Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Când „moartea” triumfă pe online

Că o știre negativă atrage mai degrabă decât una pozitivă e genul de truism pe care îl găsești pe prima pagină a manualului de comunicare media, din anul I la facultatea de Jurnalism. Cum prezinți știrea – negativă sau pozitivă – este cu totul altă poveste, iar pentru asta instituțiile de presă au „inventat” inclusiv editori specializați în titluri, să fie sigure că fură ochiul publicului înaintea concurenței. Ti­tluri care să deruteze audiența sau care să n-aibă nimic de-a face cu conținutul propriu-zis al articolelor deasupra cărora tronau se cunosc de când lumea. Ca în aproape orice domeniu, avansul tehnologic nu a făcut decât să accelereze procesul și, fatalmente, prin liberalizarea excesivă a accesului la diverse platforme de răspândire a informației, să îl ducă într-o zonă tot mai periculoasă. Acum 30 de ani, în zorii democrației noastre, consumatorul de presă avea la dispoziție o tarabă cu 10-20 de titluri de ziare, câteva posturi de radio și alte câteva posturi TV. Acum, în paralel cu scăderea industriei de presă tipărită, cititorul are la dispoziție mii și mii de site-uri și platforme de conținut audio și video. Evident, bătălia pe atenția cititorului este crâncenă, iar cele mai multe dintre companiile editoare nu au cel mai mic scrupul când vine vorba să îndemne cititorul să facă „click” pe știrile pe care le produc. De aici, o întreagă știință în a „fura” cititorul: minciuni grosolane, huliganisme, expresii bombastice, îndemnuri implicite – „CLICK AICI!!!”. Un veritabil spectacol, amuzant – dacă nu s-ar deconta prin decredibilizarea presei și prin trecerea drept moft a adevărului.

Un studiu recent, publicat de prestigioasa revistă „Nature”, demonstrează ceea ce marile corporații de media știu prea bine, și aplică de ceva vreme: știrile cu titluri negative, care produc sentimente precum spaima, tristețea, generează un număr mai mare de click-uri pe articole, în timp ce titlurile care generează emoții pozitive au dificultăți în a convinge oamenii să deschidă articolul online. Specialiștii au analizat care sunt cuvintele din titluri care produc cele mai multe schimbări în comportamentul cititorului. Astfel, sunt zece cuvinte sau expresii care produc o creștere a numărului de click-uri: greșit, rău, îngrozitor, ură, război, cel mai rău, bolnav, luptă, înfricoșător, iad. La polul opus, folosirea unor cuvinte precum iubire, drăguț, frumos, adevăr, amuzant, minunat, salvare, distractiv, uimitor sau grijă produce o scădere a numărului de accesări. Studiul se bazează pe date despre consumul de știri în mediul online, obținute de la Upworthy, un site care a devenit influent, după ce a apelat la tehnici controversate pentru a-și promova articole de știri pe rețelele sociale și care, la apogeul său, avea mai mulți cititori decât publicații consacrate, cu o istorie bogată în spate, precum The New York Times. Dar obiceiurile celor de la Upworthy sunt la mare modă și în ­online-ul românesc, care, nu mai departe de câteva zile, îl declara mort pe unul dintre marii foști sportivi și antrenori ai României, în timp ce omul era bine-mersi, făcea o plimbare prin orașul de provincie în care locuiește. Răul, moartea și războiul vând bine! Găsim titluri cu astfel de cuvinte inclusiv pe burtierele televiziunilor de sport, la banale meciuri de fotbal! Vând? Desigur! Fac trafic? Fac! Atunci, de ce ne-ar mai păsa de adevăr?! Sau de diferența, nesemnificativă, dintre viață și moarte…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian