– Actor și director al Companiei „Tompa Miklós”, din cadrul Teatrului Național din Târgu Mureș, cu secții română și maghiară –
„Am devenit paranoici”
– Domnule Gáspárik, ne aflăm de un an în pandemie. Credeți că lucrurile vor reveni la normal?

– Nu cred. Constatăm acum că până la pandemie, noi am trăit o „epocă de aur”. Nu cred că ne vom mai regăsi încrederea pe care o aveam unii în alții. Încrederea de a mă pupa cu orice cunoscut pe stradă, încrederea de a bea unul din paharul celuilalt, de a da mâna unul cu celălalt, lucruri cât se poate de firești înainte de pandemie. Acum am devenit paranoici, iar copiii noștri în această lume cresc și ajung să deprindă relațiile sociale. Masca pe figură a ajuns să facă parte din normalitate, purtăm în buzunare sticluțe cu dezinfectant, dacă strănută cineva lângă noi, nu îi mai spunem „sănătate”, ci fugim la 10 metri distanță. Asta e lumea în care am ajuns să trăim. Normalitatea e departe. Faptul că ne igienizăm nu e deloc rău, partea groaznică este că trăim în frică. Omul de lângă mine nu mai e aproapele meu, ci un posibil purtător de coronavirus.
– Cum se reflectă asta în teatru? Ca actor, nu cred că poți avea trăiri autentice păstrând distanța de doi metri față de partenerul de scenă.
– Acum se vede care sunt trupele cu adevărat închegate. Cei care au avut mereu încredere unii în alții au și acum. Cei care au fost uniți au rămas și mai uniți. În teatrele unde e vânzoleală mare, vin unii, pleacă alții, sigur că încrederea nu mai este așa de mare. „Cine e ăsta? De unde vine? Ce boală o avea?”.
– Și atunci cum vom supraviețui, ca ființe sociale?
– Cred că într-o altă formă. Să comparăm, de exemplu, ce se întâmplă cu noi, cu evoluția presei. La început au fost numai ziarele. După aia a apărut și radioul. Informația s-a transformat un pic. A venit televiziunea. Iar s-a transformat un pic, acum e internetul la putere, dar informația tot circulă. Într-o altă formă, dar circulă. Avem mass-media, dar altfel. Așa va fi și cu viața noastră socială. Vom trăi, dar altfel.
„Îl așteptăm pe Rambo, dar nu mai vine”

– Cum s-a resimțit pandemia asupra companiei pe care o conduceți?
– Foarte greu. Virusul a provocat o situație pe care nimeni din cei ce trăim azi pe lumea asta nu a mai trăit-o. Nu am avut în bibliotecă o carte care să ne învețe cum să ne comportăm. Noi, oamenii, învățăm din experiența altora, or acum a trebuit să mergem înapoi, tocmai până la gripa spaniolă. (Apropo de asta, acum am aflat că stră-străbunica mea a murit de gripă spaniolă). Și așa am citit ce au făcut cei loviți de acel virus. Cum s-au închis în case, cum au purtat măști. În istorie s-au mai întâmplat astfel de molime, dar nu în zilele noastre. În vremurile noastre, noi am învățat, de la Hollywood sau de la Sergiu Nicolaescu, că moare omul, dar nu-i bai, că după două-trei minute revine pe ecran. Că omul are două-trei vieți. Vine repede un Rambo sau un Schwartzenegger și rezolvă totul. Ei, uite că de un an tot îl așteptăm pe Rambo și nu mai vine. Dar, lăsând gluma la o parte, eu am realizat încă de la început că dacă toată nebunia asta durează mai mult, neapărat trebuie să lucrăm cu actorii și sufletește. Fiindcă, spre deosebire de alte meserii, actorul nu poate lucra decât în fața publicului. Peter Brook a formulat acest lucru astfel: „Teatrul este atunci când unul se mișcă și celălalt se uită. Dacă lipsește actorul, publicul sau mișcarea, atunci nu mai vorbim de teatru.” Or, în pandemie, cine se uită la tine, la actor? Dacă publicul nu mai are nevoie de tine, ci gândul lui e la cum să își procure drojdie și făină sau îi ajunge doar serialul turcesc de după-masă, tu, ca actor, ce faci? Actorul fără muncă se plictisește. Și când se plictisește face prostii. Ori se îngrașă, ori se îndrăgostește, ori începe să bea… Și cred că asta este acum, în pandemie, sarcina cea mai importantă a directorilor: să țină ridicat moralul trupei. Așa că i-am implicat în tot felul de meta-activități pe care le putem numi cu un singur cuvânt „online”. Am avut podcasturi, întâlniri cu publicul, am făcut peste 1000 de materiale didactice în română și-n maghiară pentru elevi și pentru profesori, am făcut teatru radiofonic… Nu e teatru adevărat. Dar măcar actorii au supraviețuit acestui an fiind angajați în tot felul de activități care le-au dat încredere în meseria lor: că și în timpul pandemiei, pot fi folositori societății. Eu, dacă eram la guvernare, dădeam mulți bani pentru astfel de evenimente. Pentru că identitatea unei comunități locale este dată de teatrul din oraș. Altceva nu a mai rămas. Pe vremuri, erau și sportul, echipa locală de fotbal sau de handbal. Dar sportul s-a cam dus, or, omul este o ființă esențialmente comunitară. Cunoaștem piramida lui Maslow, care zice că necesitățile de bază ale omului sunt apa, hrana, locuința, dar și apartenența la o comunitate în care să se simtă în siguranță. Actorii dintr-un teatru local asta fac: pun umărul la zidirea spiritului comunitar. De exemplu, acum, în pandemie, actorii s-au implicat într-o serie de acțiuni cu temă socială. Au făcut un dispecerat telefonic de la care au sunat bolnavii de covid și pe vârstnici: „Bună ziua. Sunt actorul cutare și sun să vă întreb cum vă mai simțiți.” Cei sunați se bucurau, pentru că actorii sunt niște vedete locale, iar bieții suferinzi se simțeau astfel și ei importanți, din moment ce erau sunați de actorii lor preferați. Dar a fost și reciproca valabilă. Actorilor le-a crescut inima, că: „Uite, domnule, fac și eu ceva util. De obicei, eu sunt greierele societății, dar acum mă comport ca o furnică responsabilă.” Iar eu chiar cred că artistul secolului XXI trebuie să își ia în serios rolul de furnică responsabilă.
– Credeți că a fost și ceva bun în toată nebunia în care am trăit?
– Cred că a crescut valoarea prezentului. Și asta face foarte bine teatrului. Pentru că teatrul este o artă a prezentului. Actorul este singurul artist care își vede fizic toți „utilizatorii”. Un scriitor nu își cunoaște fizic toți cititorii, știm bine că au fost pictori care nu au vândut un tablou în viața lor și care după moarte au fost catalogați drept genii, dar ei au murit fără să știe asta. Actorul este singurul care trăiește sentimentul că este „creator și creație”, în aceeași clipă. În timp ce creează, un actor vede și publicul. Și, dacă ești un actor bun, publicul te încarcă, te inspiră.
„De ce să nu jucăm în spații unde să avem la concurență doar greierii sau pițigoii?”
– Dar, în tot acest timp, ați repetat și, pe cât se putea, ați jucat?

– Da, am repetat tot timpul. Cum s-a dat drumul muzeelor, am mers și am însoțit expozițiile, când ni s-a dat voie să jucăm în aer liber, am jucat pe malul Mureșului și în Grădina de Vară din oraș care are 2000 de locuri. A fost o provocare pentru mulți actori, care nu mai jucaseră niciodată în aer liber. Și experiența asta ne-a convins să continuăm să facem și de acum încolo o stagiune de vară pentru oamenii care nu pleacă în concediu. Tot auzim la știri că „românii au plecat în concediu, au ocupat plajele lumii”. Nu, adevărul este că doar foarte puțini români merg în străinătate, restul stau acasă. Fac plajă pe balcon. Merită și ei să aibă evenimente culturale la ei în oraș. De ce să nu jucăm în spații unde să avem la concurență doar greierii sau pițigoii?
– Nu vă lipsesc succesele nici pe scenă… „Grand Hotel Pasărea Retro” este un succes în stil mare, care reprezintă a cincea colaborare dintre regizorul Radu Afrim și trupa dumneavoastră.
– Da, mai întâi am difuzat spectacolul live, pe internet, și este îmbucurător să vezi că poți avea astfel, la un spectacol de teatru, un public care ar umple un stadion de fotbal. Iar acum, spectacolul se joacă, în sfârșit, cu publicul în sală, desigur, cu distanțare. Ce vrem noi, eu și echipa pe care o conduc? Să punem întrebări. Să cunoaștem lumea prin artă. Arta provocatoare pune multe întrebări și dă multe răspunsuri care pun spectatorul în ipostaza de a-și extinde gândirea. Din punctul acesta de vedere, spectacolele lui Radu Afrim sunt pe gustul nostru, al trupei, dar și al publicului: te fac să gândești. Iar aici, în oraș, avem un public care pentru așa ceva vine la teatru, să fie provocat intelectual.
– Recomandați-le cititorilor noștri teatrul în care lucrați.
– Pe 10 martie s-au împlinit 75 de ani de la prima premieră, 75 de ani de când putem vorbi despre trupă permanentă în oraș, căci încă din 1803, se țineau spectacole la Târgu Mureș. Acum, orașul are teatru permanent, cu secție română și maghiară, și o universitate care se ocupă de pregătirea artiștilor cu care colaborăm foarte bine și, împreună, încercăm să salvăm țara prin artă. Și la secția română, și la secția maghiară, se repetă la foc continuu, dar în fiecare zi, după ce ne încheiem activitatea, ne uităm pe site-ul Prefecturii să vedem dacă ne închid din nou teatrul sau nu. Dar avem și Facultate de Medicină aici, suntem un oraș plin de doctori și sperăm să aibă grijă de noi.