Într-unul dintre puținele cartiere de blocuri din Sebeș, aflat în imediata vecinătate a doi coloși industriali, poluatori de top binecunoscuți și permanent contestați de societatea civilă – Kronospan și Holzindustrie Scheeighofer –, se află o bisericuță. Mică, albă, cu turla rotunjită și clopotele așezate trainic, într-un fel de clopotniță ce străjuiește poarta, bisericuța pare un copil de la țară, rătăcit prin labirintul de beton al orașului. Aici l-am întâlnit pe părintele George Remete, cel care păstorește comunitatea din acest cartier de mai bine de 35 de ani. „Am ținut mult la simțul acesta al statorniciei”, spune. „Dacă nu te ții de treabă și te tot muți dintr-o parohie într-alta, cu siguranță nici spor nu vei prea avea, nici omenește, nici duhovnicește”.
Șiragul de sfinți

La început, a slujit într-o biserică veche, de lemn, de pe la 1774. A fost bine o vreme, până când parohia a crescut, a tot crescut, și lăcașul a devenit neîncăpător. Pe la începutul anilor 2000, a mai fost înființată încă o parohie, pe lângă cea existentă deja. „Aveam parohie, aveam credincioși, dar n-aveam biserică în care să slujesc”. Nici bani de construcție nu erau, căci credincioșii din parohie sunt oameni cu venituri modeste. Și-atunci a lucrat Dumnezeu, așa cum o face de fiecare dată, fără să lase lucrurile neterminate. Arhiepiscopul de-atunci de Alba Iulia, Andrei Andreicuț, a dăruit nou înființatei parohii o bisericuță la care trudeau câțiva călugări de la Mânăstirea Poșaga. „Era ridicată într-o poieniță, în pădure, în apropierea mânăstirii, și nu era finalizată încă. O bijuterie de lemn”, spune părintele Remete.
Meșteri pricepuți au desfăcut-o bucată cu bucată și au refăcut-o, mai apoi, la Sebeș. Lângă truda lor, s-a așezat generozitatea unui sponsor, iar bisericuței i s-au dublat dimensiunile. Părea stingheră în simplitatea ei, în spațiul acela îngust dintre blocuri. Ca să fie, însă, mai rezistentă în timp, a fost tencuită și zugrăvită în alb. Pe sub poala acoperișului, chipuri de sfinți au fost așezate unul lângă altul, ca un șirag de mătănii. Și s-a găsit loc, de jur împrejurul bisericii, și de alei, și de straturi de flori. Dar mai cu seamă loc s-a făcut pentru pașii sfioși ai credincioșilor, pentru rugăciunile lor purtate în suflete curate și mari.
Părintele Remete e pensionar de câțiva ani, dar continuă să slujească în bisericuța care-i e atât de dragă, alături de alți doi preoți, ce i-au fost studenți.
„Sarea pământului și lumina lumii”

„Biserica asta s-a ridicat, cumva, fără bani, pentru că n-a existat un buget de care să dispunem când a fost necesară construirea ei. Dar asta nu înseamnă că s-a ridicat fără muncă. Au trudit săracii oameni din parohie de nu vă pot spune! Era noiembrie când s-au ridicat bârnele de lemn, și au venit o mulțime de oameni să ajute, făceau foc să se încălzească, iar femeile le aduceau plăcinte și vin. Pentru mine, asta a fost o dovadă că în țara asta nu există doar oportuniști și oameni slabi, ci și destui oameni de treabă”. Vorbind, părintele George Remete se înflăcărează ușor. Suntem doar noi în biserică și, totuși, parcă toții enoriașii parohiei ne-ar privi de undeva, smeriți. „Convingerea mea este că nu există altă șansă și nu se poate face un alt reviriment al societății actuale decât pornind de jos, de la oamenii aceștia simpli, credincioși, poate ignoranți și fără școală. Oricât i-am disprețui, ei sunt talpa țării. Credincioșii simpli, preoții simpli, călugării simpli – aceștia sunt forța, sarea pământului și lumina lumii. Sigur, și printre ei sunt și buni, și răi, nu se poate altfel, că trăim în lume, nu trăim nici în rai, nici în iad. Totdeauna a fost așa. Dar cei buni sunt destui și pot repune lumea pe o temelie reală. Doar omul credincios o poate face, căci om deplin, om cu șanse e doar omul credincios, care are putere, are dinamism, are conștiință și suflet.
Ar trebui să nu ne mai grăbim să-i disprețuim pe oamenii simpli, care fac și greșeli adeseori, pentru că sunt multe lucruri pe care nu le înțeleg. În viață, însă, nu e cel mai important să fii informat sau școlit, ci să fii om normal, să funcționezi cu bunătate, cu înțelegere, cu simpatie și prietenie, să ai simțul datoriei, al respectului față de celălalt și față de comunitatea în care trăiești. Ar trebui să înceteze îngâmfarea celor care nu fac decât să-i condamne pe oamenii simpli, așa cum ar fi bine să încetăm și să ne autodenigrăm, ca români, la nesfârșit.”
„Să ai în vedere lumina, nu întunericul”
– Pare tot mai greu de văzut binele în lumea în care trăim, părinte!…

