„Riscăm să nu mai știm cine suntem”
– Fundația din care faceți parte a salvat zeci de monumente și a oferit un model de succes la nivel european pentru cum ar trebui protejate valorile de patrimoniu. Astăzi, în România, asistăm la un veritabil dezastru: distrugerea bisericilor vechi de lemn, lăsate să moară într-o totală indiferență, atât a autorității ecleziaste, cât și a celei de stat. O pierdere uriașă de identitate națională. Aș începe cu o întrebare banală, dar necesară: de ce ar trebui să salvăm bisericile din lemn?

– Indiferent despre ce vorbim, că este o biserică, o casă sau un loc cu istorie, la realizarea cărora au contribuit comunități întregi, avem de a face cu o continuitate istorică, cu identitatea noastră. Și atunci e aberant să îți pui întrebarea dacă să le salvezi sau nu, pentru că asta înseamnă dacă să ne salvăm pe noi sau nu, cu tot cu credințele și viața noastră. Astăzi riscăm să ajungem să nu mai știm cine suntem! Bisericile sunt în mod special importante, pentru că reprezintă mult mai clar o valoare comunitară, nu aparțin doar unei persoane oarecare, precum o casă. Este o valoare a unui sat sau a unei comune întregi.
– O biserică pe care ați salvat-o este cea din Boz, din județul Hunedoara. Deci, se poate… Cât de dificil a fost?

– La biserica din Boz meritul este în mare măsură al preotului, care este foarte tânăr și foarte implicat, înțelegând și valoarea istorică și culturală a locului. Inițial, el ne-a cerut ajutorul, pentru că acoperișul de șiță se destrăma și începuse să plouă în biserică. Au venit și voluntari de la Facultatea de arhitectură, ca să documenteze situația și să o evalueze corect. Așa a apărut informația că biserica avea straturi de istorie care nu se vedeau, fiindcă au fost acoperite cu tencuială sau pictură nouă. La bază, talpa era putredă, pictura interioară era acoperită de fum și nu se distingea. A fost luată decizia de a restaura și noi l-am ajutat pe părinte să facă documentația necesară pentru restaurare. La început, am apelat la fondurile culturale norvegiene și asta a însemnat kilograme de hârtii și documentație pentru a primi banii. Dar cu o tenacitate extraordinară, preotul a continuat să caute și alte surse de finanțare și a reușit să obțină bani prin PNDR (Programul de dezvoltare rurală). Așa a reușit să o restaureze, cu proiect demarat în 2012, gata în 2019, dar el încă mai are de făcut hârtii și în ziua de azi. De-asta, în ciuda faptului că satul și preotul sunt bucuroși de rezultat, el nu are curaj să recomande nimănui proiecte finanțate de stat, din cauza birocrației, a hârtiilor nesfârșite. Efortul și nervii aproape că nu merită finanțarea. Mai ales că aici nu vorbim de milioane de euro, ci de 200 de mii de euro. Oricum, biserica din Boz a fost într-o situație fericită, pentru că a fost folosită în ciuda degradării, și când a fost nevoie de ajutor să fie salvată, au participat oamenii, preotul, întreaga parohie. Ce s-a întâmplat la Boz a fost foarte interesant, pentru că s-a discutat cu comunitatea, s-a încercat să se țină oamenii aproape de șantier, ca să știe că este a lor, să vadă ce se face și cum, ca ei să aibă grijă mai departe de biserica lor. Pe durata lucrărilor, s-a făcut și o expoziție cu obiectele găsite în biserică, poveștile și semnificația lor au fost culese de la oamenii din sat și apoi au început să aducă ei, de acasă, obiecte din aceeași perioadă. A fost ca un fel de regăsire a memoriei locului, și asta este foarte important. Biserica fiind un loc al comunității, este cel mai ușor să stimulezi astfel de lucruri, dar asta se poate face și cu o casă în care au locuit generații la rând. După ce au văzut, în felul acesta, că istoria și amintirile contează, oamenii pot face același lucru și cu casele vechi din sat, păstrând astfel o istorie și o memorie colectivă, înțelegând valoarea, autenticitatea ei, fără să o transforme într-o hidoșenie modernă, așa cum se întâmplă în prezent, care nu mai are niciun specific, niciun fel de personalitate. Asta trebuie să înțeleagă oamenii și nu faptul că a venit cineva de la patrimoniu, a pus o ștampilă și aia îi dă valoare unei case sau unei biserici. Valoarea este în istoria, în poveștile, în arhitectura specifică a fiecărui loc. Noi dăm valoare unui loc – pentru că l-am creat, pentru că avem amintiri cu el, pentru că îl folosim – noi dăm valoarea unei clădiri. Statul vine cu o ștampilă și doar constată acest lucru, nu îl creează. Este doar un custode al unui lucru valoros.
„Ne dăm singuri foc la istorie”
– Din cazurile pe care mi le-ați spus, înțeleg că salvarea bisericilor și a monumentelor, în general, ar trebui să pornească de la oamenii locului, de la cei pentru care ele înseamnă ceva, mai degrabă decât de la autoritățile statului…

– Din ambele părți trebuie să vină inițiativa de a păstra patrimoniul. Pentru că sunt și comunități care nu știu ce au valoros. Și atunci cineva ar trebui să le impulsioneze, explicându-le de ce este important ceea ce au. Și nu e vorba doar de biserici. Dar nici să vină doar de sus această inițiativă nu este corect. Pentru că este o idee greșită să crezi că doar o parte luminată și elitistă are acces la înțelegerea patrimoniului. Există, din păcate, o foarte răspândită idee, venită de pe vremea comunismului, cum că patrimoniul este apanajul și responsabilitatea statului. Ceea ce este complet fals. Maxim 5% dintre obiectele de patrimoniu au fost făcute de stat. Toate celelalte sunt făcute de noi, de oameni, de popor, de un grup. Sunt construite între noi și de noi, ca cetățeni, și își câștigă valoarea în timp, prin arhitectură, prin expresie, prin memoria locului – ce s-a întâmplat acolo, prin valoarea construcției sau prin exprimarea unui anumit moment din istorie. Un exemplu ar fi hotelul din București unde s-a făcut Unirea Principatelor, și despre care ne amintim doar o dată pe an, iar în rest, clădirea aceea stă să cadă. Construcția are valoare pentru că întruchipează acel moment unic în istoria noastră. Dacă nu avem grijă de astfel de simboluri, ne dăm singuri foc la istorie. Patrimoniul apare pentru că noi, cetățenii, îi dăm valoare, nu pentru că îi dă statul. Statul este doar un împuternicit să aibă grijă de el, tot în interesul nostru.
„Dacă statul român ridică din umeri și spune «n-am bani», ceva nu este în regulă”
– Lemn cioplit, tencuială cu pământ, șindrilă… Nu sunt lucrări scumpe și nu sunt complicate. De ce nu se pot restaura mai ușor niște biserici făcute atât de simplu?

– Din două motive. În primul rând, finanțarea este dificilă. Nu sunt lucrări scumpe, dar este foarte complicat de realizat dosarul pentru finanțare. Iar pentru comunități este o sumă mare, pentru oamenii simpli este dificil să strângă, singuri, banii necesari. Noi i-am ajutat pe câțiva, dar nu putem să o facem pentru toți, când sunt sute de biserici, în afară de conace, case și alte obiecte de patrimoniu. Prin proiectele noastre am încercat să dăm un model, să arătăm că se poate. Dar dacă statul român ridică din umeri și spune «n-am bani», ceva nu este în regulă. Al doilea motiv, care pare simplu, este legat de cei care se implică în execuție efectiv – arhitecți, meșteri, constructori. Educația lor este lacunară. Ar trebui să conservăm ceea ce există și să intervenim doar acolo unde putem să completăm, pe bază de documente sau informații, așa cum a fost. Și doar cu meșteri și materiale locale. O biserică, sau orice alt monument, nu trebuie refăcută ca și cum ar fi fost ieri construită, pentru că asta îi șterge istoria, nu mai are patina timpului și a istoriei. Cu toate ștampilele și acreditările Ministerului Culturii, arhitecții nu știu sau nu vor să facă în felul ăsta. Iar constructorii au pierdut foarte mult din mâna de lucru calificată. Așa că, din lene, comoditate sau lăcomie, preferă să meargă pe soluții noi – taie lemnul la gater, în loc să îl cioplească cu barda.
„Patrimoniul este un subiect inexistent pentru Ministerul Culturii în acest moment”
– Aveți acest program numit „60 de biserici de lemn”. Ați reușit să le salvați pe toate?

