– Patima cercetării trecutului ascuns în pământ seamănă cu un serial polițist. Adevărați detectivi ai istoriei, arheologii dezleagă mistere care sporesc miracolul existenței. Informațiile care urmează sunt „la zi” –
Templul din Esna
Constelații necunoscute

În 2018, Christian Leitz, profesor de Egiptologie la Universitatea din Tübingen (Germania), echipa lui şi Ministerul egiptean al Turismului şi Antichităţilor au demarat un proiect comun de curăţare şi restaurare a templului din Esna (Egipt), aflat la circa 60 de kilometri spre sud de vechea capitală Luxor. Construit între anii 41-54 e.n., de împăratul roman Claudiu, templul a fost transformat, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, în depozit de bumbac. De asemenea, în acea perioadă de avânt economic industrial, oamenii au început să-şi construiască locuinţe şi tot felul de şoproane de jur-împrejurul vechiului templu, lipindu-le chiar de zidurile lui exterioare. Ca urmare, după circa două sute de ani, pereţii şi coloanele care au mai rămas în picioare se aflau într-o stare jalnică, fiind cu totul acoperite de funingine şi de excremente de păsări. În prezent, din uriaşa structură a templului din Esna s-a mai păstrat doar impresionantul vestibul (cu o lungime de 37 de metri, o lăţime de 20 de metri şi o înălţime de 15 metri) susţinut de 24 de coloane, împreună cu alte 18 coloane „libere” – plafoanele care le încoronau s-au năruit între timp. Pe parcursul procesului de restaurare, specialiştii au reuşit să desluşească modul în care templul a fost decorat iniţial: mai întâi, „designerii” antici desenau modelul dorit pe piatră, cu ajutorul unei cerneli negre speciale, apoi veneau sculptorii care, urmărind modelul, sculptau basoreliefurile, pentru ca, finalmente, opera să fie desăvârşită de pictori, care zugrăveau modelele în culori vii și extrem de rezistente. După ce basoreliefurile au fost curăţate cu un amestec de alcool şi apă distilată, restauratorii au constatat că şi azi, la aproape două mii de ani de la finalizarea construcţiei, culorile sunt la fel de vibrante ca în prima zi. „Basoreliefurile şi hieroglifele arată de parcă ar fi fost pictate ieri! E absolut fantastic! Iar noi nu împrospătăm culorile, doar le curăţăm”, a declarat profesorul Leitz. De asemenea, specialiştii au descoperit că în templul roman din Esna există o mulțime de referinţe la diverse constelații și corpuri cereşti. De exemplu, s-au găsit imagini care reprezintă Carul Mare sau Orion. Dar, spre marea lor surprindere, au găsit şi texte hieroglifice care numesc un număr de constelaţii absolut necunoscute! De pildă, în mai multe rânduri, se vorbeşte despre „Apedu n Ra” („Gâştele lui Ra”) – Ra fiind măreţul zeu al Soarelui. Din păcate, întrucât aceste texte nu sunt însoţite şi de ilustraţii, arheologii nu pot să-şi dea seama dacă e vorba despre nişte stele cunoscute și în ziua de azi, doar că ele sunt denumite diferit, sau dacă nu cumva e vorba de nişte constelaţii misterioase, pe care egiptenii le descoperiseră sau despre care aflaseră… de la cine? Deoarece procesul de curăţare şi restaurare a templului din Esna continuă, specialiştii aşteaptă să vadă dacă vor mai descoperi vreun indiciu cu privire la „identitatea” constelaţiilor necunoscute. În caz contrar, vor apela la textele antice pentru a încerca să dezlege misterul.
Mormântul lui Romulus
Roma, capitala Italiei, a fost fondată, conform legendelor, de fraţii gemeni Romulus şi Remus, despre care se spune că au trăit cândva, între secolele VIII-VI î.e.n. Romulus şi Remus au fost nepoţii lui Numitor, regele cetăţii Alba Longa, şi fiii preotesei Rhea Silvia şi ai zeului Marte întrupat. Când Numitor a fost alungat de pe tron de fratele lui, Amulius, iar regele uzurpator a ordonat uciderea nepoţilor încă bebeluşi, Romulus şi Remus au fost salvaţi de un slujitor care i-a aşezat într-un coşuleţ şi i-a lăsat să fie purtaţi de apa Tibrului. Fluviul i-a depus la poalele Dealului Palatin, unde copiii au fost găsiţi de o lupoaică. Aceasta i-a îngrijit până când pruncii au fost descoperiţi de Faustulus, un păstor care i-a luat acasă şi, împreună cu soţia lui, i-a crescut ca pe propriii săi copii. După ce au crescut, Romulus şi Remus l-au ajutat pe bunicul lor să revină pe tronul Albei Longa şi au hotărât să construiască o cetate nouă, în apropierea locului unde fuseseră abandonaţi în copilărie. Atât doar că nu au reuşit să se pună de acord pe vârful căruia dintre dealurile din apropiere să-şi ridice cetatea, iar disputa s-a sfârşit tragic: Romulus – sau un grup de adepţi ai săi – l-a ucis pe Remus, după care a clădit Roma pe Dealul Palatin, devenind întâiul său rege. O poveste tenebroasă, dar palpitantă! Pe care nu toţi istoricii o cred – unii dintre ei susţin că Romulus şi Remus nu au existat în realitate, ci sunt produsul imaginaţiei populare. Iată însă că teoria lor tocmai ce a fost spulberată, prin descoperirea mormântului lui Romulus!
Izbânda aparține unei echipe de arheologi italieni, care a descoperit sub partea de nord-vest a renumitului Forum din Roma o intrare secretă ce duce la un hipogeu (templu antic subteran) şi la o criptă, ambele datând din secolul VI î.e.n. În criptă se găseşte un sarcofag cu lungimea de 1,4 metri, realizat din tuf vulcanic extras, conform analizelor, din Dealul Capitoliului, aflat în imediata apropiere. La momentul descoperirii, sarcofagul era gol, dar inscripția de pe el arată fără dubii că „ocupantul” a fost Romulus. De altfel, alături de sarcofag a fost găsit şi un altar votiv, din aceeaşi perioadă istorică, altar ce îi este dedicat aceluiași personaj. Cripta se afla poziţionată iniţial exact sub „Comitium”, adică sub locul unde se votau legile şi regulamentele romane.
O ultimă întrebare: ce s-a întâmplat cu rămăşiţele pământeşti ale lui Romulus? Arheologii continuă excavaţiile şi spun că e posibil să găsească indicii care să le arate când au fost extrase osemintele din sarcofag şi de ce. Enigmă după enigmă…
Povestea casei lui Iisus din Nazaret
În toamna anului 2020, celebrul arheolog britanic Ken Dark a publicat o carte de-a dreptul palpitantă, care spune povestea casei din Nazaret a lui Iisus Hristos, cât şi a excavaţiilor de secol XIX, care au scos-o la lumină şi care au fost realizate exclusiv de… femei, mai exact, de călugăriţele de la Mânăstirea Surorile din Nazaret! Materialul prezentat de Dark este în mare măsură inedit, el bazându-se foarte mult pe documentele din arhiva mânăstirii, al căror conţinut nu a mai fost niciodată făcut public până acum.
Ken Dark a remarcat că demersul călugăriţelor a fost extraordinar: în secolul al XIX-lea, Mânăstirea Surorilor din Nazaret abia ce se clădea, iar casa familiei lui Iisus Hristos era în pericol din cauza noilor construcţii. Astfel, călugăriţele au hotărât să o scoată la lumină şi să o protejeze, ca ea să nu fie pierdută pentru vecie.
Despre ceea ce se consideră a fi „casa familiei lui Iisus Hristos din Nazaret”, analizele in situ, cele de laborator, cât şi documentele istorice indică fără dubiu că ea datează de la începutul secolului I e.n., fiind construită parţial apelându-se la câteva peşteri din sistemul natural care este prezent în acel loc. În secolul IV e.n., pentru protejarea casei a fost fondată o biserică, „Biserica Hrănirii” sau „Biserica Alăptării”, care iniţial era adăpostită într-una dintre peşteri, fiind aşadar un lăcaş de cult rupestru. Ulterior, bisericii i s-au adăugat mai multe construcţii supraterane. Un pelerin din acea perioadă, pe nume Egeria, a scris despre această biserică într-un document intitulat „Itinerarium Egeriae”, descriind-o ca „o peşteră foarte mare şi foarte frumoasă, în care a trăit Fecioara Maria. Acolo a fost aşezat un altar, iar în peştera propriu-zisă se află şi locul de unde Maria scotea apă”. Persoanele care au fondat biserica au avut mare grijă să păstreze casa intactă, dar să conserve şi un mormânt aflat în apropiere, întrucât se credea că acela era locul în care odihnea tatăl lui Iisus, Sfântul Iosif.
În jurul anului 1099, când Cruciaţii au preluat controlul asupra Nazaretului, „Biserica Hrănirii” s-a bucurat de o atenţie deosebită. În ciuda situaţiei militare tensionate, Cruciaţii au alocat fonduri impresionante reconstruirii şi lărgirii lăcaşului de cult. Apoi, în 1187, Nazaretul a fost cucerit de musulmani. Îngroziţi de ceea ce ar fi putut să se întâmple cu casa lui Iisus, Cruciaţii i-au sigilat intrarea, care a rămas neatinsă pânã în secolul al XIX-lea, când Mère Giraud, stareța Mânăstirii Surorilor din Nazaret, a deschis şantierul arheologic. Spre fericirea lor, călugăriţele au găsit casa exact aşa cum fusese ea lăsată de Cruciaţi, cu toate bunurile din interior intacte. Pe zidul unei capele rupestre au descoperit inclusiv o pereche de pinteni, care fusese aşezată acolo de un cavaler, în chip de ofrandă. Singura deteriorare fusese produsă de un incendiu care distrusese o parte dintr-o construcţie supraterană cruciată, însă călugăriţele şi-au dat seama, după cum arăta locul, că musulmanii nu puseseră focul intenţionat, ci el fusese rezultatul unui accident. Invadatorii se arătaseră plini de respect faţă de casa lui Iisus şi faţă de lăcaşul ce o proteja. În timpul excavaţiilor, călugăriţele au mai descoperit şi un sarcofag, cu oseminte în interior, ceea ce le-a făcut să creadă că în biserică fusese înmormântat un sfânt. Din păcate, nenumit.
În prezent, casa lui Iisus Hristos, cât şi atelierul Sfântului Iosif, aflat la foarte mică distanţă, se află sub protecția acelorași Surori din Nazaret. Deşi obştea mânăstirii nu este numeroasă, călugăriţele sunt deosebit de harnice: pe lângă obligaţiile religioase şi sarcinile legate de comorile istorice aflate sub oblăduirea lor, ele se ocupă şi de o şcoală locală, pe care au fondat-o, pe care o întreţin şi în care predau, de asemenea, îngrijesc oameni bolnavi şi ajută, în diverse moduri, persoane sărmane sau cu alte probleme, din oraş. Documentele privind excavaţiile Surorilor din secolul al XIX-lea, cât şi artefactele descoperite atunci, continuă să se afle în posesia Mânăstirii.
Turnul de cranii din Mexic

În vara lui 2020, arheologii de la „Institutul Naţional de Antropologie şi Istorie” din Mexico City au descoperit, în zona veche a oraşului, 119 cranii umane, aranjate sub forma unei movile şi datând din urmă cu cinci sute de ani! Dar acestea nu sunt singurele capete omenești găsite în capitala Mexicului! Începând din 2015, arheologii au scos la lumină 603 cranii, aranjate sub forma a ceea ce se presupunea a fi un turn de trofee, alcătuit de populaţia aztecă. Craniile, care le-au aparţinut unor persoane ce au trăit între 1486 şi 1502, au fost dispuse într-un cerc cu mai multe „straturi” sau „etaje”, fiind poziţionate astfel încât orbitele goale să „privească” înspre centrul cercului. Atât doar că oamenii de ştiinţă nu ştiu ce se afla acolo, la ce anume trebuiau să se uite craniile, ca în acest fel să poată să înţeleagă rostul turnului. În perioada în care aztecii s-au aflat la apogeul puterii lor politice, economice şi culturale, adică pe parcursul secolului al XV-lea şi în prima jumătate a secolului al XVI-lea, imperiul lor se întindea pe tot teritoriul părţii centrale şi sudice a Mexicului modern. Iniţial s-a presupus că un turn de cranii ar fi fost considerat un semn de prestigiu şi o demonstraţie a puterii aztece, el fiind doar una dintre comorile templului dedicat lui Huitzilopochtli, zeul aztec al Soarelui, al războiului şi al sacrificiilor umane, şi patronul capitalei imperiului aztec, Tenochtitlan. Din punct de vedere tehnic, turnul (tzompantli, în limba aztecă) din Mexico City – astfel de turnuri au mai fost descoperite în alte locuri din regiune, însă erau mai mici – a fost creat prin suprapunerea de capete retezate, înfipte în ţepe. Conform indiciilor, capetele erau „proaspete”. „Designerii” structurii aşteptau până când carnea putrezea şi osatura se curăţa, apoi craniile erau tencuite și astfel lipite între ele. Şi procedeul se repeta, pe noi şi noi „straturi”, în funcţie de disponibilitatea „materialului de construcţie”. Craniile descoperite vara trecută erau amplasate la aproximativ 3,5 metri sub nivelul actual al străzilor, iar săpăturile s-au desfăşurat cu mare greutate, întrucât deasupra se aflau fundaţiile mai multor clădiri istorice, care, la rândul lor, trebuiau să fie protejate. Dincolo de enigma de bază, aceea a motivului pentru care aztecii construiau aceste turnuri din cranii, cel mai recent tzompantli a mai introdus în ecuaţie un element misterios: este pentru întâia dată când, alături de cranii de bărbaţi tineri – care se credea, până acum, că erau războinici –, arheologii au identificat, spre surprinderea lor, şi foarte multe cranii de femei şi de copii! Ceea ce, practic, anulează teoria turnului-trofeu. Specialiştii speră că, înaintând cu săpăturile, vor găsi înscrisuri sau alte indicii care să-i ajute să dezlege enigma.