– Pare, dar important e că el, binele, există, totuși. Însă, ca să te poți bucura de lumina unui adevăr și a unei înțelegeri, trebuie să ai în vedere lumina, nu întunericul. Nu te lăsa copleșit de rău niciodată! Nu contează dimensiunea răului, ci dimensiunea binelui. Nu contează că există răul, contează dacă există binele. Nu contează dacă ai întâlnit în viață un milion de păcătoși, ci dacă ai întâlnit un singur om bun. Față de acest om bun, adevărat, întreg, ceilalți sunt nimic.
– Să fie asta valabil și în cazul preoților, părinte? Sunt printre ei și unii nevrednici și, din cauza lor, atacurile la adresa Bisericii Ortodoxe sunt tot mai dese.
– Suntem mereu șocați de câte rele aflăm că se întâmplă printre preoți, eu însumi le-am semnalat o viață întreagă, cu duritate, dar, cu toate astea, adevărul întreg este binele. Imediat ce auzim de un scandal, de un preot ce face o boacănă, află toată țara. Dar sunt atâția care fac, împreună și pentru credincioșii lor, o mulțime de lucruri bune, dar rămân, undeva, în anonimat. De ce? Pentru că nu sunt „distractivi”. Toți căutăm distracție și numai distracție. Până și binele ne place cel distractiv, nu cel simplu. Iar, de multe ori, răul e mai distractiv decât binele și de aceea ne atrage mai ușor.
Mulți sunt scandalizați că preoții sunt puși doar pe câștig. Dar câți dintre denigratori știu cât de greu își duc viața, de pe o zi pe alta, preoții din satele românești? Știe cineva că preotul acela scoate, de multe ori, bani din buzunarul propriu, ca să plătească dările către instituțiile ierarhice? Și el are familie, n-are dreptul să și-o întrețină? Normal ar fi să plece din biserică, ar fi cinstit, drept, just. Dar, deși o duc greu și ar putea să-și caute un serviciu mai bun, mai bănos, totuși rămân în biserică. De ce? Pentru că-i reține ceea ce nu place multora: credința față de Dumnezeu și răspunderea față de oamenii din comunitatea unde-au fost trimiși să slujească. Sigur, răul făcut de câte unii trebuie condamnat, dar nu pentru că sunt popi, ci pentru răul pe care s-a dovedit că l-au făcut.
„Educație împotriva educației”
– Vorbeați de oamenii simpli, fără prea multă școală, dar care dovedesc calități umane de excepție. Educația lor sunt cei șapte ani de acasă și exemplul părinților. Un model care astăzi, în lumea supra-civilizată, se pierde. Și odată cu el și morala…

– La nici un nivel intelectual din țara noastră nu se poate vorbi despre morală fără a vorbi despre educație. Din păcate, toată educația făcută acum e o educație împotriva educației. Toate reformele care se vor aduse educației sunt bune doar pentru distrugerea ei. În școli, nu mai sunt profesorii cei care au autoritate, ci elevii asupra profesorilor. Orice idee de autoritate este socotită condamnabilă acum, iar acesta este cel mai mare atentat din istoria omenirii. Până și părinților li se spune că nu trebuie să aibă autoritate asupra propriilor copii, doar să le dea mâncare, bani, să-i înstărească. O greșeală imensă!
Știți unde duce educația aceasta total greșită? Cei care pleacă din țară și decid să rămână pe aiurea ajung să considere că totul li se cuvine, în special cei care au posibilitatea să facă studii superioare. Privesc cu dispreț în urmă și, pentru că România nu e capabilă să le ofere nimic pe măsura „genialității lor” (ceea ce nu e adevărat!) – își consideră plecarea din țară ca pe o datorie, nu doar ca pe un simplu drept. Și nu prea aud pe nimeni să-i conteste!
Orice om care pleacă din România îi e dator pe veci acestei țări. Căci fără părinții lor români, oameni simpli, de care adesea le e rușine să-și amintească, cum ar mai fi existat, cine i-ar fi născut? Dacă nu ar fi învățat la o școală „amărâtă”, la o facultate „amărâtă” din România, mai ajungeau genii prin străinătate? Toată educația ta, tot geniul tău a fost construit de această țară. Fără astea, erai zero, de aceea ești dator în vecii vecilor acestei țări. Și nu e vorba doar de calitățile pe care ți le-a cultivat țara, ci chiar de niște cheltuieli enorme cu școlarizarea, cu educația. Țara asta amărâtă, țara asta proastă, ignorantă și neputincioasă a cheltuit enorm pentru educația de bună calitate a atâtor genii care pleacă în alte părți. Și, de 30 de ani, nu i-am auzit pe prea mulți criticând această extrem de rușinoasă atitudine a „geniilor” care părăsesc țara. Poate vi se pare dur ce spun, dar cam așa arată realitatea. Și, dacă vă întrebați ce au toate astea cu biserica, cu preoția, îmi permit să vă spun că aroganța și lipsa bunului simț nu au nimic de-a face cu imaginea omului credincios, cu care eu mă întâlnesc zi de zi.
„Iisus a lucrat cu materialul clientului”
– România e o țară bogată în credincioși. Bisericile noastre sunt încă pline. Cu toate astea, există și o înstrăinare, mulți oameni spun că ei au rugăciunea în suflet și nu mai au nevoie de preoți, de slujbe, de spovedanie.

– Asta se întâmplă și din greșeala oamenilor bisericii. E adevărat, uneori greșelile din biserică sunt revoltătoare. Pe de altă parte, ar trebui să fim mai raționali și mai cinstiți: totdeauna a fost așa. Iisus a lucrat cu „materialul” clientului. Oamenii pe care a vrut să-i schimbe, să-i facă mai buni, nu erau marțieni, erau oameni cu păcatele lor, cu lipsurile lor, material de foarte proastă calitate, dar din care totuși se poate scoate ceva. Dacă ai un copil care nu e genial, nu te mai ocupi de el? Ba da, prin educație, cu răbdare, îl poți ridica cât de puțin. La fel și oamenii bisericii, nu sunt marțieni. Atunci de ce suntem neraționali și le pretindem să fie supraoameni? Nu trebuie să fie sfinți, ci să fie drepți. Suntem exact ca microbiștii de pe margine, care bagă de vină fotbaliștilor că n-au marcat, n-au jucat bine. Ia intră și tu în joc! Cei care se ocupă doar de condamnarea păcatelor preoților joacă de pe margine, nu dinăuntru. Cei implicați în viața bisericii și care cunosc dinăuntru ce se întâmplă nu mai condamnă așa ușor. Ba, dimpotrivă, cei mai neiertători critici ai păcatelor bisericii sunt cei dinăuntru, cei care cunosc fenomenul.
Dar, așa cum vă spuneam, oricât de grele și de multe sunt relele din biserică, nu ele sunt importante, nu acesta e adevărul fundamental, ci binele. Fiecare vede, însă, doar ce vrea să vadă. Numai bunătatea din tine poate recunoaște bunătatea din celălalt. În jurul lui Iisus au fost mulți care au văzut tot ce-a făcut și, cu toate astea, l-au urât. De ce? Pentru că răutatea din ei nu putea vedea bunătatea, pentru ei asta nici nu exista, era doar o închipuire. Dacă vrei să vezi binele, caută să fii și tu mai bun, și-ai să-l găsești, poate chiar în fiecare om, în fiecare popă nedreptățit.
„Credința este puterea vieții”
– Să fie credința salvarea vieții noastre, acum, mai mult ca oricând?

– Cu siguranță. „Ființa și credința” este chiar titlul uneia dintre cărțile mele. Eu cred că acestea două sunt noțiuni complementare. Nervul, esența, puterea vieții este credința. Dar credința nu este doar înțelegerea unor adevăruri sau aderarea la niște principii valoroase, ci este însăși viața, puterea vieții. A fi credincios înseamnă a trăi deplin. „Câtă credință, atâta ființă”, îmi place să spun. Dacă ești credincios, ești mai tare, mai încrezător, mai optimist, mai eficient și mai bun în tot ce faci. Nimic nu se poate face fără credință, fără încrederea că poți duce lucrul la bun sfârșit. Altfel, de ce te-ai mai apuca? Ca să învingi, trebuie să fii convins de victorie, să te vezi învingător. Treptele credinței și necredinței sunt foarte multe, infinite, dar pot fi urcate. Cu cât ai mai multă credință, cu atât obții mai multă forță, sănătate, putere, și vei fi sigur mai eficient, vei trăi o viață mai adevărată și mult mai bună. Oare de ce erau mai puternici cei dinainte? Pentru că erau mai credincioși. Simplu. Credința înseamnă adevăr, putere și viață. Omul, cu cât slăbește din credință, devine mai laș, mai fricos, mai stresat. Stresul este boala necredinței, o boală domnească, pe care nu și-o permite oricine. Nu există om credincios stresat. El are mereu câte ceva de lucru și-și vede de lucrul său. E de datoria fiecăruia să încerce să fie cinstit. Să recunoască când greșește, când minte, când e ticălos. Să se pocăiască de toate, să aibă cinstea de a recunoaște și să vorbească deschis cu Dumnezeu. Cine face asta e pe drumul adevărului.