Ușa raiului
Florile sunt etalonul frumuseții și bucuriei. O casă fără grădină de flori pare pustie. Știi, dintr-o dată, că acolo, înăuntrul ei, locuiesc oameni nefericiți, bolnavi, și poate nu chiar buni la suflet; oameni care n-au visat niciodată grădina raiului și nici nu cred în existența ei. Grădina de flori este foarte importantă, pentru că îi bucură și pe vii, și pe cei morți, și pe sfinții din icoane, și crucea Mântuitorului, și ușile sfintelor biserici din Maramureș, care sunt împodobite, duminică de duminică, în culorile anotimpurilor. De ușile bisericilor se ocupă bătrânele cele mai evlavioase, și greu ai putea afla care anume dintre ele le-a îmbrăcat în flori. Drept aceea, nici nu se pune o asemenea întrebare.
Biserica învelită în flori
Într-o vară, la Rozavlea, am văzut ceva care ar mișca și o inimă de piatră. Biserica veche fiind aproape părăsită, nimeni nu mai merge duminica să-i orneze ușa cu flori. Tot satul merge la biserica nouă, impunătoare, din centru. Era hramul Mânăstirii din Moisei, și prosăsiile (procesiunile religioase), în drumul lor, trecuseră pe lângă trista bisericuță de lemn, împrejmuită de un gard acoperit cu șindrilă. Cuprinși de milă, credincioșii – bătrâne, copii – au început să pună flori din buchetele pe care le aveau, floare lângă floare, pe toată lungimea gardului și pe acoperișul de draniță, de parcă ar fi vrut ca și bătrâna bisericuță, în care se slujește o dată sau de două ori pe an, să știe că nu e uitată, că trăiește, vie, în inima lor. Și biserica aceea neagră și veche din lemn părea că zâmbește în soare, învelită ca o mireasă, în flori. Iar nouă, celor care priveam, ne-au picurat în țărână câteva lacrimi.
O grădină de flori de lângă o casă veche cuprinde în ea o întreagă lume, o mare de gânduri, o filosofie a întregii vieți. Pe lângă florile cu flori, cum sunt stânjenelul albastru, scânteioarele roșii, cocorâțele galbene și albe, bujorii, rujile de Rusalii, rujnicelele portocalii, tătăișele (dumitrițele), crinii, romanița, sansiul (garofița) de toate culorile, din loc în loc, se pot vedea multe flori fără flori, flori verzi, ierburi cultivate mai ales pentru parfumul lor: măghiranul, călupărul, lemnușul, tămâița, rezeta, rujmalinul, busuiocul. Acestea sunt sursele de parfum – singurul mod de parfumare fiind planta în sine, purtată în mână, pusă la brâu, în sân ori, pentru bărbați, în pălărie. Măieranul (măghiranul), împreună cu două trei flori de mușcată, formează struțul din clopul bărbaților. Struțul era făcut sâmbătă seara de către drăguța celui ce urmează să o scoată la joc.
Multe dintre florile din grădinițe sunt aduse din câmp sau din pădure și „domesticite”. Pe Valea Vișeului există însă o plantă de pădure, „dumbrahnicu”, frumos mirositoare, folosită pentru parfumul și calitățile ei, fără a putea fi cultivată în grădinuța de flori. O floare nesupusă și liberă.
Cămeșa bunicii
„Dumbrahnicu îi bun până cântă cucu’, că după aceea nu mai miroasă, nu mai are miros defel”, îmi spune Maria Bora, o mare iubitoare și păstrătoare de tradiții. „Se culege cum apare, primăvara, da’ numa’ până la Sânziene, că de la Sânziene, nu mai cântă cucu’ și el nu mai are miros. Crește-n pădure. Atâta de mândru mniroasă! Io îl pun lângă cergile de pe pat, că-i bun, nu le mănâncă moliile. Îl culeg și-l usc la umbră. După ce-i uscat, îl pun pântre cergele de lână și pântre haine. Nu-mi trebe mie miros de naftalină și de chimicale. Și n-am nici o molie. Pun dumbrahnic și frunze de nuc și nu mai intră în veci nici o molie. Doar până-n Ispas miroasă dumbrahnicu cel mai fain. După aceea, nu mai are mirosu’ acela veci, pururea, amin. Uscat îi încă și mai mirosâtor. Da’ cules la vremea lui, la timpu’ lui. Uscat numa’ un pic, poți apoi să-l bagi sub cămeșe, în sân, că demult nu erau parfinuri cum îs acum, și doară cu magheran și cu busâioc și cu dumbrahnic, cu plante de-aiestea te dezmierdai.
Îmi amintesc ca acum: Meteanca, moșica mea (bunica), nu se despărțea în veci de dumbrahnic, o plantă sacră în Maramureș, care umple pădurile de miros de tămâie. Îl purta sub cămeșă, în sân, de mirosea ca-n povești. O sâmțai de departe, înconjurată de mirosul acela. Ziceai că-i sfântă. O fost o femeie așe, mnicuță de statură, da’ o fost tare curată. Ș-apoi, când venea la noi, zâceam: «Moșâcă, să văd ce ai în sân». Ș-apoi ori avé măgheran, ori avé busâioc, ori avé dumbrahnic. Ș-apoi o miroseam. Mirosea atâta de mândru, învelită în cămeșa albă, ca de omăt…
Moașa purta pă veci dumbrahnic în sân, pă veci…”