Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

ELIADA, ulei de măsline românesc

Aur pentru uleiul de măsline Eliada

Convinsă de beneficiile uleiului de măs­li­ne asupra sănătății, am testat, în timp, câteva mărci, mai mult sau mai puțin re­nu­mite. Uneori, am ales strict vizual, după aspectul sticlei sau al etichetei, alteori, am gândit că un preț mai ridicat ar putea fi cea mai la îndemână garanție a calității. Mi-aș fi dorit să găsesc măcar un strop din inconfundabilul gust al măslinelor grecești. N-a fost să fie… Dar aflu într-o zi că există în Româ­nia, la Craiova, o firmă care produce ulei de măs­li­ne, pre­miat deja cu aur la câteva competiții inter­naționale. Soții Camelia și Cătălin Adam au ales frec­vent Grecia ca turiști, dar în 2015, o bursă de stu­diu a Ca­meliei le-a prilejuit o ședere de două luni pe melea­gurile elene. Atunci au avut ocazia să intre în legă­tu­ră cu oameni ai locului și, cunoscând mai îndea­proa­pe cultura și gastronomia locală, le-a venit ideea de a-i bucura și pe români cu produse autentice gre­cești. Așa s-a născut Eliada.

„Îi răsfățăm pe români cu gustul autentic al Greciei”

– Pare neobișnuită producerea uleiului de măs­­line în România, când rafturile magazinelor sunt pline de mărfuri grecești. Care este povestea acestei afaceri?

Camelia Adam

– Ideea a apărut în 2015, însă a prins contur abia în 2019, când am deschis în Craiova primul ma­ga­zin sub marca Eliada. Vreme de două luni, cât am stat în Grecia cu o bursă, am avut ocazia să des­co­pe­rim deosebirea dintre produsele de acolo și produ­se­le de origine grecească ajunse pe rafturile maga­zi­nelor românești. Diferența de calitate este consi­de­rabilă, mai ales în ceea ce privește uleiul de măsli­ne, de aceea ne-am propus să aducem în Ro­mânia doar produse gre­cești premium, să-i răsfă­țăm și pe ro­mâni cu gus­tul autentic al Greciei. Apoi am în­drăz­nit să trans­formăm acest obiec­tiv într-unul mai îndrăz­neț, și anu­me, acela de a pune baze­le unui brand ro­mânesc de ulei grecesc. Marca Elia­da este înre­gis­trată la OSIM pentru Ro­mânia și facem pași mici, dar siguri către con­­tu­rarea iden­tității de brand. Acum lucrăm la în­registrarea măr­cii la ni­vel european.

Producția uleiului ex­tra­virgin de măsline Eli­a­da are loc în Grecia, într-un loc frumos, pe coas­ta Ofri­niou, între Ka­vala și Salonic. Avem o colabo­ra­re strânsă cu un procesator local, care are o fa­ci­litate modernă de producție și care a ob­ținut nume­roase premii internaționale. Suntem implicați di­rect, pe tot parcursul producției: de la planificarea ne­cesarului anual, con­sul­­tarea cu procesatorul, până la verifi­ca­rea calită­ții, prin prezența noastră în fabrică, atunci când se produce efectiv u­le­­­­iul, su­pravegherea pro­ce­su­­lui, degustarea mos­tre­lor, îmbuteliere, design de am­­balaj etc. Sunt etape im­por­tante, care nu tre­bu­­ie sărite. De exemplu, du­pă cules, măslinele tre­bu­ie pre­lu­cra­te în maximum 12 ore, pen­tru că încep să se oxi­deze du­pă doar o zi, iar noi ne asi­­gu­răm că toate aceste eta­pe sunt par­­curse cu acuratețe.

Ideea de a muta o parte din producție în Româ­nia face parte din planul nostru pe termen mediu, însă așteptăm o oportunitate de finanțare, deoarece in­­ves­tiția ar fi de ordinul sutelor de mii de euro, iar ori­zon­tul de finalizare este de unul-doi ani de la scrierea și depunerea proiectului.

– De unde vă procurați materia primă, măs­linele?

– Materia primă pentru uleiul extravirgin de măsline produs sub marca Eliada provine majo­ri­tar din zona de nord a Greciei, unde măslina speci­fică regiunii Halkidiki se nu­meș­te și Hon­droelia (sau Chondroelia), o măs­­­lină mare și căr­noasă, folosită mai ales pentru masă. În proporții mult mai mici se folosesc măs­line koro­ne­i­ki și ma­na­ki, specifice zonei centrale sau de sud, dar uleiul premium cu care am luat trei me­dalii inter­naționale este monovarietal, adică ex­tras doar din măsline Hondroelia, recoltate timpuriu.

– E foarte greu de ales un ulei de măsline bun, foarte multe având un pronunțat gust rânced-amar, în ciuda prețului mare. Ce e diferit la pro­du­sele dumneavoastră?

– Gustul amar nu reprezintă un defect, dar e ne­voie de un echilibru între cele trei caracteristici ale unui ulei de măsline bun: gustul amar, picant și fructat. O măslină crudă, culeasă direct din copac, chiar și coaptă să fie, este foarte amară, deci e fi­resc să fie acesta și gustul uleiului de măsline. Un gust rânced, însă, e semn că acel produs are un de­fect de depozitare sau rezultat din procesul de produc­ție. Toate tipu­rile de ulei de măsline comercializate sub bran­dul Eliada sunt extravir­gine, adică ex­tra­se la rece, la tempe­ra­tură sub 27°C, au aciditate scă­zu­tă, sub 0,5. Uleiul Elia­da Su­perPre­mium, câș­ti­gă­to­rul celor trei medalii interna­țio­nale ob­ținute în 2023, are o aciditate de doar 0,2. Ne numărăm printre pu­ți­nii furnizori de ulei extravirgin de măsline agoure­leo (din recoltă tim­pu­rie), cu un con­ținut ridicat de po­li­fenoli, atât de im­portanți pentru sănătate, res­pec­tiv împotriva stresu­lui oxidativ. Este exact acel ulei be­ne­fic care pro­du­ce efecte în condi­ții­le unui consum de 20 ml zilnic, luat câte o lingură, dimineața.

– Ce trebuie să scrie pe eticheta unui ulei de calitate? La ce anume trebuie să fim atenți?

– Ar fi bine să aflăm de pe etichetă care este țara de producție, dacă scrie „amestec uleiuri prove­nien­ță UE” este foarte puțin probabil să fie un ulei pre­mium. Ar trebui să scrie și regiu­nea din care provin măslinele, pe­rioa­da de re­col­tare și da­ta re­co­man­da­tă de con­sum, ca­re poa­te fi de ma­ximum 24 de luni de la pro­duc­ție. Aciditatea ar tre­bui să fie sub 0,8, ca uleiul să fie clasat ca ex­tra­virgin. La o aciditate de 0,2-0,5, vorbim de un ulei premium.

Calitățile uleiului sunt caracteristici deținu­te la îmbuteliere, care pot fi in­flu­ențate și de modul de de­pozitare: sticlele tre­bu­ie ferite de lumina puter­nică, de căldură exce­si­vă, de variații repetate ale tempe­ra­turii etc. O eti­che­tă completă și co­rec­tă poate fi o premisă a calității.

Degustare și câte o poveste pentru fiecare produs

– Ce a fost mai greu, mai ales la începutul afa­cerii?

– Cel mai greu a fost pro­cesul de atragere a cli­en­ților, dar fidelizarea a ve­nit de la sine, după prima achiziție. Fiind produse premium, uleiurile extravir­gine Eliada sunt diferite ca preț față de cele din supermarket, iar prima tendință a clienților era de a compara prețurile de la raft, deși comparația nu era una echitabilă, fiind vorba de game diferite de ule­iuri. În magazinul din Craiova, avem un colț ame­najat special pentru degustări de produse grecești: de la ulei intens fructat, din recoltă timpurie, la măsline umplute cu migdale, pastă de măsline cu mânătărci și roșii uscate, gem de portocale fără zahăr sau halva cu tahini și portocale. Pe lângă degustare, clienții au posibilitatea să afle și povestea fiecărui produs.   

– Ați investit bani personali sau din fonduri europene?

– Ambele surse. Am început în 2019, cu un fond mic, de până la 40.000 euro, printr-un proiect cofi­nanțat, Start Up Plus. Am investit și economii pro­prii, mai mari decât fondurile obținute, iar pe viitor, urmărim îndeaproape alte surse de finanțare euro­pene, pentru continua­rea investiției.   

– Cine sunt cei care vă ajută, din cine se com­pune echipa Eliada?

– Echipa este formată din patru oameni, doi care fac management și marketing (eu și soțul meu) și două colege, care se ocupă de vânzări în magazin, procesarea comenzilor online, stocuri etc. Suntem în aceeași formulă încă din 2020. Ne consul­tăm reci­proc când vine vorba de idei de promovare, eveni­mente în care să ne implicăm etc. Decizia una­nimă de a participa la târguri și concursuri inter­naționale de profil ne-a adus, în 2023, trei me­dalii: două de aur, la Berlin, și una de argint, la Atena. Așa am învăţat că nu contează numai cât de bun este produsul, ci şi cine spune asta despre el. Una este să o spui tu, ca producă­tor, și cu totul altceva, ca juriul unor concursuri internaționale să confir­me calitatea produselor tale. Tot din echipă fac cumva parte și specialiștii locali din Grecia, ingineri în chimie alimentară și un „master blender” care se asigură că gă­sim cele mai bune măsline și că acestea sunt pre­lucrate în cel mai potrivit mod pentru a obține cali­tatea pe care ne-o dorim.

„Încerc să mă concentrez pe bucurii”

– De unde pot procura cei interesați produsele dumneavoastră?

Produse marca Eliada

– Cei care au drum prin Craiova ne pot găsi în centrul vechi, într-o clădire cu iz istoric, fostul Hotel Minerva, construit în 1904. Avem și un magazin online – www.eliada.eu,    dar și parteneri în Bu­cu­rești, Craiova, Pitești, Târgoviște.

– Care vă sunt bucuriile și tristețile, ca antreprenor în România?

– Momentan, încerc să mă concentrez pe bucurii, pe partea constructivă, nu vreau să mă plâng, pentru că nu ne-ar ajuta cu nimic, cred că știm cu toții dificultățile antreprenorilor mici sau medii, legate în special de schimbările legislative frecvente. Bucu­riile vin zilnic, în primul rând de la clienții mul­țu­miți, care ne spun că nu mai pot cumpăra ulei de măsline la întâmplare, după ce l-au gustat pe al nos­tru. Avem și mulți clienți care locuiesc în afara țării sau turiști aflați în trecere prin Craiova, care au un feedback foarte bun și ne lasă testimoniale pe Facebook, pe google etc.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian