„Prioritatea noastră este diminuarea decalajelor dintre regiunile României”
– Ministerul pe care-l conduceți are un nume „generalist”. Ce presupune, de fapt, „dezvoltarea” în strategia guvernului? Cu ce vă ocupați, concret?

– Diminuarea decalajelor de dezvoltare dintre regiunile României, dintre județe și dintre localitățile din interiorul acestora este prioritatea Ministerului Dezvoltării. Discrepanța actuală de dezvoltare este evidentă. Acest lucru ar trebui să se echilibreze. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației administrează proiecte în aproape toate domeniile de dezvoltare, prin intermediul fondurilor europene, dar și al fondurilor guvernamentale, în special prin „Programul Național de Dezvoltare Locală” (PNDL). Este nevoie urgentă de dezvoltarea infrastructurii publice din toate regiunile, însă, în același timp, modernizarea și reabilitarea structurilor deja existente rămân priorități pentru ministerul pe care îl conduc. Consider că, înainte de toate, suntem contemporanii unei mentalități moderne, atunci când vine vorba despre dezvoltare, în orice domeniu. De aceea, trebuie să ne concentrăm atenția spre dezvoltarea sustenabilă, axată pe investiții, pe stimulare și dezvoltare de capital, în directă concordanță cu dezvoltarea și creșterea competitivității companiilor românești și transformarea digitală a economiei și administrației.
– Se spune că ministerul pe care-l conduceți este cel mai bogat din România. Este adevărat?
– Atunci când folosiți comparația „cel mai bogat minister”, cred că faceți referire la fondurile europene și guvernamentale pe care le administrăm, și nu la banii alocați de la bugetul de stat pentru funcționarea instituției. Revenind la întrebarea dumneavoastră, în acest context, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) gestionează fonduri importante pentru dezvoltarea și extinderea rețelelor de apă și canal, pentru modernizarea drumurilor județene și locale, modernizarea și construirea de unități de învățământ, dezvoltarea infrastructurii de sănătate și protecție socială, realizarea cadastrului sistematic, construirea de infrastructură sportivă. Tot prin ministerul nostru sunt gestionate fonduri pentru construcția de locuințe noi pentru tineri, prin ANL, dar și pentru reabilitarea monumentelor istorice, a unităților de cult și consolidarea patrimoniului cultural sau reabilitarea energetică a clădirilor. Împreună cu fondurile administrate, ministerul are și multe atribuții și sarcini nu doar în domeniul dezvoltării și al investițiilor, dar și în coordonarea administrației publice din România.
„Vizitele pe teren, mai ales cele inopinate, sunt cea mai bună măsură de aflare a adevărului”
– Sunteți mereu „pe teren”, pentru a verifica lucrurile la „fața locului”, un model pe care ar trebui să-l urmeze și alți colegi de guvern. O mulțime de proiecte se află în derulare. Numai în 2020 ați folosit, în lucrări suplimentare de investiții, peste 800 de milioane de euro de la UE. Ce beneficii aduce stilul acesta de muncă „în direct”?
– Vizitele de lucru fac parte din atribuțiile ministrului. Verificarea în teren a lucrărilor finanțate prin Ministerul Dezvoltării este necesară, mai ales când vorbim despre obiective mari, importante, pentru comunitatea locală. Nu ezit să merg și să verific stadiul lucrărilor la aceste obiective, ori de câte ori pot, includ în programul meu de lucru și aceste vizite. Categoric vor fi și vizite inopinate, pentru că ele îți dau cea mai bună măsură a adevărului, a lucrărilor efectuate sau neefectuate. În legătură cu cei 800 de milioane de euro, cred că faceți referire la rambursarea obținută anul trecut de la UE, cu o valoare mai mare a fondurilor decât ținta stabilită. Astfel, a fost aprobată de către Comisia Europeană declarația de cheltuieli din luna noiembrie, în valoare de 121,95 de milioane de euro, ajungând la un total declarat de aproximativ 800 de milioane de euro. Consider că eforturile depuse până în prezent de către „Autoritatea de Management”, de „Organismele Intermediare” și de beneficiari au dus la rambursarea unei valori mai mari decât ținta de absorbție stabilită pentru anul 2020, pentru Programul Operațional Regional, iar aceste lucruri se vor regăsi în dezvoltarea reală, în diverse domenii.
„Descentralizarea aduce progres, aduce dezvoltare”
– Ați afirmat că „banii europeni dezvoltă România”. Vorbiți de miliardele nerambursabile sau de întregul pachet de finanțare europeană, de peste 84 de miliarde de euro? Ce rol are ministerul dumneavoastră în această direcție?
– Banii europeni nu se contorizează în funcție de fonduri rambursabile sau nerambursabile. Fiecare dintre axele care se deschid de la an la an sau de la un exercițiu financiar la altul, și se adresează dezvoltării, trebuie accesate fără echivoc. De aceea, consider că România, prin intermediul tuturor instituțiilor, dar cu atât mai mult al Ministerului Dezvoltării, trebuie să-și concentreze atenția și să-și folosească resursele pentru atragerea de fonduri europene prin cât mai multe proiecte. De altfel, vă dau un simplu exemplu: la nivelul ministerului pe care îl conduc, în cadrul Programului Operațional Regional, au fost majorate sumele pentru finanțarea pentru IMM-uri cu 1,13 miliarde de euro, ceea ce demonstrează evidentul nostru interes către atragerea de bani europeni pentru dezvoltare.
– La fel ca și ceilalți colegi din UDMR ajunși miniștri în noul guvern, aveți o prezență publică remarcabilă, sub raport profesional. Dvs. sunteți jurist. Cum se împacă această meserie cu funcția de ministru al Dezvoltării?
– Am experiență în administrația publică locală și centrală, care îmi este de real folos în conducerea ministerului. Am făcut parte și din Comisia pentru administrație publică din Senat, în cadrul căreia a fost elaborat proiectul legislativ pentru Codul Administrativ, în formatul adoptat de Parlament și adoptat ulterior de Guvernul social-democrat. Am experiență și în procesul de descentralizare. Ministerul Sănătății a descentralizat sistemul sanitar în perioada mandatului meu. Experiența mea este că descentralizarea aduce progres, aduce dezvoltare. Acesta este motivul pentru care am propus descentralizare și în administrația publică din România. Dacă ne dorim servicii publice de calitate, dacă ne dorim instituții publice demne de secolul în care trăim, avem nevoie de descentralizare și în administrație.
„Sunt cetățean român. M-am născut, am crescut și am studiat în România”
– Este o surpriză plăcută pentru opinia publică de la noi, să observe și calitatea deosebită a limbii române pe care o vorbesc miniștrii UDMR. În zonele maghiare din România se vorbește ungurește. Cum ați reușit să stăpâniți așa de bine româna?
– În primul rând, mulțumesc pentru compliment. Experiența mea este că o limbă se poate învăța cel mai bine citind. Eu asta am făcut, am citit mult în limba română. În același timp, m-a ajutat foarte mult și faptul că am practicat sportul de mic copil, iar în echipă eram vorbitori și de maghiară, și de română. Copiii maghiari au învățat limba română, iar românii, maghiara. Sunt cetățean român. M-am născut, am crescut și am studiat în România. De asemenea, lucrez, de foarte mulți ani, în administrația publică din țara noastră. Este firesc să îmi doresc să vorbesc, pe lângă limba mea maternă, și limba română, cât mai bine.
„Comunitatea maghiară din care fac parte este caracterizată de disciplină și este demnă de încredere”
– Ce vă place cel mai mult în munca de ministru? De unde vă trageți puterea și valorile? Are de spus un cuvânt și disciplina maghiară? Ungurii sunt cunoscuți ca oameni harnici și muncitori.
– Îmi asum și mă identific cu valorile celor de care am fost votat. Valorile celor care au votat formațiunea politică din care fac parte, care este membră a coaliției de Guvernare. Și, în același timp, lucrez ca ministru pentru toți cetățenii din România, pentru dezvoltarea fiecărei regiuni, fiecărui județ și fiecărei localități. Pentru că am convingerea că fiecare om din această țară are dreptul la dezvoltare, are dreptul de a trăi într-o localitate modernă. Comunitatea maghiară din care fac parte este caracterizată, într-adevăr, de disciplină, și este una demnă de încredere. Am convingerea că și în coaliția de guvernare avem nevoie de încredere. UDMR a reprezentat un factor de stabilitate în fiecare Guvern din care a făcut parte. Mandatul de ministru înseamnă o mare responsabilitate pentru mine. În minister vrem să contribuim, prin toate instrumentele de care dispunem, la creșterea calității vieții oamenilor, fie că vorbim despre deblocarea sau continuarea unor proiecte mai vechi, de importanță națională, fie că este vorba despre demararea unor investiții noi în domeniile sănătății, protecției sociale, educației, culturii, sportului, infrastructurii de orice tip etc.
– Ce proiect al ministerului vă place cel mai mult?
– În opinia mea, descentralizarea are un rol esențial în crearea unui stat puternic și echilibrat socio-economic, pe termen mediu și lung. Aceasta este, de fapt, cheia cuvântului dezvoltare. În același timp, este important să venim în sprijinul comunităților locale, prin echilibrarea decalajelor existente. Un proiect de suflet este acela de a ajuta tinerele familii, tinerele mame, prin construirea unor creșe noi, în vederea asigurării locurilor necesare pentru cei mici. În prezent, doar trei la sută din copiii acestei grupe de vârstă au loc la creșele existente. Trebuie să sprijinim familiile care nu au în grija cui să își lase copiii, trebuie să încurajăm creșterea natalității, trebuie să stimulăm tinerii talentați să rămână în țară, pentru ca România să aibă un viitor asigurat. Trebuie să începem să gândim pe termen lung. România se află la coada clasamentului în ceea ce privește numărul de locuri disponibile în creșe și, pentru noi, investiția în construirea acestora reprezintă o prioritate. În egală măsură, mă preocupă debirocratizarea și simplificarea administrativă, sens în care am și inițiat deja o serie de acțiuni, cum ar fi eliminarea ștampilei și sigiliului din documentele ministeriale, evident cu excepțiile prevăzute de lege. Dezvoltarea, în accepțiunea mea, înseamnă dezvoltare economică, dar și schimbarea mentalităților.