În România, de ani buni încoace, “ronțăitul” a devenit un fel de sport național. Industria produselor ce pot fi incluse în această categorie – sticksuri, snacksuri, chipsuri ș.a. – a cunoscut, din păcate, un avânt mai ceva decât cel al produselor de panificație, al “pâinii noastre cea de toate zilele”. Din fericire, sunt tot mai mulți antreprenori români care caută să ofere alternative sănătoase acestui atât de prost și dăunător obicei al ronțăitului cotidian. În această categorie de produse se înscriu și cerealele… fără cereale, creația a doi foarte tineri antreprenori români: Antonio Boteanu și Joseph Moghilco. Produsele lor, comercializate sub brandul “Mr. Iron”, au cucerit deja piața de profil.
“Tinerețea este o șansă pentru succes, nu o premiză pentru eșec”
Joseph e cel care a făcut primul pas, atunci când, pe la 16 ani, a decis că-și poate folosi timpul liber și altfel decât să-l piardă. Ce-i drept avea un model în familie. Tatăl său produce, de peste 20 de ani, cereale și snacksuri sărate, iar ideea lui Joseph a fost ca, pornind de la aceste produse, să creeze o alternativă mai sănătoasă, cerealele proteice.
– Ce înseamnă cereale proteice?
– Chiar dacă folosim, generic, această denumire, produsele noastre nu conțin deloc cereale, ci un mix de ingrediente de înaltă calitate, legume și fructe expandate, în formă de biluțe sau inelușe, asemănătoare așa-ziselor cereale binecunoscute deja pe piață. Nu folosim deloc zahăr, doar stevie și eritritol, și cel mai scump și sănătos ulei, cel de cocos. Am dorit să aducem pe piață ceva diferit și sănătos, nu ceva ieftin. Pe lângă aceste “cereale”, producem și batoane proteice, bomboane și înlocuitori de chipsuri.
– După seceta comunistă, afacerile se află în România încă în faza experimentelor. Ce a fost cel mai greu?
– Am demarat afacerea când eu eram încă în liceu, Antonio mi s-a alăturat după trei luni și abia atunci am reușit să devenim cunoscuți, iar produsele noastre să fie căutate. Niciunul dintre noi nu are o pregătire în domeniul administrării afacerilor, eu am 19 ani, Antonio 20. Am învățat pe parcurs, din greșeli, cu ajutorul celor care au avut încredere în noi. Am mai și pierdut, firesc, dar cel mai greu a fost și încă este să găsim oameni care să creadă în ceea ce facem și să privească tinerețea noastră ca pe o virtute, nu ca pe o premiză pentru eșec. În societatea în care trăim, cei mai mulți oameni vor să muncească strict pentru bani, mulți bani, și nu pentru propria dezvoltare, care nu este doar un proces de durată, ci și o aventură, un scop grandios și o misiune ce-ți va putea aduce satisfacții întreaga viață.
– Ați investit bani personali, sau din fonduri europene?
– Toți banii investiți în afacere sunt ai noștri, personali, undeva la 10.000 de euro împreună, bani munciți de fiecare în parte. Antonio s-a angajat încă de la 16 ani, iar eu am strâns bănuții din tranzacții pe Bursă, burse școlare și alte activități. În cursul anului trecut, am participat la emisiunea “Imperiul leilor” și am primit oferte de investiție din partea a patru din cei cinci antreprenori din juriu.
“Vrem să ajungem pe piața internațională”
– Aveți piață de desfacere doar în România sau și în străinătate?
– Marea majoritate a vânzărilor le facem, deocamdată, în România. Am trimis tiruri cu marfă și în afară, în Spania, Olanda, Austria, Grecia, dar încă nu avem nimic stabil. De altfel, acesta e și unul dintre scopurile noastre, să ajungem cu produsele noastre pe piața internațională.
– E greu să scoți un produs curat într-o lume plină de fake-uri și înlocuitori?
– În mod concret, nimeni nu a mai creat până acum un produs asemănător, cel puțin pe piața europeană, noi suntem primii. Cea mai mare încercare a noastră este să ne luptăm cu giganți care fac produse nesănătoase, cu multe chimicale, însă foarte ieftine. Va fi întotdeauna greu să educăm o piață întreagă, iar în cazul României, încă mare parte din populație nu este informată temeinic în direcția sănătății și a importanței ingredientelor de calitate în alimentație. Deci, da, poate să fie ceva mai greu să produci alimente sănătoase, dar asta nu înseamnă că este o luptă la care trebuie să renunți din start. Orice problemă are o soluție. Pentru noi, contează și dacă reușim să schimbăm în bine viața a 100.000 de persoane, până când vom avea posibilitatea să facem același lucru pentru, să zicem, zece milioane de persoane.
“Am fost acceptat la facultăți internaționale, în America și Spania”
– Demararea afacerii nu v-a împiedicat să vă vedeți de școală?
– Antonio s-a alăturat afacerii când terminase deja liceul și a decis să se oprească, deocamdată, cu studiile. Eu eram încă la liceu și, deși mi s-au pus nenumărate bețe în roate, am fost binecuvântat de înțelegerea câtorva profesori, în special a dirigintei mele, Roxana Diaconu, pe care o îndrăgesc enorm, pentru că m-a susținut întotdeauna. Am avut și un moment de răscruce, când a trebuit să decid dacă merg la facultate sau mă ocup de afacere. Mi-am promis că o să le fac pe ambele și am reușit. Am fost acceptat la facultăți internaționale, în America și Spania, devenind astfel un exemplu real că, prin disciplină și o bună organizare, le poți face pe toate. Deocamdată, am reușit să obțin amânarea începerii cursurilor universitare și mă axez pe afacere.
“Românii sunt inventivi, dar își pun singuri piedici unii altora”
– Ați intrat de foarte tineri în “jungla” economiei românești. Ați avut momente în care v-ați dorit să renunțați?
– Nu ne-am gândit să renunțăm, dar am avut constant momente în care ne-am simțit copleșiți de oboseală, de tot felul de șicane și piedici, ba chiar și de batjocură. A fost suficient că ne-am avut unul pe celălalt și, fiind permanent conectați la visul nostru, am realizat că această experiență, cu bune și rele, ne va fi de folos la un moment dat. Noi doi știm că, și dacă vom cădea, vom cădea împreună, și apoi ne vom ridica. În România încă există, din păcate, un capitalism comunist, bazat pe relații, bani, înșelătorie, șpagă, dar peste toate e numai bunul Dumnezeu, care ne arată întotdeauna luminița de la capătul tunelului și ne scoate în cale oameni buni, care ne sunt alături.
“România nu susține antreprenorii, nu are o conducere interesată să crească economia și să-i sprijine pe tineri pentru a-i determina să rămână în țară”
– Care vă sunt bucuriile și tristețile, ca antreprenori în România?
– Bucurie este că trăim într-o țară modernă, conectată la internet și la conceptul de comenzi online. Așa am reușit să accesăm medii de specialitate, de unde am preluat informații importante, și am reușit să ne livrăm produsele pe piața internațională. Din păcate, sunt mai multe tristeți decât bucurii. România nu susține antreprenorii, nu are o conducere interesată să crească economia și să-i sprijine pe tineri pentru a-i determina să rămână în țară. Nu se investește aproape deloc în educarea tinerilor spre antreprenoriat și nici în start-up-uri pornite de la zero. Organele de control stau cu ochii pe tineri ca noi, ne copleșesc cu amenzi nejustificate. Știu ce vorbesc, am pățit-o și noi, ni s-au cerut sume mari de bani, pentru că am fost priviți ca niște tineri naivi, situația schimbându-se radical când am venit cu avocați bine pregătiți pentru astfel de împrejurări. La fel, oamenii din retail, din supermarketuri și majoritatea giganților din domeniu ne privesc ca pe niște tineri care merită exploatați, fără să li se ofere niciun fel de oportunități.
Românii sunt inventivi, dar se mișcă încet, își pun singuri piedici unii altora, de asta alte țări ne-au luat-o mult înainte. În mediul economic, cel puțin, legislația nu e stabilă, regulile se schimbă din mers și e greu să ții pasul. Dacă nu vii cu bani de acasă – mulți bani! –, nu ai nicio șansă. Singura șansă reală a acestei țări sunt oamenii, dar sunt puțini la conducere care să ne dorească binele cu adevărat.