– Numele dvs. nu are nevoie de prea multe recomandări. În afara funcției publice pe care o îndepliniți, sunteți cunoscut și iubit ca interpret de excepție al muzicii populare din zona Munților Țibleș, care despart ținutul Năsăudului de Maramureș. Se spune despre ei că ar fi printre cei mai sălbatici și neumblați munți ai României. S-au păstrat și tradițiile, rânduielile satului vechi românesc?

– Munții Țibleșului au, într-adevăr, zone în care nu a prea călcat omul și este o parte a României cu adevărat spectaculoasă, mirifică, aș zice – zona dacilor liberi. A ajuns și la noi modernitatea, dar, din fericire, tradițiile s-au păstrat poate mai mult decât în altă parte. La noi încă mai auzi bătrânii cântând prin grădini când își lucrează pământul, oamenii merg la biserică în costum tradițional, avem încă și rapsozi și poeți populari, așa-numiții oratori, dar și trișcași, neîntrecuți cântăreți la fluier. Dar în primul rând s-au păstrat credințele ancestrale legate de magie, femeile bătrâne mai cred încă în fermecături, în legări și dezlegări, mai cred în puterea descântecului, încă mai sunt femei care știu să descânte, mai ales în zonele mai izolate, în sate ca Molișet, Curtuiuș, Păltineasa… Încă spunem povești cu Fata Pădurii. Mama ne povestea foarte amănunțit despre ea. Și-apoi, specific pentru această zonă sunt păunii – feciorii ce poartă clopul împodobit cu pene de păun, unicat în lume. Povestea spune că păunii au fost luați prima oară de trei țărani, pe trei boi, apoi s-au înmulțit și au devenit simbol. Sunt elementul special al costumului năsăudean, care se poartă de la Salva, până la Târlișua. Și eu îl port cu mare drag. Am făcut și un festival al cărui mare premiu este un clop cu păun. Din fericire, mai sunt câțiva meșteri populari care mai știu să facă așa ceva. Așadar, de la biserici vechi, la oameni păstrători de tradiții, Valea Țibleșului are ce să arate și cu ce să se laude.
Cântece pentru florile câmpului
– În zona Munților Țibleș se cântă celebrele hore cu noduri, unice, prin sălbăticia și frumusețea lor. Și nu se cântă numai pe scenă, ci și prin sate, un obicei care în alte părți s-a pierdut. Cum se explică această înclinație a țibleșenilor de a trăi cântând?

– Dintotdeauna așa a fost pe la noi, că țăranul nu e învățat cu scena, el își cântă pe dealuri și prin grădini bucuria și greul vieții. Or fi mulți, noi îi cunoaștem doar pe cei ce au avut curajul să iasă un pic în lumina reflectoarelor: Teodora Purja, declarată tezaur uman viu, fata dumneaei, Lenuța Purja, ba chiar și fiul ei, Sergiu, care a moștenit darul cântecului – deci, trei generații de rapsozi într-o singură familie. În satul Molișet sunt Aurica Bizo și Eugenia Horoba, în satul Borleasa, iarăși mai sunt rapsozi… Pentru țăranii de aici, nu exista eveniment important să nu îl însoțească de cântec – cântau la muncă, la botez, la nuntă, la înmormântare… În anii 80, mi-am luat un casetofon micuț și am pornit să înregistrez oamenii de pe Valea Țibleșului care știau cânta. Am cunoscut atunci niște țărani extraordinari și am înregistrat cântece fabuloase. În satul Spermezeu, de exemplu, am cunoscut-o pe lelea Victoria Măierean, o voce absolut uimitoare, dacă cineva s-ar fi ocupat un pic de ea să o înregistreze și să o promoveze, probabil ar fi devenit una dintre cele mai faimoase și emblematice voci ale României. S-a stins în satul ei, necunoscută, muncind pământul și cântând doar pentru florile câmpului. Eu am apucat șezătorile la care fetele cântau așteptând feciorii. Erau jocurile satului, când ceterașii trăgeau la cizași acasă adică la cei ce îi tocmeau, și veneau tot cântând și horind pe drum. Oamenii nu aveau prea multe surse de veselie și distracție ca acum, așa că foloseau orice ocazie. Ca să nu mai vorbim de muzicanți, că dacă se auzea că vine și cântă la o nuntă Orbu din Târlișua, se aduna tot satul să îl asculte și să joace, era vestit, cânta extrordinar! Oamenii nu mergeau la nuntă din obligație, mergeau de drag, să se bucure și să se distreze și era un adevărat spectacol.
Țăranii poeți și scrisorile lor în versuri
– Ați pomenit despre „oratori”, țărani care spun poezii scrise chiar de ei. S-a mai păstrat obiceiul? De unde vine?

