Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

DIPIT SAUCE – Sosuri picante din Bihor

ROMÂNI CARE AU REUȘIT

Maximilian Klosowski și Diana Letea

Fie că preferăm preparatele din carne – fier­te, fripte sau la grătar –, fie că ne răs­fă­­țăm mai degrabă cu legume trans­formate în salate, parcă tot mai apetisante sunt, și unele, și altele, cu un sos cremos turnat deasupra. Cele mai multe dintre reclamele TV la produse ali­mentare au succes tocmai pentru picătura aceea de sos care se prelinge, încetișor, peste mân­­carea gata preparată, atât de apetisantă, încât ne trans­formă instant, din telespectatori în consu­matori. Că sosul din imagine doar pare mai gustos decât oricare alt preparat similar găsit în comerț e, deja, altă poveste.

O poveste din care un tânăr din Oradea a rea­lizat o afacere. Constatând că ingredientele so­su­rilor din comerț nu sunt nici naturale, nici toc­mai sănătoase, a decis să încerce să prepare sosuri „per­sonale”, pentru familie și prieteni. Așa s-a năs­cut o afacere care se bucură, deja, de succes, și nu doar în România. Tânărul se numește Maxi­milian Klosowski, are 33 de ani, iar mica sa afa­cere – Dipit Sauce – e subiectul articolului de față.

Fără chimicale și coloranți artificiali

Pe Maximilian, pandemia l-a prins student la Aviație. Cursu­rile au fost sus­pendate și, om activ, și-a zis să în­cerce o afa­ce­re. Prima a fost tehnică: fabri­ca­rea de vopsea cauciucată pen­tru auto­tu­risme, dar n-a ieșit. A doua a fost ali­mentară: ma­re amator de so­suri, s-a gândit să experimenteze ceva în acest domeniu.

„Sunt bucătar din pasiune și de fiecare dată când mâncam ceva, indiferent unde, mă gân­deam ce sos a­nu­me ar putea îmbunătăți gus­tul mâncării res­pective. De vreo zece ani, de când am început să citesc ce conțin sosurile din co­merț, am de­cis să nu mai cum­păr și să îmi prepar singur sosurile preferate acasă”, spune Maximilian. Cum le preferă pe cele iuți, a culti­vat, o vreme, într-o seră improvizată pe balcon, diverse sortimente de ardei iuți, inclusiv Carolina Reaper, cel mai iute ardei din lume, primit de la un prieten, în 2017. Abia după ce a testat, în familie și pe prieteni, ne­nu­mărate combinații de condimente, Maximilian a decis să se implice într-o astfel de afacere.

Din fonduri proprii, aproximativ 7000 de euro, a închiriat un spațiu pe care l-a utilat conform normelor legale, a cumpărat sticle, etichete, ma­teria primă și a creat un site. Deocamdată, în mica firmă lucrează doar Maximilian, respon­sabil cu producția propriu-zisă, și prie­tena sa, Diana Letea, care se ocupă de par­tea de design și pro­movare. Anul aces­ta, intenționează să acce­seze fonduri europene, ca să mărească capacitatea de producţie. „Scopul este să intrăm într-un lanţ de maga­zine mari”, spune tânărul antreprenor.

Doar ingrediente naturale

– Piața alimentară geme de sosuri importate din toată lumea. Ce anume di­ferențiază pro­du­sele voastre de cele­lalte, ale unor branduri ce­lebre?

– Avem experiență în nutriție, știm cât de im­portant este să avem o dietă echilibrată, de aceea nu fierbem, nu „ar­dem” nutrienții din ingrediente. În plus, folosim doar ingrediente naturale, fără adaos de chimicale și coloranți artificiali.

– Care sunt aceste ingrediente?

– În primul rând, ardei din soiurile cele mai iuți din lume, apoi ardei gras roșu, ardei kapia, co­­riandru, usturoi, ceapă, suc de limè, ulei de măs­­line, ulei de rozmarin, oțet, în diverse com­bi­nații, potrivite fiecărui fel de carne în parte sau salatelor asortate.

– De unde vă procurați materia primă?

