• Izbucnit pe neașteptate, la începutul lunii Ianuarie, imediat după sărbători, un protest al unor fermieri din Nordul Moldovei s-a întins în toată țara, ca un foc într-o miriște uscată. Agricultorilor din Suceava și Botoșani, porniți cu tractoarele spre București, li s-au alăturat pe traseu alți nemulțumiți. Ce i-a scos din casă pe fermierii români, în plină iarnă? •
Tractoarele din nord
Să spun din capul locului, că protestul acesta, de la începutul lui 2024, nu a fost organizat de asociațiile de fermieri recunoscute la nivel național, așa cum a fost protestul din 7 aprilie 2023, despre care am scris pentru Formula AS, la vremea respectivă. De data asta, ieșirea cu tractoarele aliniate la marginea șoselei, pentru a pleca spre București, a fost prezentată drept “protest spontan” de către fermierul Dănuț Andruș, care lucrează, potrivit presei agricole, peste 1.000 de ha, în județul Botoșani. Fermierul nu este chiar un necunoscut: a fost invitat de câteva ori pe platourile unor televiziuni din Capitală și are un cont de TikTok. Date culese de pe internet relevă că a candidat în 2020 la postul de primar al comunei Paltinu, din județul Suceava, ca membru PSD, dar a pierdut în favoarea adversarului de la PNL. Apoi a plecat din PSD și, prin vara anului trecut, figura drept coordonator al Alianței Antreprenorilor și Agricultorilor, un partid neparlamentar. Se spune că nu ar mai fi nici acolo. Și iată-l acum un fel de lider al unui protest, remarcându-se printr-o cușmă albă, înaltă, pe care o poartă la volanul tractorului, chiar și când dă interviuri. Prezența lui Andruș în fruntea fermierilor care au aprins scânteia acestui nou protest, dar și alte informații mai mult sau mai puțin publice i-au făcut pe unii comentatori, dar și pe reprezentanți ai Guvernului să acuze că protestul iscat din senin ar avea substrat politic. Ce-i drept, sunt destui fermieri cu interese electorale, însă de data asta, lucrurile trebuie văzute în realitatea lor crudă: numeroase ferme, și încă ferme mari, au probleme financiare grave, riscă falimentul!
Exemplul german
Probabil, protestul fermierilor români nu s-ar fi declanșat, dacă nu ar fi existat un model “celebru”: începând încă din Decembrie 2023, s-a declanșat o amplă manifestare a fermierilor germani, care au blocat șoselele și autostrăzile cu tractoare și au intrat în marile orașe, chiar și în Berlin. Imaginile cu miile de tractoare ale germanilor, înaintând în coloane interminabile pe arterele rutiere au fost distribuite pe rețelele de socializare, putând fi văzute și de fermierii români. A existat, așadar, un precedent, cu mențiunea că revendicările fermierilor nemți nu pot fi însușite de cei români: cei din Germania sunt revoltați că guvernul federal intenționează să le taie masiv anumite subvenții și să renunțe la anumite facilități fiscale, ceea ce nu este cazul în România. Fermierii germani sunt nemulțumiți că li se ia mult, cei români că nu li se dă mai mult! A contat și faptul că au ieșit la protest și transportatorii, nemulțumiți de creșterea puternică a poliței de asigurare (RCA) pentru camioane. Coloanele auto au fost formate, așadar, din tractoare și camioane. Exemplul german a creat, destul de rapid, o anumită stare de spirit, însă lumea agricolă românească fierbea de mai mult timp, din mai multe motive. De remarcat că la protest participă, cu precădere, fermieri din sectorul vegetal, cu ferme de câteva sute de hectare și chiar peste 1.000 de ha. Ei au ieșit pe șosele cu tractoare masive, de sute de mii de euro, moderne, performante, conduse chiar de ei. Într-un cuvânt, antreprenori agricoli. De ce să protesteze niște inși care învârt sute de mii de euro?
Vremuri vitrege
În numeroase ferme s-au acumulat neajunsuri. În 2023, seceta a lovit crunt culturile agricole de primăvară (porumb, floarea soarelui). Unii agricultori abia au recoltat 2-3 tone de porumb, acolo unde, în perioade normale din punct de vedere meteorologic, recoltează 9-10 la ha. Deci, producții mici. Apoi, au fost făcute cheltuieli mari pentru înființarea culturilor agricole, în toamna anului 2022 și în primăvara anului 2023. Prețul fertilizanților chimici a crescut, în schimb, la recoltat, prețurile au fost mici, astfel încât, la finalul ciclului agricol, fermierii nu au obținut câștigul scontat. În plus, unii dintre ei au încheiate contracte de leasing pentru utilaje scumpe (chiar pentru unele tractoare cu care au ieșit la protest). Totodată, subvențiile agricole le-au fost acordate cu întârziere unor fermieri. Toate aceste dificultăți s-au acumulat și dau bătaie de cap. Unii s-au trezit cu creditorii peste ei, au venit și le-au ridicat utilajele. Spectrul falimentului se ridică amenințător. Deci, stres mare, care i-a determinat pe mulți fermieri să iasă la protest cu tractoarele. Ei reclamă și faptul că pe piața românească ajung cereale din Ucraina, deși autoritățile statului au asigurat că cerealele din țara devastată de război nu mai sunt vândute la noi, ci doar tranzitează teritoriul românesc, până în portul Constanța, de unde sunt livrate, mai departe, către țări din Asia și din Africa. La aceste nemulțumiri se adaugă și politicile guvernamentale recente, menite să aducă mai mulți bani la buget, prin împovărare fiscală, în timp ce anumite categorii de beneficiari ai fondurilor publice nu-și fac griji.
La porțile Bucureștiului
Așadar, mare tensiune în lumea agricolă românească! Fermierii care au plecat cu tractoarele de la Botoșani și Suceava au ajuns, împreună cu alți fermieri alăturați pe traseu, până aproape de București, mai exact până la Afumați. Aici au fost așteptați de un baraj format din jandarmi și polițiști de la Rutieră, care nu le-au permis să intre în București cu tractoarele, așa cum au plănuit. Dacă jandarmii și polițiștii nu s-ar fi opus, fermierii ar fi intrat cu tractoarele până în Piața Victoriei. Cu siguranță, ar fi venit în piață și locuitori ai Bucureștiului și nu se știe unde s-ar fi ajuns. Guvernul și-a asigurat, astfel, un moment de respiro și de gândire, ținându-i pe fermieri și pe camionagii la porțile Capitalei. Urmându-le exemplul, fermieri din alte județe au pornit și ei, spre orașele de reședință cu tractoarele. Protestul s-a generalizat. Vama Siret a fost blocată, precum și o dană a Portului Constanța. Ca să dezamorseze situația, guvernanții au primit o delegație formată din reprezentanți ai protestatarilor. Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, i-a primit pe fermieri, sâmbătă, 13 Ianuarie. Luni, 15 Ianuarie, s-a întâlnit la minister cu șefii asociațiilor agricole, care, după cum am precizat, nu au organizat protestul, dar au preluat din mers revendicările fermierilor și le-au pus pe masa ministrului, spre rezolvare. Ce au convenit cele două părți? Iată câteva puncte din procesul verbal: plata subvențiilor agricole până la sfârșitul lunii Februarie (în legislația europeană termenul limită este 30 Iunie); creditarea fermierilor cu dobândă subvenționată de stat; 100 de euro/ha, pentru culturile înființate în toamna anului 2022; șoferii care dețin permis categoria B, să poată conduce tractoare, fără alte cursuri pregătitoare și examene specifice. Când scriu acest articol, fermierii sunt încă pe șosele cu tractoarele. Nu s-au întors acasă. Vom vedea cum va evolua situația. Chiar dacă guvernul va bifa toate punctele din procesul-verbal, perspectivele nu se înseninează brusc pentru fermierii români. Războiul continuă aproape de graniță, prețurile sunt instabile, schimbările climatice persistă. În lipsa irigațiilor, culturile agricole vor fi mereu la cheremul secetei. Agricultorii noștri sunt obligați să învețe din mers să ia cele mai bune decizii pentru afacerile lor. Soluții sunt, trebuie doar puse cap la cap și aplicate. Un interes avem și noi, cei de la oraș: atât timp cât fermele lor rămân funcționale, avem ce pune pe masă!