O dragoste redovedită
– Pe 2 iunie 2023, Regele Charles al III-lea al Marii Britanii vine în România, la scurtă vreme după urcarea pe tron. Cum se explică această onoare pe care o face unei foste țări comuniste din Răsărit?

– Sunt și eu foarte încântat că – deja încoronat – fostul prinț moștenitor al Coroanei Britanice nu consideră că augustele sale însărcinări prezente îl pot separa de dragostea sa mereu dovedită față de țara noastră. Nu e vorba despre o vizită de stat, și totuși, prezența noului suveran pe sol românesc nu poate trece neobservată. În lunga sa pregătire pentru domnie, Charles însuși n-a evitat niciodată să vorbească public despre afecțiunea față de România, al cărei patrimoniu, mai ales transilvan, i s-a părut prețios și exemplar. Fiind o persoană pe deplin educată, cu o cunoscută sensibilitate față de natură și cultură, el n-a fost doar un turist celebru. Știm că Regele Charles al III-lea a impulsionat prin felurite programe și acțiuni toate activitățile menite să popularizeze în lumea (cu precădere anglofonă) frumusețea tezaurului arhitectonic din arcul Carpaților românești. La acest elan afectiv a contribuit și prețuirea sa față de spiritualitatea Ortodoxiei, dublată de înrudirea Monarhiei britanice cu Casa Regală a României.
– Că Regele Charles este îndrăgostit de Transilvania e un lucru știut. S-a „împământenit” acolo, are mai multe proprietăți, dar una e să vii în vacanță în calitate de prinț, și alta e să vii în calitate de rege. Ce implicații politice are acest gest?
– N-aș exagera semnificațiile politice ale unei deplasări cu caracter privat. Desigur că Regele Charles se va întâlni cu președintele României, făcând astfel un natural gest de curtoazie. Pe de altă parte, nu Suveranul este vectorul politic al Regatului Marii Britaniei și Irlandei de Nord, cât premierul acestei țări. În același timp, notorietatea globală a monarhului – sporită de uriașul impact mediatic al recentei ceremonii de încoronare, la Londra – va fi notată de opinia publică internațională. Simplul fapt că elementele de legătură între Regele Charles și România vor fi reamintite în nenumărate editoriale și, poate, documentare de arhivă, e de natură să ne bucure.
„Acest «love story» între Prințul Charles și România ne-a adus beneficii de imagine”
– Cu siguranță că ați călătorit și Dumneavoastră în Ardeal. Ce frumuseți ale zonei credeți că pot exercita o „fascinație regală”: priveliștile, istoria, originile familiei, natura, oamenii? Ce să-l fi îndemnat pe Charles să-și cumpere case în Transilvania, să devină om al locului?
– Transilvania este, într-adevăr, un teritoriu de o frapantă bogăție naturală, în general bine prezervată, dar și scena istorică a unui patrimoniu divers, care face din ea o emblemă a Europei Centrale și un model de diversitate culturală. N-a fost, firește, un loc lipsit de convulsii istorice și drame, însă tărâmul celor Șapte Cetăți a înflăcărat imaginația post-romantismului occidental, inclusiv prin mitologia legată de figura domnitorului Vlad Țepeș, „exploatată” literar de la Jules Verne, până la Bram Stoker. Trebuie să recunoaștem că și pentru noi, dacă suntem români din vechiul Regat – sau „regățeni”, cum mai eram numiți – Transilvania reprezintă un model regional de ținută civilizată, un loc mai bine gospodărit și un spațiu care, de la colonizarea romană, primele cnezate, epopeea lui Mihai Viteazul, creația filologică și istoriografică a Școlii Ardelene, Revoluția de la 1848 sau momentul exaltant al Marii Uniri, constituie matricea poporului nostru în varianta ei cea mai bună. Un Rege precum Charles al III-lea e un om al modernității (în fond, țara sa se află în G7 și a constituit, până acum o jumătate de secol, cel mai întins imperiu cunoscut în istorie), dar este simultan un conservator pur sânge. O persoană care a preluat din lunga tradiție a propriei dinastii, valorile lumii creștine, așa cum s-a manifestat ea înainte de Revoluția Franceză. Dacă celelalte monarhii europene – cu excepția, poate, a Spaniei – au devenit, cumva, strict simbolice, regalitatea din Marea Britanie concentrează un mileniu de neîntreruptă tradiție a excelenței în arte, științe, comerț, viața intelectuală și academică, dar și pagini de eroism militar și descoperire geografică fără seamăn. Să știți că anglicanismul este – sau era până nu demult – foarte apropiat de Ortodoxie, iar monarhul rămâne șeful acestui cult, care păstrează mult din creștinismul de dinaintea Marii Schisme, plus „nesupunerea” față de centralismul romano-catolic al Papalității. Nu cred că fascinația fostului Prinț Charles față de tradiția bizantină, păstrată și de românii transilvăneni, e un capriciu față de un anume „exotism” confesional, cât o profundă formă de nostalgie față de un stil de viață pe care industrializarea și secularizarea societăților occidentale au ajuns aproape să-l distrugă. Sau să-l mute la muzeu și să-l rezerve doar manualelor de istorie și studiilor etnologice.
– Afecțiunea față de România l-a îndemnat pe Prințul Charles să devină un „propagator” al frumuseților ei. Nimeni, niciodată, n-a vorbit mai emoționant despre ea, de la un asemenea rang: o reclamă cu adevărat princiară! Iar acum, revine în calitate de rege. Ce urmări vor fi pentru imaginea României în lume?
– Așa cum am apucat să vă spun, acest „love story” între Prințul Charles, actualul monarh britanic, și România ne-a adus cu siguranță beneficii de imagine. Mai ales că, în primul deceniu post-comunist, am „reușit” – prin deciziile nesăbuite ale conducătorilor noștri de atunci – să ne compromitem prin „nefăcute”, de tipul „mineriadelor” succesive… Chiar dacă s-a concentrat aproape exclusiv asupra Transilvaniei – unde a fost, cel puțin la început, atras, mai cu seamă prin „lobby”-ul făcut de anumite vlăstare ale aristocrației maghiare – Regele Charles s-a apropiat de Regele Mihai și a contribuit indiscutabil la convingerea cancelariilor occidentale că românii sunt un popor civilizat, adică european. Și că dovezile noastre inițiale de incapacitate democratică sunt mai mult efectul inerțial al dictaturii staliniste a lui Ceaușescu, decât o trăsătură intrinsecă a poporului român. Aș pune acest efect de ecou favorabil în corelație cu impactul pozitiv avut de vizita Papei Ioan Paul al II-lea la București, în luna Mai, 1999. Astăzi suntem în sfârșit cunoscuți mai bine și în general apreciați, inclusiv grație prezenței masive a românilor în toate țările vest-europene, dar stereotipurile ostile la adresa noastră n-au dispărut integral, pentru că facem doi pași înainte și unul înapoi…
„Întâlnirea cu președintele României va fi protocolară”
– Vizita Regelui Charles al III-lea în România implică și o escală oficială la București. Ce teme credeți că vor fi abordate la nivel oficial?
– Așa cum anticipam, întâlnirea cu președintele României va fi protocolară. Nu cunosc, desigur, dacă s-a convenit pe canale diplomatice o agendă detaliată a discuțiilor. Cred mai curând că cei doi șefi de stat vor face un tur informal de orizont asupra problemelor care frământă actualmente Europa, de la războiul purtat de Federația Rusă în Ucraina, până la dificultățile tranziției verzi (spre economia post-hidrocarburi). Firește că va fi examinat și stadiul relației bilaterale, aflat sub o zodie favorabilă.
– Sunt capabili mai-marii țării să fructifice acest eveniment de excepție? În ce domenii?
