– Este orașul adolescenței mele. Am trăit aici patru ani până la majorat, chiar dacă într-un internat de liceu de la periferie. L-am mai vizitat de câteva ori, dar mai mult în grabă. Recent, i-am bătut străzile la pas, ca să descopăr un oraș aproape complet primenit, gata să fie, anul viitor, Capitală Culturală Europeană –
Locul unde a început revoluția

Ajung în Piața Operei. Edificiul prestigioasei instituții de cultură, emblemă a orașului, strălucește în razele soarelui de toamnă. Fațada albă reflectă lumina în partea aceasta a pieței largi. Peste geometria clădirilor, se întinde un văzduh senin, de un albastru intens, de parcă l-ar fi zugrăvit muncitorii de la Fabrica de Vopsele Azur, una dintre cele mai vechi unități industriale din Timișoara. În decembrie 1989, au ieșit în stradă, împreună cu angajații altor fabrici din oraș, pentru a înfrunta regimul ceaușist. Unii dintre ei au căzut răpuși de gloanțe, dar sacrificiul lor nu a fost inutil. „Azi în Timișoara, mâine în toată țara”: cuvintele acestea strigate pe stradă de zeci de mii de revoluționari timișoreni au pus România pe drumul libertății. Nimic însă nu anunța zguduirea socială sângeroasă, schimbătoare de sistem politic, de la jumătatea lunii decembrie, nici măcar cu o zi înainte ca împușcăturile să se audă în oraș. În după-amiaza zilei de 15 decembrie, am fost la un film, unul dintre filmele acelea cu bătăuși asiatici (karatiști, samurai) care rulau în anii aceia în cinematografe, apoi am trecut pe la gară să-mi iau bilete ca să merg acasă, în vacanța de iarnă primită cu o zi mai devreme. În Piața Sfânta Maria, situată peste râul Bega, cum vii dinspre Catedrala Ortodoxă, era strânsă o mulțime de câteva zeci de oameni, fapt destul de curios în acele timpuri. Am întrebat de ce s-au adunat acolo, dar nu s-au grăbit să-mi răspundă, rămâneau tăcuți. Simțeam o oarecare tensiune în aer. În sfârșit, unul dintre ei mi-a dezvăluit misterul: „Îl evacuează pe pastorul Tökés”. Cine era pastorul Tökés, cine îl evacua, de ce îl evacua nu am mai întrebat. Eram doar un elev internist de la Liceul Silvic, urma să călătoresc toată noaptea cu trenul până în Gorj, începea vacanța de iarnă, evacuarea unui popă era un eveniment care nu avea loc în mintea mea, chiar dacă fizic, pentru câteva minute, am fost și eu sub ferestrele clădirii unde încă locuia pastorul reformat. Acolo, în seara aceea, s-a aprins flacăra revoluției, dar eu nu am știut nimic, nu am intuit nimic. Mi-am aprins o țigară și m-am îndepărtat. Când m-am întors, în ianuarie, revoluția trecuse, lăsând în urmă cruci multe, familii îndoliate și deschizând drumul spre o nouă epocă. O vreme, au mai circulat povești despre teroriști ascunși în Pădurea Verde, dar nouă nu ne păsa: în pădure se ascundeau numai mistreții, peste care am dat, deseori, când ne afundam în mărăcinișuri.
Cărțile de pe pavaj

Unul dintre primele semne certe ale libertății au fost cărțile autorilor români interbelici, scoase la vânzare pe o mușama întinsă direct pe pavajul Pieței Operei. Editura Humanitas, activă imediat după revoluție, începuse să publice scrierile lui Cioran, Eliade și Noica, intelectuali interbelici necunoscuți până atunci publicului larg. Descopeream în cărțile lor idei și cuvinte absolut noi, cu totul diferite de ceea ce știam până atunci. Erau atât de diferite, încât uneori mi se păreau năstrușnice, mă făceau, pur și simplu, să râd. Obișnuiam să le citesc unor colegi din internat și hăhăiam cu toții la câte o frază din Pe culmile disperării, de pildă. În același timp, însă, ceea ce citeam îmi schimba mintea, mă ajuta să înțeleg un pic mai bine lumea și să fiu mai curajos. Da, curajul pe care l-am avut după aceea a fost stimulat de lecturile din cărțile acelea subțiri, scoase la vânzare de bișnițari, pe mușama, în Piața Operei din Timișoara. Era vorba acolo despre individualism, despre conștiință, despre eul personal, despre multe lucruri pe care ideologia comunistă le-a reprimat până la revoluție. Acum, după 30 de ani, cărțile acelea, reeditate, sunt puse frumos în rafturi, în librării elegante. Vechiul pavaj a fost înlocuit cu unul nou. Pe locul unde erau puse cărțile, uneori acoperite cu un celofan, ca să fie ferite de ploaie, se află, zilele acestea, un cort unde trecătorii sunt chemați să semneze o petiție pentru confiscarea averilor ilicite. Un filon civic rămâne mereu viu în Timișoara. Merg pe strada Alba Iulia, exclusiv pietonală (înainte de revoluție, circulau pe aici și mașinile, și tramvaiul, era mare înghesuială) și ajung în Piața Libertății, acum complet pavată. Odinioară, avea o oază de verdeață în mijloc, cu bănci, unde obișnuiam să stau când ieșeam în oraș, din internatul din Pădurea Verde, ca să privesc cum trec tramvaiele și să le ascult uruitul greoi pe șinele vechi. Piața era decrepită în anii aceia, pereții clădirilor marcați de patina timpului, regimul comunist nu prea se îngrijea să dea strălucire arhitecturii moștenite de la imperiul austro-ungar. Acum, totul este renovat, fațadele clădirilor sunt proaspăt vopsite în culori vii. Traversez linia de tramvai și parcurg până la capăt o stradă nou pavată, de asemenea, pietonală. Ajung în scurt timp în Piața Unirii, înconjurată de clădiri colorate atât de frumos, încât par un șir de prăjituri abia scoase din laboratorul cofetăriei unde au fost preparate cu măiestrie și eleganță. Ocolesc apoi pe la Bastion, unde se află un tun, vestigiu al epocilor de conflicte militare dintre turci și habsburgi, ajung în zona magazinului Bega, trec prin fața sinagogii, revin în Piața Operei, apoi, pe lângă Catedrala Ortodoxă, loc de martiraj în decembrie 1989, intru în parcul care se întinde până pe malul Begăi și mă opresc la picioarele unui pod pe sub care trece un vaporaș. Timișoara este probabil singurul oraș din România pe care îl poți vizita pe apă. Ce-i drept, trebuie să fii răbdător: vaporașul circulă cu o viteză de numai 5 km pe oră.
Capitală Culturală Europeană

Anul viitor, Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană. Decizia a fost luată în 2020, prin votul Consiliului Uniunii Europene pentru anul 2021, dar festivitățile au fost amânate din cauza pandemiei Covid-19. Autoritățile locale, dar și cele naționale (Ministerul Culturii) se pregătesc, în funcție de responsabilități, să organizeze evenimente culturale și să-i aștepte pe vizitatorii care vor sosi în oraș. Suma alocată de Ministerul Culturii depășește 50.000.000 de lei. Sloganul anului va fi „Luminează orașul prin tine”. De pe site-ul timisoara2023.eu, aflu că vizitatorii vor avea parte de o „călătorie transformatoare cartografiată în jurul a trei teritorii principale: al Oamenilor, al Locurilor și al Conexiunilor”. Ce ar fi, mai exact, Teritoriul Conexiunilor? Un teritoriu care „unește Oamenii – atât cetățenii din Timișoara, cât și cei din Europa și din întreaga lume – și Locurile, pregătind orașul să împărtășească experiențe din dimensiunea regională și transnațională, cu scopul de a redefini profilul internațional al Timișoarei în ceea ce privește tema interdependenței teritoriale”. Sună destul de abstract pentru publicul larg, dar sunt convins că, în realitate, vor fi evenimente atractive pentru toți timișorenii și pentru toți cei care vor veni în oraș. Titlul onorific acordat anual pentru două orașe europene (anul acesta sunt trei: Timișoara – România, Veszprém – Ungaria și Eleusina – Grecia) a fost institutit în 1985. Pe atunci, România era o țară din lagărul socialist. Nimeni nu visa că regimul comunist va cădea, iar flacăra revoluției va fi aprinsă aici, la Timișoara. Acum, orașul-martir se pregătește să primească turiști din lumea întreagă, pentru a se bucura de evenimentele culturale și de ambianța citadină din inima Banatului. Orașul de astăzi nu mai seamănă, cel puțin în zona centrală, cu orașul de acum 30 de ani. S-a schimbat în bine, a fost primenit, bucură ochiul oricui îl vizitează.