Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Gala Premiilor UNITER

– Sărbătoarea teatrului românesc la Timișoara –

Ada Hausvater, managerul Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Timișoara, anunță că Victor Rebengiuc a fost desemnat Cel mai bun actor în rol principal (Foto: MEDIAFAX)

În cadrul programului „Timișoara Capitală Culturală Europeană”, pe 12 iunie a avut loc la Teatrul Național „Mihai Eminescu” cel mai important eveniment teatral al anului: Gala UNITER, în cadrul căreia au fost premiați cei mai buni artiști ai stagiunii trecute.

Regizorul galei, coregraful Răzvan Mazilu, a con­ceput evenimentul în tentă retro, propunând ca temă anii 1920, anii prohibiției și ai gangsterilor, în Statele Unite, și ai cabaretului, în Europa. Așa se face că totul a fost cu sclipici, glamour și multă mu­zică. Ca la o sărbătoare de familie (uneori disfunc­țio­nală, ca orice familie), oamenii de teatru s-au adu­nat în capitala culturală europeană. Au fost premianți faimoși, ca Victor Rebengiuc și Silviu Purcărete, dar și tineri, de la care breasla are multe așteptări.

Ca într-un soi de avanpremieră a evenimentului, cu doar câteva zile înaintea galei, timișorenii au putut vedea producțiile nominalizate la categoria „Cel mai bun spectacol”. Este vorba despre: „An­tonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley și Stendhal, regia Silviu Purcărete (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași), „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donellan (Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova) și „Seaside Stories”, regia Radu Afrim (Teatrul de Stat Constanța).

„Antonin Artaud. Familia Cenci” este un exer­cițiu intelectual și calofil al unui mare creator, re­gi­zorul Silviu Purcărete, despre tea­trul cruzimii. Con­tele Francesco Cenci era în­truchiparea violenței ma­ladive. Își bătea cu bes­tialitate soția și copiii, își vio­la fata, iar palatele sale erau scene pentru orgii besti­ale, scăpând, însă, de fiecatre dată, de autoritățile publice și ecleziale, prin mită și prin faptul că avea statut nobiliar. Purcărete însuși și-a împrumutat vocea personajului, care explică spectatorilor cum funcționează cruzimea în teatru și în lume. Sil­viu Purcărete a fost nominalizat pentru cea mai bună regie, s-a retras din competiție, dar to­tuși a primit premiul. Foarte intere­sant va fi că acest spectacol se va juca la Fabrica de decoruri a Teatrului Național din Timișoara care devine astfel, în pre­mieră, spațiu de joc.

Marcel Iureș la Gala Premiilor UNITER

Spectacolul beneficiază de o sceno­gra­fie de cinci stele, semnată de cel mai titrat și premiat sce­nograf al țării, Dragoș Bu­hagiar, nomi­nalizat, de altfel, la categoria „Cea mai bună scenografie”.

O nominalizare a primit și Ada Lupu, la categoria „cea mai bună actriță în rol principal”. Ada Lupu a mai primit în trecut un premiu UNITER, pentru rolul din spectacolul „Măce­lăria Iov”, în regia lui Radu Afrim.

„Oedip Rege” aduce în fața publicului creația unuia dintre cei mai faimoși re­gi­zori ai lumii, britanicul Declan Donellan, care a făcut istorie în teatrul mondial. De-a lungul unei în­delungate cariere, cuplul de artiști Declan Do­nellan, regizor, și Nick Ormerod, scenograf, a semnat spec­tacole de referință care se studiază în ma­rile academii de teatru. Prezența lui la Cra­iova este, cu atât mai mult, un eve­niment.

Pe perioada spectacolului, spectatorii au devenit cetățeni ai Tebei, ei urmându-l pas cu pas pe tragicul personaj antic, Oedip, nu doar cu privirea, ci chiar fizic, suferind alături de el, interogând profeții și zeii de ce eroul are un des­tin implacabil, din ghearele căruia nu poate scăpa.

Spectacolul a mai avut încă trei nomi­na­lizări, Declan Donellan, la categoria „cel mai bun regizor”, și excepționalii actori ai Națio­nalului cra­iovean, Claudiu Mi­hail (Oedip) la categoria rol principal, și Vlad Udrescu (Creon) la categoria „rol secundar”.

„Seaside Stories”, spectacolul pus în scenă de Radu Afrim, vorbește, după cum spune și titlul, des­pre mare. Dar nu des­pre Marea Neagră a turiștilor, marea șlapilor și a colacelor de cauciuc, ci despre marea interioară a fie­căruia dintre noi. Despre marea su­fletului nostru. Despre furtunile, naufragiile, des­pre momentele calme, despre nesfârșire și despre eșuarea pe o plajă, asemeni balenelor care nu se mai pot întoarce în apele adânci. Este un spectacol de un rafinament absolut, gingaș, dar și crud pe alocuri, plin de umorul atât de binecunoscut al lui Radu Afrim, la ale cărui spectacole ne-am obișnuit să râ­dem, cu lacrimile, totuși, în colțul ochilor…

Fiind el însuși un literat (chiar a terminat și Fa­cul­tatea de Litere), Radu Afrim iubește literatura, iu­bește scrisul (adeseori face spectacole de autor, pe texte scrise chiar de el) și face un serviciu imens li­teraturii române contemporane, punând în scenă texte de autori români, cum este și cazul acestui spec­tacol, de o frumusețe rară.

