Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

„Badea Neaoș”, o poveste cusută cu ață

Echipa ”Badea Neaoș”: Edi (st.), Paul (dr.), Eve (st.), Miru (mijloc), Georgi (dr.)

Am fi crezut că povești se pot spune doar prin cuvinte, măiestrit așezate unele lân­gă altele, alcătuiri fără de trup, venite de departe, de foarte departe. Dar nu. Povești poate spu­ne și un loc, atingându-l cu pasul sau doar cu pri­vi­rea. Povești pot spune uneori hainele pe care le îmbrăcăm și care vorbesc celorlalți despre noi, indiferent cât de departe suntem unii de alții. O astfel de poveste au pus la cale cinci tineri studenți din Cluj-Napoca. Inițial, a fost doar un proiect uni­ver­sitar, pentru un examen. Dar când l-au pre­zen­tat în sala de curs, profesoara le-a spus: „Sunteți chiar fraieri, dacă nu încercați să deschideți afa­ce­­rea asta!”. Și cum nimănui nu-i prea place să fie luat de fraier, de la proiectul studențesc, până la afa­cerea „Badea Neaoș” nu a mai fost decât un pas. Pe care Edi, Miru, Paul, Eve și Georgi l-au fă­cut cât ai clipi. Cu succes, că de n-ar fi, nu s-ar povesti.

Ceva fain, românesc

Cei cinci foști studenți n-au avut niciodată vreo legătură cu lumea afacerilor sau a modei. Au stu­diat comunicare și marketing. „Acum, cu toții avem câte un job, avem și alte proiecte care să ne per­mi­tă să ne susținem financiar, dar «Badea Neaoș» este proiectul nostru de suflet. În studenție, atunci când a început totul, trebuia să pregătim un pachet publicitar pentru un brand existent sau pentru unul creat de noi. Am ales cea de-a doua variantă. Ști­am reticența pe care tinerii o au față de folclor, din cauza unor asocieri nepotrivite vremurilor actuale. De aceea ne-am gândit să facem pentru ei ceva fain, românesc, ceva cu care să se identifice și care să le vorbeas­că, sim­plu, despre ei, în lim­bajul lor actu­al”, spu­ne Miruna Mer­luș­că. Așa s-a năs­cut „Ba­dea Neaoș”.

– Ce este, de fapt, „Badea Neaoș”?

– Așa cum am gân­dit proiectul inițial, în stu­den­ție, „Badea Nea­oș” este un brand româ­nesc ce pro­duce haine pe care brodăm motive și zicători inspi­rate din folclor. Lucrând la proiect, ne gândi­sem să demarăm cu adevărat o astfel de afacere, dar nu ne-am fi gândit că s-ar găsi și clienți inte­re­sați de pro­dusele noastre. Aprecierile profe­soarei ne-au ajutat, însă, să deschidem afacerea, și iată-ne!

Le-a fost greu la început, pentru că nu știau prea bine ce trebuie să facă, ce înseamnă să ai un stoc, cum să câștigi în­cre­derea colaboratorilor sau cum să-i faci pe clienți să se simtă spe­ciali. Au învățat totul pas cu pas, fără să ezi­te să ceară aju­to­rul, atunci când au avut ne­voie. S-au mai îm­pot­­molit, au mai dat cu capul de pragul de sus, dar s-au ridi­cat și au mers înainte. „Greu a fost și că nu am avut un capital foar­­te mare la înce­put, eram studenți bur­­­sieri și am pus fiecare câte o bursă la bătaie. Având bani puțini, a trebuit să fim creativi cu solu­țiile și, în plus, i-am drămuit mai bine, pen­tru că nu puteam să ne aruncăm cu capul înainte la orice investiție. Cu siguranță, din multe puncte de vedere, e bine că am ales așa, să ne descurcăm fără să apelăm la credite”.

Pentru deschiderea firmei și un stoc minim de produse, investiția inițială a fost de aproximativ 1000 de euro. Apoi, tot profitul a fost reinvestit. În 2022, au reușit să ajungă în finala unui proiect local de finanțări FIX și au câștigat 50.000 de euro.

Doi moldoveni și trei ardeleni

Sigla ”Badea Neaoș”

Înainte de toate, echipa „Badea Neaoș” nu este închegată de interese financiare, firești în orice afa­cere, ci de prietenie. „Am fost colegi de fa­cul­tate, am devenit prieteni, iar acum suntem și asociați. La început, a fost destul de dificil să îmbinăm cele două roluri și să învățăm să ne raportăm diferit unii la alții. Mai apoi, cu timpul și cu multe sesiuni de feedback, am reușit să ne detașăm de rolul de prieteni, când e vorba de afacere, și invers. Suntem doi băieți și trei fete, doi moldoveni și trei arde­leni”. În bunul mers al afacerii, fiecare are un rol bine definit: Miruna (Miru) Merluşcă este lider, project manager și content specialist, Eduard (Edi) Pătrunjel conduce departamentul de marketing și financiar, dar se ocupă și de toată partea adminis­tra­tivă, Georgiana (Georgi) Tam­ba coordonează logistica și vânzările, Evelin (Eve) Nilă­şan a pre­luat tot ce înseamnă foto-vi­deo, iar Paul Moga este de­signer și se ocupă și de dezvol­tarea produselor.

