Mai întâi a visat să fie actriță. A cunoscut emoția scenei, pe care însă a părăsit-o pentru meseria de jurnalist. Ultima stație, înainte să se întoarcă acasă, în satul strămoșilor ei, unde și-a făcut o datorie de suflet din salvarea tradiției. „Mândra Chic”. O poveste modernă, despre bucuria brodată cu acul, pe pânză de borangic.
Mândra de Făgăraș
– Prima problemă care trebuie lămurită este cum de renunță o femeie tânără și frumoasă, la teatru și actorie, ca să se întoarcă în satul copilăriei, dedicându-se tradițiilor străvechi?
– M-am născut în satul Mândra, la poalele Făgărașului, unde am petrecut o parte din anii copilăriei, vegheată de o bunică muncitoare și iubitoare, care nu numai că mi-a dat libertatea de-a hălădui pe dealuri, dar m-a și fermecat cu poveștile ei extraordinare. Cealaltă parte a copilăriei mele s-a petrecut la București, în familia unchiului și mătușii mele, într-un mediu cu totul diferit de cel de la țară. Așa am cunoscut viața culturală a orașului, cu spectacole de teatru, cu concerte, expoziții, o lume complet nouă. Sigur că am fost fascinată de ceea ce vedeam și trăiam și, la îndrumarea unchiului și a mătușii, am urmat actoria, apoi am jucat un an la Teatrul Nottara. Doar că, destul de repede, am simțit că nu este cel mai potrivit loc pentru mine, că nu mă împlinește cu adevărat ceea ce fac și, ca să fiu sinceră, că nici nu eram suficient de dotată pentru actorie, astfel încât să-mi fac din ea o meserie pe viață. Îmi lipsea bucuria. Am schimbat teatrul pe jurnalism, am colaborat cu mai multe agenții de publicitate, dar nici munca asta nu mă împlinea. Oricât de interesante proiecte abordam, am simțit că nu sunt „acasă”, cum se spune, că nu sunt în largul meu în ceea ce făceam. Și-atunci, a urmat o mare cotitură a vieții mele, una benefică: am părăsit orașul și m-am retras cu adevărat acasă, în satul copilăriei mele, la Mândra, locul în care au trăit strămoșii mei.
Muzeul de Pânze și Povești
– Proiectul dvs. are un nume provocator, jumătate neaoș, jumătate modern: MÂNDRA CHIC. Care este povestea lui?
– Ca s-o scurtez, am trecut de pe scena teatrului pe scena vieții, unde rolul pe care îl joc este unul social, comunitar, de recuperare a unei moșteniri sătești excepționale și de transmitere a acesteia mai departe, într-un fel adaptat vremurilor moderne. Prima mișcare după plecarea din București a fost să transform casa bunicii într-un muzeu, Muzeul de Pânze și Povești, care cuprinde colecții etnografice locale, dar are și acțiuni culturale: Suveica Mamei Ruța în jurul lumii (un proiect internațional de călătorie, cu peste un milion de kilometri parcurși până acum) și Urzeala Vremurilor, care este un proiect de recuperare a unor meșteșuguri aproape uitate, cum ar fi țesutul și dantelăritul.
– O nouă viață pentru casa bunicii…
– Casa are o poveste frumoasă, a fost moștenită de bunica de la un unchi al ei, care a ridicat-o cu bani câștigați cu greu în America. Știți foarte bine cum au plecat la începutul veacului trecut mulți români ardeleni în America, nu în căutarea aventurii, ci pentru a face bani, cu care, după ce s-au întors, au cumpărat pământuri și și-au înălțat case frumoase. În muzeu, alături de expoziția etnografică permanentă, există și un colț special, dedicat acestor temerari emigranți, care au visat la o viață mai bună. Mândra Chic este un concept complex, care cuprinde, pe lângă Muzeu, cu toate proiectele lui satelit, și un atelier șezătoare, în cadrul căruia se creează piese de zestre, îmbrăcăminte și decorațiuni, pornind de la textile tradiționale, lucrate manual!
– Ați mutat teatrul în mijlocul satului. În locul spectatorilor – comunitatea locală…
– Da, Mândra Chic este un proiect de dezvoltare comunitară, care pune în valoare potențialul și energia unui loc: Țara Făgărașului. Se recuperează meșteșuguri tradiționale, care se reintroduc în rutina vieții rurale. Un „ecosistem” creativ, care să redea comunităților încrederea și forța de odinioară. Este un proiect pentru redescoperirea, conservarea și promovarea produsului românesc autentic, inspirat de cultura și originile noastre străvechi.
Bunica Ruța și suveica ei minunată
– Ați pomenit un proiect cu nume de basm modern: „Suveica Mamei Ruța în jurul lumii”. Ce înseamnă?
– Mama Ruța este bunica paternă. Este cea care m-a crescut și lângă care am trăit până la ultima ei suflare. Cu mici răgazuri de timp în care am fost la facultate sau am fost implicată în diverse proiecte răspândite prin țară… A fost o femeie blândă și iubitoare. Avea fața brăzdată de urmele anilor în care a muncit din greu, de dimineața până seara. Zâmbea duios și nu am văzut pe fața ei niciodată vreo lacrimă. Le-am observat numai urmele pe chipul ei, care mi se părea cel mai frumos din lume… Mâinile nu i se odihneau niciodată. Poate doar duminica, la biserică, dar și atunci se închinau sau ne mângâiau – pentru că ne plăcea să stăm cu capul în poala ei. Am rămas cu un dor nealinat de mângâierile și îmbrățișările ei… Am și creat în atelier piesa „Îmbrățișare” (o maramă de catifea, cu ciucuri lungi de mătase, cum purta ea de sărbători, la biserică). E însoțită de o scrisorică-poveste, care îți spune că ori de câte ori vei purta eșarfa, o să te îmbraci în îmbrățișarea celui care ți-o dăruiește și o să-i simți dragostea și căldura. „Suveica Mamei Ruța în jurul lumii” este unul dintre primele din lanțul proiectelor noastre de zestre contemporană. Cu el am început în urmă cu mai bine de 10 ani. Bunica era o femeie specială prin tot ce făcea și prin felul ei de a fi. Am petrecut toată copilăria noastră (eu și sora mea, Ioana) alături de ea. Ne spunea mereu că ar fi vrut să vadă Parisul acela de unde au adus evreii mărgelele de sticlă pe care și le-a cusut pe rochia de mireasă (pentru un pumn de mărgele, părinții ei au dat o vacă și un vițel). Sau tare i-ar fi plăcut să vadă ce e în America cea mare, unde plecaseră mulți din neamul ei, în primul val de emigrație românească, de la începutul secolului. Să vadă de unde s-a întors unchiul Gheorghe cu 1000 de dolari, cu care a făcut, în 1910, prima casă din sat, cu ciment turnat la temelie (casă care acum găzduiește Muzeul de Pânze și Povești). Pentru că bunica nu mai trăia, când am început acest proiect, suveica bunicii călătorește în locul ei pe tot Mapamondul și duce în lume povestea mea preferată, pe care am cules-o de la ea. E o poveste despre o traistă magică, cu care ne naștem, pe care o purtăm mereu cu noi și în care se strânge tot binele pe care-l facem în viață. E cea mai importantă traistă din colecția de traiste a fiecărui om. La noi în sat, fiecare familie avea o adevărată colecție de trăistuțe țesute cu suveica, în război: o traistă specială de mers la biserică, o alta de mers la câmp, alta de mers la oraș, alta în târg, alta cu plocon, când se năștea un copil, alta cu cinste la nuntă etc. Dar traista asta magică despre care vorbesc este singurul bagaj ce ne este permis în ultima călătorie. În cultura noastră populară, pentru a ajunge la liman bun, în Rai, treci prin cele 7 vămi ale văzduhului unde, la fiecare în parte, trebuie să lași câte ceva. Nu ai de unde lăsa, decât din traistă… Este cea mai frumoasă poveste a copilăriei mele. Într-un fel, când mă întreabă câte cineva de ce fac toate lucrurile astea, cu atâta implicare și zbucium, nu știu să răspund decât într-un singur fel: pentru că, la final, când plec, vreau să am traista plină, să pot trece toate vămile, ca să mă reîntâlnesc cu Mama Ruța.
– Pe cine aveți alături în proiectele dvs.?
– În primul rând pe Mimi, mama noastră. E la fel de îndemânatică precum bunica. Mama continuă să ne fie alături, în atelier. Face niște broderii spectaculoase. Eu am foarte multă treabă în partea de management, rețele sociale, campanii și diverse alte proiecte din Țara Făgărașului.
Expoziție în garaj
– Dar proiectul „Garaj 30” ce presupune, ce înseamnă?
– E cel mai nou proiect al nostru, al Muzeului de Pânze și Povești. Îl resimt ca pe o datorie veche. E o călătorie de vindecare personală. Deschid ușa spre trecut și descopăr, indirect, infernul prin care a trecut străbunica Elisabeta, mama Mamei Ruța, sub regimul și în închisorile comuniste… #Garaj30 e un spațiu în care strângem o colecție de obiecte și mărturii din perioada comunistă, obiecte ce trezesc nostalgie, obiecte-simbol care să recreeze o casă în care au locuit, cu poveștile lor grele, oamenii care au făcut închisoare politică, fără vină și condamnare. Povești despre rezistență, teroare, nedreptate, un capitol din istoria noastră recentă, pe care vrem să îl arătăm lumii întregi… O expoziție-concept, permanentă, ce este găzduită, începând cu 26 august 2023, în garajul lui nea’ Ionică a lu’ Avram, fost șofer la IRTA. Și îngrijită, voluntar, de Alexandra, fiica lui.