– Pentru un progres cuantificabil, e nevoie de o vizită a premierului român la Londra sau de o deplasare oficială la București a locatarului din 10, Downing Street. Adică, de o întâlnire atent pregătită a șefilor celor două executive. E limpede însă că dl Rishi Sunak – un fervent apărător al Ucrainei – va lua notă, și cu acest prilej, de faptul că Monarhul său este un „avocat” al țării noastre, aflată în imediata vecinătate a teatrului de război. N-ar fi exclus ca programarea unor vizite în format inter-guvernamental să fie stimulată de prezența în România a noului Rege, chiar și cu titlu privat.
„România e suficient de dezvoltată și matură social pentru a se transforma prin forțe proprii. Ne mai trebuie o clasă politică de mai bună calitate”
– Credeți că vizita Regelui Charles al III-lea va schimba în bine imaginea României în lume sau, dimpotrivă, va fi ironizată, mai ales de presa britanică, drept „ezoterică și hiperecologistă”?
– Presa oricărei democrații funcționale e liberă, așa că nu trebuie să ne așteptăm nici la un torent de elogii prefabricate, nici la absența – în funcție de orientarea fiecărei publicații sau televiziuni – a unor ironii, desigur benigne. Republicanii din Marea Britanie nu depășesc 20% și sunt, oricum, respectuoși cu venerabila instituție. Mă faceți să mă gândesc iarăși la Ioan Paul al II-lea, care era tratat cu venerație, până și de șeful „comuniștilor reformați” din Italia, pe atunci Fausto Bertinotti. Mai trebuie notat un fapt. Lumea politică britanică se așteaptă ca membrii Casei Regale să nu exprime public poziții care ar putea părea prea personale sau partizane. Ei bine, Prințul Charles – care are o personalitate puternică și replici spontane adesea usturătoare – nu prea s-a conformat acestei așteptări. Sunt chiar curios dacă obiceiul său de a nu-și reprima judecățile de valoare strict personale va continua în noua sa postură. Înclin mai curând să cred că da.
– Cum ar trebui România să transforme în profit acest eveniment excepțional?
– România e suficient de dezvoltată și matură social pentru a se transforma prin forțe proprii. Suntem membri UE și NATO, avem o poziție geostrategică prețioasă pentru cele două organizații… Ne mai trebuie o clasă politică de mai bună calitate și un plus asumat de meritocrație: asta înseamnă, printre altele, să renunțăm la promovările strict clientelare, care scuză până și furtul intelectual numit plagiat. Dacă vom fi sau nu în stare să ne creștem standardele de selecție a personalului politic și, odată cu ele, nivelul național de ambiție, nu depinde decât de noi, așa că nu cred că Regele Charles al III-lea ne poate ajuta în acest sens…
– Domnule Baconschi, credeți că Monarhia ar fi o soluție pentru România?
– Deschideți o problemă care, cum-necum, pare închisă, cel puțin în actuala etapă. Eu am avut onoarea de a-i cunoaște pe Regele Mihai, pe Regina Ana și pe alți membri ai Casei noastre Regale, așa încât, pe vremea când votam… PNȚCD, speram că restaurarea Monahiei ar putea reprezenta, atât regăsirea tradiției care a permis miracolul României Mari, cât și o reală ruptură față de regimul comunist. Cum se spune (prea adesea) la noi, „n-a fost să fie”. Nu știm însă din ce e făcut viitorul! Între timp, apreciez tot ce face Principesa Margareta, Custodele Coroanei, pentru păstrarea tradițiilor nealterate, stimularea hărniciei și a solidarității, pentru regăsirea meșteșugurilor tradiționale și a onestității în viața comunității românești. Mă rog adesea pentru odihna veșnică a Regelui Mihai, un om de stat cu un total devotament față de Țară, care a trecut, fie acasă, fie în exil, prin numeroasele nenorociri ale veacului nu demult încheiat. Memoria sa trebuie oricum cultivată, cu titlu pedagogic și în numele destinului mai demn pe care l-am fi putut urma, dacă n-am fi căzut pradă regimului bolșevic.