– Și poezia, ca și muzica, s-au născut la sat din dorința țăranului de a-și spune focul sufletului. Tradiția oratorilor s-a păstrat și datorită obiceiurilor de nuntă, de exemplu. Ei sunt cei care conduc nunta, starostele sau vătaful, unul din partea mirelui și unul din partea miresei, au desagi cu colaci și țuică. Și ei stărostesc, adică au un dialog în versuri, cuvinte meșteșugite, potrivite situației, de cele mai multe ori compuse pe loc. Stărostitul a venit din harul de a versifica pe loc. Dar în afară de asta, de multe ori, tot ce se întâmpla în sat important era povestit în versuri. Am cunoscut o bătrână, Ludovica, din Căianu Mare, o femeie care își iubea țara atât de mult, încât la 80 și ceva de ani își ținea cartea de istorie în lada de zestre! Ea mi-a povestit cum la o nuntă, socăcița a vrut să râdă de mire, că era șchiop de un picior. Și la momentul găinii, când se dă găina peste masă, la nănași, a strigat: „Mireasă, mirele tău seamănă cu calul meu! Calul meu e pantanog, mirele ți-i șontorog, calul meu îi cal de casă, mirele ți-i după masă!”. Lumea a râs, dar mirele a fost așa de ofensat, că a vrut să oprească nunta. L-a chemat pe nănaș și i-a zis gata, stricăm nunta, merem acasă. Dar nașu a zis: finule, stai liniștit, că îi răspund eu la smultura asta! Smultură, adică femeie cu părul neîngrijit. Și când i-a dat socăciței capul de la găină cu un ban în cioc, cum cere tradiția, a strigat să audă toată lumea: „Socăciță tunsă-n frunte, nu ești tunsă de frumoasă, ești tunsă de păduchioasă, că din frunche până-n șeafă, ai păduchi câți peri pe-o vacă, din frunte până-n cosiță ai păduchi câți peri pe-o mâță! Socăciță, tu te țîi, da mucii-s mărg, n-am obială să ți-i ștărg, c-am avut una de lână, am pierdut-o la fântână, și-am avut una de sac, am pierdut-o la cerdac, socăciță, ce să-ți fac?!”. Și iară o-nceput lumea să râdă, a râs și mirele și lucrurile s-or împăcat. Cam așa e cu oratoria… care, de fapt, vine dintr-o veche obișnuință de a pune totul în versuri, atunci când nu se poate în cântec. Asta poate și pentru că țăranii din zona Țibleșului au trăit în cultul cărții și al luminii învățăturii, de aceea, nu întâmplător, după Blaj, Năsăudul avea cele mai importante biblioteci din Ardeal. Școala și educația au fost, pentru românii de aici, singura șansă de a rezista în fața conducătorilor străini care, deși erau minoritari, le impuneau autoritatea lor. Pentru ardeleni a fost o chestiune de supraviețuire cartea și școala. De-asta am avut și mulți poeți țărani care versificau simplu, din trăirea lor. Mergeți să vedeți la muzeul năsăudean o mulțime de scrisori din primul război mondial, scrisori în versuri ale soldaților către părinții lor! Vă dați seama? Le povesteau părinților de acasă toată drama și nenorocirea frontului, în versuri! Din asta s-a inspirat și Coșbuc, atunci când a scris poezia Scrisoare de la Muselim-Selo – „Măicuţă dragă, cartea mea/ Găsească-mi-te-n pace!/ Pe-aici e vânt şi vreme grea,/ Şi-Anton al Anei zace/ De patru luni, şi-i slab şi tras,/ Să-l vezi, că-ţi vine plânsul,/ Că numai oasele-au rămas/ Şi sufletul dintr-însul”. Așa e țăranul de aici… nici în cele mai grele momente nu se lasă de poezie și poezia l-a salvat din ce a fost mai greu.
– Astăzi, modernitatea strivește și egalizează tot. Ce șanse are tradiția să supraviețuiască?
– În vatra satului, tradiția se va mai păstra, câtă vreme mai avem bătrâni. Ei trebuie încurajați și susținuți, sunt singurii care mai păstrează vechile valori. Satul românesc, după cum spunea poetul Ioan Mureșan, se retrage în cărți și cărțile în bibliotecă. E important însă ca noi să păstrăm în memorie tot ce a fost, să înregistrăm, să filmăm, să păstrăm tradiția ca mărturie a identității noastre, asta e tot ce mai putem face pentru această lume care dispare, sau mai bine zis se transformă. Aceste documente ne vor salva memoria, ne vor vorbi despre locul de unde venim și generațiile viitoare, oricât de diferite de noi, își vor cunoaște rădăcinile. Fără această „cultură minoră” a satului românesc, după cum o numesc astăzi unii moderniști, nu am fi avut, de fapt, cultura majoră a României de astăzi, nu i-am fi avut nici pe Enescu și nici pe Brâncuși.
(Urmăriți, în numerele viitoare ale revistei, reportajele din seria „Formula AS în Munții Țibleșului”.)
Foto: Matei Florian – 1