– De la producători locali. Colaborăm cu ci­neva care deține un solar în care sunt cultivați ar­deii iuți, ardeii capia și cei roşii, dar și celelalte legume de care avem nevoie, bio garantat.

Prietenii, primii clienți

Înainte de a crea un sos nou, Maximilian tes­tează și experimentează tot felul de combinații de ardei iuți cu diverse condimente, un proces care durează aproximativ o lună. În tot acest timp, este studiată compoziția și consistența sosului, armo­nia dintre arome, dar se ține cont și de păre­rile prietenilor, cei pe care Maximilian Klosowski tes­tează, de fiecare dată, un sos nou.

– Câte sortimente de sosuri aveți acum în por­tofoliu?

– Avem nouă sortimente de sosuri iuți – Dra­cula`s Breath, Classic, Roasted, Honey Haba­nero, Tex-Mex, Piri-Piri, Spicy Smokey, Smoky Sauce și Lava Hot Paste– , dar și două sosuri pentru paste – Dipit Arrabbiata și Dipit Basilico.

– Există un sortiment mai des solicitat, pe care clienții voștri să-l prefere cu prioritate?

– Cele mai căutate sunt sosurile din gama „Dracula”, fermentate, din cel mai iute ardei din lume. Dracula’s breath (Respirația lui Dracula – n.red.) este de două ori mai iute decât ardeiul Ca­rolina Reaper, din care e produs, tocmai pen­tru că are nevoie de trei săptămâni ca să fermenteze. Și Honey Habanero, un sos cu miere, e printre preferatele clienților.

– Care e termenul de valabilitate al sosurilor voastre, ținând seama de faptul că sunt produse din ingrediente naturale?

– Termenul de valabilitate este de maxim un an de zile, păstrat, desigur, la rece, după deschi­derea sticlei. Deocamdată, produsele Dipit Sauce sunt realizate pe comandă, pentru băcănii şi ma­ga­zine din Bucureşti, Iaşi, Cluj și Râmnicu Vâl­cea. Pe lânga piața din România, produsele Dipit Sauce se mai găsesc și în magazine din Germa­nia, dar vor urma, cu siguranță, mai multe țări. Capacitatea de producţie actuală este de 10.000 de sticle de sos pe lună, al căror preț este cuprins între 20-40 de lei, pentru sosuri ambalate în sticle de 50 ml sau 200 ml.

„E trist că firmele mici nu se bucură deloc de susținere”

Gust mexican, creat în România

– Ați avut momente în care să vă fi dorit să renunțați?

– E firesc să apară și aceste momente, dar, cu răbdare și ambiție, mergem mai departe. Îmi pla­ce antreprenoriatul și, deși înainte nu mă price­peam deloc la a administra o afacere, mă docu­men­tez, învăţ în fiecare zi lu­cruri noi. E foarte impor­tant că pot să fac ce îmi do­resc, că nu lu­crez pentru altcineva şi am în permanență tot felul de idei noi. Cred că orice tânăr ar trebui să aibă curaj, să nu se dea bătut la pri­­­mul obs­tacol. De obi­cei, pri­mii doi ani sunt mai grei în orice afacere, până te pui pe pi­cioare, până îți dai dru­mul și te faci cunos­cut. Dar, și doar un pas da­că faci înainte, în fieca­re zi, va fi din ce în ce mai bine.

– Care îți sunt bucuriile și necazurile, ca antreprenor în România?

– Bucuria este că taxele datorate Statului sunt cât de cât ok, dar e trist, după părerea mea, că fir­mele mici, la început de drum, nu se bucură deloc de susținere din partea aceluiași Stat.

*

Ambițios din fire, orădeanul Maximilian Klo­sowski își dorește ca sosurile sale – Dipit Sauce – să ajungă și pe rafturile magazinelor din Statele Unite ale Americii, chiar dacă știe că e oarecum di­ficil să le transporte peste Ocean. Până atunci, ama­­torii de sosuri iuți, picante sau dulci, din ingre­diente naturale și gustoase, și le pot procura de pe conturile de face­book sau insta­gram Dipit Sauce, dar și de pe site-ul propriu al firmei.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian