingem după aia?”. „Nu e vorba că o stingem, că de stins o stingem noi, dar e vorba că o doare”. I-a rămas lui ceva în cap cu stinsul, așa că după 5 minute, încerca să bage pisica în veceu ca să o stingă. Cam astea despre cel mic. Soția mea e cel mai frumos și mai sănătos lucru din viața mea. E o fată extraordinară. O iubesc enorm și îi mulțumesc pentru toată atenția și încrederea pe care mi le acordă, pentru toată prietenia și simplitatea cu care tratează lucrurile. Îi mulțumesc pentru întâlnire! Iar mama mea este mama mea. Ce aș putea spune mai mult? Cam astea ar fi de spus despre familia mea.
– În ce spectacole joci la Teatrul Național din Timișoara?
– Joc în foarte multe spectacole, slavă Domnului. Ultima premieră a fost „Îmblânzirea scorpiei”, în regia lui Radu Iacoban, unde joc Petruchio, alături de o Catarină minunată, Flavia Giurgiu. A fost o premieră superbă. Radu e un regizor extraordinar! Am mai lucrat împreună, la „Povestea acelor oameni care într-o seară s-au adunat în jurul unei mese”. Radu este și actor, așa că ne leagă foarte multe lucruri. Un alt spectacol minunat este „Hamlet”, în regia Adei Lupu, unde joc alături de Bean, solistul de la Subcarpați. Ar mai fi „Anna Karenina”, pe care l-ai menționat și tu. Apoi, „Mătușa Julia și condeierul”, în regia lui Sabin Popescu, un artist deosebit, „Don Juan”, în regia lui Ion Ardeal Ieremia, „Sunt o babă comunistă”, regia Antonella Cornici, „Zorba grecul”, regia Mihaela Lichiardopol, „O scrisoare pierdută”, regia Ada Lupu, „O noapte furtunoasă”, regia Ada Lupu, „Durerea fantomă”, în regia lui Ion Ardeal Ieremia și e posibil să mai fie și altele. Că joc mult, slavă Domnului!
– Ce așteptări ai de la noua stagiune?
– Vreau ca noua stagiune să mă găsească sănătos, în formă. Aștept provocări. Am uitat să spun că sunt și student în anul II la master. Să văd cum o scot la capăt și pe asta. Să fim sănătoși și le-om face pe toate! Să rămânem pasionați. Așa vom rămâne și vii, nu ne va muri sufletul. Și să stăm cu gândul sus. Să stăm cu credință!