
Convinsă de beneficiile uleiului de măsline asupra sănătății, am testat, în timp, câteva mărci, mai mult sau mai puțin renumite. Uneori, am ales strict vizual, după aspectul sticlei sau al etichetei, alteori, am gândit că un preț mai ridicat ar putea fi cea mai la îndemână garanție a calității. Mi-aș fi dorit să găsesc măcar un strop din inconfundabilul gust al măslinelor grecești. N-a fost să fie… Dar aflu într-o zi că există în România, la Craiova, o firmă care produce ulei de măsline, premiat deja cu aur la câteva competiții internaționale. Soții Camelia și Cătălin Adam au ales frecvent Grecia ca turiști, dar în 2015, o bursă de studiu a Cameliei le-a prilejuit o ședere de două luni pe meleagurile elene. Atunci au avut ocazia să intre în legătură cu oameni ai locului și, cunoscând mai îndeaproape cultura și gastronomia locală, le-a venit ideea de a-i bucura și pe români cu produse autentice grecești. Așa s-a născut Eliada.
„Îi răsfățăm pe români cu gustul autentic al Greciei”
– Pare neobișnuită producerea uleiului de măsline în România, când rafturile magazinelor sunt pline de mărfuri grecești. Care este povestea acestei afaceri?

– Ideea a apărut în 2015, însă a prins contur abia în 2019, când am deschis în Craiova primul magazin sub marca Eliada. Vreme de două luni, cât am stat în Grecia cu o bursă, am avut ocazia să descoperim deosebirea dintre produsele de acolo și produsele de origine grecească ajunse pe rafturile magazinelor românești. Diferența de calitate este considerabilă, mai ales în ceea ce privește uleiul de măsline, de aceea ne-am propus să aducem în România doar produse grecești premium, să-i răsfățăm și pe români cu gustul autentic al Greciei. Apoi am îndrăznit să transformăm acest obiectiv într-unul mai îndrăzneț, și anume, acela de a pune bazele unui brand românesc de ulei grecesc. Marca Eliada este înregistrată la OSIM pentru România și facem pași mici, dar siguri către conturarea identității de brand. Acum lucrăm la înregistrarea mărcii la nivel european.
Producția uleiului extravirgin de măsline Eliada are loc în Grecia, într-un loc frumos, pe coasta Ofriniou, între Kavala și Salonic. Avem o colaborare strânsă cu un procesator local, care are o facilitate modernă de producție și care a obținut numeroase premii internaționale. Suntem implicați direct, pe tot parcursul producției: de la planificarea necesarului anual, consultarea cu procesatorul, până la verificarea calității, prin prezența noastră în fabrică, atunci când se produce efectiv uleiul, supravegherea procesului, degustarea mostrelor, îmbuteliere, design de ambalaj etc. Sunt etape importante, care nu trebuie sărite. De exemplu, după cules, măslinele trebuie prelucrate în maximum 12 ore, pentru că încep să se oxideze după doar o zi, iar noi ne asigurăm că toate aceste etape sunt parcurse cu acuratețe.
Ideea de a muta o parte din producție în România face parte din planul nostru pe termen mediu, însă așteptăm o oportunitate de finanțare, deoarece investiția ar fi de ordinul sutelor de mii de euro, iar orizontul de finalizare este de unul-doi ani de la scrierea și depunerea proiectului.
– De unde vă procurați materia primă, măslinele?
– Materia primă pentru uleiul extravirgin de măsline produs sub marca Eliada provine majoritar din zona de nord a Greciei, unde măslina specifică regiunii Halkidiki se numește și Hondroelia (sau Chondroelia), o măslină mare și cărnoasă, folosită mai ales pentru masă. În proporții mult mai mici se folosesc măsline koroneiki și manaki, specifice zonei centrale sau de sud, dar uleiul premium cu care am luat trei medalii internaționale este monovarietal, adică extras doar din măsline Hondroelia, recoltate timpuriu.
– E foarte greu de ales un ulei de măsline bun, foarte multe având un pronunțat gust rânced-amar, în ciuda prețului mare. Ce e diferit la produsele dumneavoastră?
– Gustul amar nu reprezintă un defect, dar e nevoie de un echilibru între cele trei caracteristici ale unui ulei de măsline bun: gustul amar, picant și fructat. O măslină crudă, culeasă direct din copac, chiar și coaptă să fie, este foarte amară, deci e firesc să fie acesta și gustul uleiului de măsline. Un gust rânced, însă, e semn că acel produs are un defect de depozitare sau rezultat din procesul de producție. Toate tipurile de ulei de măsline comercializate sub brandul Eliada sunt extravirgine, adică extrase la rece, la temperatură sub 27°C, au aciditate scăzută, sub 0,5. Uleiul Eliada SuperPremium, câștigătorul celor trei medalii internaționale obținute în 2023, are o aciditate de doar 0,2. Ne numărăm printre puținii furnizori de ulei extravirgin de măsline agoureleo (din recoltă timpurie), cu un conținut ridicat de polifenoli, atât de importanți pentru sănătate, respectiv împotriva stresului oxidativ. Este exact acel ulei benefic care produce efecte în condițiile unui consum de 20 ml zilnic, luat câte o lingură, dimineața.
– Ce trebuie să scrie pe eticheta unui ulei de calitate? La ce anume trebuie să fim atenți?
– Ar fi bine să aflăm de pe etichetă care este țara de producție, dacă scrie „amestec uleiuri proveniență UE” este foarte puțin probabil să fie un ulei premium. Ar trebui să scrie și regiunea din care provin măslinele, perioada de recoltare și data recomandată de consum, care poate fi de maximum 24 de luni de la producție. Aciditatea ar trebui să fie sub 0,8, ca uleiul să fie clasat ca extravirgin. La o aciditate de 0,2-0,5, vorbim de un ulei premium.
Calitățile uleiului sunt caracteristici deținute la îmbuteliere, care pot fi influențate și de modul de depozitare: sticlele trebuie ferite de lumina puternică, de căldură excesivă, de variații repetate ale temperaturii etc. O etichetă completă și corectă poate fi o premisă a calității.
Degustare și câte o poveste pentru fiecare produs
– Ce a fost mai greu, mai ales la începutul afacerii?
– Cel mai greu a fost procesul de atragere a clienților, dar fidelizarea a venit de la sine, după prima achiziție. Fiind produse premium, uleiurile extravirgine Eliada sunt diferite ca preț față de cele din supermarket, iar prima tendință a clienților era de a compara prețurile de la raft, deși comparația nu era una echitabilă, fiind vorba de game diferite de uleiuri. În magazinul din Craiova, avem un colț amenajat special pentru degustări de produse grecești: de la ulei intens fructat, din recoltă timpurie, la măsline umplute cu migdale, pastă de măsline cu mânătărci și roșii uscate, gem de portocale fără zahăr sau halva cu tahini și portocale. Pe lângă degustare, clienții au posibilitatea să afle și povestea fiecărui produs.
– Ați investit bani personali sau din fonduri europene?
– Ambele surse. Am început în 2019, cu un fond mic, de până la 40.000 euro, printr-un proiect cofinanțat, Start Up Plus. Am investit și economii proprii, mai mari decât fondurile obținute, iar pe viitor, urmărim îndeaproape alte surse de finanțare europene, pentru continuarea investiției.
– Cine sunt cei care vă ajută, din cine se compune echipa Eliada?
– Echipa este formată din patru oameni, doi care fac management și marketing (eu și soțul meu) și două colege, care se ocupă de vânzări în magazin, procesarea comenzilor online, stocuri etc. Suntem în aceeași formulă încă din 2020. Ne consultăm reciproc când vine vorba de idei de promovare, evenimente în care să ne implicăm etc. Decizia unanimă de a participa la târguri și concursuri internaționale de profil ne-a adus, în 2023, trei medalii: două de aur, la Berlin, și una de argint, la Atena. Așa am învăţat că nu contează numai cât de bun este produsul, ci şi cine spune asta despre el. Una este să o spui tu, ca producător, și cu totul altceva, ca juriul unor concursuri internaționale să confirme calitatea produselor tale. Tot din echipă fac cumva parte și specialiștii locali din Grecia, ingineri în chimie alimentară și un „master blender” care se asigură că găsim cele mai bune măsline și că acestea sunt prelucrate în cel mai potrivit mod pentru a obține calitatea pe care ne-o dorim.
„Încerc să mă concentrez pe bucurii”
– De unde pot procura cei interesați produsele dumneavoastră?

– Cei care au drum prin Craiova ne pot găsi în centrul vechi, într-o clădire cu iz istoric, fostul Hotel Minerva, construit în 1904. Avem și un magazin online – www.eliada.eu, dar și parteneri în București, Craiova, Pitești, Târgoviște.
– Care vă sunt bucuriile și tristețile, ca antreprenor în România?
– Momentan, încerc să mă concentrez pe bucurii, pe partea constructivă, nu vreau să mă plâng, pentru că nu ne-ar ajuta cu nimic, cred că știm cu toții dificultățile antreprenorilor mici sau medii, legate în special de schimbările legislative frecvente. Bucuriile vin zilnic, în primul rând de la clienții mulțumiți, care ne spun că nu mai pot cumpăra ulei de măsline la întâmplare, după ce l-au gustat pe al nostru. Avem și mulți clienți care locuiesc în afara țării sau turiști aflați în trecere prin Craiova, care au un feedback foarte bun și ne lasă testimoniale pe Facebook, pe google etc.