– Când și cum v-ați descoperit interesul pentru tradiția populară? Să treci de la teatru la suveică, precum bunica Ruța, nu e tocmai ușor…
– Am crescut pe lângă războiul de țesut al bunicii, alături de toate femeile din satele Fărăgașului, care veneau la ea să le descifreze modelele pe care voiau să le năvădească. Printre țesături, dichisurile mătușilor și scriiturile de modele ale Mamei Ruța, care arătau ca niște portative muzicale… Am pornit pe drumul acesta fără să-mi dau seama. Călătoream spre viitor, pe un drum care era, de fapt, un drum de reîntoarcere la origini… Bunica a fost cel mai apropiat suflet de sufletul meu. Era blândă, atentă și iubitoare. Ea venea în povestea noastră de dragoste cu toată lumea ei veche, cu valorile, cu bucuriile, rostul și rânduiala celor de altădată. Toate astea au rămas parte din lumea pe care o recreez eu acum. O moștenire morală, care cere să fie continuată. Pentru mine și toți cei ce rezonează sau au nevoie de ea. Mama bunicii, străbunica mea, a fost închisă în închisorile comuniste. Lupta ei de rezistență o continuăm noi, astăzi, ca pe o misiune, aici, în fosta ei gospodărie, o rezistență culturală, vie și activă, de salvare și perpetuare a tradiției!
Toți avem nevoie de vindecare
– Ce faceți, concret, în Atelierul de zestre contemporană?
– La atelierul Mândra Chic, ne place să spunem că pregătim piese de zestre contemporană pentru românii împrăștiați prin toate colțurile lumii, care nu mai au pe nimeni să-i reconecteze la rădăcini. Coordonez un atelier în care creăm piese de îmbrăcăminte și decorațiuni lucrate manual, care înglobează textile și dantele lucrate manual, în diverse tehnici. De la tricouri până la hanorace, trăistuțe de călătorie, textile de casă, cămășuțe și rochițe pentru copii, insigne, semne de carte, perne decor, suveniruri lucrate manual. În atelier lucrează persoane angajate, dar vin și voluntari, care doresc să învețe diferite tehnici de lucru. Ne interesează să recuperăm ideea de comunitate. Iar asta cuprinde, în esență, toate aspectele tradiționale. Trăim vremuri în care suntem tot mai conștienți de nevoia de vindecare, pe care o avem pe toate planurile. Iar noi credem cu tărie în forța vindecătoare a comunității: cultural, emoțional, social, spiritual etc. Este o provocare majoră. Ne punem cumva împotriva curentului, dar tragem speranța că vom reuși!
„Temelie și misiune”
– Sunteți mulțumită cu ceea ce faceți? Aveți răspuns la strădania dvs.? Sufletul e și el mulțumit?
– Nu ne-am propus obiective mari niciodată. Mergem înainte, pas cu pas, și ne adaptăm din mers strategiile, viziunea, chiar și misiunea. Este mereu una mai curajoasă decât precedenta. Greutățile sunt legate de sistemul greoi din România, care nu susține micul antreprenor cultural și tradiția, dar suntem bucuroși că mesajele noastre ajung la oamenii la care ne dorim să ajungă. La oameni care au nevoie de ele. E un soi de împlinire în fiecare etapă pe care o traversăm. Și fiecare etapă e ca o cărămidă pe care o punem într-un zid. Un zid de cetate, care să reziste oricăror intemperii viitoare… În viața asta, probabil, vom finaliza temelia. Iar generațiile viitoare vor continua să clădească. Poate vor veni vremuri în care zidurile se vor prăbuși, dar vor fi întotdeauna oameni care să o ia de la capăt. Important e să aibă temelie și misiune.
– E tot mai prezentă tendința tinerilor orășeni de a se stabili la sat, în locuri izolate. Credeți că asta poate însemna și o reîntoarcere, o regăsire a tradițiilor pierdute?
– Tinerii se mută în zona rurală în căutare de liniște, aer curat, hrană sănătoasă, trai tihnit, nu pentru tradiții, care le sunt necunoscute, inclusiv generațiilor de tineri care locuiesc la țară. De altfel, nici satul idilic, descoperit în vacanțe și la care visează, nu mai există. Educația în școli e precară, cabinetele medicale jalnice, manelele bubuie pe ulițe, familii întregi își petrec viața la crâșmă sau pe telefoane, în așteptarea ajutorului social, tot mai puțini țărani, alături de care să poți trăi experiențe autentice și tot mai mulți locuitori ai satelor, care se încuie în spatele porților înalte, ca să stea la televizor… Eu sper ca acești tineri care se mută la țară să caute și să găsească oazele de rezistență tradițională adevărată și, împreună, să ajute la renașterea comunităților cu identitate puternică, capabile, la rândul lor, să creeze tradiție, după modelul înaintașilor.