– Numărul 60 este simbolic, bisericile ce au nevoie de ajutor fiind mult mai numeroase. Din acest program au făcut parte bisericile din Boz și Urși. Este mai degrabă un program prin care vrem să tragem un semnal de alarmă că e nevoie de intervenție de urgență, un concept despre care nu se discută. Se discută despre restaurare, însă acesta este un proces lung și anevoios, care, până să se pună în practică, riști să nu mai ai ce să restaurezi. Noi zicem că mai bine să vină întâi salvarea, să stabilizeze pacientul, și apoi să i se facă operația de care are nevoie. Am avut intervenții de urgență, dar și cazuri finalizate cu restaurare. Acum lucrăm la biserica din Șirineasa (Vâlcea) și alături de noi mai este organizația Biserici Înlemnite, care face astfel de intervenții de urgență, în toată țara. A fost un proiect de pionierat cu efecte majore în societatea civilă, însă, din păcate, cu efecte minore la nivelul Ministerului Culturii. Patrimoniul este un subiect inexistent pentru Ministerul Culturii în acest moment, aceasta este realitatea.
– Vedem foarte multe biserici de lemn, unele dintre ele extraordinar de frumoase sau vechi, cu acoperiș de tablă în loc de șindrilă, și arată groaznic! Este normal să se mutileze în acest fel clădirile istorice? Ce se poate face?

– Multe biserici au pus tablă peste șița veche pentru că era deteriorată și risca să plouă înăuntru. Câtă vreme orice intervenție este reversibilă, deci se poate reveni la starea anterioară, nu este o problemă. Și câtă vreme îi va prelungi viața unui monument, e foarte bine. Când am făcut intervenții de urgență, nici noi nu am folosit șiță, nici tablă chiar – am folosit folie de plastic și chiar folii reciclate din bannerele de publicitate. Doar ca să mai prelungim cu 1-2 ani viața monumentului, până se începea programul de restaurare efectiv. Aș zice că estetic nu este atât de important dacă arată rău o scurtă perioadă de timp, dacă prin asta se reușește salvarea unei biserici. Dar, repet, cu condiția ca această intervenție să fie reversibilă și să nu accentueze și mai mult starea de degradare a ei. Din păcate, se poate întâmpla ca tabla să fie pusă prost și să apară infiltrații de apă sau, mai rău, din cauză că de obicei aceste biserici de lemn nu prea au fundație, să se toarne beton de jur-împrejur, ca un soclu, și asta poate distruge talpa bisericii.
„Nu gestionăm banii în interesul național”
– Și o ultimă întrebare – Catedrala Mântuirii Neamului este finanțată cu zeci de milioane de euro, în timp ce aceste biserici vechi, de lemn, adevăratele catedrale ale românilor, lăcașurile în care au fost botezați, cununați și prohodiți, locul întâlnirii permanente cu Dumnezeu, se sting sub ochii noștri. Cum vi se pare această situație?

– Știu că există această discuție legată de Catedrală și bisericile vechi, dar mai sunt și altele, despre bisericile noi și lipsa școlilor sau a spitalelor. Din câte știu eu, bugetul statului are capitole diferite pentru aceste lucruri – cultura și patrimoniul au un anumit buget, propriu, care nu se amestecă cu cel pentru clădirile noi – spitale, școli etc. Dacă bugetul statului este construit corect, dacă banii sunt cheltuiți cu cap, cu o strategie și cu o viziune, toate aceste lucruri pot exista împreună. Nu de bani ducem lipsă. Nu banii sunt problema! Problema este strategia statului pentru a cheltui acești bani, modalitatea de monitorizare corectă pentru a se cheltui acești bani așa cum trebuie. Nu gestionăm în interesul național banii, așa cum ar trebui. În rest, toate ar putea să coexiste – și spitale, și catedrale, și școli, și biserici vechi. O întrebare ar fi de ce sunt mai mulți bani la Catedrală și mai puțini la patrimoniu. Întrebați politicienii de ce au decis în acest fel. La un moment dat, patrimoniul a fost trecut în strategia națională de apărare a țării, ceea ce este corect, pentru că pierderea patrimoniului înseamnă pierderea identității naționale. Și cu toate acestea, în afară de niște declarații pompoase, conducătorii țării nu au făcut nimic.