Tricouri cu suflet și povești

– Și ce haine produceți, mai exact?

– Produsele noastre prin­ci­pale sunt tricourile. La început, am făcut doar tricouri albe și negre, pentru fete și băieți. Mai apoi, ne-am extins paleta de produse și la tricouri pentru co­pii, bluze, hano­race, traiste, arti­cole de papetărie, cămăși de in și, cel mai recent, pro­priul croi de tricou over­sized. Mai mult, la noi, fiecare tricou vine cu o po­veste pe care oamenii o pot citi și pe site, dar pe care o primesc și în colet.

– De unde pot cum­păra cei intere­sați produ­sele voastre?

– Articolele noastre sunt produse în între­gime în România. Lu­crăm cu diverse atelie­re și facem totul aici, de la etichetă la ambalaje și broderie. Vindem online, pe site-ul nostru, dar și în târguri, la festi­valuri de muzică sau la evenimente. Online, oricine ne poate gă­si pe toate plat­for­­mele de socia­lizare.

– În ce cate­go­rie se încadrează clienții fideli, cei care preferă pro­du­sele atipice, cum sunt și ale voastre?

– Avem o mare varietate de clienți. Cele mai multe comenzi ne vin din marile orașe din România, de la oa­meni care apre­cia­ză produsele fabri­cate local, cu poveste și cu suflet, și vor să cumpere mai sustenabil. Femeile cumpără cel mai mult, iar interesul lor variază de la muzică live la fashion și folclor. Cei mai prezenți sunt cei din „Generația millenials”, pentru că rezonează mult cu produsele noastre și au și veniturile necesare pentru a le achiziționa.

Prietenia, secretul succesului în afaceri

– Nu e ușor să deții o afacere cu asociați, discuții apar și când sunt doar doi. Voi cum treceți peste momentele dificile?

– Au fost momente în care ne-a fost mai greu și momente în care ne-a fost teamă că nu vom avea banii necesari să continuăm. Individual, cred că pe fiecare ne-a lovit, la un moment dat, gândul renunțării, mai ales când sunt perioade aglomerate. Din fericire, astfel de gânduri nu ne-au lovit pe toți deodată, astfel încât nu am avut niciodată discuții de acest gen. Dimpotrivă, încercăm permanent să ne motivăm unul pe celălalt. În momentele tensionate, ne comportăm ca niște prieteni adevărați, așa cum suntem, nu ca niște oameni de afaceri ghidați doar de profit.

Ca Făt-Frumos din poveste

– Ați început afacerea de foarte tineri. Nu e o junglă complicată lumea afacerilor în România? Cum vă descur­cați cu „lupii”?

Ceva fain, românesc

– E adevărat, am pornit la drum fără să știm mare lucru și am dat cu capul de foarte multe ori, până să învățăm. Luam mereu cele mai complicate decizii, iar partea de logistică ne dădea mereu peste cap, pentru că suntem o echipă de cinci creativi. Provocările cele mai mari au fost lipsa de resurse financiare și de cunoștințe într-ale afacerilor. Materia primă se scumpește permanent și devine tot mai greu să investim în produse noi. Momentan, căutăm să avem o marjă mai mare de profit, dar să păstrăm calitatea cu care i-am obișnuit deja pe clienți. Un „lupușor” ar fi și faptul că avem foarte multe idei, dar nu toate ajung să fie puse în practică, din lipsă de timp sau pentru că uităm de ele. Gândim prea mult uneori și acționăm prea pu­țin. Dar așa cum spuneai, suntem tineri și, la vârsta noastră, preferabil e să ne concentrăm mai mult pe bucurii. Oamenii sunt foarte drăguți și primim mereu feedback pozitiv. Comparativ cu alte țări din Europa, suntem cumva mai protejați de taxe și impozite, ceea ce ne dă posibilitatea de a crește, la fel ca Făt-Frumos, „într-un an, cât alții în șapte”, dacă e să rămânem în domeniul nostru și să fim hâtri, așa ca „Badea Neaoș”.

Pe site-ul „Badea Neaoș”, cei cinci tineri își spun singuri povestea. Nu în cifre seci, ci în cuvinte numai bune de pus la inimă. Pentru că exact de acolo și vin. „«Badea Neaoș» e o colecție de po­vești. E un izvor de inspirație și de frumos româ­nesc. E mentor pentru tineri. Și nostalgie pentru bătrâni. Pentru că seninătatea lui vine din ochi și din zâmbet.(…) Zâmbetul lui îți dă speranță. Și te face să te întrebi ce mai pune la cale. Dar el nu mai pune nimic la cale, pentru că toată calea e deja în el.(…) «Badea Neaoș» e întruchiparea spiritului românesc, așa cum e el. Cu bune și cu rele.(…) Oa­menii se întorc mereu spre povești. Ca să își aline sufletul sau ca să înțeleagă prezentul.”

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian