De curând, a avut loc la București, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Național, cea de-a XXIV-a ediție a Întâlnirilor JTI, o manifestare care prezintă companii de top ale dansului mondial. De data aceasta, a fost vorba despre Ballet Jazz Montreal, cu spectacolul „Dance Me”, pe muzica celui mai cunoscut canadian, Leonard Cohen. Spectacolul este un omagiu adus muzicii, poeziei și personalității lui Cohen, dar și o celebrare a iubirii și a vieții, în general. În acest demers au fost invitați să lucreze la Montreal trei dintre cei mai renumiți coregrafi ai lumii: Andonis Fodiadakis, Anabelle Lopez Ochoa și britanicul Ihsan Rustem, pe care l-am rugat să ne acorde un interviu.
„Leonard Cohen este în ADN-ul canadienilor”
– De ce ați dorit să faceți un spectacol tocmai pe muzica lui Leonard Cohen?
– La vremea respectivă, se celebrau 40 de ani de la înființarea Ballet Jazz Montreal. Și ce putea să exprime mai bine cultura Montrealului, decât Leonard Cohen, născut și crescut în Montreal? Bunici, copii, părinți, nepoți îi știu cântecele pe de rost. Nunți, botezuri și chiar și înmormântări au fost făcute pe muzica lui. Leonard Cohen este în ADN-ul canadienilor. Așa că ce alegere ar fi putut fi mai bună pentru sărbătorirea a patru decenii de la nașterea companiei Ballet Jazz Montreal? Plus că atunci când Leonard a fost anunțat de această idee, a fost perfect de acord cu ea. Venea la repetiții cu pălăria și cu pardesiul lui binecunoscute. A decis împreună cu noi ce piese să folosim. Nu și-a dorit neapărat hituri, a insistat foarte mult pe poezie. De aceea, în spectacol apare și el înregistrat, citind din scrierile lui. Era o prezență aproape permanentă între noi la repetiții. Dar, absolut în mod tragic, fără ca nimic să anunțe, el a murit cu doar câteva zile înaintea premierei. Așa că a fost cu atât mai important pentru noi să punem laolaltă, prin acest spectacol, sufletul Montrealului cu sufletul lui Leonard. Iar unii dintre artiști și chiar oameni din public spuneau că au văzut în sală, la premieră, o siluetă ca de fum, cu o pălărie și un pardesiu. E o legendă în care vrem să credem.
– Ce reprezintă, de fapt, Leonard Cohen pentru canadieni?
– Dacă este să mă întrebați pe mine, eu cred că el este într-un fel tatăl canadienilor. E un artist care s-a dedicat atâtor arte, încât fiecare om poate găsi în el ceva cu care să se identifice. Este compozitorul, cântărețul, poetul și prozatorul iconic al Canadei. A făcut istorie în arta Canadei, și moștenirea lui va fi veșnică pentru această țară. Impactul lui asupra atâtor artiști este uriaș. Creația lui a marcat o mulțime de muzicieni și de scriitori. Și este iubit și de oamenii de pe stradă. De oriunde din lume. Când am fost cu spectacolul în turneu, de multe ori în sală nu mai era atmosfera unui balet, ci te simțeai ca la un concert. Publicul murmura sau chiar cânta cântecele lui Cohen cu voce tare. Așa că eu cred că el este foarte, foarte, foarte important pentru canadieni și nu numai pentru ei. Este important pentru întreaga lume.
„Le-am spus balerinilor să danseze de parcă ar fi ultimul dans din viața lor”
– Mesajul coregrafiei dumneavoastră care este?
– Eu am vrut să mă scufund cu totul în poezia lui Cohen, pentru că eu consider muzica lui poezie pură. Am citit scrierile lui, am ajuns până acolo, încât să citesc ce scriau chiar și fanii lui pe forumuri. Dar dincolo de toate interpretările, eu am decis să îl fac pe „Cohenul” meu prin arta mea, prin dans. Nu sunt expert în muzică și în literatură, așa că am făcut ce m-a dus pe mine capul. Eu mă pricep la dans. Și asta am făcut. L-am transpus pe Leonard Cohen în dans. Sigur că am fost inspirat de poezia lui, de sensurile din spatele cântecelor, de ritmul și de muzicalitatea care sunt mereu dătătoare de bucurie. Deși, în esență, mesajele din spatele melodiilor lui erau cumplit de triste, el le-a pus pe cea mai frumoasă muzică posibilă. De aceea, în baletul coregrafiat de mine pe „Dance Me to the End of Love”, am încercat să fac cele mai frumoase duete posibile. Și le-am spus dansatorilor să danseze de parcă acesta ar fi ultimul dans din viața lor.
„Se plânge mult, dar este și bucurie în spectacol”
– Cum arată mariajul dintre coregrafia dvs. și muzica lui Cohen?
– Cred că frumusețea acestui spectacol constă în faptul că sunt atât de multe melodii coregrafiate, încât este o întreagă călătorie prin viața și opera lui Leonard Cohen, fiecare moment fiind foarte diferit de celelalte. Pentru că suntem trei coregrafi implicați în producție, nu este o singură direcție sau o unică viziune. Sunt căi și călătorii diferite prin muzica lui Leonard Cohen. Și răspunsuri diferite la toate întrebările, inclusiv la cea pusă de dumneavoastră. Și tocmai aceasta este frumusețea acestui spectacol. Pentru că în el se ascunde un dar frumos pentru fiecare. „Dance Me” este o explozie de muzică, poezie, dans, lumini și umbre, o celebrare a spiritualității, o sărbătoare pentru urechi, ochi, minte și suflet.
„Nu poți face performanță în dans fără o educație clasică”
– Preferați baletul clasic sau dansul contemporan? Care ar fi principalele diferențe dintre ele?
– Asta este o întrebare foarte grea, la care e foarte greu să găsești răspuns. Ce pot să vă spun este că toți dansatorii de la Ballet Jazz Montreal au o foarte puternică educație și pregătire de balet clasic. Pe de altă parte, sunt excepționali și în dansul contemporan. Încât eu cred că cele două pot foarte bine funcționa în tandem. Acum, hai să fim serioși, nu poți face performanță în dans fără o educație clasică așa, ca la carte. Acești dansatori fac în fiecare dimineață a vieții lor câteva ore de antrenament de balet clasic. Iar seara, dansează dans contemporan. E o legătură perfectă între cele două. Baletul clasic este un fundament puternic pentru devenirea oricărui dansator. Iar în ceea ce ne privește pe noi, cei trei coregrafi implicați în această producție, toți, absolut toți, avem educație de balet clasic. Nu se poate fără asta. Și mi se pare extraordinar că acum, companiile legendare de balet au în repertoriu dans contemporan, iar cele mai revoluționare companii de dans modern au în spectacolele lor balerini de factură clasică. Iată că se poate. De aceea eu cred că trăim niște vremuri foarte fericite, în care granițele sunt fluide și ne putem îmbogăți unii pe alții. Nu mai există etichete, cutiuțe în care suntem băgați, nu mai există limite, nu mai există interdicții. Suntem cu toții dansatori și atât.
– Ați avut mentori?
– Eu îi consider mentori pe toți coregrafii excepționali cu care am lucrat pe când eram dansator. Îi amintesc aici pe Jiri Kylian, Mats Ek, Hans van Manen, Alexander Ekman. Cred că mentorii sunt foarte importanți. Ei joacă un rol în devenirea noastră, chiar și atunci când noi nu realizăm acest lucru. Ei sunt mereu cu noi. Îi purtăm în noi. De fapt, îi consider într-un fel sau altul mentori, pe toți oamenii de la care am avut ce învăța și de care am fost inspirat. Așa că eu iau foarte tare în serios acest lucru și încerc să transmit, la rândul meu, viitoarei generații de dansatori și coregrafi, ce m-au învățat și pe mine profesorii mei, coregrafii cu care am lucrat, artiștii care m-au inspirat. Simt că a transmite mai departe tainele meșteșugului tău este o responsabilitate uriașă, pe care eu încerc în fiecare zi să o onorez.
– Cunoașteți vreun dansator sau coregraf român?
– Pentru mine, una dintre cele mai frumoase și mai expresive balerine ale lumii este Alina Cojocaru. Stau de multe ori acasă și mă uit la înregistrări video cu spectacolele în care ea era prim balerină.
– Cu ce v-ați propus dumneavoastră să plece acasă publicul din România de la spectacol?
– Orice persoană, de orice vârstă, din orice țară, poate primi cu toată bucuria acest spectacol, pentru că, pur și simplu, vorbește pe limba fiecărui suflet. E un spectacol de care pur și simplu te bucuri. Îl privești, îl asculți, te emoționează. Tocmai în asta constă frumusețea dansului. Că îndepărtează bariera lingvistică. Nu avem nevoie să vorbim aceeași limbă ca să înțelegem mesajul dansului. Tocmai în asta constă bogăția pe care ne-o dăruiește această artă. Dansul este o încântare pentru ochi, care atinge sufletul. Și sunt convins că asta este valabil și în România, și în Canada, și în orice altă țară.
Foto: Ciprian Zincă – 2