Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Portul Constanța, în era modernizării

– Dezvoltarea economică a României, dar și războiul din Ucraina, arată cât de important este portul Constanța pentru Comunitatea Europeană. Autoritățile sunt constrânse să facă investiții pentru modernizarea și extinderea lui. Dar care sunt proiectele? –

Mai multe mărfuri

Ce ne-am face fără fonduri europene?

Turiștii nu dau buzna în portul Constanța, așa cum o fac în stațiunile de pe litoral. Ce să vadă? Aici nu sunt plaje, cluburi, terase. Sunt vapoare, contaniere, macarale, camioane, depozite etc. Ac­tivitatea portuară se desfășoară departe de inte­resul și ochii publicului larg. Schimbările din acest imens perimetru nu sunt vizibile așa cum sunt cele din centrul unui mare oraș. Cu toate acestea, portul Constanța se transformă continuu prin lucrări de mo­dernizare, de extindere, prin dotarea cu echi­pamente moderne, prin alimentarea cu energii cu­ra­te. Banii provin, în cea mai mare parte, din fon­duri europene. De pildă, o firmă, numită Constanța South Container Terminal SRL, derulează un pro­iect numit „Modernizarea și dezvoltarea capacității portului Constanța – dezvoltarea infrastructurii portuare în zona de dezvoltare A, MOL II-S Port Constanța Sud prin extinderea platformei portuare facilitând transportul multimodal”. Sună tehnic, dar dacă vedem care sunt obiectivele, ne putem imagina cam ce se întâmplă acolo. Prin lucrările care vor fi realizate prin proiect vor fi obținute următoarele rezultate: – 16 hectare platforme portuare amenajate; – dezvoltarea rețelelor de alimentare cu apă și energie electrică, atât pentru alimentarea navelor, cât și pentru funcționarea echipa­mentelor și altor facilități amplasate pe platforma portuară; – creșterea volumului anual de mărfuri la aproximativ 1.700.000 tone/an (traficul total în 2022 a fost de 75.537.687 tone); – reducerea emisiilor de CO2 de minim 177.000 tone echivalent pe an, în anul 2030. Este un proiect amplu, cu o valoare financiară de 347.692.690 de lei, din care 221.283.406 de lei sunt acordați din fonduri europene, prin Programul Opera­țional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020. Proiectul ar trebui finalizat anul acesta, la 31 decembrie. Obiectivul major este ca portul Constanța să fie conectat, în cele mai bune condiții, la Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN – T), formată din autostrăzi și căi ferate care traversează continentul euro­pean, inclusiv România.

Energie curată, digitalizare

”Macarale râd în soare”

Un alt mare proiect se numește PIO­NEERS și, în urma implementării, portul Cons­tanța va avea energie curată, va fi digitalizat și mai puțin poluant. Proiectul este unul paneuropean, fiind coordonat de auto­ritățile portului Antwerp – Bruges, care au la dispoziție un buget anual de 200.000.000 de euro, până în 2028. Proiectul a primit finan­țare europeană în cadrul Programului de Cercetare Inovare – Horizon 2020 și reuneș­te patru porturi: Antwerp – Bruges (Belgia), Constanța (România), Barcelona (Spania) și Venlo (Olanda). Alături de cele patru por­turi, în proiectul PIONEERS se regăsesc alte 42 de entități din diverse domenii: operatori de terminale și transportatori, expeditori, ins­titute de cercetare, dezvoltatori de tehnologii, inovatori, consultanți, universități din Belgia, Italia, Grecia, Olanda care vor contribui la punerea în practică a soluțiilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din activitățile portuare. Ca să dau un exemplu concret: ener­gia verde produsă de parcurile eoliene din Do­brogea poate fi stocată în baterii mari, tip con­tainer (ar urma să fie construită o fabrică de ba­terii la Brăila), iar bateriile respective să fie ampla­sate în port, pentru necesitățile de electricitate. Alte soluții: camioane electrice, piste de biciclete, plat­forme și aplicații IT pentru transportatorii de per­soane și mărfuri, dar și pentru turiștii străini care sosesc cu vaporul, automatizarea completă a unor echi­pamente și utilaje etc. PIONEERS este un pro­iect cu bătaie lungă, care va plasa portul Cons­tan­ța printre cele mai moderne din Uniunea Europeană.

Coridorul Rin – Dunăre

Un port maritim este important nu numai pentru traficul naval, ci și pentru traficul rutier și feroviar. Avem o autostradă București – Constanța și o cale ferată Arad – Constanța, căi terestre pe care se des­fășoară un du-te-vino zilnic de mărfuri tran­zitate prin portul Constanța. Cerealele din câm­piile ro­mânești ajung mai întâi aici, fiind trans­portate cu trenul sau cu camionul. Fluxul de măr­furi agricole din Ucraina a fost redirecționat, în cantități masive, prin portul nostru, după începerea războiului, în februarie 2022. Aceste realități co­merciale impun lucrări de modernizare și extindere a infrastructurii feroviare care „înțeapă” zona portuară dinspre interiorul țării, mai ales că liniile ferate sunt co­nec­tate cu cele europene. CFR a scos recent la licitație un proiect în valoare totală de 456.939.903 lei, bani alocați în cea mai mare parte din sur­se europene (Programul Connecting Europe Facility), dar și de la bugetul de stat și din resursele proprii ale CFR. Pro­iectul se numește „Modernizarea in­fra­struc­turii feroviare din Portul Cons­tanța – Etapa I, Valul lui Traian”, investiția fiind considerată o etapă inițială pentru a asigura interope­ra­bilitatea Coridorului Rin – Du­nă­re pe teri­toriul României, condu­când la o legătură mai eficientă cu rețeaua fero­viară din centrul și sud-estul Europei.

Rețeaua de electricitate

Echipamente moderne, energie curată

Compania Națională Administrația Por­turilor Maritime SA Constanța derulează un proiect care prevede „Modernizarea in­frastructurii de distribuire a energiei elec­trice în Portul Constanța”, obiectivele fiind: modernizarea rețelei electrice de dis­tribuție, construirea unei noi stații de trans­formare, dezvoltarea sistemului SCA­DA (sistem de monitorizare a acti­vită­ții ener­getice), posturi noi de transformare etc. Investiția este în concordanță cu stra­tegiile Comisiei Europene pentru porturi verzi și creșterea eficienței tehnice și econo­mice a utilizării energiei electrice. Contractul de finanțare a fost semnat în 23 noiembrie 2021 și are o valoare financiară de 113.390.408 lei, din care 63.821.814 lei sunt acordați de Uniunea Europeană. Un alt proiect se numește „E-COLD” și constă în asigurarea condițiilor pentru alimentarea cu energie a tuturor navelor la țărm. Va­loarea totală a proiectului este de 18.800.000 de euro, 85% din sumă fiind contribuție a Uniunii Europene, prin Me­ca­nismul pentru Integrarea Europei. Iată, așadar, că lucrurile se mișcă bine în portul Constanța. Dincolo de nume abstracte și cifre se află    proiecte în derulare, finanțate în mare parte din bugetul european.

Foto: Port Constanța/facebook

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian