– Spre bucuria spectatorilor timișoreni, s-a reluat spectacolul de mare succes „Hamlet”, în regia Adei Lupu Hausvater. O surpriză de proporții este apariția unui mare actor în rolul Fantomei: nimeni altul decât Claudiu Bleonț. Despre acest spectacol atât de special, am vorbit cu autoarea lui, Ada Lupu Hausvater –
„Claudiu Bleonț este un actor fabulos”
– Ce să înțelegem prin reluarea spectacolului „Hamlet”, de pe scena Naționalului timișorean? Este un „Hamlet” nou sau doar înnoit, pe ici-colo?

– Este un „Hamlet” reluat după patru ani, dintre care aproape trei de pandemie. Fiind un spectacol cu o distribuție numeroasă, în pandemie nu l-am putut juca, iar după pandemie viața a mers în diferite direcții pentru artiștii din distribuție. A fost și cazul lui Bean, care a ales să se ocupe doar de proiectele sale muzicale, liderul trupei Subcarpați, atât de îndrăgită de oameni de toate vârstele, de la puști la pensionari (muzica lui a rămas în spectacol). Am reluat spectacolul, și în locul lui Bean, l-am ales pe Claudiu Bleonț și am fost foarte fericită că el a spus „da”.
– De ce Claudiu Bleonț?
– El este unul dintre actorii noștri fabuloși și un artist de atitudine, încă de când a apărut, chiar în anii 80, pe scena românească. El nu este doar un actor care joacă un personaj, ci purtătorul unui concept, al unui principiu, al unei asumări. Este un om care se duce acasă și cercetează, citește. E un artist dublat de o filosofie de viață, de educație, de cultură, de lecturi, dar și de implicare în societate. Deci, din toate punctele de vedere, Claudiu era cea mai bună alegere cu putință și, slavă Domnului, a spus „da”. A fost un moment extraordinar!
– A fost prima ta alegere?
– Da. Prima alegere. Mărturisesc că eu l-am admirat enorm pe Claudiu încă de când eram elevă de liceu. Era excepțional în film, dar și în teatru. L-am văzut în „Caligula”, în „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, „Fata din Andros”. Am văzut acele spectacole de zeci de ori. Mi-a cultivat pe atunci încrederea în lumea care se deschide prin ochii actorului. Sunt actori care nu au această putere. Unii sunt, din păcate, doar executanți. E ca diferența dintre vulturi și păsările care rămân la sol. Claudiu Bleonț este o „pasăre” din categoria celor care zboară în înălțimi. Sigur că i-am văzut și filmele: „Rochia albă de dantelă”, „Pas în doi”, „Concurs”. Chiar în timpul repetițiilor, revedeam în minte imagini din filmele cu el. Pentru că, deși a trecut timpul, el a rămas la fel. Are o tinerețe interioară care nu îi dă voie să îmbătrânească. Are o forță extraordinară și o prezență de admirat. El nu e niciodată absent. Este mereu prezent. Este mereu cu sufletul acolo unde este corpul lui. Și este mereu în comunicare cu Dumnezeu și cu tot ce trebuie să facă bine. A fost o întâlnire extraordinară și mă bucur enorm pentru ea. Cred că de-a lungul vieții avem fiecare întâlniri care ne marchează, iar aceasta este pentru mine una dintre ele.
„O tragedie spusă cu umor”
– Spectacolul este cu mult diferit de cel inițial?

– Da, pentru că e, practic, un alt concept. Întreg spectacolul are foarte, foarte mult umor. Este o tragedie spusă cu umor. Mi-am dorit ca acest spectacol să se adreseze oamenilor tineri și celor care nu au prejudecăți. Oamenii nu trebuie să vină îmbrăcați ca de gală la teatru, doamnele coafate și machiate sau cu genți de firmă. Mai întâlnesc această mentalitate a celor care vin la teatru să își arate toaletele. Poate și pentru că noi împărțim Sala Mare cu Opera, și atunci unii spectatori au tabieturi care provin din lumea Operei. Teatrul nu mai este preocupat de foarte multă vreme de oamenii cu bani, care vin să își etaleze fala și bogăția. Iar tinerii trebuie să vină să „crească” în teatru, în acest teatru care de sute de ani tot încearcă să schimbe mentalități. Teatrul te crește, teatrul te conduce mai departe în viață și sunt fericită că Hamlet își atinge ideea, și anume că ține de fiecare dintre noi ca realitatea din jur să fie bună, corectă, frumoasă, iar dacă nu e așa, ține de fiecare dintre noi să îndreptăm lucrurile. Nu este furie, nu este ură, este pur și simplu dreptul la viață și la identitate.
– În rolul Hamlet joacă Matei Chioariu, o sarcină artistică uriașă…

– Matei Chioariu, interpretul lui Hamlet, a crescut enorm în ultimii ani, este o figură rară în teatrul românesc. Are ceva ce foarte puțini au, anume – șarm și carismă. Pentru că tot vorbeam despre anii adolescenței mele de tânără care mergeam la teatru, Matei îmi amintește de Florin Piersic senior în tinerețe. Are un șarm nativ. Este un om adorabil, pe care lumea îl iubește de la prima vedere. Matei este un om care iese pe stradă și se lipește soarele de el. Este bucuros, vesel, un suflet frumos. Este frumos și pe dinafară, și pe dinăuntru. Și ce îmi place cel mai mult este bucuria lui uriașă. Nu e niciodată încruntat, nu are încrâncenare. Chiar dacă a trecut și el prin viață prin momente dificile a știut mereu să își aleagă calea spre lumină. Sunt mulți actori bărbați frumoși, dar nu au atâta șarm și nici atâta inteligență. Acesta este datul lui. Dar toată distribuția este una foarte bună, și au intrat cu toții într-un ritm de motor care duce spectacolul înainte. Mereu avem săli pline.
– Am vorbit și eu cu Claudiu Bleonț și spunea că el crede în destin și că destinul l-a adus la Timișoara.
– Da, și eu cred că pe planeta asta făcută de Dumnezeu, cu toții avem pe aici câte ceva de făcut, lucruri pe care noi nu le cunoaștem, care sunt, poate, în datele noastre genetice. Putem să îi spunem destin. Dar destinul nu e ceva previzibil, nu e ceva scris, nu e o condamnare, ca să îl împlinești, trebuie să fii prezent în viața ta, trebuie să fii acolo și să spui „da” când e nevoie. E ceva frumos, care ține, totuși, de alegere, pentru că avem liber arbitru. Așa că a fost minunat că răspunsul lui Claudiu a fost „da”. Nu i-a fost deloc ușor, pentru că e un spectacol mare, un spectacol greu, dar s-a format o legătură foarte puternică între el și Matei. Claudiu chiar se simte tată, iar Matei se simte ca un copil răsfățat în scenă. Mă bucur mult că am reluat spectacolul.
– Cui i se adresează acest „Hamlet”?

– Atunci când l-am făcut, am pornit de la ideea că fiecare generație are un Hamlet al ei. Ce înseamnă asta? Că fiecare generație are un drept al ei la viață, un drept al ei la înțelegere, și mi-am dorit foarte mult să încurajez spectatorii tineri să aibă încredere în ei. Trăim într-o societate care te face să nu ai încredere în tine, dacă nu aparții unei găști, dacă nu spui „sărut mâna” cui trebuie. În societatea românească de azi sunt încurajate toate aceste atitudini slugarnice și de apartenență la gașcă, atitudini care, pe termen lung, sunt extrem de distructive. Ne vor distruge societatea. Și am vrut să vin ca regizor, ca director, ca om cu acest mesaj: „Aveți încredere! Ce e val ca valul trece”. Nu trebuie să faci pact cu cineva care nu e ok. Trebuie să te descoperi pe tine și să faci tot ce e mai bun din punctul tău de vedere, pentru oamenii din jur. La întrebarea: de ce pleacă atât de mulți tineri din țară?, răspunsul e simplu: pentru că nu mai au încredere, pentru că văd cu ochii lor că nu se promovează competența. Contează doar din ce partid faci parte sau copilul cui ești. Eu nu cred în acest gen de criterii, nici măcar o secundă, și voi rămâne o luptătoare până la capătul vieții mele împotriva unor astfel de criterii de selecție. Valoarea ta constă în ceea ce tu poți face, nu în cine te recomandă, nu relații, nu amantlâcuri, nu prieteni cu rubedenii. Trăim într-o țară în care sistemele sunt blocate de soții, copii, verișoare, nepoate, nepoți, amante, membri de partid. E absolut șocant! Dacă ne uităm cu 30 de ani în urmă, vedem că nu s-au schimbat prea multe din acest punct de vedere. Ne păstrăm umorul, dar nu e în regulă deloc. Lasă, domnule, porțile deschise și pentru un copil sărac de la țară, care e deștept. Cât sunt la noi promovați copiii olimpici? Toți pleacă din țară, pentru că aici nu se simt valorizați. Dacă ai un Einstein în România, ce faci? Îi dai în cap că ta-su nu e membru al vreunui partid sau pila nu știu cui? Și Hamlet s-a născut cu speranță în Danemarca și a murit tot cu speranță în Danemarca. În România se fac investiții, vin bani europeni, dar unde e investiția în oameni? Unde e respectul față de om, în general? Unde e promovarea valorii? Și în Occident se merge pe bază de recomandări scrise, dar recomandări ale unor oameni de specialitate, ale profesorilor, ale foștilor angajatori, dar nu la telefon: „Hai, mă, că am eu pe cineva”. Nu recomandări de la mătușă, de la vecin, de la șeful de partid. Recomandări ale specialiștilor în domeniu. Însănătoșirea societății va veni de jos în sus. Dacă așteptăm ca președintele sau primarul sau guvernul să facă ceva, asta nu se va întâmpla. Va trebui ca fiecare dintre noi, acolo unde e, să facă tot ce poate el mai bine. Din păcate, noi suntem o societate a formei fără fond, despre care Titu Maiorescu scria acum foarte mult timp.