Spectacolul „Seaside Stories” a mai avut trei no­minalizări: actorul Theodor Șoptelea, care inter­pretează, printre altele, și un pescăruș care țipă, când amuzant, când sfâșietor, și Nina Udrescu, ambii, la categoria „rol secundar”.

Fabuloasa scenografie a foarte tânărului Theodor Cristian Niculae, care ne aduce marea și plaja la picioare, nu a trecut neobservată, Theodor Cristian Niculae fiind nominalizat la categoria debut și câștigând, cu ovații, premiul.

Până la urmă, „Seaside Stories”, în regia Radu Afrim, montat la Teatrul de Stat din Constanța, a luat premiul cel mare, confirmând și preferințele spectatorilor. Trupa veselă a teatrului a urcat in cor­pore pe scenă și, deși regizorul nu a fost prezent, lip­sind motivat (va avea în curând o premieră la Tea­trul Național din Târgu Mureș), unul dintre actorii constănțeni, Ștefan Mihai, l-a imitat suficient de bi­ne, cât să se distreze toată sala. Vestea pre­miului pen­tru spectacolul lui Radu Afrim a fost primită cu aplauze, în picioare, de publicul din Timișoara (care de 17 ani se duce să vadă spectacolul „Boala fa­miliei M”, și de 15 ani, „Piața Roosevelt”, montări afrimiene, la Teatrului Național din Timișoara).

Pe scenă au fost și câteva apariții simpatice, pre­cum cea a lui Pavel Bartoș, care a spus că el a fost invitat pentru că „au vrut cel mai talentat, cel mai inteligent, cel mai frumos și cel mai înalt actor, dar cum nu l-au găsit, m-au chemat pe mine”, contrazis apoi de nimeni altul decât Marcel Iureș: „Nu știu de ce spune Bartoș că nu mai sunt actori înalți, frumoși și deștepți în țara asta”…

Un exemplu de conviețuire în comuniune, comu­nitatea artistică din Timișoara a fost răsplătită cu pre­mii speciale: Teatrul Național „Mihai Emi­nescu”, Teatrul Maghiar „Csiky Gergely”, Teatrul Ger­man de Stat, Teatrul pentru Copii „Merlin” și trupa independentă „Teatrul de Garaj și Curte Auă­leu” primind fiecare diplome UNITER.

Seara s-a încheiat cu promisiunea noului preșe­dintel UNITER, scenograful Dragoș Buhagiar, că breas­la se va reuni la anul, la castelul Zăbala, din Co­­vasna, unde va avea loc următoarea Gală UNITER.

Cele mai importante premii

Sala plină

* Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: VICTOR REBENGIUC pentru rolul titular din spectacolul „Tatăl”, de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra București.

* Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: COSTINELA UNGUREANU, pen­tru ro­lul Ellida Wangel, din spectacolul „Fe­meia mării”, de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Na­ţional „Marin So­res­cu”, Craiova.

* Premiul pentru cel mai bun debut: THEODOR CRISTIAN NICULAE, pentru sce­nografia spectacolului „Seaside Stories”, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanța.

* Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: DAN PUGHINEANU pentru rolul Marlene, din spectacolul „Opera de trei pa­rale”, regia, coregrafia, costumele Răz­­van Ma­zilu, Teatrul Excelsior Bucu­rești.

* Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: CENDANA TRIFAN, pen­tru rolul Fiica, din spectacolul „Ma­mă”, de Marta Bar­celó, regia Mariana Că­mărășan, Teatrul Naţio­nal „Radu Stânca”, Sibiu.

* Premiul pentru întreaga activitate regie: LÁSZLÓ BOCSÁRDI.

* Premiul Președintelui UNITER a fost acordat doamnei DOINA LEMNY, doctor în istoria artei, muzeografă și cercetătoare la Mu­zeul Naţional de Artă Modernă, Centrul Pom­pidou Paris.

* Premiul pentru cea mai bună regie. Premiul „Lucian Pintilie”: SILVIU PURCĂ­RETE, pentru regia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, Teatrul Naţional „Va­sile Alecsandri”, Iaşi.

* Premiul pentru cel mai bun spec­tacol: „Seaside Stories”, regia, scena­riul, uni­versul sonor Radu Afrim, sceno­grafia Theodor Cristian Niculae, Teatrul de Stat, Cons­tanța.

Foto: UNITER, Adrian Pîclișan

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian